Ministru kabineta 2005.gada 22.februāra sēdē
Pieņemts rīkojums “Par Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas rektora
apstiprināšanu”.
Saskaņā ar Augstskolu likumu, profesore Dace Markus apstiprināta
par Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas
rektori.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums likumā “Ārvalstu bruņoto
spēku statuss Latvijas Republikā””.
Likumprojektā noteikts, ka ārvalstu bruņoto spēku militārpersonām
laikā, kad tās uzturas Latvijas Republikā, ir tiesības nēsāt
formas tērpu.
Likumprojekta būtība ir nodrošināt tiesību aktos lietoto terminu
konsekvenci, nomainot vārdu “uniforma” ar vārdiem “formas tērps”.
Papildus tam likumprojekts paredz izslēgt no 17.panta nosacījumu,
ka pie formas tērpiem jābūt piestiprinātām Latvijas Republikas
Aizsardzības ministrijas izdotām noteikta parauga zīmēm, jo
karavīriem nav tiesību valkāt pie formas tērpa citas valsts
simboliku.
Pieņemts rīkojums “Par valsts ģimnāzijas statusa
piešķiršanu”.
Saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu un Ministru kabineta
2001.gada 20.marta noteikumiem Nr.129 “Ģimnāzijas un valsts
ģimnāzijas statusa piešķiršanas un anulēšanas kārtība un
kritēriji” un izglītības un zinātnes ministra ieteikumu, Talsu
ģimnāzijai piešķirts valsts ģimnāzijas statuss.
Pēc valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas Talsu ģimnāzijas
darbību nodrošina valsts budžetā paredzētā finansējuma
ietvaros.
Latvijā šobrīd darbojas 14 valsts ģimnāzijas, kas realizē arī
reģionālā metodiskā centra funkcijas, koordinējot pedagogu
tālākizglītības darbību pilsētā, rajonā vai reģionā. Valsts
ģimnāziju tīkls tiek veidots tā, lai šīs izglītības iestādes
aptvertu visus Latvijas novadus. Kurzemes novadā valsts
ģimnāzijas statuss līdz šim nav piešķirts nevienai izglītības
iestādei.
Talsu ģimnāzija piedāvā apgūt izglītību četrās vispārējās vidējās
izglītības programmās un divās vispārējās pamatizglītības
programmās: Vispārējās vidējās izglītības vispārizglītojošā
virziena izglītības programma; Vispārējās vidējās izglītības
humanitārā un sociālā virziena izglītības programma; Vispārējās
vidējās izglītības matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena;
Vispārējās vidējās izglītības profesionāli orientētā virziena
(komerczinības) izglītības programma; Vispārējās pamatizglītības
programma; Vispārējās pamatizglītības (7.– 9.klase) programma.
Ģimnāzijas 10. līdz 12.klasē 2003./2004.mācību gadā mācās 212
izglītojamie. Mācību sasniegumu novērtējums centralizētajos
eksāmenos A–C līmenī: 2002./2003.mācību gadā – 79,19%
izglītojamo; 2003./2004.mācību gadā – 82,88% izglītojamo.
Ģimnāzija veic pedagogu tālākizglītības centra un reģionālā
metodiskā centra funkcijas. Izglītības iestāde pilnībā atbilst
visiem kritērijiem valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanai, kas
noteikti Ministru kabineta 2001.gada 20.marta noteikumos Nr.129
“Ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas un
anulēšanas kārtība un kritēriji”.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Valsts fondēto pensiju
likumā”.
Likumprojekts noteic, ka pēc lata piesaistes eirai ieguldījumi
eirās vairs netiek uzskatīti par ieguldījumiem ar saistībām
nesaskaņotās valūtās.
Tiek novērsta pretruna Valsts fondēto pensiju likuma
2. pantā, precizējot, ka valsts fondēto pensiju shēmas
līdzekļus nedrīkst ieguldīt nekustamajā īpašumā, jo šāds
ierobežojums nepārprotami ir noteikts šā paša likuma 12. panta
ceturtās daļas 1. punktā.
