Biodegvielas likuma gaidās
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš
Tuvojas beigām Biodegvielas likuma pieņemšana Saeimā (pašreiz tas sagatavots otrajam lasījumam). Par biodegvielu sauc galvenokārt trīs veidus: biodīzeļdegvielu (iegūstot no augu eļļām, vispirms no rapšu eļļas, un dzīvnieku taukiem); bioetanolu, ko pievieno benzīnam (kā atūdeņots etilspirts, iegūstot no lauksaimniecības izejvielām vai blakusproduktiem, vispirms no graudiem) un biogāzi (iegūta kā gāzdegviela no biomasas un bioloģiski noārdāmām atkritumu frakcijām). To visu saražo atbilstošā kvalitātē un piedāvā tirgū, lai varētu izmantot iekšdedzes dzinējos par degvielu.
Jāpiebilst, ka tuvākajos gados kā
motoru degvielu nelielos daudzumos varētu lietot arī tīru rapšu
eļļu, attiecīgi pārkārtojot dzinējus. Šāda plaša programma par
tīras rapšu eļļas lietošanu kopš 2002.gada tiek testēta praksē
Vācijā dažādu marku traktoros, un 2006.gadā jau tiks apstiprināts
attiecīgs valsts standarts.
Saeimā izskatāmā likuma mērķis ir veicināt biodegvielas apriti,
tādējādi atbalstot videi nekaitīgu, drošu un atjaunojamu
energoresursu izmantošanu. Lai gan jau 2003.gada nogalē Ministru
kabinetā tika pieņemta programma “Biodegvielas ražošana un
lietošana Latvijā (2003–2010)” un atbilstošs rīcības plāns, tomēr
vēl līdz šim nav noteikta institūcija, kam jākoordinē kompleksās
programmas izpilde. Te nepieciešams noteikt biodegvielas apritē
(no izejvielu ražošanas līdz galapatērētājam) iesaistīto personu
kompetenci, tiesības, pienākumus un atbildību. Izveidojama arī
kārtība, kādā veicama biodegvielas atbilstības novērtēšana,
marķēšana un realizācija.
Nosakāms arī ekonomiski pamatots finansējums šā likuma mērķa
sasniegšanai. Ministru kabinetam jāizstrādā arī kārtība, kā šis
finansējums kvotējams starp biodegvielas veidiem un biodegvielas
ražotājiem.
Saskaņā ar Kopienas pamatnostādņu par valsts atbalstu vides
aizsardzībai (2001/C 37/03) E.3.3. pantu, atbalstu piešķir
atjaunojamās enerģijas ražošanas veicināšanai. Kopienas
pamatnostādņu 56.punktā ir noteikts: “Darbības atbalsts šeit var
būt pamatots, lai segtu starpību starp enerģijas ieguves izmaksām
no atjaunojamiem enerģijas avotiem un šīs enerģijas tirgus cenām.
Šāda veida atbalsts var būt dažāds atkarībā no iesaistītā
enerģijas veida un no dalībvalsts izstrādātā atbalsta mehānisma.”
Aptuveni mūsu aprēķini rāda, ka pie esošām tirgus cenām šāds
ekonomiski pamatots atbalsts atbilstoši šā gada saimnieciskajai
situācijai būtu vismaz 100 latu par katriem 1000 litriem
saražotās biodīzeļdegvielas un 80 latu par katriem 1000 litriem
saražotā bioetanola jeb attiecīgi 10 un 8 santīmi par vienu litru
(14 un 11 eiras centu par vienu litru).
Otrs atbalsta veids ir akcīzes nodokļa atlaide, kas jau lielā
mērā iestrādāta un pieņemta likumā “Par akcīzes nodokli”.
