Par vienotu Eiropas autovadītāja apliecību
Procedūra: koplēmums,
1.lasījums
Debates: 2005.gada 22.februārī
Balsojums: 2005.gada 23.februārī
23.februārī Eiropas Parlaments
pirmajā lasījumā ar 548 balsīm par, 103 pret un 9 deputātiem
atturoties pieņēma direktīvu par vienotu Eiropas autovadītāju
apliecības paraugu. Matjē Groša (Beļģija) ziņojums ierosina
divdesmit gadu laikā aizstāt pašreizējās Eiropas valstu 110
dažādās autovadītāja apliecības ar vienotu Eiropas paraugu. Arī
deputāti uzskata, ka ir pienācis laiks nomainīt dažās
dalībvalstīs patlaban izmantotās papīra tiesības, kuru vietā
desmit gados būtu jāievieš plastikāta, kredītkartes lieluma
vadītāja apliecība. Transporta komitejas deputāts Roberts Zīle,
komentējot direktīvas projektu, teica, ka Latvijas autobraucējiem
nav pamata satraukumam, jo Latvijā jau tagad izsniedz vienu no
modernākajiem tiesību paraugiem Eiropā. Savā uzrunā Eiropas
Parlamentā R.Zīle pauda neizpratni par “dažu dalībvalstu
politisko nespēju nomainīt papīra apliecības pret plastikāta
parauga tiesībām, ja jau Latvija to izdarīja tikai divus gadus
pēc neatkarības atgūšanas”. Ilgtermiņa perspektīvā vienota
autovadītāja apliecība nozīmēs arī to, ka autoskolām, apmācot
jaunos šoferus dažādās valstīs, būs jāievēro minimālās ES
noteiktās mācību normas.
Parlamentārieši uzstāj, ka paralēli jāveido arī kopēja Eiropas
autovadītāju apliecību datu sistēma, lai cīnītos pret
iespējamajiem tiesību viltojumiem. Vienotas formas autovadītāja
apliecība atvieglos ceļu satiksmes policijas darbu un
autovadītāju pārvietošanos ES dalībvalstīs, kā arī novērsīs
krāpšanos ar dažādiem dokumentiem un palielinās satiksmes
drošību. Piemēram, šobrīd Latvijas pilsonim, kas ilgāku laiku
strādā citā Eiropas valstī, gada laikā jāapmaina Latvijas
vadītāja apliecība pret viņa mītnes zemes apliecību. Kopējs
Eiropas tiesību paraugs derēs visā ES.
Grozījumos,
kurus Eiropas Komisijas priekšlikumā ieviesa parlamentārieši,
tiek meklēts līdzsvars starp ātru jauno tiesību ieviešanu, to
uzlabošanu un dažādajām autovadītāju apliecību izsniegšanas
kārtībām, piemēram, vecuma ierobežojumiem. Katrā no dalībvalstīm
ir atšķirīgas autoskolu tradīcijas un autovadītāju apliecību
izsniegšanas kārtība, dažās valstīs tas notiek galvaspilsētās,
citās – reģionu centros. Tādēļ deputāti uzskata, ka katrai
valstij vajadzētu nozīmēt vienu atbildīgo iestādi, kas sniegtu
informāciju “Eiropas autovadītāju apliecību tīkla” izveidei.
Pateicoties šādai datu bāzei, tiktu novērsti tādi nevēlami
gadījumi, kad, piemēram, pilsonis, kam atņemtas tiesības Vācijā,
tās varētu nolikt no jauna Latvijā. Tāpat dalībvalstis varēs
izvēlēties, vai tiesībās iekļaut mikročipšus ar informāciju par
vadītāja apliecības īpašnieku. R.Zīle uzskata, ka šajā jautājumā
gan Komisija, gan Eiropas Parlaments varēja ieņemt stingrāku
pozīciju.
Eiropas Komisijas direktīvas priekšlikumā teikts, ka vadītāju
apliecības, kas tiks izsniegtas 65 gadus veciem un vecākiem
cilvēkiem, būs derīgas tikai piecus gadus. Tomēr deputāti
uzskata, ka šāds vecuma limits nav īsti attaisnojams. Pēc viņu
domām, šim jautājumam, tāpat kā braucēju medicīniskajām
pārbaudēm, jāpaliek katras valsts pārziņā.
Eiropas Parlamenta apstiprinātā direktīva tiks nosūtīta uz
Eiropas Ministru padomi, lai dalībvalstu satiksmes ministriju
pārstāvji izvērtētu likumaktu un parlamentāriešu pozīciju.
Gadījumā, ja attiecīgās nozares ministriju pārstāvji piekritīs
tagadējam tekstam, direktīva tiks pieņemta pirmajā lasījumā. Ja
ne – direktīva tiks nosūtīta atpakaļ Eiropas Parlamentam
izskatīšanai otrajā lasījumā.