Projekts: Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums
Saeimas dok. Nr.3775; likumprojekts Nr.1120
Ekonomikas ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2005.gada 15.februāra sēdē akceptēts (prot. Nr.9, 30.§) un 18.februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I sadaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt kārtību, kādā:
1) pabeidz valsts un pašvaldību īpašuma objektu un valstij vai
pašvaldībai piederošo vai piekrītošo zemesgabalu privatizāciju
saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu
privatizāciju” (turpmāk – Privatizācijas likums);
2) pabeidz apbūvētu zemesgabalu atsavināšanu, par maksāšanas
līdzekli izmantojot īpašuma kompensācijas sertifikātus, un
rīkojas ar neapbūvētiem zemesgabaliem saskaņā ar Valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanas likumu (turpmāk –
Atsavināšanas likums);
3) veido lauku apvidus un pilsētas zemes izpirkšanas reģistrus un
turpmāk rīkojas ar neizpirkto zemi saskaņā ar likumiem “Par zemes
reformas pabeigšanu lauku apvidos” un “Par zemes reformas
pabeigšanu pilsētās”;
4) pabeidz privatizācijas sertifikātu un īpašuma kompensācijas
sertifikātu (turpmāk – sertifikāti) piešķiršanu un to
izmantošanu saskaņā ar likumu “Par privatizācijas sertifikātiem”
(turpmāk – Sertifikātu likums).
II sadaļa
Valsts vai pašvaldības īpašuma objektu un zemesgabalu
privatizācijas pabeigšana
2.pants. Privatizācijas
ierosinājumu iesniegšana un reģistrācija
(1) Valsts vai
pašvaldības īpašuma objekta privatizācijas ierosinājumu saskaņā
ar Privatizācijas likuma 12.panta pirmo un otro daļu vai 31.panta
pirmo un otro daļu privatizācijas subjektam ir tiesības iesniegt
līdz 2005.gada 30.decembrim (turpmāk – pabeigšanas
datums).
(2) Apbūvētā zemesgabala, uz kura atrodošās ēkas (būves) īpašuma
tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā, privatizācijas
ierosinājumu saskaņā ar Privatizācijas likuma 65.pantu ir tiesīgs
iesniegt uz zemesgabala atrodošos ēku (būvju) īpašnieks līdz
pabeigšanas datumam.
(3) Neapbūvēta zemesgabala un apbūvēta zemesgabala, uz kura
esošās ēkas (būves) īpašuma tiesības saskaņā ar likuma “Par
nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā” 19.pantu nevar
nostiprināt zemesgrāmatā, privatizācijas ierosinājumu saskaņā ar
Privatizācijas likuma 65.pantu ir tiesīga iesniegt persona līdz
pabeigšanas datumam.
(4) Visus valsts vai pašvaldību īpašuma objektu un zemesgabalu
(turpmāk – valsts vai pašvaldības īpašums) privatizācijas
ierosinājumus reģistrē privatizācijas ierosinājumu reģistrā
(turpmāk – Privatizācijas reģistrs). Privatizācijas reģistrā
iekļauj arī visus tos valsts vai pašvaldības īpašuma
privatizācijas ierosinājumus, kurus privatizāciju veicošā
institūcija ir saņēmusi pirms likuma spēkā stāšanās, bet par
kuriem attiecīga institūcija nav pieņēmusi lēmumu par nodošanu
privatizācijai.
(5) Privatizācijas ierosinājumus Privatizācijas reģistrā reģistrē
tā saņemšanas dienā.
(6) Pašvaldības pēc 2006.gada 1.janvāra reizi ceturksnī nosūta
Ekonomikas ministrijai ziņas par pašvaldības īpašuma objektiem un
zemesgabaliem (turpmāk – pašvaldības īpašumi), saņemtajiem
privatizācijas ierosinājumiem, lēmumiem par to nodošanu
privatizācijai, pārdošanas cenu un samaksai izmantojamo
sertifikātu nominālvērtību.
(7) Privatizācijas reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski
pieejamas, izņemot ziņas, kas saskaņā ar Fizisko personu datu
aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
(8) Privatizācijas reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
3.pants. Lēmumu pieņemšana par iesniegtajiem
privatizācijas ierosinājumiem
(1) Valsts akciju
sabiedrībai “Privatizācijas aģentūra” (turpmāk –
Privatizācijas aģentūra) Privatizācijas likuma 12.panta trešajā
daļā un 66.panta pirmajā daļā noteiktais Ministru kabineta
rīkojuma projekts par valsts īpašuma objekta vai zemesgabala
(turpmāk – valsts īpašums) nodošanu privatizācijai
jāsagatavo un jāiesniedz Ekonomikas ministrijā divu mēnešu laikā
no privatizācijas ierosinājuma reģistrēšanas Privatizācijas
reģistrā.
(2) Ministru kabinetam vai pašvaldības domei (padomei) attiecīgi
Privatizācijas likuma 12.panta ceturtajā daļā, 31.panta trešajā
daļā un 66.pantā minētais lēmums par valsts vai pašvaldību
īpašumu nodošanu privatizācijai vai pamatots atteikums par
privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu jāpieņem sešu mēnešu
laikā no privatizācijas ierosinājuma reģistrēšanas Privatizācijas
reģistrā.
(3) Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome) lēmumu par
valsts vai pašvaldības īpašumu nodošanu privatizācijai pieņem
līdz 2006.gada 30.jūnijam.
(4) Lēmumu par atteikumu privatizēt valsts īpašumu var pieņemt
tikai Ministru kabinets. Ministrijas vai citas institūcijas
iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai
nevar būt par pamatu tam, lai šī konkrētā valsts īpašuma
privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc
būtības.
(5) Lēmumu par atteikumu privatizēt pašvaldības īpašumu var
pieņemt tikai attiecīgās pašvaldības domes (padomes) sēdē.
Pašvaldības struktūrvienības, komitejas, komisijas vai citas
institūcijas iebildumi pret konkrētā pašvaldības īpašuma nodošanu
privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šī konkrētā
pašvaldības īpašuma privatizācijas ierosinājumu neizskatītu pēc
būtības pašvaldības domes (padomes) sēdē.
(6) Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par
valsts vai pašvaldības īpašuma nodošanu privatizācijai, izvērtē,
vai attiecīgais valsts vai pašvaldības īpašums ir nepieciešams
valsts pārvaldes funkciju vai valsts, vai pašvaldības
komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumu.
(7) Ministru kabinets un pašvaldības dome (padome) nav tiesīga
valsts vai pašvaldības īpašumu nodot atsavināšanai saskaņā ar
Atsavināšanas likumu, ja privatizācijas ierosinājums iesniegts
līdz pabeigšanas datumam un privatizācijas subjektam saskaņā ar
Privatizācijas likuma 17.panta pirmo daļu un 35.panta pirmo daļu
ir pirmpirkuma tiesības.
