Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
17. februāra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
P.Kalniņš
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien nerunāšu par tām tēmām,
kuras mēs skatījām Saeimā, bet pastāstīšu par to, kas satrauc
mūsu frakciju ārpus Saeimas.
Šajās dienās ir saasinājusies situācija saistībā ar mazajiem un
vidējiem uzņēmumiem, proti, slēgtas vairākas ražotnes. Viena no
tām – Dundagas pienotava. Man kā deputātam jāatzīst, ka šajā
brīdī mēs skatāmies un reaģējam tikai uz sekām, kuru cēloņus
neesam novērsuši vairāku gadu garumā. Mans kolēģis Andis Kāposts
ir ilgi cīnījies un mēģinājis pārliecināt Zemkopības ministriju
par to, ka tāpat kā daudzās citās Eiropas valstīs ir jābūt
dažādiem tirgus līmeņiem. Un galu galā mēs esam panākuši to, ka
šie principi tiks iestrādāti pārtikas aprites likumā, kas līdz
šim laikam nav izdarīts. Līdz ar to pilnīgi visām ražotnēm
neatkarīgi no tā, kam produkcija tiek ražota – sev, ģimenei,
pagasta vai vietējam valsts tirgum, visi šie pārstrādes noteikumi
ir tādi paši kā tām ražotnēm, kas savu produkciju šodien eksportē
uz Eiropas Savienības valstīm.
Un gribu teikt, ka man nepatīk tas, ko dzirdēju raidījumā “Kas
notiek Latvijā?”, proti, ka Pārtikas un veterinārajam dienestam
ir jābūt par kaut kādu biedu. Pārtikas un veterinārais dienests
nav domāts, lai biedētu un kaut kā iespaidotu zemniekus, bet tam
jāseko, lai cilvēki strādātu atbilstoši likumiem. Un te ir tā
mūsu kļūda – neesam panākuši to, ka galvenajam jābūt
galaproduktam ar atbilstošu ražojuma kvalitāti. Ja mēs varam
saražot kvalitatīvus produktus – pienu, sieru, biezpienu,
tad nav būtiski, ka kādā ražotnē tās flīzes ir vai nav. Galvenā
ir higiēna un mūsu cilvēku drošība. Tas šodien ir redzams, jo
pastāv godīgi un arī negodīgi ceļi, kā tiek iekarots
tirgus.
Nākamnedēļ uz frakcijas sēdi esam uzaicinājuši Pārtikas un
veterinārā dienesta ģenerāldirektoru Veldres kungu, lai no viņa
dzirdētu komentārus par to, kādēļ nekas nav darīts saistībā ar
mūsu pirms gada notikušo sarunu. Toreiz dienests solīja, ka šie
jautājumi tiks sakārtoti, tomēr līdz šim tas nav izdarīts. Tāpēc
no savas puses mēs solām stingrāku kontroli.
Vēl mūs ļoti satrauc pēdējā laikā aktualizējies jautājums par
iespējamo Rīgas Doma laukuma apbūvi. Mūsu frakcijas deputāti būs
kategoriski pret jebkādu būvniecību šajā Rīgas senatnes vietā. Ir
jāsaglabā tas, ko vēl iespējams saglabāt, lai vismaz Rīga mūsu
bērniem un mazbērniem paliktu tāda, kāda tā ir šodien.
J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien Saeima trešajā lasījumā
pieņēma grozījumus Civilprocesa likumā. Protams, no pirmā skata
šis likums ir diezgan garlaicīgs, bet tie cilvēki, kuri spiesti
griezties tiesā vai kuriem jau ir tāda pieredze, zina, ka tagad
ir grūti tiesāties. Mūsu tiesām ir ļoti lielas problēmas, jo
tiesu prāvas ir ļoti ilgas – divi trīs gadi, un tas ir ļoti
dārgi. Cilvēki advokātiem ir spiesti maksāt ļoti lielas naudas
summas, kā arī, protams, visādas valsts nodevas. Tāpēc mūsu
frakcija piedāvāja savus priekšlikumus grozījumiem šajā likumā,
samazinot valsts nodevas tiem cilvēkiem, kuri grib vērsties
tiesā, lai samazinātu cilvēku tiesu izdevumus. Diemžēl mūsu
kolēģi Saeimā neatbalstīja šādu pieeju un valsts nodevas apmērs
paliks tāds pats kā tagad.