Likumdošanā patlaban noteikti trīs dažādi veidi biodīzeļdegvielas
lietojumā: ja biodīzeļdegvielu pievieno 5 līdz 30 procentu apjomā
fosilajai dīzeļdegvielai; ja vismaz 30 procentus
biodīzeļdegvielas pievieno fosilajai dīzeļdegvielai; ja izmanto
tīru biodīzeļdegvielu, kura pil-nībā iegūta no rapšu sēklu eļļas
un kurai nav pievienota fosilā dīzeļdegviela. Tam atbilst arī
trīs akcīzes nodokļu likmes – 155 lati par 1000 litriem
maisījuma (5% līdz 30% biodīzeļdegviela), 114 latu par 1000
litriem (vismaz 30% biodīzeļdegviela un vairāk) un “0” procentu
likme (biodīzeļdegvielas pielietojums tīrā veidā – 100%).
Fosilajai dīzeļdegvielai akcīzes nodoklis ir 164 lati par katriem
1000 litriem.
Arī benzīnam jau tagad Latvijā piemēro divas atšķirīgas nodokļu
likmes: vienu – svinu nesaturošam benzīnam 192 lati par 1000
litriem un otru – svinu saturošam benzīnam 281 lats par 1000
litriem. Vienlaikus noteikts arī samazināts akcīzes nodoklis 182
lati par 1000 litriem benzīna ar etilspirta (iegūts no
lauksaimniecības izejvielām) piedevu no 4,5 līdz 5 procentiem vai
etilspirta atvasinājuma ETBE piedevu no 10 līdz 12
procentiem.
Nepieciešamas nodokļu atlaides
Tomēr Biodegvielas likumā būtu
lietderīgi fiksēt normu, ka biodegviela tiek atbrīvota no akcīzes
nodokļa apjomā, kādā tā tiek izmantota kā iekšdedzes dzinēju
degviela un kurināmais gan tīrā veidā, gan daļā, kādā tā
pievienota fosilajai degvielai. Šo samazināto akcīzes nodokļa
likmi var piemērot, pamatojoties uz Padomes 2003.gada Direktīvu
2003/96/EK par nodokļiem enerģētikas nozarē, ar ko restrukturizē
Kopienas pamatnostādnes par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un
elektroenerģijai. Minētās direktīvas 16.pants ļauj dalībvalstīm
piemērot pazeminātu akcīzes nodokli un atbrīvojumus produktiem,
kas ražoti no biomasas, ievērojot noteiktus nosacījumus. Minētās
direktīvas 28.panta 2.punkts noteic, ka dalībvalstis var piemērot
16.panta noteikumus nodokļa samazināšanai un atbrīvojumiem
biodegvielām, sākot ar 2003.gada 1.janvāri.
Tātad Eiropas Savienībā ir izveidots tiesiskais pamats šādam
iepriekš minētajam divu veidu atbalstam, kamēr salīdzinājumā ar
fosilo dīzeļdegvielu un benzīnu biodīzeļdegvielas un bioetanola
ražošanas izmaksas ir augstākas un tās enerģētiskā vērtība ir
zemāka, lai varētu konkurēt degvielas tirgū. Piemēram, šāds
atbrīvojums no akcīzes nodokļa ir arī Vācijā un vairākās citās ES
valstīs. Vācijā ar likumdošanu tas noteikts pat līdz 2009.gadam
ieskaitot, un pēc tam, izvērtējot degvielas tirgus situāciju un
izmaiņas biodegvielas ražošanas pašizmaksas līmenī, lems par
turpmākiem akcīzes nodokļa atbrīvojuma termiņiem.
Latvijā ik gadu jānosaka pasākumi, kuri nodrošinātu, lai līdz
2005.gada 31.decembrim biodegviela veidotu ne mazāk kā 2% no
kopējā tautsaimniecībā esošās degvielas daudzuma, kas paredzēts
transportam, bet līdz 2010.gada 31.decembrim – ne mazāk kā
5,75%, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada
8.maija direktīvas 2003/30/EC “Par biodegvielu un citu
atjaunojamo degvielu izmantošanas veicināšanu transportā”. Katru
gadu jāsagatavo un jāie-sniedz Eiropas Komisijai ziņojums par
biodegvielas ieviešanas pasākumiem, biodegvielas apriti un minēto
kontrolskaitļu izpildi.