Tāpat likumprojektā tiek noteikts, ka jebkāda valsts fondēto
pensiju shēmas līdzekļu ieguldījumu plāna reklāma var notikt
tikai atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijā reģistrētam
ieguldījumu plānam, tiek noteikts, kāda informācija jānorāda,
publicējot ieguldījumu plāna reklāmu, kā arī tiek noteikts
aizliegums ieguldījumu plāna reklāmā garantēt peļņu vai noteiktu
ienesīguma līmeni.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu gada
pārskatiem””.
Likumprojekta mērķis ir: precizēt likuma subjektu loku un
lietotos terminus; precizēt šajā likumā ietverto pilnvarojumu
attiecībā uz naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu
pārskata sagatavošanas kārtības noteikšanu; saskaņot likumu ar
jaunākajām starptautisko grāmatvedības standartu prasībām, ciktāl
tas iespējams, nepārkāpjot Padomes 1978.gada 25.jūlija Ceturtās
direktīvas 78/660/EEC prasības.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par konsolidētajiem
gada pārskatiem””.
Likumprojekta mērķis ir: precizēt šajā likumā ietverto
pilnvarojumu attiecībā uz konsolidētā naudas plūsmas pārskata un
konsolidētā pašu kapitāla izmaiņu pārskata sagatavošanas kārtības
noteikšanu; ietvert likumā atļauju sagatavot konsolidētos gada
pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem;
saskaņot likumu ar jaunākajām starptautisko grāmatvedības
standartu prasībām, ciktāl tas iespējams, nepārkāpjot Padomes
1983.gada 13.jūnija Septītās direktīvas 83/349/EEC
prasības.
Pieņemti “Noteikumi par koledžas darbības uzsākšanas
kritērijiem”.
Koledžu piesaka reģistrācijai Izglītības iestāžu reģistrā, ja tā
atbilst šādiem kritērijiem: tās dibinātāja valdījumā esošo
vai vismaz uz pieciem gadiem turējumā nodoto koledžas telpu
kopējā platība un plānojums nodrošina iespēju kvalitatīvi īstenot
pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību. Vienlaikus
notiekošu mācību laikā vienam studējošajam paredzēts ne mazāk kā
4,5 m2 mācību telpu. Koledžai nodotās dibinātāja
valdījumā vai turējumā esošās kustamās un nekustamās mantas
vērtība ir ne mazāka par 180000 latu, un tā nav ieķīlāta vai
citādi apgrūtināta ar lietu tiesībām. Nevienam no koledžas
dibinātājiem nav nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas
obligāto iemaksu parādu, neviens no koledžas dibinātājiem nav
pasludināts par maksātnespējīgu, neatrodas likvidācijas procesā,
tā saimnieciskā darbība nav apturēta vai pārtraukta, nav uzsākta
tiesvedība par koledžas dibinātāja darbības izbeigšanu,
maksātnespēju vai bankrotu. Kā arī telpas, kurās tiek īstenotas
studiju programmas, ir apdrošinātas vismaz pret ugunsgrēka risku.
To apliecina apdrošināšanas līgums, kas noslēgts uz laiku, ne
mazāku par gadu; koledžai ir nepieciešamais aprīkojums, lai
pedagogi varētu papildināt mācību procesu ar teksta un attēla
projekciju, kā arī studējošie varētu mācībām izmantot
datoru; koledžā ir bibliotēka, kurā pieejama studiju
programmu apguvei nepieciešamā literatūra un informatīvie
izdevumi, ir pieslēgums globālajam datoru tīklam (interneta
pieslēgums), lai nodrošinātu pieeju Latvijas un starptautiskajiem
elektroniskajiem literatūras un periodikas krājumiem, kas
nepieciešami patstāvīgajam, zinātniskajam un pētnieciskajam
darbam.
