Māksla bez robežām
Metāls, ogles, žurnāls “Avots”, masīvas un ekspresīvas grafikas, avangarda mūzika – tādi un līdzīgi elementi skatītāju uzrunā Latvijas Laikmetīgās mākslas centra rīkotajā izstādē “Robežpārkāpēji. Laikmetīgā māksla. 80.gadi”, kas kopš pagājušās piektdienas apskatāma Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālē “Arsenāls”. Izstādes kuratores ir Solvita Krese un Māra Traumane.
Aija Zariņa. Eiropas nolaupīšana. No Latvijas laikmetīgās mākslas centra arhīva |
Stāsts par “jauno mākslu”
“Robežpārkāpēji” stāsta par laiku,
kad latviešu mākslas vēsture pirmo reizi iepazinās ar jaunu
māksliniecisko valodu. Tas ir stāsts par māksliniekiem, kas rada
iedvesmu tālaika Rietumu kultūras estētikā un veidoja priekšstatu
par savu laiku.
Kaut gan te pārstāvētie mākslinieki darbojušies individuāli, viņu
ceļi ir krustojušies dažādās grupu izstādēs un akcijās.
Laikabiedri viņus dēvējuši par “robežpārkāpējiem”, “latviešu
avangardu”, “aktīvo”, “jauno mākslu”.
Izstādes veidotājas centušās maksimāli atainot 80. gadu
novatoriskās mākslas parādības. Tāpēc te ir dažādu žanru un stilu
darbi – kā instalācijas, objekti, akcijas, lielformāta grafikas,
bet plakāts, glezniecība, fotogrāfija un citi tradicionālie žanri
ekspozīcijā apzināti nav iekļauti.
Ir pagājuši gandrīz divdesmit gadi kopš brīža, kad izstādē
apskatāmie darbi pirmo reizi tika eksponēti apskatei. Šai
astoņdesmito gadu mākslai joprojām nav dots visaptverošs
vērtējums, un nav arī izveidota sistemātiska Latvijas laikmetīgās
mākslas kolekcija. Lielākā daļa mākslas darbu glabājas vai nu pie
pašiem autoriem, vai arī privātkolekcijās, daži saglabājušies
tikai aiz laimīgas sakritības.
Procesi un mīti
Izstāde ir divdaļīga. Viena telpa
skatītāju ievada ekspozīcijā “Procesi”, bet otrai
ekspozīcijai dots nosaukums “Mīti”.
Pirmajā tiek aktualizēta 80.gados svarīgā vides tēma, kā arī
sabiedrības un mākslas mijiedarbība. Šajā telpā parādīts padomju
impērijas vizuālo simbolu vēriens, iezīmēta to norieta un
sabrukuma līkne, kā arī atainots mainīgais dzīves fons, kas
ietekmēja radošās domas veidošanos. Ekspozīcijā ir gan visu
žurnāla “Avots” numuru vāki (dažādos laikos tos veidojuši Andris
Breže, Sarmīte Māliņa, Sergejs Davidovs, Ojārs Pētersons un
Kristaps Ģelzis), gan 1986. gada Mākslas dienās rīkotā Miervalža
Poļa akcija “Bronzas cilvēks”, gan arī mūzikas, mākslas un
literatūras grupa “Nebijušu sajūtu restaurēšanas darbnīca” (NSRD)
ar Juri Boiko un Hardiju Lediņu priekšgalā.
Mītu zonā apskatāmi alegorijām, metaforām un bagātīgiem zemtekstu
slāņiem piesātināti darbi, kas paredz plašas interpretācijas
iespējas. Kā galvenās tēmas iezīmētas identitātes un neatkarības
meklējumi, kas traktēti gan personiskā, gan sociālpolitiskā
kontekstā. Šajā sadaļā varbūt pats būtiskākais ir Aijas Zariņas
darbs “Eiropas nolaupīšana”, kurā antīkā mīta simbola
transformācija mijas ar personisku vēstījumu. Folkloras un
romantisma idejas meklējamas Kristapa Ģelža darbā “Burtnieka
pils”, kas ir sava veida parafrāze par nacionālās atmodas
simbolu. Mītus radījuši arī Leonards Laganovskis, Oļegs Tilbergs,
Andris Breže un Juris Putrāms, kuru piesātinātā mākslas valoda
uzrunā ar savdabīgu tēlainību un oriģinalitāti.
Laiks, kas vēl jāizzina
“Robežpārkāpēji” aktualizē būtisko
jautājumu par pagājušā gadsimta 80. un 90. gadu mijas mākslu.
Pasaules mākslas kontekstā tā tiek augstu vērtēta, bet mūsmāju
mākslas vēstures lappusēs tai atvēlēts visai maz vietas. Lai arī
90. gados šad tad tika atklātas 80. gadu laikmetīgās mākslas
izstādes, tomēr joprojām trūkst pētījumu par tām. Jācer, ka
pagājušajā gadā notikušās izstādes “Daba. Vide. Cilvēks” pavadošā
kataloga teksti mudinās dziļāk pētīt šī laika mākslu.
Izglītošanos varam sākt ar izstādes “Robežpārkāpēji” apmeklēšanu,
kurā līdzās eksponētajiem darbiem iespējams iepazīties ar plašu
faktu materiālu un laikmeta liecībām.
Kā patstāvīgs izstādes papildinājums ir arī Jura Boiko un Hardija
Lediņa 1977.–1978. gadā sarakstītā romāna “ZUN” pirmpublicējums,
ko izdevis apgāds “Jumava”.
Raivis Spalvēns