Eiropas Savienības Komisija informē, ka 2005.gadā biodegvielas
patēriņa īpatsvars kopējā degvielas izlietojumā sasniegs ap 1,6
procentus (nebūs vēl sasniegts 2 procentu līmenis), bet
visaugstākais biodegvielas īpatsvars sagaidāms Čehijā –
3,3%, Zviedrijā – 3,0%, Austrijā – 2,5%, Vācijā,
Francijā, Nīderlandē, Spānijā un Grieķijā – 2%, bet
Latvijā – tikai 0,3 procentus.
Vienīgā biodīzeļdegvielas ražotne Latvijā pagaidām kopš 2001.gada
ir Naukšēnos SIA “Delta Rīga” ar jaudu 5000 tonnu gadā, lai gan
saskaņā ar akceptēto Biodegvielas programmu Latvijā šogad
vajadzētu saražot ap 11 000 tonnu biodīzeļdegvielas.
Savukārt bioetanola ražošanu uzsākusi SIA “Jaunpagasts Plus”, un,
lai izpildītu ieteikto 2 procentu daļu, šajā gadā būtu jāsaražo
ap 9 000 tonnu bioetanola. Saražotajam un Latvijas tirgū
piedāvātajam biodegvielas kopapjomam šajā gadā vajadzētu sasniegt
ap 20 000 tonnu (11 000+9 000 tonnas), kura
ieguvei būtu jāpārstrādā 32 tūkstoši tonnu rapšu sēklas (no
15 000 hektāru rapšu sējumu platības) un 33 tūkstoši tonnu
graudu (no 10 000 hektāru graudaugu sējumu platības).
Pēdējos gados Latvijā ir ievērojami palielinājušās degvielas
realizācijas cenas, gan degvielas tirgotājiem paaugstinot bāzes
cenas, gan palielinoties akcīzes nodoklim, gan nosakot degvielai
paaugstinātas kvalitātes prasības. Cenas starp ES valstīm
tuvinās. Latvijā degvielas bruto cena (degvielas uzpildes
stacijā) vēl ir zemāka par ES vidējo, pateicoties zemākam akcīzes
nodoklim (sk.tabulu).
Savukārt neto cena ir ievērojami izlīdzinātāka, kura noteikta,
kad no tirgus cenas – bruto cenas – ir atskaitīti
nomaksātie nodokļi – akcīzes nodoklis un pievienotās
vērtības nodoklis. Neto cena ir degvielu tirgotāju reālie
ieņēmumi par degvielas pārdošanu.
Neto cena ir visai dažāda starp valstīm: starpība ir apmēram
10–12 eiras centi par litru dīzeļdegvielas un benzīna EuroSuper
95. Bruto cenas atšķirības ir ievērojami lielākas, jo stipri
dažāds vispirms ir akcīzes nodoklis starp atsevišķām
valstīm.
Taču te gan jāpiebilst, ka degvielas tirgotāji Latvijā realizē
benzīnu (EuroSuper 95) pat par augstāku cenu nekā vidēji
Eiropā – attiecīgi 35,5 un 33,4 centi par litru
(Vācijā – 30,5), bet dīzeļdegvielu tuvu ES vidējam
līmenim – attiecīgi 38,3 un 38,8 (Vācijā – 36,5 centi
par litru).