4.pants. Lēmuma pieņemšana par apbūvētā zemesgabala
privatizācijas ierosinājumu
(1) Lēmumu par valstij
piederoša apbūvēta zemesgabala, ja uz šī zemesgabala esošā
īpašuma objekta īpašniekam īpašuma tiesības ir nostiprinātas
zemesgrāmatā, nodošanu privatizācijai pieņem Privatizācijas
aģentūra ne vēlāk kā mēneša laikā no privatizācijas ierosinājuma
reģistrācijas dienas Privatizācijas reģistrā.
(2) Privatizācijas aģentūra nevar nodot privatizācijai apbūvētu
zemesgabalu, par kuru Ministru kabinets ir lēmis, ka zemesgabals
ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai saskaņā ar
Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
(3) Pēc Privatizācijas aģentūras lēmuma saņemšanas par atsevišķa
apbūvēta zemesgabala privatizācijas uzsākšanu valsts institūcija,
kuras valdījumā atrodas attiecīgais zemesgabals, nodod to
Privatizācijas aģentūrai Privatizācijas likuma 67.pantā minētajā
termiņā un kārtībā.
(4) Lēmumu par pašvaldībai piederoša vai piekrītoša apbūvēta
zemesgabala nodošanu privatizācijai, ja uz šī zemesgabala esošā
īpašuma objekta īpašniekam īpašuma tiesības ir nostiprinātas
zemesgrāmatā, pieņem pašvaldības dome (padome) ne vēlāk kā divu
mēneša laikā no privatizācijas ierosinājuma reģistrācijas dienas
Privatizācijas reģistrā.
(5) Šā panta ceturtajā daļā minēto lēmumu par Rīgas pilsētai
piederošu zemesgabalu pieņem Rīgas pilsētas domes
prezidijs.
(6) Ministru kabinets šā likuma 3.pantā noteiktajā kārtībā pieņem
lēmumu par:
1) valstij piederošu apbūvētu zemesgabalu, uz kura esošās ēkas
(būves) īpašuma tiesības saskaņā ar likuma “Par nekustamā īpašuma
ierakstīšanu zemesgrāmatā” 19.pantu nevar nostiprināt
zemesgrāmatā;
2) valstij piekrītošu apbūvētu zemesgabalu, kura īpašuma tiesības
ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda.
5.pants. Zemesgabala pārdošanas
cena
Zemesgabalu pārdod par cenu, kas noteikta
atbilstoši Standartizācijas likumā noteiktajā kārtībā Latvijā
atzītiem nekustamā īpašuma vērtēšanas standartiem, bet ne mazāku
par kadastrālo vērtību.
6.pants. Apbūvēta zemesgabala privatizācijas kārtība
(1)
Privatizāciju veicošā institūcija nosūta apbūvēta zemesgabala
pirmpirkuma tiesīgajai personai privatizācijas piedāvājumu, kurā
norāda:
1) zemesgabala adresi un kadastra numuru;
2) zemesgabala kopējo platību;
3) kādiem mērķiem zemesgabalu var izmantot;
4) iesniegtos prasījumus attiecībā uz privatizējamo
zemesgabalu;
5) zemesgabala pārdošanas cenu;
6) maksāšanas līdzekļus un to proporcijas;
7) nododamās tiesības un saistības;
8) zemesgabala izmantošanas nosacījumus;
9) dokumentus un ziņas, kuri jāiesniedz privatizāciju veicošajā
institūcijā, lai noslēgtu zemesgabala pirkuma līgumu.
(2) Privatizācijas piedāvājumā privatizāciju veicošā institūcija
lūdz pirmpirkuma tiesīgajai personai rakstveidā:
1) atbildēt, vai tā vēlas privatizēt zemesgabalu ar minētajiem
nosacījumiem;
2) norādīt tai vēlamo samaksas termiņu norēķiniem par
zemesgabalu, ja pirmpirkuma tiesīgā persona to nav izdarījusi jau
iepriekš.
(3) Ja pirmpirkuma tiesīgā persona divu mēneša laikā no
privatizācijas piedāvājuma saņemšanas brīža nav sniegusi
privatizāciju veicošajai institūcijai atbildi uz šā panta otrajā
daļā minētajiem jautājumiem, tiek uzskatīts, ka persona ir
piekritusi privatizēt zemesgabalu ar piedāvājumā norādītajiem
nosacījumiem ar privatizācijas paņēmienu – pārdošana uz
nomaksu piecos gados.
(4) Ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc tam, kad pirmpirkuma
tiesīgā persona ir apliecinājusi vēlmi privatizēt zemesgabalu,
vai no šā panta trešajā daļā minētā termiņa beigām privatizāciju
veicošā institūcija piedāvā pirmpirkuma tiesīgajai personai
noslēgt zemesgabala pirkuma līgumu, ierakstītā vēstulē nosūtot
minētajai personai līguma projektu vai nododot to šai personai
vai tās pilnvarotam pārstāvim pret parakstu.
(5) Pirmpirkuma tiesīgajai personai atbilde jādod mēneša laikā
pēc pirkuma līguma projekta saņemšanas, iesniedzot privatizāciju
veicošajā institūcijā piedāvājumā pieprasītos dokumentus un
ziņas.
(6) Ja persona, kura savas pirmpirkuma tiesīgās personas tiesības
uz apbūvētu zemesgabalu nevar izmantot vai neizmanto, tai ir
zemes nomas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir
pirmpirkuma tiesības, un minētais zemesgabals netiek privatizēts
vai atsavināts citām personām.
(7) Šā panta nosacījumi piemērojami arī gadījumos, ja apbūvētu
zemesgabalu nodod privatizācijai Ministru kabinets.
7.pants. Apbūvēta zemesgabala privatizācijas
nosacījumi
(1) Apbūvētu zemesgabalu var ieguldīt tikai
tās kapitālsabiedrības pamatkapitālā, kuras īpašumā atrodas uz šī
zemesgabala esošās ēkas (būves).
(2) Ja apbūvētu valsts zemesgabalu iegulda kapitālsabiedrības
pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem Ministru kabinets.
(3) Ja apbūvētu pašvaldības zemesgabalu iegulda
kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem
pašvaldības dome (padome).
8.pants. Neapbūvētu zemesgabalu privatizācijas
nosacījumi
(1) Ja neapbūvētu zemesgabalu privatizē ar
pārdošanas metodi, piemēro privatizācijas paņēmienu ? pārdošana
izsolē, nepiemērojot pretendentu atlasi, un zemesgabala izsoles
sākumcena ir zemesgabala cena, kas noteikta saskaņā ar likuma
5.pantu.
(2) Ja neapbūvētu zemesgabalu privatizē ar ieguldīšanas metodi,
tas tiek ieguldīts kapitālsabiedrības pamatkapitālā Komerclikumā
noteiktajā kārtībā.
