Neizpostītas dabas nestā peļņa
Ekoloģiskais tūrisms jeb ekotūrisms ir ceļojums dabā un kultūrvidē, apzinoties atbildību par to aizsardzību. Pašlaik šis tūrisma virziens kļuvis par vienu no populārākajiem pasaulē. Ārvalstīs izpētīts, ka tas ne tikai palīdz saglabāt ainavas, mežus un ūdeņus, bet rada pat vairāk darba vietu nekā tradicionālais tūrisms. Par tā attīstības iespējām Latvijā jautājām ekotūrisma speciālistam, Latvijas Universitātes Vides zinātnes un pārvaldības institūta pasniedzējam ĒRIKAM LEITIM.
Latvijā ir ļoti laba bāze tieši ekotūrisma attīstībai – pie mums ir liela dabas daudzveidība Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
– Ar ko ekotūrists atšķiras no citiem ceļotājiem?
– Ekotūrisms kā īpaša nozare ar
mērķi pievērst uzmanību un apzaļumot teritorijas, kas sevišķi
jutīgas pret pārmaiņām, sāka attīstīties pagājušā gadsimta
80.gados.
Ekotūrists, kas dodas ceļojumā, ir izglītots cilvēks, viņš meklē,
kā ar savu intelektuālo un finansiālo pienesumu palīdzēt risināt
vides problēmas. Baudot kultūras un dabas vidi, viņš neko no tās
neņem līdzi – ne krokodilādas maciņu, ne pitona ādas zābaciņus
vai karakula apkakli. Tas saistīts ar vides ētiku, pasaules
tradīcijām vides saudzēšanā un nevardarbību pret visu
dzīvo.
Ekotūrists ne vien pētī dabu, cenšas izzināt vietējo cilvēku
sadzīvi, bet komunikāciju līmenī ienes arī savu kultūru –
piemēram, dziesmas, dejas. Tādējādi cilvēki, pie kuriem ierodas
ekoceļotāji, kļūst garīgi bagātāki. Ieguvums ir arī materiālajā
ziņā – ieņēmumi nonāk vietējā apritē, dodot peļņu iedzīvotājiem
(parasti lauku apvidos), mazinot sociālo atstumtību. Tas nozīmē,
ka iedzīvotāji iesaistās pakalpojuma sniegšanā – viņi ir galvenie
tūrisma produkta veidotāji atšķirībā no tradicionālā tūrisma, kur
pakalpojumu sniedzējs parasti ir turīgs uzņēmējs, bet vietējie
iedzīvotāji – galvenokārt nekvalificētu darbu veicēji. Tātad
ekotūrisms ir iespēja ne vien samazināt antropogēno vides
noslodzi, bet atveseļot tautu un zemi kopumā.
– Kālab Latvijā vajadzētu attīstīt ekotūrisma nozari, nevis, piemēram, dabas tūrismu vai tradicionālo ceļošanu?
– Dabas tūrismā galvenais ir
aplūkot dabu, taču tas neietver īpašo attieksmi – saudzību pret
vidi.
Latvijā ir ļoti laba bāze tieši ekotūrisma attīstībai – pie mums
ir liela dabas daudzveidība, tīra jūra, “Natura 2000”
teritorijas, īpaši aizsargājamās dabas teritorijas. Mūsu valsts
varētu pretendēt kļūt par vienu no centrālajiem spēkiem
ekotūrisma attīstībā, sadarbojoties ar partneriem Lietuvā,
Igaunijā, Baltkrievijā, Polijā.
Igaunijā somu tūristu interesi rada, vedot ekskursijās uz Urāliem
un stāstot par igauņu tautas etnoģenēzi. Arī Latvijā varētu
rīkoties līdzīgi, maršrutiem aptverot plašāku areālu, ko senāk
apdzīvojušas baltu ciltis.
Piemēram, pie mums ļoti interesanta ir lībiešu kopiena, un tās
uzturēšanai lībieši varētu iegūt līdzekļus no ekotūrisma. Esam
jau domājuši par maršruta Kolkasrags – lībiešu kopiena – Slīteres
rezervāts – izstrādi.
Ekotūrisms, kas saudzē vidi, neapšaubāmi ir labāks par agresīvo
tūrismu. Sevišķi svarīgi tas ir piekrastē, kur zemsedze ir tik
jutīga, ka nepārdomāta iejaukšanās (un mēs redzam, ka tā jau
notiek) var nodarīt neatgriezenisku ļaunumu. Attīstības tendences
piekrastē nav videi draudzīgas – prestižs mudina ielauzties dabā,
būvēt mājas tieši kāpās. Mēs pašlaik esam par vāju, lai
sabiedrībā apzinātos dabas vērtības, kas vienlaikus ir arī
ekonomiskas vērtības.
Ekotūrisma attīstībā var piedalīties arī sabiedriskās
organizācijas, neveltot savu misiju peļņas iegūšanai, bet
ekotūrisma aktivizēšanai, popularizēšanai kā videi draudzīgam
domāšanas veidam. Pašlaik šajā jomā aktīvi darbojas interesanta,
Eiropas mēroga sociālajos fenomenos iekļaujama saliņa mūsdienu
patērētājsabiedrības vidē – Zaļais ordenis – Pasaku māja
“Undīne”, kas rīko seminārus un ir iecerējusi arī veidot
maršrutus. Šo organizāciju labi pazīst, tas ir svarīgi ekotūrisma
iepazīšanai Latvijas un varbūt visas Baltijas mērogā.