Mums bija vēl arī otrs priekšlikums grozījumiem Civilprocesa
likumā, kuru Saeima atbalstīja. Tas paredz iespēju cilvēkam
mutvārdu pieteikuma veidā uz tiesas sēdi uzaicināt kādu savu
pārstāvi, lai to pārstāvētu šajā tiesā. Līdz šim kārtība bija
šāda: cilvēkam jāgriežas pie notāra, lai uzrakstītu notariāli
apliecinātu pilnvaru, jāsamaksā notāram, tikai pēc tam šis
pārstāvis kopā ar cilvēku varēja iet uz tiesas sēdi. Tagad tiesas
process tiks būtiski atvieglots, īpaši tiem cilvēkiem, kuriem nav
naudas, ko samaksāt par dārgajiem advokātu pakalpojumiem.
Mums bija vēl viens priekšlikums, kuru Saeima arī atbalstīja, par
to, ka šķīrējtiesas tagad nevarēs pieņemt lēmumus par cilvēku
izlikšanu no dzīvokļa. Mūsu valstī diemžēl ir izveidojusies tāda
prakse, ka daudzas firmas vai fiziskas personas cilvēkiem piedāvā
parakstīt vai nu īres līgumus, vai kredītlīgumus, kuros ietverta
norma, ka strīda gadījumā nav jāgriežas parastajā tiesā, bet gan
šķīrējtiesā, kuras lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams.
Šķīrējtiesu var veidot trīs cilvēki. Diemžēl arī dažām firmām un
bankām ir savas šķīrējtiesas. Līdz ar to tās pieņem lēmumus,
piemēram, par cilvēku izlikšanu, kuri nav pārsūdzami. Tātad
Saeima atbalstīja mūsu priekšlikumu, ka šādos sensitīvos
jautājumos par cilvēku izlikšanu no dzīvokļiem tomēr ir jābūt
normālas tiesas lēmumam.
A.Seile
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Es šo nedēļu nosauktu par ļoti
aktīvu ekonomisko likumu sagatavošanā. Lai arī man ir prieks par
to, ka beidzot galīgajā lasījumā tika pieņemti grozījumi likumā
“Par pašvaldībām”, jo tiem, protams, spēkā jāstājas vēl pirms
pašvaldību vēlēšanām, tomēr šie ekonomikas jomas likumi ir ļoti
svarīgi. To sagatavošanā ir piedalījusies arī mūsu frakcija.
Nedaudz par to informēšu.
Saeimas komisijās pašlaik tiek apspriesti grozījumi Būvniecības
likumā. Tajā joprojām nav atrisināts jautājums par amatnieku kā
uzņēmējsabiedrību tiesībām piedalīties būvniecības procesā. To
amatnieki var darīt tikai kā privātpersonas. Iespējams, ka uz
likumprojekta trešo lasījumu ar pārējo frakciju atbalstu mēs
varētu panākt kādu kompromisa variantu.
Tāpat tiek gatavoti arī priekšlikumi grozījumiem Aizsargjoslu
likumā, kas ir specifiski un saistīti ar jaunu ekspluatācijas
aizsargjoslu izveidošanu, nostiprinot drošības joslu statusu, kā
arī ar to, lai kāpu zona tajā atstātajā šaurajā joslā sabiedrības
vispārējai un publiskai pieejai tomēr netiktu nelikumīgi
apbūvēta.
Ļoti svarīgs ir arī šonedēļ Ministru kabineta sagatavotais
likumprojekts par privatizācijas pabeigšanas procesu. Mūsu
frakcija šo koncepciju atbalsta, tomēr šim likumprojektam,
protams, būs nepieciešami vēl daudzi precizējumi, jo pašlaik
dažas normas ir strīdīgas.