Biodegvielai jābūt lētākai
Biodegvielas tirgus attīstības
tendences var prognozēt, ņemot vērā uzkrāto praksi, kā to
iepriekšējos gados īstenojis SIA “Delta Rīga”, kā arī citu
valstu, it sevišķi Vācijas, pieredzi. Vācijā biodīzeļdegvielu
tirgo (bioetanolu šajā valstī sāks pārdot šogad, kad
ekspluatācijā nodos trīs lieljaudas bioetanola rūpnīcas ar kopējo
jaudu 470 000 tonnu gadā) patlaban ap 1900 degvielas
uzpildes stacijās. 2005.gada janvārī vidējā cena, iepērkot pie
biodīzeļdegvielas ražotāja/tirgotāja atbilstoši AGQM kvalitātei,
bija 68,04 centi par vienu litru, bet degvielas uzpildes
stacijās, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, tā tika pārdota
par 88,52 centiem litrā. Bet fosilās dīzeļdegvielas cena šā paša
gada janvārī vidēji Vācijā bija 96,56 centi. Tātad
biodīzeļdegvielas cena bija par 8,04 centiem litrā zemāka nekā
fosilās dīzeļdegvielas cena. Kā rāda iepriekšējo gadu pieredze,
lai notiktu biodīzeļdegvielas brīva apgrozība tirgū, pirmajos
gados biodīzeļdegvielas cena parasti tiek uzturēta apmēram par
10–12 centiem zemāka nekā fosilās dīzeļdegvielas cena.
Latvijā ir visas iespējas saražot nepieciešamo biodegvielas
daudzumu vietējam tirgum (ES ieteikumu līmenī), kā arī pārdot
citu ES valstu tirgos, tajā skaitā arī biodegvielas
izejmateriālu – rapšu eļļu. Piemēram, firma “SBE BioEnergie
Handelsgesellschaft” Vācijā piedāvā minimāli katru mēnesi iepirkt
ap 1200 tonnas biodīzeļdegvielas par cenu 62 centi litrā un 2000
tonnas rapšu eļļas biodīzeļdegvielas ražošanai par cenu 530 eiras
tonnā (ar svārstībām ±20 eiras par tonnu). Tas ir pirmais iespēju
faktors – tirgus tuvums tajās valstīs, kur energonesēju
ražošanai atvēlamo zemju platības ir ierobežotas. Otrs
faktors – Latvijā ir prāvas neizmantotās lauksaimniecībai
derīgās zemes. Treškārt, mūsu valsts uzņēmēji biodegvielas
ražošanā var lietot līdzvērtīgas tehnoloģijas, kādas tiek
izmantotas citās valstīs, un ieguves pašizmaksa var būt
konkurējoša. Ceturtkārt, fosilās degvielas cena degvielas
uzpildes stacijās Vācijā, Nīderlandē, Lielbritānijā un citās
valstīs (sakarā ar augstāku akcīzes nodokli) ir augstāka nekā
Latvijā, kas ļauj tirgot biodīzeļdegvielu tur par augstāku cenu
nekā Latvijā. Protams, ņemot vērā papildu transportēšanas
izmaksas, kuras iznāktos segt. Šādu ienesīgu praksi veiksmīgi
īsteno Čehijas un Austrijas biodīzeļdegvielas ražotāji,
realizējot šo savu saražoto produkciju degvielas tirgotājiem
Vācijā, Itālijā un Šveicē.
Šādas stratēģijas īstenošanai vēlama Latvijas atsevišķo rapšu
eļļas un biodīzeļdegvielas ražotāju kooperācija, lai varētu
pārdot lielākas eļļas un biodīzeļdegvielas partijas katru mēnesi
un visu gadu.
Vienlaikus jāuzmanās arī no iespējama nekvalitatīvas biodegvielas
importa vai arī par dempinga cenām. Par novērotiem traucējumiem
biodegvielas tirgū, it sevišķi no trešo valstu puses, un
priekšlikumiem tā novēršanai Latvija var arī informēt Eiropas
Kopienas Komisiju.
