Drošība pieturvietās – iespēju problēma
Pirmdien Madonas rajonā avārijā iekļuvusi automašīna uztriecās divām pusaudzēm, kas pieturā gaidīja autobusu. Šis kārtējais gadījums, kad sabiedrisko transportlīdzekļu pieturvietā tiek sabraukti cilvēki, liek jautāt: cik droši varam justies, gaidot autobusu vai trolejbusu, ko iespējams darīt situācijas uzlabošanai?
Sabiedriskā transporta pieturvietas, sevišķi blīvas apbūves apstākļos, tikpat kā nenodala autobusa vai trolejbusa gaidītājus no intensīvas satiksmes plūsmas Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kā jau ziņots, divas pusaudzes Madonas rajona Bērzaunes pagasta centrā 21.februārī cieta autoavārijā, kad viens no transportlīdzekļiem uztriecās autobusu pieturvietai, kurā tobrīd atradās meitenes. Viena no viņām – 16 gadus veca – mira neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnā, otra – 14 gadus veca – smagā stāvoklī 23.februārī no Madonas rajona slimnīcas ar helikopteru nogādāta Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā Rīgā.
Drošība – attieksmes jautājums
“Konkrētajā gadījumā Madonas
rajonā cilvēki pieturvietā sabraukti tādēļ, ka viens no avārijā
iesaistītajiem transportlīdzekļiem rupji pārkāpa satiksmes
noteikumus. Ja tos neievēro, šādi negadījumi var notikt jebkur un
arī notiek visā pasaulē,” skaidro Ceļu satiksmes drošības
direkcijas (CSDD) Audita daļas vadītājs Ziedonis Lazda.
Viņš norāda – viss atkarīgs no ātruma, ar kādu automašīna
noskrien no brauktuves. Ne reizi vien gadījies, ka pilnībā tiek
“nonestas” pat pieturvietu nojumes ar visiem betona soliņiem,
nemaz nerunājot par tajās esošajiem cilvēkiem, kas gūst traumas
vai iet bojā. Tomēr neatkarīgi no iepriekšminētā liela nozīme
esot tam, kā aprīkota pieturvieta un ievēroti visi
priekšnosacījumi, lai pasažieri varētu tajā droši nokļūt. Ne
visur pieturu no satiksmes plūsmas tehniski iespējams nodalīt ar
barjeru vai brauktuvi sadalošu saliņu. Taču izveidots
paaugstinājums, soliņš, tā sauktā iebraukšanas un izbraukšanas
kabata, apgaismojums, gājēju pāreja ir drošību veicinoši
elementi, kas ieviešami daudzviet un jau automātiski vadītājiem
signalizētu, ka tuvojas vieta, kur var būt cilvēki, un jāsamazina
braukšanas ātrums, atzīst CSDD speciālists.
Par sabiedriskā transporta pieturvietu labiekārtošanu ir
atbildīgi ceļu īpašnieki – valsts vai pašvaldība. “Lielākoties
tas ir izvirzīto prioritāšu un attieksmes jautājums – vai nu
pašvaldība izlieto līdzekļus pieminekļu, puķudobju un citu zināmā
mērā dekoratīvu elementu ierīkošanai savā teritorijā, vai arī
parūpējas par satiksmes drošību, pieturvietu labiekārtošanu,”
norāda Z.Lazda.
Prioritāte – ceļu uzturēšana
Tehniski pieturvietu drošību pret
automašīnu ietriekšanos gandrīz nav iespējams uzlabot, atzīst VAS
“Latvijas valsts ceļi” Satiksmes organizācijas pārvaldes
direktors Māris Zaļaiskalns.
Tādējādi drošības apsvērumi lielākoties saistāmi ar pieturvietu
izvietojumu. Vislabāk tās ierīkot pēc iespējas atstatus no
brauktuves, skaidro speciālists, taču ne visur tas iespējams.
Apdzīvotās vietās, rajonu pilsētās autobusu piestātnes jau
pašlaik esot ierīkotas tā, lai pasažieriem nebūtu jāizkāpj vai
jāiekāpj transportlīdzeklī tieši pie lielajām ielām vai ceļiem.
Citādi esot lielceļu un šoseju malās. Pieturvietai nepieciešami
vismaz pieci metri ceļa nomales, kur ietilpst gan autobusa
piestāšanās vieta, gan izkāpšanas platforma, gan nogāze aiz tās.
Lai ierīkotu no brauktuves nodalītu pieturu, minētais attālums
jāpalielina vēl vairākkārt. Taču pašlaik gandrīz visur šāda
labiekārtošana būtu iespējama vienīgi uz privātu zemes īpašumu
rēķina, kā arī valsts mērogā prasītu ievērojamas izmaksas, atzīst
M.Zaļaiskalns. Viņš arī norāda – ja līdzekļi ir ierobežoti, nākas
izvēlēties prioritātes, un tās ir saistītas pirmām kārtām ar ceļu
uzturēšanu. Tādējādi sabiedriskā transporta pieturvietas
lielākoties tiekot uzlabotas vien tur, kur norit ceļu
rekonstrukcija. Taču arī šādos gadījumos ne vienmēr izdodoties
īstenot visus drošības priekšnosacījumus. Piemēram, nesen
ierīkotajā “Via Baltica” posmā pie Baltezera zemes privātīpašumu
robežu dēļ vairākas pieturvietas nācies izbūvēt pie pašas
brauktuves. Lai arī standarti paredz apmēram vienādus nosacījumus
pieturu izbūvē, daudzviet līdzekļu trūkuma un citu apstākļu dēļ
tie nav īstenoti.
Kā vēl viens risinājums satiksmes drošības uzlabošanai tiek
minēta iespēja vispār atteikties no sabiedriskā transporta
pieturām lielo satiksmes maģistrāļu malās ārpus apdzīvotām
vietām. Taču šādā gadījumā daudzviet netiktu ņemtas vērā
iedzīvotāju intereses, tādēļ praksē nākoties meklēt kompromisus,
kas ne vienmēr atbilst labākajai satiksmes drošības praksei,
atzīst M.Zaļaiskalns.
Aktuālais – pieturvieta
Cilvēku drošība sabiedriskā
transporta pieturvietās ir aktuāla problēma visā pasaulē, sevišķi
vietās, kur ir intensīva satiksme un apgrozās bērni, skaidro
Latvijas Katastrofu medicīnas centra direktors Mārtiņš
Šics.
Lielākoties gan negadījumi šajās vietās notiekot nevis saistībā
ar automašīnu ietriekšanos cilvēkos, bet gan tādēļ, ka gājēji,
izkāpuši no autobusa, neuzmanīgi iziet uz ielas tieši braucošu
transportlīdzekļu priekšā. “Tie ir klasiski transporta
negadījumi, turklāt parasti ar ļoti smagām traumām, kas biežāk
notiek vietās, kur pie pieturām nav izvietotas brīdinājuma
zīmes,” problēmu raksturo M.Šics.
Negadījums, kad mašīna ietriecas pieturvietā, var notikt jebkur,
ja autovadītājs, kā tas bijis minētajā gadījumā Madonas rajonā,
rupji pārkāpj satiksmes noteikumus – neievēro atļauto kustības
ātrumu vai brauc reibumā, atzīst arī M.Šics. Taču drošībai
noteikti nāktu par labu, ja pie pieturvietām vairāk ierobežotu
atļauto braukšanas ātrumu, kur tas iespējams, izveidotu
brauktuves paplašinājumus un arī paši gājēji būtu piesardzīgāki,
izkāpjot no sabiedriskajiem transportlīdzekļiem.
Guntars Laganovskis, “LV”