Kriminālatbildība par kuģu radīto piesārņojumu
Noplūdes no tankeriem Eiropas krastus apskalojošos ūdeņos var nodarīt būtisku kaitējumu apkārtējai videi un arī iedzīvotājiem. Tāpēc šonedēļ Eiropas Parlaments (EP) otrajā un galīgajā lasījumā apstiprināja direktīvas stāšanos spēkā, kas paredz nopietnas sankcijas par kuģu radīto piesārņojumu.
Tankkuģis “Princess”, kurā atradās 50 000 tonnu naftas produktu, 2002.gada 12.decembra vakarā uzskrēja uz sēkļa netālu no ieejas Klaipēdas ostā. Tas draudēja ar ekoloģisko katastrofu visā Baltijas jūrā Foto: ELTA/A.F.I. |
Cietumsods un 1500 miljardi eiru
EP ziņo, ka katru gadu no Eiropas
Savienības (ES) ūdeņos kuģojošajiem tankeriem noplūst 500
tūkstoši tonnu naftas un tās produktu. Pērn kopumā reģistrēti 90
tūkstoši būtisku naftas produktu noplūdes gadījumu. Jāatzīmē, ka
tas ir milzīgs daudzums kaitīgo vielu, kas nonāk apkārtējā vidē.
EP izskatītais dokuments paredz kriminālsankcijas pret tiem
kuģiem, kuri vainīgi naftas produktu noplūdē ES ūdeņos. EP
apstiprinātā direktīva paredz, ka noteikumi attieksies uz visiem
kuģiem, kuri piesārņos ES ūdeņus.
Direktīvas projekts paredz, ka kriminālvajāšana tiks uzsākta
gadījumos, kad naftas produktu noplūde notiek apzinātas
kaitniecības vai izteiktas nenovīdības dēļ. Paredzēts, ka
visnopietnākajos vides piesārņojuma gadījumos vainīgajam
paredzēts cietumsods, bet soda naudas apmērs var sasniegt pat
1500 miljardus eiru.
Paredzēts, ka kriminālsankcijas piemērojamas ne tikai kuģu
īpašniekiem vai kuģa kapteinim, bet arī kravas īpašniekiem,
klasificēšanas sabiedrībai vai jebkurai citai naftas noplūdes
negadījumā iesaistītajai personai.
Svarīga loma cīņā pret kuģu izraisīto piesārņojumu paredzēta
Eiropas Krasta apsardzes spēkiem. Tiesa, vēl nav pilnīgas
skaidrības par šādas institūcijas izveides iespējām un izmaksām.
Tāpat deputāti vēlas, lai tiktu paplašinātas Eiropas Jūras
drošības aģentūras pilnvaras. Piemēram, darbinieki ar satelīta
palīdzību varētu analizēt un laikus reģistrēt vidi piesārņojošo
vielu klātbūtni ūdenī.
Lai nozīmīgā direktīva stātos spēkā, tā vēl tikai formāli
jāapstiprina Ministru padomē. Pēc tam dalībvalstīm būs doti 12
mēneši, lai jaunās normas ieviestu nacionālajā likumdošanā.
Direktīva svarīga arī Latvijai
Iecere paredzēt kriminālatbildību
par kuģu radīto piesārņojumu radās pēc tankkuģa “Prestige”
avārijas pie Spānijas krastiem 2002.gada novembrī. Tad atklātā
jūrā izplūda liels daudzums naftas produktu. Tiek lēsts, ka videi
nodarītie kaitējumi būs jūtami vēl pat pēc desmit gadiem.
Direktīvu, par kuru šajā nedēļā balsoja EP, Latvija iepriekš
atbalstījusi arī ES Ministru padomes sanāksmēs. Ministru padomē
šis jautājums tika izskatīts pērn. Toreizējais Ministru
prezidents Indulis Emsis norādīja, ka arī Baltijas jūras
piesārņojuma karte “izskatās ļoti slikti”, un atzina, ka lielāka
atbildība varētu uzlabot situāciju.
Ilze Sedliņa, “LV”
speciālkorespondente Strasbūrā