Ja šodien nevienam nav viegli, tad kam ir visgrūtāk
Iepriekšējā rakstā (skat. “LV” 17.02.2005.) informējām lasītājus par to, ka sociālie darbinieki un statistiķi vēl nav vienojušies, vai bērns patērē tikpat, cik pieaugušais, pusi no tā vai mazāk par trešdaļu. Atkarībā no tā, kuru pieņēmumu atzīstam par pareizu, veidojas atšķirīgi demogrāfisko grupu labklājības rādītāji, priekšstats par to, kurai grupai grūtāk, kurai visvairāk vajadzīga sociālā palīdzība. Tādēļ būtu lietderīga kāda alternatīva pieeja demogrāfisko grupu labklājības vērtēšanai, kas nebūtu atkarīga no šīm strīdīgajām ekvivalences skalām.
Patēriņa izdevumu struktūra
Kā konstatējuši zinātnieki jau
pirms pāris gadsimtiem un par ko viegli pārliecināties mūsdienu
praksē, mājsaimniecības labklājību netieši raksturo tās patēriņa
izdevumu struktūra. Visus patēriņa izdevumus var nosacīti iedalīt
trīs grupās: spiedīgie jeb obligātie izdevumi, mazāk spiedīgie,
tomēr visumā nepieciešamie un brīvas izvēles izdevumi.
Šo grupu īpatsvars patēriņa izdevumu kopsummā tad arī raksturo
mājsaimniecības labklājības līmeni. Trūcīgajiem savu ienākumu
lielākā daļa ir jāizdod pirmās nepieciešamības vajadzībām,
turpretī turīgākajiem ir samērā liela izvēles iespēja, par ko
maksāt, par ko ne. Vispirms par to, kas saistīts ar kultūru un
atpūtu.
Patēriņa izdevumu struktūru var aprēķināt tieši no mājsaimniecību
izdevumu kopsummas pirms tās dalīšanas ar mājsaimniecības locekļu
vai patērētāju vienību skaitu. Var aprēķināt arī pēc izdalīšanas.
Ja summu un visus saskaitāmos izdala ar vienu un to pašu skaitli,
saskaitāmo (sastāvdaļu) struktūra nemainās. Mūsu gadījumā ir
vienalga, vai ir dalīts ar mājsaimniecības locekļu vai patērētāju
vienību skaitu. Lai tikai dalītājs paliktu nemainīgs visā
aprēķinu procesā.
Pašreiz CSP praksē mēdz izdalīt 12 apvienotās patēriņa izdevumu
grupas, vajadzības gadījumā izdalot kādas apakšgrupas.
Tagad visi zina, ka Engels nav Engelss
Nu jau pat populāro laikrakstu
lasītāji būs ievērojuši, ka vācu tautsaimnieks un statistiķis
Ernsts Engels (1821–1896) nav tas pats, kas viens no sociālisma
“klasiķiem” Frīdrihs Engelss (1820–1895) (Latv. konv. vārdn.,
4.sēj., 7519.–7520. slejas).
Engela tēze, kas attiecas uz mūsu pētījumu, latviešu valodā pirmo
reizi, šķiet, publicēta 1940.gadā P.Dāvidsona sastādītajā grāmatā
“Ģimeņu budžeti 1936./37.g.” (R.: CSP 37(208) lpp.), plašāk
P.Dāvidsona LU diplomdarbā “Ģimeņu budžetu statistika”,
1939.
Engela likums šeit formulēts divās redakcijās. Sākotnējā: “Jo
nabadzīgāka ģimene, jo lielāku daļu no kopīgiem izdevumiem tai
jāizdod pārtikai.” Precizētā: “Jo mazāki ģimenes ienākumi, jo
lielāku procentu no kopīgiem izdevumiem iztērē pārtikai un
otrādi.” (min. darba 37.lpp.)
Ko rāda mūsu rakstam pievienotās tabulas trešās ailes dati Engela
likuma skatījumā? Vairāk par 40% no visiem saviem izdevumiem
pārtikai ir izdevuši vienīgi pensionāri, tiklab vieninieki, kā
pensionāru precēti pāri bez bērniem (kas dzīvo mājsaimniecībā) un
citiem mājsaimniecības locekļiem.
Toties ģimenes ar 1–2 bērniem šai vajadzībai ir tērējušas tikai
28–29%. Vai tās paēda sliktāk?
Lai atkal aprēķinos neiejauktu patērētāju vienības, paliksim pie
vieniniekiem. Pensijas vecuma vieninieks pārtikai izdeva 41,8% no
saviem izdevumiem, bet pārtiku iegādājās tikai par 39,35 latiem
mēnesī. Turpretī par pensijas vecumu jaunāks vieninieks tai pašai
vajadzībai izdeva tikai 25,2%, bet pirka pārtiku par 43,78
latiem. Tādēļ Engela likumu vajadzēs vēl precizēt – “jo lielāku
procentu no kopīgiem izdevumiem iztērē pārtikai un otrādi”, taču
absolūtā izteiksmē (naudā) turīgākās mājsaimniecības pārtikai
izdod vairāk.