Koledžu piesaka reģistrācijai Izglītības iestāžu reģistrā, ja tās
personāls atbilst šādiem kritērijiem: koledžas direktoram ir
maģistra grāds vai tam pielīdzināts grāds, vismaz piecu gadu
pedagoģiskā darba pieredze un vismaz piecu gadu pieredze vadošā
amatā; koledžas akadēmiskajam personālam ir doktora vai
maģistra grāds; profesionālo studiju programmu profila
priekšmetos docenta amatu ieņem persona ar augstāko izglītību ar
zinātnisko grādu vai ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda,
ja tai ir pasniedzamajam priekšmetam atbilstošs vismaz septiņu
gadu praktiskā darba stāžs; lektora un asistenta amatu ieņem
persona ar augstāko izglītību ar zinātnisko grādu vai ar augstāko
izglītību bez zinātniskā grāda, ja tai ir pasniedzamajam
priekšmetam atbilstošs vismaz piecu gadu praktiskā darba
stāžs.
Pirms koledžas pieteikšanas reģistrācijai Izglītības iestāžu
reģistrā tās dibinātājs noslēdz darba līgumus ar plānoto koledžas
akadēmisko personālu un koledžas direktoru.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā nosakāma maksa par
dzīvojamās mājas uzturēšanu un
apsaimniekošanu”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā
dzīvojamās mājas pārvaldnieks nosaka dzīvokļa, mākslinieka
darbnīcas un neapdzīvojamās telpas īpašniekam (dzīvokļa
īpašnieks) maksu par dzīvojamās mājas uzturēšanu un
apsaimniekošanu līdz brīdim, kad dzīvokļu īpašnieku sabiedrība
vai ar dzīvokļu īpašnieku savstarpēju līgumu pilnvarota persona
ar nodošanas un pieņemšanas aktu pārņem dzīvojamās mājas
pārvaldīšanas tiesības.
Maksu par dzīvojamās mājas uzturēšanu un apsaimniekošanu katram
dzīvokļa īpašniekam aprēķina proporcionāli dzīvokļa īpašumā
esošajai kopīpašuma domājamai daļai saskaņā ar pārvaldnieka
sastādīto izdevumu tāmi kalendāra gadam.
Ja dzīvokļa īpašnieks izmanto dzīvokļa īpašumu komercdarbībai un
šāda darbība rada papildu slodzi dzīvojamās mājas dzīves vides
kvalitātei un to apstiprina sertificēta nekustamā īpašuma
vērtētāja atzinums, dzīvokļa īpašniekam jāsedz papildu izdevumi,
kas minētās darbības dēļ rodas dzīvojamās mājas uzturēšanā un
apsaimniekošanā.
Maksu par dzīvojamās mājas uzturēšanu un apsaimniekošanu aprēķina
par dzīvokļu īpašumu kopējās platības kvadrātmetru. Maksas apmēru
veido dzīvojamās mājas apsaimniekošanas izdevumi un normatīvajos
aktos vai līgumos noteiktie obligātie maksājumi. Maksu par
dzīvojamās mājas uzturēšanu un apsaimniekošanu aprēķina,
izmantojot šādu formulu: I = Iaps + Iobl ,
(kur: I – maksa par dzīvojamās mājas uzturēšanu un
apsaimniekošanu; Iaps – dzīvojamās mājas
apsaimniekošanas izdevumi; Iobl – normatīvajos
aktos vai līgumos noteiktie obligātie maksājumi (piemēram,
nekustamā īpašuma nodoklis, zemes nomas maksa).