(3) Ja neapbūvētu valsts zemesgabalu iegulda kapitālsabiedrības
pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem Ministru kabinets.
(4) Ja neapbūvētu pašvaldības zemesgabalu iegulda
kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem
pašvaldības dome (padome).
9.pants. Norēķini par valsts vai pašvaldības īpašuma
objektu vai zemesgabalu
(1) Maksimālais termiņš
norēķiniem par valsts vai pašvaldības īpašuma objektu vai
apbūvētu zemesgabalu ir pieci gadi no pirkuma līguma noslēgšanas
dienas.
(2) Maksimālais termiņš norēķiniem par neapbūvētu zemesgabalu ir
trīs gadi no pirkuma līguma noslēgšanas dienas.
(3) Noslēdzot pirkuma līgumu, kurā piemērots atliktais maksājums
(nomaksa), maksa par atlikto maksājumu ir 12 procentu gadā no vēl
nesamaksātās sertifikātu un naudas daļas, samaksu veicot
naudā.
10.pants. Lēmuma pieņemšana par privatizācijas
izbeigšanu
(1) Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par
valsts īpašuma objekta vai neapbūvēta zemesgabala privatizācijas
izbeigšanu, ja:
1) par valsts īpašuma objektu Privatizācijas likuma 21.pantā
noteiktajā kārtībā nav saņemts privatizācijas priekšlikums;
2) valsts īpašuma objekta un neapbūvēta zemesgabala
privatizācijas noteikumi ir apstiprināti divas reizes un neviens
pretendents nav pieteicies privatizēt šo objektu vai neviens
pretendents nav apstiprināts par pircēju;
3) valsts neapbūvēta zemesgabala izsole ir izsludināta divas
reizes un neviens pretendents nav pieteicies pirkt šo zemesgabalu
vai neviens pretendents nav apstiprināts par pircēju;
4) apstiprinātais valsts īpašuma objekta vai neapbūvēta
zemesgabala pircējs divu mēnešu laikā no uzaicinājuma par līguma
noslēgšanu vai mēneša laikā no lēmuma par termiņa pagarinājumu
pirkuma līguma noslēgšanai saņemšanas dienas nav noslēdzis
pirkuma līgumu.
(2) Pašvaldības dome (padome) var pieņemt lēmumu par pašvaldības
īpašuma objekta vai zemesgabala privatizācijas izbeigšanu,
ja:
1) par pašvaldības īpašuma objektu Privatizācijas likuma 39.pantā
noteiktajā kārtībā nav saņemts privatizācijas projekts;
2) pašvaldības īpašuma objekta privatizācijas projekts ir
apstiprināts divas reizes un neviens pretendents nav pieteicies
privatizēt šo objektu vai neviens pretendents nav apstiprināts
par pircēju;
3) neapbūvēta pašvaldības zemesgabala izsole ir izsludināta divas
reizes un neviens pretendents nav pieteicies pirkt šo zemesgabalu
vai neviens pretendents nav apstiprināts par pircēju;
4) apstiprinātais pašvaldības īpašuma objekta vai neapbūvēta
zemesgabala pircējs divu mēnešu laikā no uzaicinājuma par līguma
noslēgšanu vai mēneša laikā no lēmuma par termiņa pagarinājumu
pirkuma līguma noslēgšanai saņemšanas dienas nav noslēdzis
pirkuma līgumu;
5) likuma 6.panta piektajā daļā noteiktajā termiņā pircējs nav
noslēdzis pirkuma līgumu par pašvaldībai piederoša apbūvēta
zemesgabala pirkšanu.
(3) Privatizācijas aģentūra var pieņemt lēmumu par valstij
piederoša apbūvēta zemesgabala privatizācijas izbeigšanu, ja
pircējs likuma 6.panta piektajā daļā noteiktajā termiņā nav
noslēdzis pirkuma līgumu.
11.pants. Turpmākā rīcība ar valsts vai pašvaldības
īpašumu
(1) Valsts vai pašvaldības īpašumi, par kuriem
līdz pabeigšanas datumam ir saņemts privatizācijas ierosinājums,
bet Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome) atbilstoši
likuma 3.panta sestajai daļai pieņem pamatotu lēmumu par
privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu, turpmāk nav
privatizējami saskaņā ar Privatizācijas likumu, bet atsavināmi
saskaņā ar Atsavināšanas likumu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētos valsts vai pašvaldības īpašumus
Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome) ir tiesīga nodot
atsavināšanai ne agrāk kā trīs gadus pēc šā panta pirmajā daļā
minētā lēmuma pieņemšanas.
(3) Valsts vai pašvaldības īpašumi, par kuriem līdz pabeigšanas
datumam nav saņemts privatizācijas ierosinājums vai saskaņā ar
likuma 10.pantu ir izbeigta privatizācija, turpmāk atsavināmi
Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
12.pants. Turpmākā rīcība ar tautsaimniecībai svarīgiem
infrastruktūras objektiem
(1) Valsts akciju sabiedrību
“Latvenergo”, valsts akciju sabiedrību “Latvijas pasts”, valsts
akciju sabiedrību “Starptautiskā lidosta “Rīga””, valsts akciju
sabiedrību “Latvijas dzelzceļš”, valsts akciju sabiedrību
“Latvijas gaisa satiksme”, un valsts akciju sabiedrību “Latvijas
valsts meži” un šo sabiedrību akcijas nevar privatizēt.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētajai valsts akciju sabiedrībai
pieder 100 procenti kapitāla daļu citā kapitālsabiedrībā,
tad lēmumu par to, ka šā panta pirmajā daļā minētajai valsts
akciju sabiedrībai citā kapitālsabiedrībā vairs nepiederēs 100
procenti kapitāla daļu, pieņem Ministru kabinets.
(3) Lēmumu par šā panta pirmajā daļā minētās valsts akciju
sabiedrības izšķirošās ietekmes (Koncernu likuma izpratnē)
izbeigšanu citās sabiedrībās pieņem Ministru kabinets.
III sadaļa
Īpašuma kompensācijas sertifikātu kā maksāšanas līdzekļu
izmantošanas izbeigšana apbūvētu zemesgabalu atsavināšanā
un rīcība ar neapbūvētiem zemesgabaliem
13.pants. Apbūvēta zemesgabala
atsavināšanas ierosinājuma iesniegšana un
reģistrēšana
(1) Par valsts un pašvaldības zemesgabalu,
uz kura esošās citai personai piederošās ēkas (būves) īpašuma
tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā, saskaņā ar likuma “Par
zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta un
Atsavināšanas likuma 4.panta ceturto daļu, atsavināšanas
ierosinājumu valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie
īpašumi” un pašvaldībai (turpmāk – atsavināšanu veicošā
institūcija) iesniedz tās ēkas (būves) īpašnieks, kura ēka (būve)
atrodas uz šī zemesgabala (turpmāk – atsavināms apbūvēts
zemesgabals).
