Latvijas cilvēks aci pret aci ar korupciju
Vidusmēra Latvijas iedzīvotāja personīgā saskare ar korupciju un iespējamā rīcība, nonākot aci pret aci ar korupcijas gadījumu, – tāds bija Korupcijas un apkarošanas biroja (KNAB) pasūtītā pētījuma uzstādījums. Aptuveni piektdaļa aptaujāto iedzīvotāju apgalvo, ka bijuši spiesti veikt neoficiālus maksājumus, lai atrisinātu savas problēmas. Savukārt puse pēdējos divos gados personīgi ar korupciju nav saskārušies.
Aleksejs Loskutovs: “Aptauja liecina, ka iedzīvotāji būtu gatavi maksāt par drošību, pārliecību, laiku un kvalitāti.” Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Latvijas iedzīvotāju aptauja “Pieredze saskarsmē ar korupcijas problēmām”, kurā aptaujāti 1003 cilvēki, liecina par pozitīvām vēsmām. Proti, salīdzinot 1999.gadā un šogad veikto pētījumu datus, vērojams, ka pēdējos gados palielinājies to iedzīvotāju skaits, kuri, lai panāktu kādu sev vēlamu rezultātu valsts un pašvaldību institūcijās, nav devuši kukuļus, nav izmantojuši paziņas vai izmantojuši citas koruptīvas attiecības, vakar, iepazīstinot ar aptaujā atspoguļoto kopainu, uzsvēra KNAB priekšnieks Aleksejs Loskutovs.
Naudā, graudā vai pa draugam
Atgādinām, ka, pēc pērnā gada
nogalē publiskotā organizācijas “Transparency
International” starptautiskā korupcijas barometra, Latvijas
iedzīvotāju skatījumā viskorumpētākās institūcijas valstī ir
politiskās partijas, tiesu sistēma un muita. Tāds bija
sabiedrības priekšstatu spogulis.
Savukārt janvārī veiktajā pētījumā akcentēta Latvijas iedzīvotāju
personīgā pieredze.
Izmantota pazīšanās un sakari, lietā likti neoficiāli maksājumi,
dāvanas, barterdarījums – tie ir iedzīvotāju minētie paņēmieni
problēmu risināšanā. 95 procenti aptaujāto iztikuši bez
minētajiem neoficiālajiem paņēmieniem, kārtojot pases iegūšanu,
apmaiņu vai uzturēšanās atļauju, kā arī izsaukumu. Otro augstāko
pozitīvo novērtējumu guvusi saskare ar Valsts ieņēmumu dienestu
(86,4 procentiem nav bijušas koruptīvas attiecības). A.Loskutovs
pieļāva, ka pavērtos cita aina, ja, piemēram, aptaujātu tikai
uzņēmējus. Tā kā ikdienā skaitliski maz iedzīvotāju saskaras ar
VID, uz vispārējā fona dienests ir labās pozīcijās. Trešo
augstāko novērtējumu guvusi autotransporta reģistrācija un
tehniskā apskate, ceturto – lietu kārtošana pašvaldībās, tad seko
Valsts policija, iekārtošana skolā, bērnudārzā un iestāšanās
augstskolā, kā arī jautājumu izskatīšana tiesā. Arī nekustamo
īpašumu lietu kārtošana un muita ir virs 60 procentiem. Par
Valsts policiju, tiesu un muitu jābilst, ka pēdējos divos gados
ar tām bija saskāries mazāk nekā katrs desmitais aptaujātais,
tādēļ vērtējumu par negatīvo pieredzi teorētiski varēja sniegt
tikai ļoti šaurs cilvēku loks.
Ārstējoties poliklīnikā vai slimnīcā, tikai 58,7 iztikuši bez
neoficiāliem paņēmieniem, vēl nedaudz bēdīgāka pieredze ir
atļauju un licenču saņemšanā uzņēmējdarbībai un būvniecībai,
iekārtojoties darbā valsts vai pašvaldību iestādēs, kā arī darba
vietas vai firmas dalībā iepirkumos, lai iegūtu valsts un
pašvaldību pasūtījumu. Līdere ir Ceļu policija – tikai 40,6
procenti respondentu nav devuši kukuli vai likuši lietā kādu citu
neoficiālu paņēmienu. Situācija kopš 1999.gada gan nedaudz
uzlabojusies.