Manuprāt, ļoti svarīgs ir arī Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijas sagatavotais likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””, kura
tapšanā piedalījās arī citas Saeimas frakcijas. Grozījumi paredz
neaplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli 25% apmērā īpašnieka
mežus, ja tie tiek pārdoti izciršanai, tātad – ja cirsmas
tiek pārdotas, kā arī tādos gadījumos, ja šis pats īpašnieks šos
kokus pārdod tālāk kā kokmateriālus. Līdz šim šis nodoklis bija
25% apmērā, kas sagādāja ārkārtīgi lielas grūtības, jo par šo
pašu meža gabaliņu ir jāmaksā arī zemes vai nekustamā īpašuma
nodoklis. Turklāt katru gadu. Bet vēl tad, kad koki apmēram simts
gadu periodā ir izaudzēti līdz nociršanai, tad, lūk, vēl 25%
jāmaksā valstij. Šajā jautājumā esam saņēmuši lielu sapratni gan
no meža darbiniekiem, gan arī no citām uzraugošām institūcijām.
Es domāju, ka likumprojekta izskatīšana un pieņemšana varētu
noritēt diezgan ātri, īpaši sakarā ar vētras postījumiem.
Manuprāt, ļoti svarīgs jautājums, par ko runāja arī deputāts
Pēteris Kalniņš, ir par mazo piensaimnieku kooperatīvo sabiedrību
likteni. Tā kā es dzīvoju Dundagas pagastā, tad esmu rūpīgi
iepazinusies ar šo situāciju. Arī mūsu frakcija, atbildot uz
Dundagas pašvaldības un iedzīvotāju vēstulēm ar daudziem
savāktajiem parakstiem, ir apspriedusi šo jautājumu. Tāpēc mēs
esam nolēmuši ar savu aicinājumu vai vēstuli vērsties pie
zemkopības ministra vēlreiz rūpīgi izvērtēt, vai tiešām nav
nekādu iespēju atļaut darboties vismaz dažām ražotnēm šajos
mazajos kooperatīvos, kur pārstrādā vietējās saimniecībās ražoto
pienu, ja viss, protams, atbilst sanitārajām normām. Uzskatu, ka
nav pieļaujama tik ilga šī jautājuma risināšanas vilcināšana.
Domāju, ka šai Dundagas pienotavai, kura tomēr zināmā mērā ir
ļoti labā kārtībā, vismaz daļēji vajadzētu atļaut turpināt
ražošanu, lai neiznīcinātu ražošanas procesu.
Svarīgs ir jautājums arī par biodegvielu, taču šeit tik īsā laikā
nav iespējams apskatīt visus jautājumus. Tāpēc es tikai varu
solīt, ka mūsu frakcija aizstāvēs zemniekus, kuri audzē rapsi vai
nepārtikas graudus, lai Latvijā ražotai biodegvielai būtu noiets.
Cik spēsim, tik arī mēģināsim piešķirt prioritāti šai Latvijā
ražotai biodegvielai attiecībā uz visu pārējo procesu.
A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):
Runāšu par, mūsuprāt, būtiskāko
šīsdienas plenārsēdē nolemto.
Pirmkārt, beidzot galīgajā lasījumā ir pieņemti grozījumi likumā
“Par pašvaldībām”. Saeima šo likumprojektu ļoti ilgās un garās
debatēs skatīja veselu gadu. Ko likums ir mainījis? Manuprāt,
dažas lietas ir padarītas labākas – ir definēti un izveidoti
pakalpojumu sniegšanas centri pašvaldībās, novados un pagastos.
Šie centri iedzīvotājiem palīdzēs iegūt jebkuras viņiem
vajadzīgās izziņas vai dokumentus, šeit varēs veikt nepieciešamos
maksājumus, pat nebraucot kaut kur uz rajona vai novada centru,
kā arī saņemt pensijas un pabalstus. Šajos centros varēs nodot
jebkurus iesniegumus, veikt civilstāvokļa aktus, tas ir,
laulāšanos vai ko citu, kā arī prasīt no pašvaldības jebkurus
iedzīvotājus interesējošus dokumentus. Tā ir tāda laba
lieta.