(2) Atsavināšanas ierosinājumu, kas iesniegts līdz pabeigšanas
datumam, atsavināšanu veicošā institūcija reģistrē šīs
institūcijas atsavināšanas ierosinājumu reģistrā (turpmāk –
Atsavināšanas reģistrs). Atsavināšanas reģistrā iekļauj arī visus
tos apbūvētu valsts vai pašvaldības zemesgabalu atsavināšanas
ierosinājumus, kurus atsavināšanu veicošā institūcija ir saņēmusi
pirms likuma spēkā stāšanās, bet par kuriem attiecīgā institūcija
nav pieņēmusi lēmumu par nodošanu atsavināšanai.
(3) Atsavināšanas ierosinājumus Atsavināšanas reģistrā reģistrē
to saņemšanas dienā.
(4) Pašvaldības pēc 2006.gada 1.janvāra reizi ceturksnī nosūta
Ekonomikas ministrijai ziņas par atsavināmiem apbūvētiem
pašvaldības zemesgabaliem, saņemtajiem atsavināšanas
ierosinājumiem, lēmumiem par to nodošanu atsavināšanai,
pārdošanas cenu un samaksai izmantojamo sertifikātu
nominālvērtību.
(5) Atsavināšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski
pieejamas, izņemot ziņas, kas saskaņā ar Fizisko personu datu
aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
(6) Atsavināšanas reģistrā iekļaujamās ziņas un reģistra vešanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
(7) Atsavināma apbūvēta zemesgabala atsavināšanas ierosinājumu
nav tiesīga iesniegt valsts vai pašvaldības iestāde vai
kapitālsabiedrība, kuras valdījumā vai turējumā atrodas
zemesgabals.
14.pants. Lēmuma pieņemšana par apbūvēta zemesgabala
nodošanu atsavināšanai
(1) Lēmumu par valstij piederoša
apbūvēta zemesgabala nodošanu atsavināšanai pieņem valsts akciju
sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk –
Atsavināšanas sabiedrība) divu nedēļu laikā no atsavināšanas
ierosinājuma reģistrācijas Atsavināšanas reģistrā.
(2) Atsavināšanas sabiedrība nevar nodot atsavināšanai apbūvētu
zemesgabalu, par kuru Ministru kabinets ir lēmis, ka zemesgabals
ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai saskaņā ar
Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
(3) Lēmumu par pašvaldībai piederoša apbūvēta zemesgabala
nodošanu atsavināšanai pieņem pašvaldības dome (padome) ne vēlāk
kā divu mēnešu laikā no atsavināšanas ierosinājuma reģistrācijas
Atsavināšanas reģistrā.
(4) Šā panta trešajā daļā minēto lēmumu par Rīgas pilsētai
piederošu zemesgabalu pieņem Rīgas pilsētas domes
prezidijs.
15.pants. Apbūvēta zemesgabala atsavināšanas
pamatnosacījumi
(1) Ja apbūvēta zemesgabala
atsavināšanas ierosinājums ir saņemts līdz pabeigšanas datumam un
Atsavināšanas likumā noteiktajā termiņā ir noslēgts pirkuma
līgums, šo zemesgabalu atsavina, izmantojot par maksāšanas
līdzekli īpašuma kompensācijas sertifikātus šajā likumā
noteiktajā apmērā.
(2) Atsavināmu apbūvētu zemesgabalu var ieguldīt tikai tās
kapitālsabiedrības pamatkapitālā, kuras īpašumā atrodas uz šī
zemesgabala esošās ēkas (būves).
(3) Šā panta otrajā daļā noteikto lēmumu par valsts zemesgabalu
ieguldīšanu kapitālsabiedrības pamatkapitālā pieņem Ministru
kabinets.
(4) Ja atsavināma apbūvēta zemesgabala pirkuma līgums ir noslēgts
ar atlikto maksājumu (uz nomaksu), maksa par atlikto maksājumu
īpašuma kompensācijas sertifikātos ir 12 procenti gadā no vēl
nesamaksātās īpašuma kompensācijas sertifikātu un latu daļas,
samaksu veicot naudā.
(5) Ja šā panta pirmajā daļā minētā persona atsavināmu apbūvētu
zemesgabalu nav tiesīga pirkt vai noteiktajā termiņā nav
noslēgusi pirkuma līgumu, tās attiecības ar atsavināšanu veicošo
institūciju nosaka noslēgtais zemesgabala nomas līgums.
16.pants. Turpmākā rīcība ar neapbūvētiem
zemesgabaliem
(1) Valstij vai pašvaldībai piederošo
neapbūvēto zemesgabalu, izņemot to, par kuru ir saņemts
privatizācijas ierosinājums, kuru Ministru kabinets ir lēmis
nodot privatizācijai un kas nav nepieciešams valsts pārvaldes
funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai
saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, atsavina saskaņā ar
Atsavināšanas likumu.
(2) Valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldību
komercdarbības veikšanai nepieciešamos un paredzētos valstij vai
pašvaldībai piederošos neapbūvētos zemesgabalus drīkst iznomāt
tikai bez apbūves tiesībām un ne ilgāk kā uz vienu gadu.
IV sadaļa
Lauku apvidus un pilsētas zemes izpirkšanas reģistri
un turpmākā rīcība ar neizpirkto zemi
17.pants. Pagaidu
lietošanā esošās pilsētas zemes izpirkšanas reģistrs
(1) Pašvaldības izveido reģistru, kurā iekļauj visus pašvaldības
zemes komisijas atzinumus par tiesībām iegūt zemi par maksu
(turpmāk – Pilsētas zemes izpirkšanas reģistrs). Pilsētas
zemes izpirkšanas reģistrā netiek reģistrēti zemes komisijas
atzinumi par zemi, kuru lietotājs ir jau ieguvis īpašumā par
maksu.
(2) Pilsētas zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir
publiski pieejamas, izņemot ziņas, kas saskaņā ar Fizisko personu
datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
(3) Pilsētas zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas un
reģistra vešanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
18.pants. Lietošanā piešķirtās lauku apvidus zemes
izpirkšanas reģistrs
(1) Valsts zemes dienests izveido
reģistru, kurā iekļauj visus tos lauku apvidu zemes izpirkšanas
pieprasījumus, kas iesniegti likumā “Par zemes reformas
pabeigšanu lauku apvidos” noteiktajā termiņā un kārtībā
(turpmāk – Lauku zemes izpirkšanas reģistrs). Lauku zemes
izpirkšanas reģistrā netiek reģistrēti lauku apvidu zemes
izpirkšanas pieprasījumi, ja zemes lietotājs ir jau ieguvis to
īpašumā par maksu.
