Latviešu avangarda māksla grāmatā un izstāžu zālē
Gaismā tiek celtas latviešu 80.
gadu avangarda mākslas parādības — izstāžu zālē “Arsenāls”
atklāta plaša izstāde “Robežpārkāpēji: Laikmetīgā māksla 80
gadi”. Nozīmīga vieta tajā ir mākslas un mūzikas grupas “NSRD”
(“Nebijušu sajūtu restaurēšanas darbnīca”) veikumam. Savukārt
grāmatas veidolu tikko ieguvis šīs grupas pārstāvju Jura Boiko
(1954—2002) un Hardija Lediņa (1955—2004) avangarda romāns
“Zun”.
“NSRD” dalībnieki astoņdesmitajos gados vieni no pirmajiem
Latvijā sāka praktizēt mūsdienu mākslas izpausmes veidus, ko mēdz
saistīt ar postmodernismu akciju mākslu, performansus,
videomākslu un instalāciju. Viņi tiecās arī šīs aktivitātes
teorētiski pamatot, izstrādājot savu “aptuvenās mākslas”
koncepciju. Intelektuāļu vidē ir pazīstami arī viņu mūzikas
ieraksti — mājas apstākļos ierakstītas magnetofona lentes ar
dziesmām, kuru savdabība slēpjas ironiskajos un absurdajos
tekstos, kā arī minimālistiskajā, meditatīvajā noskaņā. Ieraksta
amatieriskā kvalitāte to vēl papildina.
Romāns “Zun” sarakstīts septiņdesmito gadu beigās, un par romānu
to var dēvēt visai nosacīti — drīzāk tas ir mēģinājums sacerēt
radikālu, plašai auditorijai neakceptējamu tekstu, kurā 20.
gadsimta modernismam raksturīgā absurda un sirrealitātes izjūta
tiktu papildināta ar sadzīvisku padomju absurdu.
Lai gan grāmatas pēcvārdā Pēteris Bankovskis “NSRD” poētiku skata
tikai sociālā kontekstā kā alkatīgu vēlmi absorbēt mākslas
parādības, kurām aiz padomju “dzelzs priekškara” ienākt nebija
ļauts, tīši juceklīgais, fragmentārais un pareizrakstību
ignorējošais romāns ir interesanta liecība par laiku, kad
veidojās J.Boiko un H.Lediņa savdabīgā humora izjūta, literārais
un muzikālais talants. Vairāki tajā klejojošie tēli un pateicieni
vēlāk kļuva par viņu dziesmu vai akciju sastāvdaļu. Turklāt
J.Boiko vēlāk izdeva dzejoļu krājumu un divas atdzejojumu
grāmatas, savukārt H.Lediņš bija pazīstams kā elektroniskās
mūzikas radītājs un avangarda operas “Rolstein on the
Beach” līdzautors.
Analizēt šo tekstu ir ļoti nepateicīgs darbs — diez vai iespējams
izprast, kas īsti tajā notiek ar Rūķi Jūniju, Brāli Annu, Tētiņu
un citām personām, kas nav apveltītas ar raksturu un savu
dzīvesstāstu. Ar viņiem var notikt viss un reizē nenotiek nekas.
Tekstā haotiski uzpeld arvien jaunas personas, laiku pa laikam
pavīd noslēpumaini caurviju motīvi, vēstījums brīvi mētājas starp
prozu un dzeju, vārdu atkārtojumiem un neartikulētiem burtu
sablīvējumiem.
Tādējādi šis teksts iegūst nozīmi galvenokārt citu “NSRD”
projektu kontekstā un uzlūkojams par konceptuālu latviešu
avangarda mākslas (un literatūras) manifestu — tas rāda, ka jau
70. gadu beigās dziļā pagrīdē tapa sacerējumi, kuru centienus pēc
jaunas estētikas atbalstīja arī citi mākslinieki un mūziķi, bet
prozā vēlāk turpināja 80. gadu beigu autori, piemēram, Aivars
Ozoliņš ar hrestomātisko “Duktu”, kā arī vesela plejāde 90. gadu
jauno rakstnieku.
Bet diez vai kāds no sekotājiem būs pārspējis “Zun” trakulībā un
nepieskaitāmībā. Šo grāmatu skolās varētu demonstrēt kā tipisku
avangarda piemēru, kā arī liecību par laiku, kad jauniem,
zinātkāriem ļaudīm vajadzēja pašiem radīt savas kultūras saliņas,
lai paglābtos no apkārtnes drūmuma un stagnācijas.
Mag.art. Kārlis Vērdiņš