Par kuģu radīto piesārņojumu draud cietumsods
Procedūra: koplēmums,
2.lasījums
Debates: 2005.gada 22.februārī
Balsojums: 2005.gada 23.februārī
Katru gadu no Eiropas Savienības
ūdeņos kuģojošajiem tankeriem noplūst 500 000 tonnas naftas un
kopumā reģistrēts ap 90 000 šādu gadījumu. Līdz šim dalībvalstu
reakcija bijusi minimāla. Transporta komitejas deputātes Korīnas
Vortmanes-Kolas (Nīderlande) izstrādātais ziņojums, kuru Eiropas
Parlaments pieņēma otrajā un galīgajā lasījumā, pieprasa
kriminālsankcijas pret tiem kuģiem, kuri vainīgi naftas produktu
noplūdē ES ūdeņos, un lūdz Eiropas Komisiju izskatīt iespēju
izveidot Eiropas krasta apsardzes spēkus.
Deputāti vēlas, lai šāda rīcība tiktu pakļauta kriminālvajāšanai,
īpaši gadījumos, kad naftas produktu noplūde notiek apzinātas
kaitniecības vai izteiktas nenovīdības dēļ. Turklāt
visnopietnākajos vides piesārņojuma gadījumos vainīgajiem būtu
jāpiespriež cietumsods, bet soda naudas apmērs varēs sasniegt pat
1500 miljardus eiru. Kriminālsankcijas būs jāpiemēro ne tikai
kuģu īpašniekiem vai kuģa kapteinim, bet arī kravas īpašniekam,
klasificēšanas sabiedrībai vai jebkurai citai naftas noplūdes
negadījumā iesaistītai personai.
Vitāla loma cīņā pret kuģu izraisītu piesārņojumu būs Eiropas
krasta apsardzes spēkiem, tāpēc deputāti lūdz Eiropas Komisiju
līdz 2006.gadam veikt padziļinātu pētījumu par šāda dienesta
izveides iespējām un izmaksām. Pēc neformālām sarunām Eiropas
krasta apsardzes spēku izveidei visbeidzot piekrita arī
dalībvalstis, kas sanāk kopā Eiropas Ministru padomes ietvaros.
Tāpat deputāti vēlas, lai tiktu paplašinātas Eiropas Jūras
drošības aģentūras pilnvaras. Piemēram, darbinieki ar satelīta
palīdzību varētu analizēt un laikus piereģistrēt vidi
piesārņojošo vielu klātbūtni ūdenī.
Pēc Eiropas Parlamenta balsojuma direktīva vēl tikai formāli
jāapstiprina Ministru padomē, lai tā varētu stāties spēkā. Pēc
tam dalībvalstīm 12 mēnešu laikā lai jaunais likums jāievieš
nacionālajā likumdošanā.