Mūsdienās diezgan bieži brokasto, pusdieno un vakariņo arī
kafejnīcās, ēdnīcās, restorānos u.c. Jaunāki par pensijas vecumu
vieninieki tur ir izdevuši 8,4% no saviem patēriņa izdevumiem,
tērējot Ls 14,52 mēnesī, bet pensionāri vieninieki tikai 1,1%,
tērējot Ls 1,06 mēnesī. Arī šī milzīgā starpība netieši
jāpieskaita starpībai, vērtējot, kā paēd viena un otra vieninieku
grupa.
Švābes likumam vajadzīgi apstākļi
Sekojot Engela likumam, analogu
likumu mēģināja formulēt mazāk zināms vācu statistiķis Švābe: “Jo
nabadzīgāka ģimene, jo lielāku daļu sava ienākuma tā izdod par
dzīvokli” (procentos, bet naudas izteiksmē – mazāku –
papildinājums mūsu). Kaut gan arī Švābes likumam ir savs
loģisks un faktoloģisks pamats, tas darbojas daudz nenoteiktāk,
ar daudziem izņēmumiem.
Pēc mūsu domām, Švābes likuma darbību ierobežo sarežģījumi
sameklēt savai labklājībai piemērotu mājokli, dārgie pārcelšanās
izdevumi, vienkārši piemērotu dzīvokļu trūkums. Ir nepieciešami
arī vismaz daži spēcīgi ģimenes locekļi, kas spēj veikt noteiktu
dzīvesvietas maiņai nepieciešamo fizisko darbu personīgi, jo visu
“sīkumu” sapakošanu algotam personālam uzticēt nevar.
Latvijas dati liecina, ka cilvēki pie sava mājokļa pierod,
labprāt to nemaina. Tādēļ augošas, skaitliski lielākas ģimenes
parasti dzīvo šaurākos apstākļos un līdz ar to par mājokli izdod
mazāk. Turpretī veco ļaužu ģimenes, kuras pakāpeniski savus
locekļus zaudē, ilgi cenšas palikt ierastās vietās, bieži
maksājot savām iespējām nepiemēroti lielas summas.
Tādēļ arī par mājokli vislielāko daļu no saviem patēriņa
izdevumiem izdod tieši trūcīgie pensionāri vieninieki – 23,8%.
Arī latos tas ir daudz – 22,36 lati uz personu, salīdzinot ar
22,64 latiem, ko izdod par pensijas vecumu jaunāki vieninieki,
tērējot tikai 13% no sava patēriņa budžeta. Starpība latos ir
izlases kļūdas robežās, bet procentos – tuva
divkārtīgai.
Kamēr nav pietiekamā skaitā sabūvēti ērti vienistabas dzīvokļi,
galvenajam palīdzības veidam vecajiem īrniekiem vajadzētu būt
daļas īres maksas segšana līdzšinējos mājokļos vai nu no
pašvaldību, valsts, vai no abiem budžetiem.
Par veselību maksā vecie un slimie
Līdzīgi citās pievienotās tabulas
ailēs varam izanalizēt arī pārējo izdevumu grupu īpatsvarus
dažādu demogrāfisko grupu budžetos. Tikai jāņem vērā, ka skaitļi
šeit ir samērā mazi, līdz ar to jārēķinās ar samērā lielām
izlases kļūdām. CSP mājsaimniecību budžetu pētījums nav tik
plašs, lai nodrošinātu drošu reprezentativitāti tik detalizētam
divu dimensiju grupējumam.
Droši gan varam secināt, ka izdevumi veselības aizsardzībai
pieaug līdz ar vecumu, kas saistīts ar slimībām. Piemēram,
pensijas vecuma vieninieki veselībai izdod 8,9% no saviem
patēriņa budžetiem, un tas ir uzkrītoši lielākais skaitlis visā
tabulas ailē. Tāpat 7,6% izdod pensijas vecuma pāri, kas dzīvo
bez citiem mājsaimniecības locekļiem.
Arī latos vientuļie pensionāri veselībai izdod 8,39 latus mēnesī
uz personu, bet jaunāka vecuma vieninieki – tikai 3,92 latus.
Ģimenēm ar bērniem (rēķinot uz patērētāja vienību) šie izdevumi
svārstās 2–4 latu robežās un, kā redzam tabulā, nekur, atskaitot
veco ļaužu grupas, nepārsniedz 5%.
Veselā miesā vesels . . . polšs
Ja atmiņa neviļ, tādu “mērķi” izvirzīja Ēriks Hānbergs. Pirmavotu atrast neizdevās. Ja esam kļūdījušies, lūdzam atvainot par kļūdu. Bet dzīvē tā notiek. Ja zālēm, kas jau tā bija nesamērīgi dārgas, cenas vēl pielika, tad spēļu elles, kurās gandrīz vienmēr ir arī bārs, ir aizņēmušas vai katru prestižāku ielas stūri. Ja vadošie un vadāmie farmaceiti stāv un krīt, lai slimnieks nenopirktu kādu lieku miega zāļu vai trankvilizatoru tableti, tad kazino ej tik iekšā, ielej vēderā “veselu polšu” un sāc spēli. Ja nenotiks mazticamais un netrāpīsies reklāmas laimests, tad noteikti lieko naudu pazaudēsi. To nodrošina varbūtību teorija un spēļu tehnikas iestādījumi. Kā citādi šādi uzņēmumi varētu pelnīt, turklāt labi? Nekādu problēmu.
