Viedkartes iekaro finanšu produktu tirgu
Ar 1.martu akciju sabiedrība “Latvijas krājbanka”, kas pabeigusi viedkaršu ieviešanas sagatavošanas procesu, sāks piedāvāt viedkartes gan Maestro, gan MasterCard produktu grupai.
Flemmings Tomsens ar jauno MasterCard viedkarti Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Viedkaršu tehnoloģijas priekšrocības
Krājbankas prezidents Andris
Nātriņš atzīst, ka viedkaršu ieviešana ir notikums ne tikai
“Latvijas Krājbankai” (Krājbanka), bet visam Latvijas finanšu
produktu tirgum. Pēc viedkaršu ieviešanas banka pievērsīsies
citiem projektiem, kas saistīti ar viedkaršu tehnoloģijas
priekšrocību izmantošanu, jo tas, kas tiek izmantots šobrīd, ir
tikai niecīga daļa no tehnoloģiskajām iespējām, kādas paver
viedkaršu lietošana.
Kā stāsta A.Nātriņš, uz viedkaršu tehnoloģijas bāzes iespējams
radīt daudz dažādu produktu, kas saistīti ar banku klientu un
sadarbības partneru lojalitātes programmu nodrošināšanu un citiem
perspektīviem projektiem. Krājbanka jau sākusi izstrādāt
daudzfunkcionālas norēķinu kartes, kas nākotnē aizstās parastās
viedkartes.
Krājbanka bija viena no pirmajām Latvijas bankām, kas kļuva par
starptautiskās MasterCard organizācijas biedru. 2003.gada
oktobrī ar pirmo Visa Electron viedkaršu izdošanu bankā
aizsākās viedkaršu ieviešanas process, kas noslēgsies šā gada
1.martā, Krājbankai visā pilnībā pārejot uz viedkartēm. Attīstot
viedkaršu ieviešanas procesu, banka pagājušā gada maijā izdeva
Plaukstas lieluma karti, bet novembrī – Visa
Classic, Visa Business un Visa Gold, savukārt
ar šā gada 1.martu tā sāks izsniegt Maestro, MasterCard
Mass, MasterCard Business un MasterCard Gold.
Krājbankas Produktu attīstības pārvaldes vadītāja Dita Danosa
informē, ka banka jau izsniegusi 76 tūkstošus viedkaršu, bet
kopējais bankas izsniegto norēķinu karšu skaits sasniedzis 332
tūkstošus.
Kādēļ viedkartes ir drošas?
Norēķinu karšu izmantošanai vēršoties plašumā, pieaug arī to viltošana. Lai pasargātu klientus no zaudējumiem, ko rada viltotu norēķinu karšu lietošana, bankas visā pasaulē saviem klientiem piedāvā viedkartes, kurās kā datu nesējs tiek izmantots mikroprocesors. Tajā šifrētā veidā tiek ierakstīti viedkartes dati. Šobrīd Latvijā uzstādīts jau vairāk nekā 850 termināļu, kas spēj nolasīt viedkartes datus.
Krājbankas izdoto norēķinu karšu skaita pieaugums Avots: “Latvijas Krājbanka |
Viedkartes var izmantot ne vien
darījumu drošības garantēšanai un norēķinu kartes funkciju
veikšanai, bet arī dažādu datu saglabāšanai. Šāda karte
vienlaikus var būt gan veikalu atlaižu karte, gan telefona karte,
gan personas identifikācijas karte un kluba karte.
Pašlaik izsniegtajām viedkartēm otrā pusē ir arī magnētiskā
josla, lai darījumu ar karti varētu veikt arī tad, ja terminālī
vai bankas automātā nav mikroprocesora lasītāja. Tādējādi šīs
norēķinu kartes, tāpat kā līdz šim lietotās kartes, varēs
izmantot, norēķinoties par pirkumiem vai izņemot naudu no bankas
automātiem.
Norēķinu karšu tirgus vēršas plašumā
Šobrīd 21 no 23 Latvijas bankām ir
starptautiskās MasterCard organizācijas dalībniece un ir
sertificēta MasterCard un Maestro viedkaršu
izdošanai. Liela daļa no šīm bankām sertificētas arī karšu
pieņemšanas tīkla izveidošanai. Maestro un
MasterCard viedkartes pieņem vairāk nekā 12 tūkstoši
pakalpojumu sniedzēju, tai skaitā viesnīcas, restorāni, veikali,
taksometri, un pāri par 25% Latvijas iedzīvotāju ir šo karšu
turētāji. Pērn viņu skaits pieauga divas reizes, un tiek
prognozēts, ka šī tendence turpināsies.
Kā stāsta MasterCard Ziemeļeiropas tirgus vadītājs
Flemmings Tomsens, norēķinu karšu tirgus vēršas plašumā visā
pasaulē, tai skaitā Eiropā, Ziemeļvalstīs un arī Latvijā. Par
visumā līdzīgiem attīstības tempiem liecina fakts, ka 2004.gadā
Eiropā tas palielinājās par 16%, Ziemeļvalstīs – par 22% un
Latvijā – par 21%.
Baltijas valstīs ir aptuveni 3 miljoni norēķinu karšu
turētāju – tātad viena trešdaļa no iedzīvotāju
kopskaita.
Gita Kronberga, “LV”
Uzziņai
Starptautiskā MasterCard organizācija (MasterCard International) ir maksājumu kompānija, kas nodrošina plašu novatorisku pakalpojumu klāstu, piemēram, kredīta, depozītu, elektroniskās un skaidrās naudas, biznesa un citas maksājumu programmas. Tā ietver sevī tādus plaši lietotus maksājumu karšu zīmolus kā MasterCard, Maestro un Cirrus un sniedz pakalpojumus finanšu institūcijām, patērētājiem un uzņēmumiem vairāk nekā 210 valstīs un teritorijās.