Vēl viena šajā likumā iestrādāta lieta, lai gan, mūsuprāt, varbūt
likums kopumā nav tik labs, kā gribētos, tāpēc pēc vēlēšanām
tomēr būs jāstrādā pie jauna likuma sagatavošanas, ir tā, ka
rajona padomēs pēc trešās budžeta neapstiprināšanas reizes rajona
padomes vadītājam būs jāatkāpjas no amata. Tas ir loģiski, ja
rajona padomes vadītājs nav spējīgs nodrošināt budžeta
pieņemšanu, kas ir ļoti būtisks dokuments, tad acīmredzot viņš
nav spējīgs pildīt arī savas funkcijas.
Otrkārt, šodien pirmajā lasījumā konceptuāli tika akceptēti
grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”, kas paredz atbalstīt mūsu
valsts mazās alus darītavas. Tātad turpmāk akcīzes nodokļa
atlaide būs tiem alus darītājiem, kuri alu ražo savam mazajam
krodziņam vai nelielajai zemnieku saimniecībai. Šie ražošanas
apjomi nav lieli. Šīs alus darītavas savu produkciju tālāk
nerealizē, bet gan atstāj sev, savam novadam, miestam un savam
reģionam ļoti specifisku un atbilstošu alu. Tā ir Eiropas
tradīcija, kas padara krāšņāku mūsu nacionālo vidi.
Mūsuprāt, tas ir atbalstāmi.
Un, treškārt, vēl viena aktualitāte, ko “Jaunais laiks” šobrīd
apspriež savā frakcijā. Mēs joprojām uzskatām, ka ļoti būtiska ir
diskusija, kam vajadzētu noslēgties ar pozitīvu rezultātu, par
deputātu vienlīdzību ar pārējiem cilvēkiem. Šobrīd, kā zināms,
deputātu nevar administratīvi sodīt bez Saeimas piekrišanas. Šo
jautājumu mēs jau vairākkārt esam skatījuši, bet Saeimas atbalstu
diemžēl neesam guvuši. Šobrīd Korupcijas, kontrabandas un
organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības
komisija šo jautājumu ir aktualizējusi vēlreiz, un mēs ļoti
ceram, ka mums izdosies pārliecināt kolēģus, ka deputāti ir
vienlīdzīgi ar pārējiem cilvēkiem.
Ceturtkārt, ir sagatavots un Saeimā drīz tiks izskatīts Deputātu
ētikas kodekss. Mēs ceram, ka beidzot arī Saeimas deputātiem būs
vienoti ētikas principi – soli pa solim, bet ētiskā vide
parlamentā tādējādi tomēr kaut nedaudz uzlabosies.
Vēl mums ir liels prieks, ka Ministru kabinets ir akceptējis
“Jaunā laika” sagatavoto privatizācijas procesa pabeigšanas
likumprojektu, kas skaidri un gaiši beidzot pateiks, kad ir
jābeidzas šai bezgalīgajai privatizācijai par sertifikātiem, kuri
lielie valsts uzņēmumi netiks privatizēti par sertifikātiem un
kuri vispār nekad netiks privatizēti. Ceram, ka likumprojekts jau
nākamnedēļ būs Saeimā un ka ātri arī tiks pieņemts.
Noslēgumā uzsvēršu, ka “Jaunā laika” deputāti kā vienmēr visus
šos gadus katru piektdienu un sestdienu ļoti aktīvi tiekas ar
vēlētājiem un uzklausa viņu problēmas. Mēs esam atvērti gandrīz
katrā Latvijas nostūrī.
J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeimas sēdē patiešām ir
bijis ražīgs darbs – izskatīti deviņpadsmit likumprojekti,
no kuriem uzsvēršu trīs, jo tie lielā mērā attiecas uz katra
iedzīvotāja ikdienas dzīvi, regulē un arī uzlabo dzīves
kvalitāti.