(2) Lauku zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir
publiski pieejamas, izņemot ziņas, kas saskaņā ar Fizisko personu
datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
(3) Lauku zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas un
reģistra vešanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
19.pants. Turpmākā rīcība ar neizpirkto
zemi
(1) Ja likumos “Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos” un “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās” noteiktajā
kārtībā netiek izpirkta patstāvīgā (pagaidu) lietošanā esoša zeme
par samaksu, ēku (būvju) īpašnieki pilsētās un bijušie zemes
pastāvīgie lietotāji lauku apvidos saglabā zemes nomas tiesības
uz attiecīgās valsts vai pašvaldības institūcijas tiesiskajā
valdījumā vai turējumā esošu zemi.
(2) Zemi, kura likumos “Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos” un “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās” noteiktajā
kārtībā nav izpirkta par samaksu, turpmāk var atsavināt
Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
V sadaļa
Sertifikātu izmantošanas izbeigšanas kārtība
1.nodaļa
Sertifikātu piešķiršanas un dzēšanas izbeigšanas kārtība
20.pants. Sertifikātu
piešķiršanas izbeigšana
(1) Tiesīgās personas
pieteikumus par sertifikātu piešķiršanu saskaņā ar Sertifikātu
likuma noteikumiem var iesniegt attiecīgajās valsts vai
pašvaldību institūcijās līdz 2005.gada 30.septembrim.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais termiņš neattiecas uz
sertifikātu piešķiršanu par Latvijā nodzīvoto laiku un darbībām,
kas saskaņā ar Sertifikātu likuma 11., 12., 13., 14., 15. un
16.pantā minētajiem normatīvajiem aktiem ir noilguši pirms
2005.gada 30.septembra.
(3) Valsts vai pašvaldību institūcijām visi pieteikumi par
sertifikātu piešķiršanu saskaņā ar Sertifikātu likuma noteikumiem
ir jāizskata un attiecīgie lēmumi jāpieņem divu mēnešu laikā, bet
ne ilgāk kā līdz 2005.gada 30.novembrim.
(4) Personas saskaņā ar likuma “Par īpašuma tiesību atjaunošanu
uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem” 9.1 pantu
var iesniegt tiesā prasību par kompensācijas piešķiršanu līdz
2005.gada 30.septembrim.
(5) Līdz 2005.gada 1.jūnijam piešķirtos sertifikātus Sertifikātu
likumā noteiktajā kārtībā ieskaita sertifikātu kontā, ja konta
atvēršanai vai papildus piešķirto sertifikātu ieskaitīšanai
nepieciešamie dokumenti iesniegti kredītiestādei, kurai noteiktā
kārtībā nosūtīts lēmums par sertifikātu piešķiršanu, līdz
2005.gada 1.decembrim. Sākot ar 2005.gada 1.jūniju, sertifikātus
Sertifikātu likumā noteiktajā kārtībā ieskaita sertifikātu kontā,
ja lēmums par sertifikātu piešķiršanu pieņemts vai Sertifikātu
likuma 10.pantā noteiktajos gadījumos reģistrēts attiecīgajā
pašvaldībā ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms konta atvēršanai vai
papildus piešķirto sertifikātu ieskaitīšanai nepieciešamo
dokumentu iesniegšanas kredītiestādē, kurai noteiktā kārtībā
nosūtīts lēmums par sertifikātu piešķiršanu.
21.pants. Sertifikātu dzēšana, saņemot
naudu
(1) Tiesības dzēst sertifikātus, Sertifikātu
likumā noteiktajos gadījumos saņemot to vērtību naudā, noilgst,
ja tiesīgā persona:
1) tiesības dzēst sertifikātus ir ieguvusi līdz 2005.gada
30.jūnijam, bet līdz 2006.gada 30.jūnijam nav veikusi Ministru
kabineta noteiktās darbības ar sertifikātiem un bankai, kurā ir
atvērts sertifikātu konts, nav sniegusi ziņas par norēķinu ar
kontu, kurā ir jāieskaita nauda;
2) tiesības dzēst sertifikātus ir ieguvusi pēc 2005.gada
30.jūnija, bet pēc tam 12 mēnešu laikā nav veikusi Ministru
kabineta noteiktās darbības ar sertifikātiem un bankai, kurā ir
atvērts sertifikātu konts, nav sniegusi ziņas par norēķinu ar
kontu, kurā ir jāieskaita nauda.
(2) Šā panta pirmā daļa netiek piemērota likuma “Par kompensāciju
izmaksas atjaunošanu administratīvi nepamatoti izsūtītajām
personām un šīm personām piešķirto īpašuma kompensācijas
sertifikātu dzēšanu” izpildē un šā panta pirmajā daļā minētais
termiņš neattiecas uz darbībām, kas saskaņā ar likuma “Par zemes
privatizāciju lauku apvidos” 12.pantu ir noilguši pirms 2005.gada
30.jūnija.
22.pants. Sertifikātu atpakaļ pārskaitīšanas
izbeigšana
Pēc tam, kad ir pieņemts lēmums par valsts
vai pašvaldības īpašuma privatizācijas vai atsavināšanas
pabeigšanu, privatizāciju vai atsavināšanu veicošā institūcija
nav tiesīga veikt darbības, kuru rezultātā sertifikāti tiek
pārskaitīti atpakaļ valsts vai pašvaldības īpašuma ieguvējam.
2.nodaļa
Sertifikātu izmantošanas nosacījumi
23.pants. Sertifikātu
konta slēgšana
(1) Ja sertifikātu īpašnieks līdz
2006.gada 30.decembrim nav iesniedzis bankā, kurā atvērts
sertifikātu konts, izrakstu no attiecīgā reģistra par
privatizācijas (atsavināšanas) ierosinājuma vai zemes
pieprasījuma reģistrēšanu vai pēdējo 12 mēnešu laikā nav veicis
operācijas ar kontā esošajiem sertifikātiem, Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā kontu slēdz un sertifikātus nodod Ministru
kabineta noteiktās valsts institūcijas turējumā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētos sertifikātus to īpašnieks var
ieskaitīt sertifikātu pagaidu kontā un pārdot vai izmantot
privatizācijā, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedzot
pieteikumu un samaksājot par sertifikātu pagaidu konta
atvēršanu.
24.pants. Sertifikātos maksājamā daļa par atsavināmu
valsts vai pašvaldības mantu
(1) Atsavinot apbūvētu
zemesgabalu, ja atsavināšanas ierosinājums iesniegts un noteiktā
kārtībā reģistrēts līdz 2003.gada 31.decembrim, īpašuma
kompensācijas sertifikātos maksājamā daļa ir 80 procenti,
zemesgabalam īpaši atbalstāmajās teritorijās ? ne mazāk kā 90
procentu no nosacītās cenas.
