Par dzimto valodu un svešvalodām
25.februārī Izglītības un zinātnes
ministrijā (IZM) lielajā zālē notika UNESCO Latvijas Nacionālās
komisijas un Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes
ministrijas rīkotā Starptautiskās dzimtās valodas dienai veltīta
skolēnu diskusija.
Izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete skolēnus
iepazīstināja ar dzimtās valodas prioritāro statusu, valodu
daudzveidību, izzušanas cēloņiem, ar valodu izvēli ES un pasaulē,
kā arī pastāstīja par saikni starp labām dzimtās valodas
zināšanām un veiksmīgu svešvalodu apguvi.
UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas ģenerālsekretārs Rolands
Ozols uzsvēra, ka no pasaulē zināmajām 6700–6800 valodām lielākā
daļa atrodas uz izmiršanas robežas. Taču jebkura valoda ir
cilvēces bagātība, tāpēc tā jākopj un jāsaglabā.
Pēc mūsdienu uzskatiem, bilingvālā izglītība ir viens no
veiksmīgākajiem veidiem jaunas valodas apguvei. Tādēļ UNESCO to
uzskata par visnotaļ veicināmu un atbalstāmu. ES kā otro valodu
visbiežāk izvēlas angļu valodu, otrajā vietā pēc izvēles biežuma
ir franču valoda.
Diskusijā piedalījās aptuveni 70 skolēnu no dažādām skolām,
diskusijas notika trijās darba grupās.
Skolēni varēja izdarīt secinājumus pilnīgi patstāvīgi, jo
skolotāji diskusijām pievienojās tikai pasākuma noslēgumā, kad
tika prezentētas iegūtās atziņas.
Grupa, kas strādāja ar tēmu “Dzimtā valoda – kas man tajā šķiet
visvērtīgākais?”, nonāca pie atziņas, ka valoda ir kā mūzikas
instruments, kura skanējums atkarīgs no spēlmaņa prasmes.
I.Druviete piebilda: ja indivīds kādu valodu uzskata par
nabadzīgu, ar to viņš domā savu runu šajā valodā.
Grupā “Rītdienas dzimtā valoda” skolēni nonāca pie atziņas, ka,
slikti zinot dzimto valodu, būs grūtības arī ar citu valodu
apguvi un izpratni. Skolēni izteica arī dažādus priekšlikumus,
piemēram, izveidot raidījumus, kuros stāstītu par biežāk
sastopamajām valodas kļūdām. I.Druviete ieteica ne tik daudz
uzmanības veltīt kļūdām, bet vairāk domāt par valodas un savas
valodas prasmes pilnveidošanu, uzsverot, ka latviešu valoda ir
tikpat bagāta kā citas Eiropas valodas.
Grupā, kas strādāja ar tēmu “Kopta valoda – snobisms vai
nacionālās identitātes pierādījums?”, skolēni uzsvēra, ka ir
būtiski sajust valodu, lai to pielāgotu konkrētai situācijai un
auditorijai. Skolēni izteica kopīgu viedokli, ka jaunvārdi,
paplašinot valodas apjomu, tomēr nereti ir visai neizdevušies.
Savukārt I.Druviete atzīmēja, ka “valoda ir dzīva, ja sabiedrība
izdomā jaunvārdus”.
Nobeigumā gan skolotāji, gan skolēni jutās gandarīti par
interesantās diskusijās pavadīto laiku, turklāt vairāku skolu
pārstāvji izteica vēlmi līdzīgus pasākumus īstenot savās
skolās.
IZM Komunikācijas nodaļa