Kā pirmo uzsvēršu otrajā lasījumā pieņemto un arī Latvijas Pirmās
partijas atbalstīto likumprojektu “Valsts pārvaldes iestāžu
nodarīto zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas likums”. Tā
mērķis ir nodrošināt personas tiesības uz atlīdzinājumu par
mantiskajiem zaudējumiem vai personisko kaitējumu, tajā skaitā
arī morālo kaitējumu, kas tai nodarīti ar valsts pārvaldes
iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai prettiesisku
faktisko rīcību, vai bezdarbību, vai arī administratīvo aktu
atcelšanu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 85. un
86.pantu. Saskaņā ar šo likumprojektu tiek noteikts, ka reizi
pusgadā Finanšu ministrija iesniedz Ministru kabinetam
informāciju par zaudējumu atlīdzināšanas gadījumiem un izmaksāto
zaudējumu atlīdzības apmēriem, kas rada iespēju apkopot
informāciju par tām valsts pārvaldes iestādēm, kuru darbības
rezultātā personām visbiežāk ir nodarīti kaitējumi. Tātad nākotnē
minētā informācija palīdzēs prognozēt nepieciešamos valsts
budžeta līdzekļus uz naudas maksājumu vērstu iestādes lēmumu vai
tiesas nolēmumu izpildei. Bet vissvarīgākais ir tas, ka šis
likumprojekts nosaka amatpersonas civiltiesisko atbildību par
publiskai personai nodarītajiem zaudējumiem, kā arī šo zaudējumu
piedziņu regresa kārtībā. Atbalstot šo likumprojektu, Saeimas
deputāti patiešām rūpējas par iedzīvotāju dzīves kvalitāti un
tiesisko aizsardzību.
Tāpat es minēšu arī šodien vienbalsīgi atbalstītos grozījumus
likumā “Par pašvaldībām”, kas lielā mērā novērsīs laika gaitā
radušās problēmas pašvaldības institūcijās un arī amatpersonu
darbībā. Pirmkārt, deputāti būs atbildīgi par saviem balsojumiem,
ko parastā balsošanas kārtība neparedzēja. Tiks formulēts un
padarīts skaidrāks pašvaldības administrācijas jēdziens kā tāds,
paredzot tiesības pašvaldībai izdot saistošus noteikumus. Likuma
iepriekšējā redakcija pašvaldību tiesības nepamatoti
sašaurināja.
Šie grozījumi arī saskaņoti ar Eiropas vietējo pašvaldību hartu,
padarot pašvaldību iekārtu caurskatāmāku un deputātu atbildīgāku
savā amatā. Kas vēl ir būtiski? Svarīgi arī tas, ka rajona
padomes priekšsēdētāji un arī rajona padome var atbrīvot no
priekšsēdētāja pienākumiem, ja netiek pildīti amata uzdevumi,
proti, ja trīs reizes pēc kārtas neapstiprina priekšsēdētāja
iesniegto pašvaldības budžeta projektu.
Vēl runāšu par otrajā lasījumā pieņemtajiem grozījumiem Dzīvnieku
aizsardzības likumā, kas lielā mērā novērsīs daudzas problēmas,
ar ko pēdējā laikā saskaramies mūsu sabiedrībā. Proti, tas ir par
klaiņojošiem dzīvniekiem, saimnieku bezatbildību pret saviem
mājdzīvniekiem, vieglprātīgi tos vienkārši izmetot ārā.
Likumprojekts paredz arī kārtību, kādā Pārtikas un veterinārais
dienests var uzlikt sodu bīstamo suņu saimniekiem, jo pēdējā
laikā šie suņi ir nodarījuši ļoti lielus kaitējumus daudzu
cilvēku veselībai un pat dzīvībai.
Šeit ir tā vieta un laiks minēt arī vēl vienu ļoti būtisku un
svarīgu lietu. Es pat teiktu – arī valstiski nozīmīgu lietu.
Vakar Latvijas Pirmās partijas frakcijas un partijas vadība tikās
ar tradicionālo konfesiju – Latvijas Evaņģēliski luteriskās,
baptistu, Latvijas Pareizticīgās baznīcas, tāpat arī
vecticībnieku, metodistu, adventistu draudžu – vadītājiem,
lai kopīgi spriestu par pagājušā gada 8.jūnijā noslēgto līgumu
starp šīm konfesijām un Latvijas valsti tālāko virzību un
ratifikāciju Saeimā. Tikšanās laikā baznīcu vadītāji vienprātīgi
un vienbalsīgi atzina, ka atbalsta šo līgumu ratifikāciju Saeimā
un ir gatavi arī tos aizstāvēt. Bet ir jāsaka arī tas, ka,
neskatoties uz to, ka lielākā daļa mūsu deputātu it kā no vienas
puses atbalsta šos līgumus kā tādus, veids, kādā tie tiek
noslēgti, bieži vien tiek nepamatoti kritizēts, neminot nekādus
juridiski pamatotus argumentus. Un tieši tādēļ bažas rada tas, ka
šo līgumu tālākā virzība kaut kādā veidā var tikt
apdraudēta.