Vides aizsardzības klubam ir laba ideja par Lāčplēša taku, ir
priekšlikumi izmantot ekotūrismā “Latvijas dzelzceļa” transportu,
kas ir videi draudzīgs, kombinējot to ar velosipēdiem,
paraplāniem, izjādēm, slēpošanu.
– Lai gan resursi tūrisma attīstībai pie mums ir tik labi, kālab ceļotāji tomēr neizvēlas pavadīt atvaļinājumu Latvijā?
– Esam cēluši daudzas barjeras,
kas tūrisma nozarei neļauj veidoties.
Piemēram, Igaunijā lieliski attīstīts ekotūrisma vecākais
brālis velotūrisms – izstrādāti maršruti, uz ceļiem ir
norādes, pret tūristiem ir pozitīva attieksme, autovadītāji tos
respektē. Pie mums šobrīd problēma ir ne vien izpratnes trūkums
par šo ceļošanas veidu, bet arī grūtības pārvadāt velosipēdu
autobusā vai vilcienā. Braukt ar velosipēdu gan pilsētā, gan
ārpus tās ir pat apdraudoši. Piemērs – divi franču tūristi, kuri
bija mēnesi ceļojuši pa Igauniju un iebrauca Latvijā pa Ainažu
ceļu, vēlējās izkļūt no šīs valsts jau pēc diviem tās teritorijā
nobrauktiem kilometriem.
Diemžēl statistika nav iepriecinoša. Veicām Latvijas situācijas
salīdzinājumu ar Igauniju, skaitot kuģa pasažierus – tūristus,
kuri iebrauca Tallinas ostā un Rīgas ostā. Pienesums, ko dod
Tallinas osta pretstatā Rīgas ostai, – 300 pasažieru pret vienu.
Tas parāda, cik atšķirīga ir Igaunija un Latvija tūrisma
jomā.
Mums trūkst koordinācijas informācijas apmaiņā, valstiska mēroga
domāšanas. Nav savstarpēja sadarbības tīkla, esam savrupi.
Tūrisms pie mums ir ļoti dārgs pakalpojums. Lai vidēji liela
ģimene dažas dienas atpūstos lauku viesnīcā, nepieciešama tāda
pati summa kā dzīvošanai Turcijā četrzvaigžņu hotelī. Tāpēc
jādomā par lētākiem izcenojumiem, lai ieguvējs būtu gan tūrists,
gan lauku uzņēmējs. Kāds Latvijas saimnieks jau izteicis
piedāvājumu studentiem – lai atpūstos viesu mājā, nav
nepieciešama nauda – atlīdzināt par mītni var, pastrādājot
saimniecībā, piemēram, piedaloties siena talkā.
– Parasti ar ekotūrismu saprot ceļošanu laukos, taču pilsētas ir sevišķi bagātīgs kultūrvēstures ziņu avots. Vai tās var kļūt par ekotūristu ceļamērķi?
– Tam piemērotai pilsētai, tēlaini izsakoties, jābūt zaļai. Tajā jādomā par enerģijas un ūdens patēriņa samazināšanu, resursu taupību, kā arī patērētājas sabiedrības domāšanas veida izskaušanu. Praktiski tas nozīmē viesnīcā vienu dvieli vairāku vietā, bioloģiskās produkcijas patēriņu ekorestorānā, tādējādi atbalstot zaļos zemniekus, atkritumu šķirošanu, videi draudzīgu mazgājamo līdzekļu, ekotehnoloģiju (saules baterijas, ekotualetes utt.) lietošanu.
– Ekotūrisma attīstības gadījumā vieni no galvenajiem sadarbības partneriem būtu bioloģisko saimniecību zemnieki. Bioloģisko saimniecību skaits pēdējos gados krietni pieaudzis, kādas ir to perspektīvas ekotūrisma jomā?
– Pēc pēdējiem datiem, mums ir
1200 bioloģisko saimniecību, taču tirgū tās nemana. Par
bioloģiskām saimniecībām un to skaita pieaugumu nevaram runāt, ja
Rīgā un citur Latvijā katrs ceturtais veikaliņš nav ekoloģiskās
produkcijas tirgošanas vieta.
Bioloģiskās pārtikas piedāvāšanu patērētājam apgrūtina šobrīd
spēkā esošās dažādās sertificēšanas sistēmas. Runājot ar tūrisma
uzņēmējiem, viņi kā pašu svarīgāko problēmu norāda apgrūtinājumu
pārtikas produktu piedāvājumā tūrisma apritē, bet ēdiena
svaigums, oriģinalitāte, atšķirība taču ir viens no galvenajiem
tūristu pievilkšanas spēkiem. Vācijā un Dānijā šajā ziņā ir
vieglāk – tur pieņemtas mājražotājiem draudzīgas likumu
normas, un tūristi viegli var iegādāties apvidum raksturīgu
ēdienu no ražotājiem, šādu rīcību atbalsta valsts un pašvaldību
līmenī.
Ideāli būtu, ja Latvija kļūtu plaši pazīstama zaļa zeme ar kādiem
500 ekorestorāniem un lauku krodziņiem, kur varētu iebaudīt
bioloģisku pārtiku, bet ceļotājiem būtu pieejami apmēram 50
maršruti, kur lietotas ekotehnoloģijas, ievērota saudzējoša
attieksme pret vidi. Latvija tādējādi ienāktu pasaules apritē.
Pamats šāda piedāvājuma veidošanai jau ir, turpmākais atkarīgs no
mārketinga, koordinācijas, informācijas un
reklāmas.
Andra Simanova