Maksā par dzīvojamās mājas uzturēšanu un apsaimniekošanu papildus
šajos noteikumos minētajiem izdevumiem var iekļaut dzīvojamās
mājas apdrošināšanas izdevumus (A) un pārvaldnieka peļņu (P). (I
= Iaps + Iobl + A + P)
Dzīvojamās mājas apsaimniekošanas izdevumus (Iaps)
aprēķina šādi: ; Iu = Is + Itu +
Ipa ,
(kur: Iaps – dzīvojamās mājas apsaimniekošanas
izdevumi (lati mēnesī par dzīvokļu īpašumu kopējās platības
kvadrātmetru); Iu – dzīvojamās mājas uzturēšanai
nepieciešamie izdevumi (lati gadā);
Is – dzīvojamās mājas un tai piegulošās
teritorijas sanitārās kopšanas izdevumi, piemēram, samaksa par
sētnieku un apkopēju darbu, deratizācijas, dezinfekcijas,
transporta izmaksas (lati gadā); Itu – dzīvojamās
mājas tehniskās uzturēšanas un apkalpošanas izdevumi, piemēram,
siltumtīkla un elektroapgādes sistēmas, ūdensvada un
kanalizācijas sistēmas tehniskās apkopes izmaksas, papildu
pasākumu izmaksas, lai dzīvojamās mājās, kurām ir vairāk par
sešiem stāviem, nodrošinātu būvnormatīvos noteikto prasību
izpildi, uzkrājumi dzīvojamās mājas remontam un avārijas
situāciju novēršanai (lati gadā);
Ipa – dzīvojamās mājas pārvaldes izdevumi,
piemēram, administratīvo ēku (telpu) uzturēšanas (remonts,
maksājumi par pakalpojumiem) vai nomas izmaksas, kancelejas
preču, pasta un bankas pakalpojumu izmaksas (lati gadā);
Plm – dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašumu
kopējā platība (m2) – mājas inventarizācijas lietā
atzīmētā dzīvojamās mājas kopējā platība, kas precizēta, ņemot
vērā lodžiju platībai piemērojamo koeficientu 0,5, balkonu un
segto terašu platībai – koeficientu 0,3.
Ja dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības pārņem dzīvokļu
īpašnieku sabiedrība vai ar dzīvokļu īpašnieku savstarpēju līgumu
pilnvarota persona, persondzīvojamās mājas pārvaldnieka pienākums
ir nodot jaunajam dzīvojamās mājas pārvaldniekam neizlietotos
uzkrājumus dzīvojamās mājas remontam.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā’’, kurā iekļauti 483 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 30 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 453 pilsonības pretendentiem 69% ir krievi, 13% – baltkrievi,
7% – ukraiņi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 86 896
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2 992;
1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9 844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 1 544 personas.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par tiesu
varu””.
Grozījumi likumā paredz izslēgt no likuma 3.nodaļu “Lietu
izskatīšanas pamatprincipi”, kuri ir iekļauti procesuālajos
likumos, tādējādi novēršot tiesību normu kolīzijas. Likums tiek
papildināts ar normu par izmeklēšanas tiesnešiem, kuri paredzēti
Kriminālprocesa likumprojektā. Likumprojektā tiek precizētas
rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja
vietnieka un apgabaltiesas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja
vietnieka funkcijas un kompetence tiesas administrēšanā, kā arī
viņu iecelšana amatā.
Tiek precizēta norma par tiesneša amata kandidāta stažēšanās
laiku un paredzēts, ka atkārtoti kandidēt uz tiesneša amatu
iepriekš kandidējusi persona varēs tikai pēc viena gada. Gada
termiņu paredzēts sākt skaitīt no dienas, kad tiesneša amata
kandidātam ir paziņots par atteikumu tālākai virzīšanai uz
tiesneša amatu.
Likumprojekts paredz, ka, atstādinot tiesnesi no amata, tiek
saglabāta minimālā mēneša amatalga. Šobrīd spēkā esošajā likumā
“Par tiesu varu” nav noregulēts jautājums par atstādināšanas
laikā tiesnesim izmaksājamām naudas summām, tādēļ var
aktualizēties jautājums, vai izmaksājama piemaksa par
kvalifikācijas klasi un prēmijas. Piedāvātā panta redakcija
nodrošinās tiesnesim iztikas līdzekļu saglabāšanu uz
atstādināšanas laiku, neparedzot piemaksas par kvalifikācijas
klasi un prēmiju maksāšanu.