Un vēl es gribu pateikt, ka Latvijas Pirmā partija sekos savam
aicinājumam un aizstāvēs šo līgumu ratifikāciju, lūdzot
pieaicināt ekspertus gan no Eiropas Kopienas, gan arī citas
juridiskas autoritātes, lai cīnītos par šo līgumu tālāku virzību
Saeimā.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Es runāšu par tiem jautājumiem, ko
neskatīja Saeimas sēdē, bet kas skar jebkuru iedzīvotāju –
tā ir veselības aprūpes joma.
Ir zināms, ka 1.aprīlī spēkā stāsies jaunā veselības aprūpes
finansēšanas kārtība, kur melns uz balta ir rakstīts, ka ģimenes
ārsts pats varēs lemt, cik pacientam maksāt par mājas vizīti. Ja
šobrīd mēs par to maksājam divus latus, tad no 1.aprīļa to izlems
ģimenes ārsts pats.
Mēs jau tagad visur, kur vien iespējams, uzdodam jautājumu
Veselības ministrijas pārstāvjiem par nepieciešamību pieņemt
tieši šādu lēmumu. Kāpēc tika pieņemts tieši šāds lēmums? Varbūt
tomēr bija iespējams atrast citu izeju? Es pats, runājot ar
Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas pārstāvjiem, ierosināju: tā kā
šobrīd doktorātu uzturēšanai tiek piešķirti līdzekļi 140 latu
apmērā, arī ģimenes ārstiem varētu piešķirt līdzīgu summu, lai
viņi savukārt neņemtu naudu no pacientiem tik, cik grib, bet lai
būtu stabila alga par mājas vizīti. Tas, kas notiks pēc 1.aprīļa,
satrauc ne tikai mani, bet, es domāju, arī visu sabiedrību. Mēs
valdību brīdinājām jau tad, kad tika pieņemts likums par
pievienotās vērtības nodokļa likmi 9% apjomā medikamentiem, ka
tas nav godīgi pret cilvēkiem. Toreiz mums izdevās pārliecināt
valdošo koalīciju un Valsts prezidenti par nepieciešamību šo
likmi samazināt līdz 5%. Un arī tagad brīdinām valdību, ka no
1.aprīļa būs lieli trokšņi un neapmierinātība tieši no
pensionāriem, kuriem veselības aprūpe mājas vizītē ir
nepieciešama visvairāk, bet diez vai viņi to varēs dabūt.
Ticiet darbiem, nevis vārdiem! Un aicinu pašvaldības vēlēšanās
jūs balsot, protams, par Tautas saskaņas partiju, jo saskaņa ir
vajadzīga sabiedrībai un tautai.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šī nedēļa patiešām bija sarežģīta,
jo ļoti daudz tika strādāts pie ekonomiskajiem likumiem.
Šodien Saeima trešajā lasījumā pieņēma divus svarīgus likumus. Kā
zināms, Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija īpašu uzmanību
pievērš sociālajai aizsardzībai un palīdzībai. Šajā jomā ir
izskatīti grozījumi un galīgajā lasījumā pieņemts likums
“Grozījumi Civilprocesa likumā”. Šajā likumā ļoti būtisks ir
34.pants, kurš nosaka valsts nodevu par katru prasības pieteikumu
tiesā. Gan otrajā, gan trešajā lasījumā mēs balsojām par to, ka
nepieciešams samazināt valsts nodevu, sevišķi par prasību, kas
novērtējama līdz 100 latiem. Mēs piedāvājām 10 latu vietā 5
latus. Un par prasību, kas novērtējama no 100 līdz 1000 latiem,
samazināt valsts nodevu no 15% līdz 10%. Šos grozījumus iesniedza
kreisā opozīcija, bet valdošā koalīcija tos neatbalstīja. Sakarā
ar to maznodrošinātajiem cilvēkiem un cilvēkiem ar vidējiem
ienākumiem valsts nodeva par prasības izskatīšanu tiesā jāmaksā
it kā jau divreiz vairāk, salīdzinot ar to, ko piedāvāja mūsu
kreisā opozīcija.
