Mērķis, kas jāsasniedz
Viktors Juščenko Foto: EPA/A.F.I. |
Raiba gan tā mūsdienu pasaule.
Aukstais karš pieder pagātnei. Tas gan vēl nenozīmē, ka
vakardienas naidnieki ar savu baismīgo ieroču krājumiem šodien
būtu sirdsdraugi. Neaizmirsīsim – katrai valstij ir savas
specifiskas intereses. Ja intereses sakrīt, veidojas valstu
apvienības, kā NATO, Neatkarīgo Valstu Savienība (NVS), Eiropas
Savienība (ES). Katra no šīm interešu apvienībām vēlas savu
ietekmes sfēru nostiprināt. Vai šinī miera gaisotnē ar lokālo
karu uzplaiksnījumiem vēl darbojas klaji imperiālistiskie spēki?
Diemžēl gan! Krievijā ir iespaidīgas politiskas partijas
(Krievijas Komunistiskā partija, bloks “Rodina”, LDPR), kas
sapņot sapņo par PSRS atjaunošanu, bet politiskais āksts
V.Žirinovskis propagandē domu par atgriešanos pie carisma
impērijas, kad Lielkrievijas sastāvā būtu atkal Somija, Polija,
visa Baltija.
Ukraina pēc jaunā prezidenta ievēlēšanas šādiem centieniem
pārvilktu strīpu.
Pretrunīgi stratēģiskie partneri
Ne visas vēlmes ātri izpildāmas.
Ja noticam prezidenta Viktora Juščenko vārdiem, Ukraina vēlētos
pēc iespējas drīzāk kļūt par ES kandidātvalsti. Bet Ukraina, ar
nabas saiti saistīta ar NVS, ir blakus Krievijai un ir šīs
apvienības kodols. Bez Ukrainas NVS var it viegli izirt. Bet ne
jau tas uztrauc jauno prezidentu. V.Juščenko paziņojis, ka “mums
faktiski ir cita nācija, cita valsts un cita vara”. Un šī cita
valsts var atļauties revolucionāro soli – atraisīties no tām
važām, kas to saista ar Krieviju un NVS. Bet vēlmes vēl nav
realitāte. V.Juščenko jāievēro: pirmkārt, tikai puse vēlētāju
nobalsojuši par viņu; otrajai pusei ciešās ekonomiskās un
kultūras saites ar Krieviju ir visai nozīmīgs faktors; otrkārt,
Ukrainas ekonomika daudzpusīgi integrēta ar Krievijas ekonomiku;
Ukrainas ogļu rūpniecība un metalurģija apkalpo Krievijas un citu
NVS valstu vajadzības; treškārt, Ukraina naftu un gāzi saņem no
Krievijas. V.Juščenko uzskata, ka Ukraina līdz šim piekopusi
starptautiskā mēroga bizantisku politiku, Ukraina nebija
pietiekami atklāta (patiesa) gan pret Krieviju, gan pret Eiropas
Savienību. Nu situācija mērķtiecīgi jāmaina. Ukraina ir Krievijas
stratēģiskā partnere. Tur veidojas ievērojama daļa Ukrainas
interešu. Jaunā Ukrainas vadība vēlas šīs intereses saglabāt un
nostiprināt. Iet uz Eiropu ar krievu-ukraiņu problemātiskajām
attiecībām nevienam nav vajadzīgs. Ukraina atklāti atzīst, ka tās
rietumu robeža ir Eiropas Savienības austrumu robeža. Aiz tās
atrodas Ukrainas otrais stratēģiskais partneris – ES. Šai
Savienībai ir piecas sešas reizes ietilpīgāks ekonomiskais
tirgus, kas tik nozīmīgi Ukrainas attīstībai perspektīvā. Eiropas
Savienības integrācijas mehānisms ar savu preču, kapitāla un
darbaspēka brīvo kustību ir tik pievilcīgs, ka Ukrainai būtu
grēks to ignorēt, necensties kļūt par ES kandidātvalsti ar
skaidru izredzi turpmāk iestāties ES kā dalībvalstij. Nav
jāaizmirst, ka Krievija cenšas ciešāk sadarboties ar Eiropas
Savienību, kaut gan to ekonomiskās intereses brīžiem ir
pretrunīgas.
Vienlaikus sēdēt uz diviem krēsliem – NVS un ES – ne vienmēr
Ukraina būtu kā visjaunākās ES kandidātvalsts straujākās un
efektīvākās attīstības ideālākais variants. Bet pa šo garo un
pretrunu pilno ceļu V.Juščenko apņēmies Ukrainu vadīt.
Ukraina ir Eiropas daļa
Eiropas Savienībai ir sava
teritoriālās attīstības stratēģija. Pirmais solis ārpus Eiropas
ir Turcijas uzņemšana pagājušā gada nogalē par ES oficiālo
kandidātvalsti. Arī ieceres pakāpeniski ietvert Eiropas Savienībā
Alžīriju, Tunisiju, Maroku nozīmē iziet ārpus Eiropas robežām,
sev piesaistot ekonomiski visumā vārgas attīstības valstis ar
iedzīvotājiem, kam citas kultūras tradīcijas, reliģiskie uzskati,
mentalitāte.
Ukraina ir tipiski eiropeiska valsts, iedzīvotāji – eiropieši ar
eiropiešu tradīcijām un morāli. Ukrainai turklāt ir nozīmīgs
ekonomiskais potenciāls, plašs tirgus, kas būtiski pārsniedz
jaunuzņemto ES locekļu tirgu. Ukraina ar savu ogļrūpniecību,
metalurģiju, mašīnbūvi būtu varens faktors Eiropas integrācijas
tālākajai izvēršanai. Politiskā situācija Ukrainā mainījusies, un
ģeopolitiski būtu lietderīgi, pat nepieciešams, Ukrainu uzņemt
Eiropas Savienībā. Izbrīnu izraisa to eiropolitiķu nostāja, kas
dedzīgi atbalstīja Turciju, bet atturīgi izturas pret perspektīvu
Ukrainai piešķirt ES kandidātvalsts statusu. Ne faktisku, ne
formālu argumentu Ukrainai liegt kļūt par Eiropas Savienības
dalībvalsti nav. Saprotams, jāievēro visi kritēriji, kas ļauj
kādai valstij pretendēt uz kandidātvalsts statusu.
Georgs Lībermanis,
Dr.h.c. Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
Turpinājums sekos