Dr.oec. Inta Ciemiņa,
Dr.habil.oec. Oļģerts Krastiņš
Demogrāfisko grupu patēriņa raksturojums 2003.gadā
Demogrāfiskā grupa |
Patēriņa izdevumi kopā, |
tajā skaitā ,% |
|||||||||||
pārtikai |
mājoklim |
transportam |
apģērbiem, apaviem |
atpūtai, kultūrai |
sakariem |
mājokļa iekārtošanai |
restorāniem, viesnīcām, kafejnīcām |
veselībai |
alkoholiskiem |
izglītībai |
pārējām precēm un |
||
Precēts pāris ar bērniem |
138,28 |
29,1 |
10,3 |
12,7 |
8,4 |
7,3 |
6,3 |
6,5 |
5,6 |
2,3 |
3,6 |
1,9 |
6,0 |
ar 1 bērnu |
153,81 |
28,1 |
10,5 |
12,3 |
8,2 |
6,8 |
6,5 |
6,6 |
5,7 |
2,6 |
3,7 |
2,1 |
6,9 |
ar 2 bērniem |
135,89 |
29,2 |
10,1 |
13,3 |
9,0 |
8,2 |
6,2 |
6,7 |
5,3 |
1,7 |
3,6 |
1,6 |
5,1 |
ar 3 un vairāk bērniem |
83,09 |
36,2 |
9,6 |
12,6 |
7,3 |
6,3 |
5,8 |
4,5 |
5,9 |
3,0 |
3,2 |
1,3 |
4,3 |
Precēts pāris ar bērniem un citiem mājsaimniecības locekļiem |
114,47 |
31,0 |
10,1 |
11,6 |
9,9 |
7,1 |
5,6 |
5,5 |
5,7 |
3,4 |
3,4 |
2,1 |
4,6 |
ar 1 bērnu |
116,35 |
31,4 |
10,5 |
12,4 |
9,4 |
5,8 |
5,9 |
5,0 |
5,2 |
3,4 |
3,9 |
2,3 |
4,8 |
ar 2 un vairāk bērniem |
111,05 |
30,1 |
9,4 |
10,0 |
10,9 |
9,7 |
4,9 |
6,5 |
6,7 |
3,3 |
2,4 |
1,8 |
4,2 |
Māte vai tēvs ar bērniem |
134,10 |
29,9 |
12,8 |
5,6 |
10,2 |
8,5 |
6,5 |
8,0 |
6,0 |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
5,0 |
ar 1 bērnu |
146,96 |
29,0 |
12,2 |
5,5 |
10,5 |
8,9 |
6,8 |
7,9 |
5,9 |
2,3 |
2,7 |
2,8 |
5,3 |
ar 2 un vairāk bērniem |
98,45 |
33,2 |
15,4 |
6,2 |
8,9 |
6,6 |
5,6 |
8,1 |
6,4 |
2,8 |
1,5 |
1,2 |
4,0 |
Precēts pāris bez bērniem un citiem mājsaimniecības locekļiem |
135,42 |
33,2 |
13,0 |
11,2 |
6,5 |
6,4 |
5,8 |
5,3 |
4,4 |
4,3 |
3,8 |
1,4 |
4,7 |
abi pensijas vecumā |
106,45 |
41,9 |
14,6 |
7,8 |
4,5 |
5,1 |
5,1 |
3,7 |
2,3 |
7,6 |
3,3 |
0.4 |
3,8 |
kāds jaunāks par pensijas vecumu |
148,18 |
30,5 |
12,5 |
12,3 |
7,2 |
6,7 |
6,1 |
5,8 |
5,1 |
3,2 |
4,0 |
1,7 |
5,0 |
Vieninieks |
125,46 |
32,8 |
17,9 |
7,6 |
6,2 |
5,5 |
6,3 |
4,0 |
5,1 |
5,3 |
3,5 |
0,7 |
5,0 |
pensijas vecumā |
94,04 |
41,8 |
23,8 |
2,8 |
3,5 |
4,5 |
5,7 |
3,0 |
1,1 |
8,9 |
1,6 |
0,1 |
3,1 |
jaunāks par pensijas vecumu |
173,73 |
25,2 |
13,0 |
11,6 |
8,6 |
6,4 |
6,7 |
4,9 |
8,4 |
2,3 |
5,2 |
1,3 |
6,5 |
Citi |
106,60 |
37,0 |
13,8 |
9,0 |
6,8 |
6,1 |
6,2 |
4,1 |
4,5 |
3,2 |
3,2 |
2,0 |
4,2 |
Datu avots: CSP Mājsaimniecību budžetu pētījumu datu bāzes papildizstrāde. Izdevumu kopsumma (2.aile) – vidēji uz vienu patērētāja vienību.