Likumprojektā tiek precizēts Tiesu administrācijas statuss un
funkcijas.
No likuma tiek izslēgta nodaļa par tiesu sistēmai piederīgām
iestādēm, jo bāriņtiesas, pagasttiesas un dzimtsarakstu nodaļas
atbilstoši likumam “Par bāriņtiesām un pagasttiesām” ir
pašvaldību izveidotas iestādes, kuras neveic tiesas spriešanu,
bet pieņem administratīvos aktus.
No likuma tiek izslēgts 108.pants, jo visas tieslietu ministra
funkcijas ir atrunātas citos likuma pantos, līdz ar to šāda norma
likumā nav nepieciešama.
Likumprojektā tiek precizēta norma par tiesneša prēmēšanu, kā arī
tiek noteiktas tiesnesim paredzētās sociālās garantijas –
atvaļinājums bez mēneša amatalgas saglabāšanas un pārcelšanas
pabalsts, ja tiesnesis tiek pārcelts darbā uz citu apvidu.
Projekts paredz likumu papildināt ar 23.nodaļu “Tiesu informatīvā
sistēma”, kas noteic, ka Tiesu lietvedība – lietu reģistrācija,
virzība, nolēmumu sagatavošana – notiek Tiesu informatīvajā
sistēmā. Tiesu informatīvās sistēmas turētājs ir Tiesu
administrācija. Ministru kabinets nosaka tiesu informatīvās
sistēmas izveidošanas, uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju””.
Lai nodrošinātu nejaušības principa īstenošanu administratora
kandidāta izvēles procedūrā, tiks noteikta kārtība, kādā tiek
izvēlēts un ieteikts tiesai administratora kandidāts konkrētam
maksātnespējas procesam. Līdz ar to likumprojektā iestrādāta
norma, kas paredz noteikt pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot
attiecīgus noteikumus.
Likumprojektā ietvertās normas precizē aģentūras tiesības
uzraudzības funkcijas īstenošanā attiecībā uz pārkāpumiem, kas
konstatēti administratora rīcībā un lēmumos, paredzot efektīvāku
uzraudzības funkcijas īstenošanu, kas nodrošina efektīvu un
likumīgu maksātnespējas procesa gaitu.
Likumprojektā tiek konkretizēti jautājumi, kas saistīti ar
administratoru sertifikāciju un ar to saistītajiem ierobežojumiem
pildīt maksātnespējas procesa administratora pienākumus, kā arī
lai saskaņotu lēmuma pieņemšanas procedūru, pieņemto lēmumu
apstrīdēšanu un pārsūdzēšanu ar Administratīvā procesa likuma
normām.
Pieņemti rīkojumi: “Par R.Priedes atbrīvošanu no Ventspils
ostas valdes locekļa amata”; “Par O.Grinberga iecelšanu Ventspils
ostas valdes locekļa amatā” un “Grozījums Ministru kabineta
2003.gada 24.decembra rīkojumā Nr.808 “Par valsts pārstāvju
iecelšanu Ventspils ostas valdes locekļu amatos””.
Rīkojums paredz, saskaņā ar Likumu par ostām, atbrīvot Ritvaru
Priedi no Ventspils ostas valdes locekļa amata.
Rīkojums paredz, saskaņā ar Likumu par ostām, iecelt Ojāru
Grinbergu Ventspils ostas valdes locekļa amatā.
Rīkojums paredz izdarīt grozījumu Ministru kabineta 2003.gada
24.decembra rīkojumā Nr.808 “Par valsts pārstāvju iecelšanu
Ventspils ostas valdes locekļu amatos” un izteikt 1.punktu šādā
redakcijā: “1. Ojāru Grinbergu – Ekonomikas ministrijas
izvirzīto pārstāvi.”
Ministru kabineta Komunikācijas departaments