Par atvērtā koda programmām skolās
Trešdien, 23.februārī, pēc
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārā sekretāra Didža
Šēnberga iniciatīvas notika seminārs “Atvērtā koda programmatūra:
otrā dzīve vecajiem datoriem”. Tajā piedalījās arī izglītības un
zinātnes ministre Ina Druviete, iniciatīvas grupas “Atvērtā
Latvija” pārstāvis Aivars Purmals, Aigars Mahinovs no Latvijas
Atvērtā koda asociācijas, Vidzemes augstskolas Informācijas
tehnoloģiju daļas vadītājs Atis Rudzītis, kā arī Īpašu uzdevumu
ministra elektroniskās pārvaldes lietās biroja vadītājs Klāvs
Olšteins.
Lai paplašinātu skolēnu iespējas un ietaupītu budžeta līdzekļus,
seminārā apsprieda eksperimentālu projektu, ieviešot skolās
atvērtā koda datorklases.
D.Šēnbergs uzskata, ka ir būtiski jau skolā apgūt programmu
dažādību un atvērtā koda bezmaksas statuss nodrošinātu
visdažādāko grafisko, mācību, izpētes un zinātnisko programmu
pieejamību skolās. “Ir svarīgi līdzekļus izglītības
informatizācijā izmantot ļoti taupīgi, lai galvenais uzsvars būtu
uz intelektuālo rezultātu un daudzveidīgām programmām, nevis
dārgas aparatūras iegādi par valsts naudu. Simtiem skolu valžu
pasaulē ziņo par veiksmīgu “Linux” izmantošanu. Arī Igaunijā
veiksmīgi noris pilotprojekts. Turklāt Eiropas Komisija rekomendē
atbalstīt atvērto kodu un atvērtos standartus, un mums kā
dalībvalstij vajadzētu to respektēt”.
Atvērtais kods dod brīvību izmantot programmu bez maksas un
tiesības pārveidot to saviem mērķiem. Tas piedāvā “otru dzīvi
novecojošiem datoriem”, proti, par salīdzinoši nelielu naudu
paildzināt skolu novecojušā datorparka mūžu par pieciem līdz
desmit gadiem. Tātad var izmantot vecus datorus ar nelielu jaudu,
lai darbotos mūsdienīgas, skolēnam nepieciešamas programmas.
Atvērtā koda licences tiesības ir pieejamas bez maksas, un
izdevumi programmu ierīkošanai nonāks galvenokārt nacionālajiem
programmētājiem, nevis pārrobežu korporācijām. Vidzemes
augstskolas piemērs rāda, ka var īstenot augstskolas datorizāciju
ar trīsreiz mazākām finansēm, gūt vajadzīgos rezultātus ar
mazākas jaudas datoriem.
“Atvērtās Latvijas” pārstāvji informēja, kā novērst vīrusus skolu
datortīklos, ieviešot termināļu sistēmu, kad programmas ir
ierīkotas tikai uz skolas galvenā servera. Svarīgi, ka atvērtā
koda administrēšana būs samērā lēta, jo to var veikt attālināti –
no citas ēkas vai citas pilsētas.
Skolās ir daudz novecojošu datoru, iespējams, arī daudz
nelicencētu programmu. Daudzu esošo datoru modernizēšana ir
neiespējama vai ļoti dārga. Aprēķināts, ka, izmantojot atvērto
kodu, pat piegādājot skolai lietotus datorus, vienas datorklases
nomas izmaksas kopā ar programmatūru un servisu nepārsniegtu 3000
latu gadā, t.i., apmēram piecu datoru iegādes izdevumus.
Savukārt vakar, 24.februārī, notika izglītības un zinātnes
ministres Inas Druvietes un īpašu uzdevumu ministra elektroniskās
pārvaldes lietās Jāņa Reira, Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārā sekretāra Didža Šēnberga un Īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās biroja vadītāja Klāva Olšteina
darba apspriede. Ministri pārrunāja jautājumus par skolu
datorizāciju, atvērtā koda programmatūru izmantošanas iespējām,
tālmācību jeb e-studijām un informācijas tehnoloģiju (IT)
speciālistu sagatavošanu augstskolās.
Ministri ir vienisprātis, ka jāintensificē skolu un akadēmisko
institūciju informatizācija. Daudzās skolās ir ļoti novecojuši un
nemodernizējami datori, tāpēc IZM atbalsta datorizāciju divos
virzienos – gan uzstādot jaunas datorklases, gan dodot jaunu
dzīvību vecajiem datoriem, izmatojot atvērtā koda programmatūru.
Tādējādi iespējams ne tikai ieekonomēt finanšu līdzekļus un
atbalstīt Latvijas IT speciālistus, bet arī dot izvēles iespējas
jau skolā apgūt programmu dažādību un bagātināt intelektu.
J.Reirs izteica konceptuālu atbalstu bezmaksas programmatūras
lietošanai skolās, tomēr pauda bažas par administrēšanai
nepieciešamo finansējumu.
Ministri vienojās izveidot darba grupu, kuras uzdevums būs
izvērtēt, kad sākt atvērtā koda datorklašu pilotprojektu
skolās.
Elektroniskās tālmācības studijas Latvijas augstskolās ir
izplatītas, tomēr, iespējams, tās būtu aktīvāk jāpopularizē.
Jāizstrādā arī normatīvie akti e-studiju kritērijiem.
Latvijā ir labi sagatavoti un darba tirgus prasībām atbilstoši IT
speciālisti, uzskata J.Reirs. Tomēr turpināt studijas
maģistrantūrā un doktorantūrā izvēlas kritiski maz bakalaura
kvalifikāciju ieguvušo un netiek atjaunoti un papildināti
akadēmiski zinātniskie resursi. Ministri ir vienisprātis, ka
lielāka uzmanība būtu jāpievērš arī pētniecības projektiem IT
nozarē.
Laila Spaliņa, ministres padomniece komunikāciju lietās