(2) Atsavinot atsavināmu apbūvētu zemesgabalu, ja atsavināšanas
ierosinājums ir iesniegts un noteiktā kārtībā reģistrēts no
2004.gada 1.janvāra līdz pabeigšanas datumam, īpašuma
kompensācijas sertifikātos maksājamo daļu aprēķina procentos no
zemesgabala nosacītās cenas šādā apmērā:
1) par zemesgabalu Rīgas rajonā (ieskaitot Rīgas rajona
pilsētas) – 50 procentu;
2) par zemesgabalu lauku apvidos (izņemot Rīgas rajonu un Rīgas
rajona pilsētas) – 70 procentu;
3) par zemesgabalu Rīgā un Jūrmalā – 20 procentu;
4) par zemesgabalu republikas nozīmes pilsētās (izņemot Rīgu un
Jūrmalu) – 50 procentu;
5) par zemesgabalu pilsētās (izņemot Rīgu, Rīgas rajona pilsētas,
Jūrmalu un republikas nozīmes pilsētas) – 70 procentu.
(3) Atsavināma apbūvēta zemesgabala pircējs ir tiesīgs
sertifikātos maksājamo daļu samaksāt latos, bet likuma “Par zemes
reformu Latvijas Republikas pilsētās” 31.panta septītajā un
astotajā daļā minētajos gadījumos – latos maksājamo daļu
samaksāt sertifikātos.
(4) Atsavinot valsts un pašvaldības mantu saskaņā ar
Atsavināšanas likumu, izņemot šā panta pirmajā un otrajā daļā
noteikto, sertifikāti netiek izmantoti par maksāšanas
līdzekļiem.
25.pants. Īpašuma kompensācijas sertifikātos maksājamā
daļa par privatizējamu zemesgabalu
(1) Privatizējot
valsts vai pašvaldības zemesgabalu vai nekustamā īpašuma sastāvā
ietilpstošo zemi, kuras privatizācijas ierosinājums iesniegts un
noteiktā kārtībā reģistrēts līdz 2003.gada 31.decembrim, īpašuma
kompensācijas sertifikātos maksājamā daļa ir ne mazāk kā 80
procentu, zemesgabalam īpaši atbalstāmajās teritorijās ? ne mazāk
kā 90 procentu no zemesgabala pārdošanas cenas, kas noteikta
saskaņā ar likuma 5.pantu.
(2) Privatizējot valstij vai pašvaldībai piederošu apbūvētu
zemesgabalu, kuras privatizācijas ierosinājums ir iesniegts un
noteiktajā kārtībā reģistrēts no 2004.gada 1.janvāra līdz
pabeigšanas datumam, īpašuma kompensācijas sertifikātos maksājamo
daļu aprēķina procentos no zemesgabala pārdošanas cenas, kas
noteikta saskaņā ar likuma 5.pantu, šādā apmērā:
1) par zemesgabalu Rīgas rajonā (ieskaitot Rīgas rajona
pilsētas) – 50 procentu;
2) par zemesgabalu lauku apvidos (izņemot Rīgas rajonu un Rīgas
rajona pilsētas) – 70 procentu;
3) par zemesgabalu Rīgā un Jūrmalā – 20 procentu;
4) par zemesgabalu republikas nozīmes pilsētās (izņemot Rīgu un
Jūrmalu) – 50 procentu;
5) par zemesgabalu pilsētās (izņemot Rīgu, Rīgas rajona pilsētas,
Jūrmalu un republikas nozīmes pilsētas) – 70 procentu.
(3) Privatizējot valsts vai pašvaldības zemesgabalu, kas lēmuma
par nodošanu privatizācijai pieņemšanas brīdī ir neapbūvēts, un
zemesgabalu, kas ietilpst valsts vai pašvaldības nekustamā
īpašuma sastāvā un par kuru privatizācijas ierosinājums ir
iesniegts un noteiktā kārtībā reģistrēts no 2004.gada 1.janvāra
līdz pabeigšanas datumam, maksu par zemesgabalu veic tikai
latos.
(4) Privatizējama apbūvēta zemesgabala pircējs ir tiesīgs
sertifikātos maksājamo daļu samaksāt latos, bet likuma “Par zemes
reformu Latvijas Republikas pilsētās” 31.panta septītajā un
astotajā daļā un Privatizācijas likuma 63.panta sestajā daļā
minētajos gadījumos – latos maksājamo daļu samaksāt
sertifikātos.
26.pants. Sertifikātu priekšapmaksas veikšana
zemesgabala izpirkuma gadījumā
(1) Personai, kas ir
tiesīga saskaņā ar likumiem “Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos” un “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās” izpirkt
pastāvīgā (pagaidu) lietošanā esošu lauku apvidus vai pilsētas
zemi, ir tiesības pirms zemesgabala izpirkšanas līguma slēgšanas
veikt priekšapmaksu sertifikātos atbilstoši zemes kadastrālajai
vērtībai (turpmāk – priekšapmaksa).
(2) Ja uz pirkuma līguma slēgšanas dienu tā zemesgabala
kadastrālā vērtība, par kuru ir veikta priekšapmaksa,
normatīvajos aktos, kas regulē zemes masveida kadastrālo
vērtēšanu, noteiktajā kārtībā ir mainījusies un no jauna noteiktā
zemesgabala kadastrālā vērtība ir mazāka par kadastrālo vērtību,
par kuru veikta priekšapmaksa, vērtību starpība netiek atmaksāta
ne sertifikātos, ne naudā.
(3) Ja uz pirkuma līguma slēgšanas dienu tā zemesgabala
kadastrālā vērtība, par kuru ir veikta priekšapmaksa,
normatīvajos aktos, kas regulē zemes masveida kadastrālo
vērtēšanu, noteiktajā kārtībā ir mainījusies un no jauna noteiktā
zemesgabala kadastrālā vērtība ir lielāka par kadastrālo vērtību,
par kuru veikta priekšapmaksa, personai jāsamaksā vērtību
starpība sertifikātos vai naudā.
(4) Pēc izpirkuma tiesīgās personas rakstveida pieprasījuma
attiecīgā pilsētas (novada) dome par pilsētas zemi vai Valsts
zemes dienests par lauku apvidu zemi izsniedz izziņu, kurā
norāda:
1) ziņas par zemesgabalu, kura izpirkuma tiesības ir
personai;
2) zemesgabala kadastrālo vērtību;
3) tā uzkrāšanas konta numuru, kurā jāpārskaita
sertifikāti.
(5) Veicot priekšapmaksu, sertifikātu pārveduma uzdevumā jābūt
norādei par priekšapmaksu.
(6) Priekšapmaksas veikšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
3.nodaļa
Sertifikātu izmantošanas pabeigšanas kārtība
27.pants. Valsts vai
pašvaldības īpašuma privatizācija
(1) Sertifikāti par
maksāšanas līdzekli izmantojami valsts vai pašvaldības īpašuma
objektu privatizācijā, ja tas ir noteikts apstiprinātajos
konkrēta objekta privatizācijas noteikumos (projektā).
