Mērķis, kas jāsasniedz
Nobeigums. Sākums “LV”, 23.02.2005.
Ukrainai ir savi vājie punkti, kas
ir pagaidu šķēršļi ceļā uz ES. Te var minēt kaut vai
privatizācijas praksi, pastāvošo finanšu un banku sistēmu, darba
likumdošanu. Paies pāris gadu, kamēr Ukraina pārkārtos savu
tautsaimniecību atbilstoši kandidātvalsts prasībām. Vēl ilgāks
laiks paies, kamēr Ukraina no kandidātvalsts nobriedīs līdz ES
dalībvalstij. Viens ir nepārprotami: Ukrainai jābūt pārliecībai,
ka, pārkārtojot savu ekonomiku, tā galarezultātā kļūs par
integrētas Eiropas tiesiski pilnvērtīgu sastāvdaļu. Bez šādas
pārliecības Ukrainā NVS sastāvā var attīstīties normālajai tirgus
ekonomikai kroplas formas ar postkomunistisko elementu lielu
īpatsvaru.
V.Juščenko komanda labi apzinās grūtības, kas jāpārvar pildot
Eiropas Savienības stingrās prasības, bet nelokāmi apņēmusies
maksimāli strādāt, nežēlot spēkus, lai iecerēto sasniegtu.
Kas darāms?
V.Juščenko kādā intervijā
situāciju raksturoja šādi: “Es it labi saprotu, ka bumba pagaidām
ir mūsu pusē. Mums jāpieņem attiecīgie izaicinājumi, sākot ar
mūsu likumdošanas harmonizāciju, t.i., 300–500 likumi ir jāmaina
tuvākajos trijos līdz piecos gados. Jāīsteno nacionālās
ekonomikas nopietna reforma. To mūsu vietā neviens nedarīs. Tas
ir darbs Kijevai, darbs mūsu valdībai. Citiem vārdiem, jādara
savs darbs. Nav jāstāv pie Eiropas Savienības durvīm un jāklauvē:
kad jūs mūs uzņemsit? Esmu pārliecināts, ka darbs valstī,
paaugstinot ekonomiskos, politiskos, demokrātiskos, sociālos
standartus līdz Eiropas normām – tā ir labākā atbilde uz
jautājumu, kad mēs nonāksim Eiropā.”
V.Juščenko ir uzņēmības pilns īstenot izvirzīto programmu.
Apstiprināta jauna valdība, kuras ministri, V.Juščenko
domubiedri, sākuši strādāt iecerētā virzienā.
Visgrūtāk ir pārveidot cilvēku stāju, psiholoģiju, ieražas,
pieeju saimniecisku jautājumu risināšanai. Ukrainas cilvēki
dzīvojuši pavisam citā gaisotnē 50–70 gadus. Labā kritēriji bija
citi, karjeras pamati bija principiāli atšķirīgi. Pārorientēties
uz tirgus ekonomikas loģiku, veiksmīgi iesaistīties konkurences
sacensībā nav ne vienkārši, ne viegli. Jāveic grandiozs darbs –
homo soveticus jāpāraudzina par homo
economicus.
Padomju varas ilgajos gados bija izveidojies
īpašs vadītāju un izpildītāju tips – homo soveticus.
Darbojās liels skaits partijas un saimniecisko funkcionāru, kam
bija dzelzsbetona komunistiskā loģika un rīcības līnija;
izpildītāju leģioni kā marionetes paklausīgi pildīja jebkuras
pavēles, kaut gan ar savu saprātu stingri vien apšaubīja visādu
“patriotisko” ierosmju jēgu. Galvenais darba izpildes kritērijs
bija subjektīvā plāna izpilde. Pat muļķim bija skaidrs, ka
izpildīt un pārsniegt “mīkstu” plānu ir krietni vieglāk nekā
sasprigtu plānu saistībā ar augstu kvalitāti. Tā veidojas kroplas
ieceres – norādes, kas kavēja patieso attīstību.
Homo soveticus bija iesakņojies dziļš ieraduma
spēks – visu prasīt no valsts: sociālo palīdzību, naudu
jebkuriem pasākumiem, atbildību par preču klāstu veikalā,
padomus, ko darīt, norādījumus, ko un kā iesākt. Alga bieži tika
uzburta kā pateicība par ierašanos darbā. Konkurences svētīgo
spēku noliedza, bet “pūta taurēs” par sociālistisko sāncensību,
papīra sacensību, virtuālā nozīmē.
Pēdējais gadu desmits daudz ko mainīja ukraiņu nostājā. Viltus
“panākumu” vietā cieņā nāca reāli sasniegumi, kurus apliecināja
nevis birokrātiskā iestāde, bet tirgus un tikai tirgus. Soli pa
solim mācījās godīgi konkurēt.
Nācās arī izslimot “mežonīgā” kapitālisma bērnu slimību:
noziedzīgo privatizāciju, korupciju visos līmeņos, laupītāju
rakstura konkurenci, mēģinājumus demokrātiju aizstāt ar
patvaļu.
Likteņa nežēlīgie cirtieni rūdīja un mācīja cilvēkus. Homo
soveticus atkāpās, veidojas homo economicus, uzņēmēji,
darba veicēji ar Eiropas Savienības komersantu tikumiem. Darbā
stājas jauna paaudze, kas nav saimniekojusi padomju
plānsaimniecības apstākļos. Tas vieš cerību, ka Ukraina spēs
samērā ātri reformēt savu ekonomiku atbilstoši Eiropas Savienības
nosacījumiem.
Brīvība, neatkarība, patiesa demokrātija, homo economicus
gars, stingra disciplīna, mērķtiecīga rīcība darīt to, kas
darāms, līdzinās Ukrainai kā Eiropas valstij ceļu uz izvirzīto
mērķi – kļūt vispirms par ES kandidātvalsti un tad par Eiropas
Savienības pilntiesīgu locekli. Veiksmi šinī cēlajā rīcībā!