Bez šaubām, likums “Grozījumi likumā “Par pašvaldībām”” ir ļoti
svarīgs un vajadzīgs, bet, vērtējot to no sociālās puses, jau sen
Latvijā daudz tiek runāts par sabiedrības integrāciju. Sevišķi
aktuāli tas kļuva pēc iestāšanās Eiropas Savienībā, kad kopā ar
jēdzienu “nepilsoņi” sāk eksistēt arī tādi jēdzieni kā
“ārvalstnieki”, “bezvalstnieki”, kuri tiek pārstāvēti ar
konkrētiem cilvēkiem, cilvēku grupām mazākā vai lielākā
skaitā.
Kreisās opozīcijas priekšlikums ir konkrēts, politiski neitrāls
un vērsts uz cilvēktiesību aizstāvēšanu. Tas paredz vietējās
pašvaldības domēs veidot nepilsoņu konsultatīvo padomi, kuras
sastāvā ir nepilsoņus pārstāvošo sabiedrisko organizāciju
deleģēti pārstāvji. Mēs domājam, ka mūsu piedāvātā konsultatīvās
padomes izveidošana palīdzēs risināt daudzus sociālos jautājumus
un ātrāk panākt Latvijas sabiedrības integrāciju.
A.Rugāte
(Tautas partijas frakcija):
Man negribētos atkārtot, ko teica
kolēģi. Un es varbūt runāšu par to, ko mēs šonedēļ Saeimā esam
darījuši, kas man šķiet arī būtiski un svarīgi. Nākošnedēļ,
iespējams, tas parādīsies jau Saeimas plenārsēdē kā darba
kārtības jautājums, proti, Saeimas deputāti beidzot nonāca līdz
vienotam viedoklim Sociālo un darba lietu komisijā, atbalstot
likumprojekta “Grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu
realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu”” sagatavoto
redakciju trešajam lasījumam par ierobežojumiem smēķētājiem. Šo
grozījumu ierosinātāja ir Tautas partija, un es kā deputāte Anta
Rugāte to esmu izdarījusi un praktiski izpildījusi; uzrakstījusi
redakcijas, kā arī, ja nemaldos, piedalījos 13 vai 14 komisijas
sēdēs, debatējot ar profesionāļiem, ekspertiem, pašvaldību
pārstāvjiem un citiem interesentiem, lai precizētu šīs normas. Es
gribu noteikti piezīmēt, ka sadarbība ar valdību un Veselības
ministriju mums bija ļoti lietišķa, praktiska un
pilnvērtīga.
Pasaules veselības organizācija un konvencija par tabakas
ierobežošanu – par ko tad tās ir? Tās ir par tīru gaisu. Un
Latvija šo konvenciju ir parakstījusi. Par tīru vidi, kas būtu
tīra no kancerogēnām un atkarību izraisošām vielām, proti, šajā
gadījumā no nikotīna, lai pasargātu tos cilvēkus, kas paši
nesmēķē, bet piedūmotās telpās kļūst par pasīviem pīpētājiem ar
tādām pašām veselību apdraudošām sekām, kādas ir pīpētājiem.
Tāpat būtiski ir arī mazināt iespēju smēķēt tiem, kuri jau ir
atkarīgi no nikotīna, proti, ierobežot iespējas vides
nozīmē – kur drīkst, kur nedrīkst smēķēt. Lai neturpinātos
šobrīd sabiedrībā novērotā vērienīgā, apjomīgā visatļautība, kad
pīpē visur, kur tik ienāk prātā, un nerēķinās nekādā gadījumā ar
tiem, kuri nepīpē. Bet katram ir tiesības atrasties tīrā vidē,
pamatā tam, kurš nepīpē. Pasaules valstīs šādi ierobežojumi ir
ļoti stingri, arī sodīti tiek ļoti stingri. Mums tādā veidā labot
likumu bija patiesībā pēdējais laiks. Nu tas būs izdarīts. Kā
rāda prakse, ir nepieciešami 20 gadi, lai cilvēku apziņā reāli
parādītos rezultāti un sabiedrībā nostiprinātos šī tīrā gaisa
ideja un veselības priekšrocība pār šo netikumu vai atkarību kā
norma.