(2) Zemesgabalu privatizācijā īpašuma kompensācijas sertifikāti
par maksāšanas līdzekli izmantojami šajā likumā noteiktajā
proporcijā.
(3) Privatizācijas likuma 52.panta otro daļu piemēro, ja valsts
vai pašvaldības īpašuma objekta pircējs iesniegumu par maksāšanas
līdzekļu proporcijas maiņu iesniedzis privatizāciju veicošajai
institūcijai līdz pabeigšanas datumam.
28.pants. Apbūvēta valsts vai pašvaldības zemesgabala
atsavināšana
Īpašuma kompensācijas sertifikātus par
maksāšanas līdzekli apbūvēto valsts vai pašvaldības zemesgabalu
atsavināšanā var izmantot tikai tad, ja ir ievēroti likuma
15.panta pirmās daļas nosacījumi.
29.pants. Dzīvokļu privatizācija
Sertifikātus
par maksāšanas līdzekli var izmantot tikai to valsts vai
pašvaldības viendzīvokļa vai daudzdzīvokļu māju dzīvokļu,
neapdzīvojamo telpu un mākslinieku darbnīcu (kopā ar attiecīgo
kopīpašumā esošo mājas domājamo daļu), kā arī tiem piekrītošo
valsts vai pašvaldības īpašumā esošo zemesgabalu privatizācijā,
kuru privatizācija notiek likumā “Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā.
30.pants. Lietošanā piešķirtās zemes
izpirkšana
(1) Sertifikātus par maksāšanas līdzekli var
izmantot zemes pagaidu lietotāji pilsētās, kuriem ir tiesības
lietošanā piešķirto zemi likumā “Par zemes reformas pabeigšanu
pilsētās” noteiktajā kārtībā iegūt īpašumā par maksu.
(2) Sertifikātus par maksāšanas līdzekli var izmantot zemes
pastāvīgie lietotāji lauku apvidos, kuriem ir tiesības lietošanā
piešķirto zemi likumā “Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos” noteiktajā kārtībā iegūt īpašumā par maksu.
Pārejas noteikumi
1. Likuma 9.panta trešā daļa un
15.panta ceturtā daļa nav piemērojama pirkuma līgumiem, kuri ir
noslēgti līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim.
2. Ministru kabinets mēneša laikā no likuma spēkā stāšanās dienas
saskaņā ar likuma 2.panta astoto daļu, 13.panta sesto daļu,
17.panta trešo daļu un 18.panta trešo daļu izdod Ministru
kabineta noteikumus, kas regulē attiecīgā reģistra vešanas
kārtību.
3. Ministru kabinets triju mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās
dienas saskaņā ar likuma 26.panta sesto daļu izdod Ministru
kabineta noteikumus, kas regulē priekšapmaksas veikšanu.
4. Pašvaldības divu mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās dienas
nosūta Valsts zemes dienestam ziņas saskaņā ar likuma 18.panta
pirmo daļu par pilsētas zemes izpirkšanas reģistrā reģistrētiem
pašvaldības zemes komisijas atzinumiem.
5. Ministru kabinets triju mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās
dienas nosaka tās valsts un privātās kapitālsabiedrības, kuru
valstij piederošās kapitāla daļas ir pārdodamas tikai par
naudu.
6. Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim izanalizē
sertifikātu izmantošanas rezultātus un sniedz par to ziņojumu
Saeimai.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
Latvijas Republikai atgūstot
valstisko neatkarību, tās tautsaimniecības interesēs bija būtiski
pāriet no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, kuras pamatā būtu
privātīpašums un privātā iniciatīva. Šī mērķa sasniegšanai tika
uzsākta īpašuma tiesību atjaunošana (denacionalizācija) un valsts
un pašvaldību īpašuma masveida privatizācija, kas radīja un
veicināja privāto uzņēmējdarbību. Tā pat lauku apvidos un
pilsētās tika uzsākta zemes reforma.
Lai veicinātu Latvijas iedzīvotāju līdzdalību reformas procesos,
valsts izdeva un piešķīra iedzīvotājiem vērtspapīrus –
privatizācijas sertifikātus, kurus kā maksāšanas līdzekli varēja
izmantot, iegādājoties attiecīgus valsts un pašvaldības īpašumus
(uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, nekustamie īpašumi, kapitāla
daļas, zeme).
Pašlaik Latvijā realizētās masveida privatizācijas mērķis pamatā
ir sasniegts, jo:
• pirmkārt, dotā procesa rezultātā vairāk nekā trešdaļa Latvijas
iedzīvotāju ir ieguvuši valsts vai pašvaldību īpašumus, t.i.,
akcijas, dzīvokļus, zemesgabalus u.c. īpašumus;
• otrkārt, 3/4 iekšzemes kopprodukta veidojas privātajā sektorā
un 2004.gada sākumā privātajā sektorā tika nodarbināti 74% no
Latvijas ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem;
• treškārt, izmantoti vairāk nekā 90% privatizācijas
sertifikātu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 4.augusta rīkojumu Nr.486
“Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts
stratēģiju (pamatnostādnēm)” tika apstiprināta valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģija
(pamatnostādnes). Stratēģija noteica galvenos paņēmienus
privatizācijas un zemes reformu beigu posma pamatmērķu
sasniegšanai – maksimālai privatizācijas sertifikātu un
īpašuma kompensācijas sertifikātu izlietojuma panākšanai,
vienlaikus nodrošinot iespējami lielus naudas ieņēmumus no
privatizācijas.
Lai minēto stratēģiju sekmīgi ieviestu, Ministru kabinets
iesniedza Saeimā grozījumus attiecīgajos likumos, kas saistīti ar
zemes pastāvīgā lietotāja statusu un zemes reformas likumos
noteiktās izpirkšanas kārtību, valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un atsavināšanas kārtību, kā arī privatizācijas
sertifikātu izmantošanu.