Dažādu problēmu risināšanā izmantotie paņēmieni atšķiras.
Piemēram, saskarē ar Ceļu policiju dominē neoficiālie maksājumi.
10 procentos gadījumu tiek izmantoti sakari, 3 procentos –
barterdarījums. Raksturojot iedzīvotāju negatīvo pieredzi,
ārstējoties poliklīnikā vai slimnīcā, KNAB vadītājs atzīst, ka
kopš 1999.gada nekas nav mainījies pozitīvā virzienā. Gluži
otrādi – tā sauktā sarunāšanas principa izplatība sarukusi, un
tagad dominē princips “naudā vai graudā”, proti, 32 procenti
aptaujāto pēdējos divos gados devuši kukuli.
Nedaudz samazinājusies nepieciešamība pēc koruptīviem darījumiem,
kandidējot uz darbu valsts vai pašvaldības iestādēs, kaut tomēr
11% iedzīvotāju atzinuši, ka veikuši neoficiālos maksājumus.
Visbiežāk izmantoti sakari, resp., radu un draugu palīdzība – 35%
gadījumu. Tas vērtējams divējādi, pieļauj A.Loskutovs. No vienas
puses, darbinieku atlasei jābūt iespējami atklātākai un
pārredzamākai, bet ir saprotama arī vadītāju vēlme pieņemt darbā
cilvēkus, uz kuriem var paļauties.
Satrauc godaprāta trūkums
Pētījumā noskaidroti arī uzskati
par korupcijas pastāvēšanas iemesliem. Vairāk nekā puse aptaujāto
par ļoti nozīmīgu iemeslu uzskata izveidojušos sistēmu personiskā
labuma gūšanai. Par nozīmīgiem faktoriem, kas izraisa vai veicina
korupciju, cilvēki uzskata arī zemās prasības ierēdņiem,
kontroles trūkumu, valsts augstākā līmeņa vadītāju slikto
piemēru, zemo savu tiesību zināšanu līmeni iedzīvotāju vidū un
politisko lēmumu pieņēmēju morālās stājas trūkumu. Tikai 16%
aptaujāto par iemeslu korupcijai minēja valsts ierēdņu zemo
atalgojumu, kas savukārt pašu amatpersonu vidū, iespējams, būtu
viens no galvenajiem minētajiem iemesliem, skaidro A.Loskutovs.
Tātad iedzīvotāju skatījumā korupcija ir godaprāta trūkuma
problēma.
Jautāti, vai būtu gatavi ziņot par konkrētu gadījumu, atklāti to
darītu 21 procents, anonīmi – 34 procenti, neziņotu 22 procenti.
Savukārt piektdaļa šaubās, tādēļ, kā uzskata KNAB vadītājs,
birojam un citām attiecīgām iestādēm paveras plašs darba lauks,
lai iemantotu cilvēku uzticību. Tajā pašā laikā aptauja atklāj,
ka iedzīvotāji kļuvuši izglītotāki – pirms pieciem gadiem labi ja
trešdaļa zināja, kur var ziņot par korupcijas gadījumiem, tagad
jau teju puse, turklāt vairums no viņiem vērstos tieši
KNAB.
Izvērtējot dažādu institūciju lomu korupcijas novēršanā,
visaugstāko iedzīvotāju novērtējumu guvis KNAB, plašsaziņas
līdzekļi un nevalstiskās organizācijas. Skeptiskāk aptaujātie
vērtējuši tiesu sistēmu, bet viszemāk – kā kavējošas – tiek
vērtētas politiķu aktivitātes.
Ilze Apine, “LV”
Uzziņai
Biežāk minētie iemesli, kuru dēļ
varētu izšķirties dot kukuli:
* pārliecība, ka tiks panākts vēlamais rezultāts (53%);
* jautājums vai problēma tiks izskatīta ātrāk (42%);
* ir lielāka drošība, ka problēma vispār tiks risināta
(39%);
* nedrošība, ka citādi nav garantēta kvalitatīva izpilde
(28%).