Patlaban divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju nepīpē. Viņiem ir
tiesības, lai tos aizsargātu. Latvijas Saeima par to ir lēmusi:
tas ir ļoti humāns un ārkārtīgi veselību veicinošs lēmums, jo ir
milzīga nauda, ja mēs skatāmies uz tiem miljoniem – un tie
Latvijas valstī gadā ir 12 miljoni –, kas tiek iztērēti, lai
varētu ārstēt pīpēšanas vai nikotīna – pasīvā un arī aktīvā
pīpētāja – radītās sekas veselībai, lai atgrieztu cilvēku
normālā dzīvē. Ja ir letāli iznākumi, tātad šis cilvēks nemūžam
vairs nekļūs darbaspējīgs. Arī bērni smēķē jau no 10 gadu
vecuma.
Tā ka ir likumi, kurus ievēro tikai tad, kad arī sabiedrība tos
atbalsta. Un šis ir viens no tādiem likumiem. Tādēļ mēs ļoti
ceram, ka tas, par ko runā pašvaldības policija, kurai nāksies
uzraudzīt šā likuma normu izpildi, arī radio šodien dzirdēju, kā
arī mūsu komisijas sēdē pašvaldības policijas pārstāvji uzrunāja
cilvēkus, lai šī aktivitāte no sabiedrības puses ir konsekventa,
nevis vienaldzīga. Šis ir tāds likums, kurā sabiedrība var
izdarīt ļoti daudz, lai likums patiešām darbotos to cilvēku labā,
to cilvēku veselības labā, kuri ir pelnījuši būt darbaspējīgi,
veseli, turpināt savus bērnus, dzemdēt bērnus veselus un vispār
spēt dzemdēt bērnus.
Vēl varētu būt piebilde, ka Tautas partija patiešām ir ļoti
gandarīta, ka Saeimas deputāti šos grozījumus ir atbalstījuši.
Likumā ir paredzēti arī pārejas noteikumi, ņemot vērā visus
ekspertu un interesentu viedokļus, kas piedalījās komisijas
sēdēs. Proti, tas varētu būt nākamajās sēdēs, ja Saeima tā
nobalsos, ka līdz nākamā gada 1.jūlijam visiem tiem, kuri vēlas
savās kafejnīcās, visās savās iestādēs un citur vēl aizvien dot
iespēju atkarīgajiem cilvēkiem un pīpētājiem pīpēt, būs jāveic
pārbūves tiem piederošajās telpās un jānodrošina, lai dūmi
nevarētu nekādā veidā ieplūst citās telpās, kur tie traucē citiem
darbiniekiem vai arī apmeklētājiem. Ja viņi šīs prasības nebūs
izpildījuši, tad, protams, viņiem nāksies, pildot likumu, vispār
aizliegt tajās telpās smēķēt jebkādā veidā.
Tādā kārtā es gribētu teikt, ka parlaments, jācer, šo
likumprojektu varētu arī pieņemt, bet, lai šis likums atbilstoši
varētu darboties, tas ir arī jāuzrauga. Un tāpēc esmu
sagatavojusi arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
grozījumus, kas iesniegti Juridiskajā komisijā. Tie paredz
sankcijas par fizisku personu nevērīgu attieksmi pret sabiedrības
līdzpilsoņiem un arīdzan juridiskajām personām, tas ir,
īpašniekiem, saimniekiem vai attiecīgajai iestādei, ja netiks
pildītas likumā paredzētās normas un ierobežojumi. Protams, tā
starpība ir apmēram 1 pret 10 tajā apjomā, taču maksāt nāksies ar
maciņu, ja mēs citādi nespējam izprast to, kas tad mums patiesībā
ir vajadzīgs.
Es atvainojos par to, ka varbūt biju tik emocionāla, bet patiesi
mūsu bērniem ir jābūt veseliem! To taču mēs visi gribam. Lai viņi
šajā valstī aug par īstiem Latvijas patriotiem!
Saeimas preses dienests