Saskaņā ar Deklarāciju par Aigara Kalvīša vadītā Ministru
kabineta iecerēto darbību 2005.gadā paredzēta pāreja no
privatizācijas uz valsts īpašuma atsavināšanas procedūru un zemes
reformas pabeigšanu. Privatizācijas pabeigšanas procesā notiks
privatizēt uzsākto valsts un pašvaldību īpašuma objektu,
dzīvokļu, valsts un pašvaldību zemes privatizācijas un
atsavināšanas pabeigšana atbilstoši normatīvajiem aktiem, kā arī
privatizācijas sertifikātu piešķiršanas pārtraukšana. Zemes
reformas pabeigšanas ietvaros tiks grozīti zemes reformas
pabeigšanas nosacījumi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, tika izstrādāts attiecīgo reformu
pabeigšanas jumta likumprojekts “Valsts un pašvaldības īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likums”.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Izstrādātais likumprojekts “Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likums” paredz:
1. Privatizācijas jomā:
a) privatizācijas ierosinājumu iesniegšanas termiņus;
b) privatizācijas ierosinājuma reģistru vešanu;
c) termiņu, līdz kuram Ministru kabinets un pašvaldība var nodot
privatizācijai attiecīgus valsts vai pašvaldības īpašuma objektus
un zemesgabalus;
d) precīzi nošķirt valsts vai pašvaldības institūciju kompetenci
un pienākumus, izskatot privatizācijas ierosinājumu, kā noteikt
kritērijus, izvērtējot attiecīga valsts vai pašvaldības īpašuma
nepieciešamību valsts pārvaldes funkciju veikšanai;
e) vienkāršot kārtību, privatizējot valsts vai pašvaldības
apbūvētu zemesgabalus, uz kuriem atrodas citai personai
piederošas ēkas (būves);
f) noteikt īpašuma kompensācijas sertifikātu un latu attiecības,
norēķinoties par privatizējamu valsts vai pašvaldības
zemesgabalu;
g) noteikt valsts kapitālsabiedrības, kuras nevar
privatizēt;
h) pārejas kārtību, kā pāriet no privatizācijas uz valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanu.
2. Atsavināšanas jomā:
a) termiņu, līdz kuram var iesniegt atsavināšanas ierosinājumu
par apbūvēto zemesgabalu, saglabājot iespēju izmantot īpašuma
kompensācijas sertifikātus kā maksāšanas līdzekli;
b) atsavināšanas ierosinājuma reģistru vešanu;
c) vienkāršot kārtību, atsavinot valsts vai pašvaldības apbūvētu
zemesgabalu, uz kura atrodas citai personai piederošas ēkas
(būves);
d) noteikt īpašuma kompensācijas sertifikātu un latu attiecības,
norēķinoties par privatizējamu valsts vai pašvaldības
zemesgabalu;
e) turpmākās rīcības ar neapbūvētiem zemesgabaliem.
3. Zemes reformas jomā:
a) pilsētas un lauku apvidus zemes izpirkšanas reģistru
vešanu;
b) maksas par zemi priekšapmaksas veikšanas kārtību;
c) turpmāko rīcību ar pastāvīgā lietošanā neizpirkto zemi.
4. Privatizācijas sertifikātu jomā:
a) noteikt pazīmes, pēc kurām tiks noteikts valsts un pašvaldību
īpašuma objektu loks, par kuriem privatizācijas (atsavināšanas,
zemes reformas) subjekts varēs izmantot kā maksāšanas līdzekli
privatizācijas sertifikātus;
b) noteikt samērīgu termiņu, līdz kuram persona var pieteikties
saņemt privatizācijas sertifikātus un attiecīgām valsts un
pašvaldību institūcijām jāpieņem attiecīgs lēmums;
c) noteikt termiņu, kurā personai noilgst tiesības atvērt bankā
kontu piešķirto privatizācijas sertifikātu ieskaitīšanai;
d) noteikt privatizācijas sertifikātu konta slēgšanas
kārtību.
3. Cita informācija.
Likumprojekts ir jāskata kopā ar attiecīgiem Saeimā uz 3.lasījumu
esošiem grozījumiem:
1) likumā “Par valsts un pašvaldību īpašumu objektiem” (Reģ.
nr.481);
2) likumā “Par privatizācijas sertifikātiem” (Reģ. nr.472);
3) Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā (Reģ.
nr.480);
4) likumā “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” (Reģ.
nr.482);
5) likumā “Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos” (Reģ.
nr.533);
6) likumā “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās” (Reģ.
nr.531);
7) likumā “Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un
citiem īpašuma objektiem” (Reģ. nr.474).
Vienlaikus ir jānorāda, ka Saeimā par dotajiem likumprojektiem ir
jāiesniedz papildu priekšlikumi, kas saistīti ar apbūvētās zemes
privatizācijas (atsavināšanas) vienkāršošanu, privatizācijas
(atsavināšanas) ierosinājumu izskatīšanas kārtību un kritērijiem,
pastāvīgā lietošanā esošas zemes izpirkšanas nosacījumiem un
privatizācijas sertifikātu izmantošanu.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Normatīvā akta projekts tiešā veidā šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Veicināt uzņēmējdarbības vides attīstību, palielinot
privātīpašuma lomu tautsaimniecībā un nekustamo īpašumu tirgus
attīstību.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos.
Ieņēmumi var palielināties.
2. Izmaiņas budžeta izdevumos.
Izmaiņas budžeta izdevumos nerada.
3. Finansiālā ietekme.
Nav.
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.
Detalizētu finansiālo pamatojumu nav iespējams sniegt, jo tas ir
atkarīgs no tā, kādā apjomā tiks noslēgti valsts un pašvaldības
īpašuma objektu un zemesgabalu pirkuma līgumi.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Papildus būs jāizstrādā un Ministru kabinetam jāpieņem šādi jauni
Ministru kabineta noteikumi:
1. Par privatizācijas, atsavināšanas un zemes reformas
ierosinājuma reģistra vešanas kārtību.
2. Par kārtību, kādā slēdz privatizācijas sertifikātu kontus un
sertifikātus nodod noteiktas valsts institūcijas turējumā.
3. Par priekšapmaksas veikšanas kārtību, izpērkot pastāvīgā
(pagaidu) lietošanā esošu pilsētas un lauku apvidus zemi.
2. Cita informācija.
Vienlaikus jāskata ar Saeimā 2.lasījumā pieņemtiem
grozījumiem:
1) likumā “Par valsts un pašvaldību īpašumu objektiem”;
2) likumā “Par privatizācijas sertifikātiem”;
3) Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā;
4) likumā “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”;
5) likumā “Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos”;
6) likumā “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās”;
7) likumā “Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un
citiem īpašuma objektiem”.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Nav.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Nav.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti, un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Informēšana notiek ar sabiedrības saziņas līdzekļu starpniecību.
Informācija būs iegūstama arī tīklā “Internet” Ekonomikas
ministrijas un Ministru kabineta mājas lapā.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas nav notikušas.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas netiks radītas.
Normatīvā akta izpilde pamatā iespējama uzreiz pēc tā spēkā
stāšanās, bet tā ieviešanu var pabeigt trīs mēnešu laikā pēc
likuma spēkā stāšanās.
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu.
Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta
un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” likums un ar to
saistītie normatīvie akti tiks publicēti oficiālajā preses
izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājā”. Tiks publicētas Ekonomikas
ministrijas preses relīzes par likumu un citiem normatīvajiem
aktiem, kā arī tiks organizētas sabiedrības informēšanas
aktivitātes.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā un
civiltiesiskajā procesa kārtībā.
Ekonomikas ministra vietā – īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās A.Latkovskis