Degvielas neto un bruto cenas Eiropas Savienībā
(par vienu litru, 2005.gada 31.janvārī)
Valstis |
Dīzeļdegviela |
Benzīns EuroSuper 95 |
||||||
Eiras |
Lati |
Eiras |
Lati |
|||||
Neto cena |
Bruto cena |
Neto cena |
Bruto cena |
Neto cena |
Bruto cena |
Neto cena |
Bruto cena |
|
Malta |
0,461 |
0,833 |
0,328 |
0,583 |
0,429 |
0,870 |
0,300 |
0,609 |
Itālija |
0,449 |
1,023 |
0,314 |
0,716 |
0,385 |
1,132 |
0,269 |
0,792 |
Īrija |
0,416 |
0,949 |
0,291 |
0,664 |
0,335 |
0,941 |
0,234 |
0,659 |
Grieķija |
0,412 |
0,782 |
0,288 |
0,547 |
0,373 |
0,796 |
0,261 |
0,557 |
Zviedrija |
0,404 |
1,006 |
0,283 |
0,704 |
0,347 |
1,115 |
0,243 |
0,780 |
Kipra |
0,404 |
0,746 |
0,283 |
0,522 |
0,364 |
0,763 |
0,255 |
0,534 |
Austrija |
0,402 |
0,855 |
0,281 |
0,598 |
0,354 |
0,935 |
0,248 |
0,654 |
Spānija |
0,401 |
0,813 |
0,281 |
0,569 |
0,340 |
0,861 |
0,238 |
0,603 |
Beļģija |
0,397 |
0,871 |
0,278 |
0,610 |
0,352 |
1,109 |
0,246 |
0,776 |
Ungārija |
0,394 |
0,940 |
0,276 |
0,658 |
0,351 |
0,981 |
0,246 |
0,687 |
Nīderlande |
0,389 |
0,915 |
0,272 |
0,640 |
0,401 |
1,269 |
0,281 |
0,888 |
ES – vidējā |
0,388 |
0,942 |
0,272 |
0,659 |
0,334 |
1,072 |
0,241 |
0,750 |
Somija |
0,388 |
0,896 |
0,272 |
0,627 |
0,306 |
1,102 |
0,214 |
0,771 |
Polija |
0,387 |
0,827 |
0,271 |
0,579 |
0,329 |
0,893 |
0,230 |
0,625 |
Portugāle |
0,387 |
0,827 |
0,271 |
0,579 |
0,329 |
1,014 |
0,230 |
0,720 |
Latvija |
0,383 |
0,702 |
0,268 |
0,491 |
0,355 |
0,714 |
0,248 |
0,500 |
Luksemburga |
0,382 |
0,744 |
0,267 |
0,521 |
0,378 |
0,943 |
0,265 |
0,660 |
Dānija |
0,377 |
0,930 |
0,264 |
0,651 |
0,360 |
1,127 |
0,252 |
0,789 |
Lietuva |
0,376 |
0,733 |
0,263 |
0,513 |
0,341 |
0,743 |
0,239 |
0,520 |
Vācija |
0,365 |
0,969 |
0,255 |
0,678 |
0,305 |
1,113 |
0,213 |
0,779 |
Slovēnija |
0,363 |
0,834 |
0,254 |
0,584 |
0,303 |
0,836 |
0,212 |
0,585 |
Francija |
0,363 |
0,933 |
0,254 |
0,653 |
0,315 |
1,081 |
0,220 |
0,757 |
Slovākija |
0,361 |
0,882 |
0,253 |
0,617 |
0,340 |
0,888 |
0,238 |
0,622 |
Lielbritānija |
0,356 |
1,219 |
0,249 |
0,853 |
0,298 |
1,151 |
0,209 |
0,806 |
Čehija |
0,354 |
0,814 |
0,248 |
0,570 |
0,287 |
0,809 |
0,201 |
0,566 |
Igaunija |
0,351 |
0,704 |
0,246 |
0,493 |
0,296 |
0,688 |
0,207 |
0,482 |