Daļa Eiropas Komisijas pārmetumu par direktīvu nepārņemšanu – nepamatoti
Latvija tiek vainota tik daudzu Eiropas Savienības (ES) direktīvu nepārņemšanā tāpēc, ka Briselē nav pietiekami labas informācijas aprites starp Ģenerāldirektorātu un citām ES institūcijām. Tā piektdien Eiropas lietu komisijā (ELK), spriežot par problēmām, kas saistītas ar ES direktīvu transponēšanu Latvijas tiesību aktos, norādīja ELK priekšsēdētājs Oskars Kastēns.
Tieslietu ministrijas (TM) valsts
sekretāra vietniece Inese Nikuļceva informēja, ka Eiropas
Komisijas (EK) nepietiekamās informētības dēļ pret Latviju
tikušas ierosinātas pārkāpuma procedūras par direktīvām, kuras
jau ir iestrādātas nacionālajās tiesībās, par ko arī attiecīgi
paziņots EK.
Pagājušā gada 15.decembrī Latvija saņēma vēstuli no EK, kurā tika
informēta, ka pret Latviju ir ierosināta pārkāpuma procedūra par
104 direktīvu nepārņemšanu. Izvērtējot uzskaitīto direktīvu
sarakstu, TM konstatēja, ka nepamatoti pārkāpumu procedūra
ierosināta par 42 direktīvām. Šīs direktīvas bija gan iestrādātas
Latvijas tiesību aktos, gan arī par to bija atbilstošajā kārtībā
paziņots EK. Atbildes vēstulē Latvija norādīja EK uz radušos
kļūdu, un EK izbeidza pārkāpuma procedūru.
Atlikušās 62 direktīvas nebija pārņemtas Latvijas tiesību aktos,
taču vairumā gadījumu tās jau ir iestrādātas likumprojektos.
Tātad arī šo direktīvu pārņemšana notiks tuvākajā nākotnē,
norādīja I.Nikuļceva.
Nesen no EK saņemta vēl viena vēstule, kurā Latvija vainota par
13 citu direktīvu nepārņemšanu noteiktajā termiņā. Pārbaudot šo
informāciju, TM konstatēja, ka Latvija nav pārņēmusi tikai četras
no minētajām direktīvām un divos no šiem gadījumiem direktīvas
jau ir iestrādātas likumprojektos.
Kopumā šobrīd Latvija nav pārņēmusi 83 direktīvas, t.i., 3,5
procentus no direktīvām, kas bija jāiestrādā Latvijas tiesību
aktos. Kā norādīja I.Nikuļceva, Latvija ar 96,5 procentiem
pārņemto direktīvu krietni atpaliek no ES vidējā rādītāja –
98,6 procentiem – un ES dalībvalstu starpā ierindojas
piektajā vietā no beigām. Nozīmīgi arī, ka direktīvu skaits
aizvien pieaug, katru mēnesi tiek pieņemtas aptuveni desmit
jaunas direktīvas, kas jātransponē nacionālajos tiesību
aktos.
Kā atzina Zemkopības ministrijas pārstāvji, vairāk nekā puse no
nepārņemtajām direktīvām ir šīs ministrijas kompetencē, un šobrīd
tiek aktīvi strādāts pie direktīvu priekšrakstu pārņemšanas
nacionālajos tiesību aktos. Lielais netransponēto direktīvu
skaits izskaidrojams ar to, ka kopumā uz zemkopības jomu attiecas
daudz specifisku direktīvu, kuru prasību iestrādāšana Latvijas
tiesību aktos ir sarežģīta. Turklāt daudzu direktīvu prasību
pārņemšana ir formāla, jo realitātē to prasību piemērošana
Latvijas situācijā nebūs vajadzīga.
Cita problēma, kas saistīta ar direktīvu pārņemšanu, ir fakts, ka
daļa direktīvu Latvijā tika iestrādātas iekšējos tiesību aktos.
Šāda prakse ir pieļaujama, ja direktīvu noteikumi attiecas tikai
uz valsts institūciju darbību. Vairumā gadījumu gan direktīvas
attiecas arī uz indivīdiem, tāpēc nepieciešama to prasību
nostiprināšana ārējos tiesību aktos. Lai labotu radušās kļūdas,
tiek veikta padziļināta direktīvu izvērtēšana un daļa iekšējo
tiesību aktu pārveidošana par ārējiem tiesību aktiem. Savukārt,
lai iekšējos tiesību aktos iestrādātās direktīvu prasības būtu
spēkā, tie jāsaskaņo ar TM.
Vairākas ES direktīvas Latvijā ieviestas ar standartiem, kas nav
pieņemami, jo standarti nav ārējais tiesību akts, tāpēc to
noteikumi nav katram pieejami bez maksas, norāda TM. Šobrīd tiek
strādāts, lai standartu noteikumus padarītu par ārējiem tiesību
aktiem.
I.Nikuļceva arī norādīja, ka, neraugoties uz Latvijai
izteiktajiem pārmetumiem, direktīvu pārņemšanas process visumā ir
straujš. Liels progress redzams kopš Latvijas iestāšanās
ES – desmit dienas pirms iestāšanās Latvija nebija pārņēmusi
33 procentus direktīvu, šobrīd, kā jau minēts, nepārņemto
direktīvu daļa samazinājusies līdz 3,5 procentiem. Lai vēl vairāk
uzlabotu un koordinētu direktīvu pārņemšanas procesu, TM par to
regulāri ziņo Ministru kabinetam, kas savukārt uzdod dažādām
ministrijām veikt darbības konkrētu direktīvu pārņemšanai.
Ieva Ušča