Ļeņina saukļi un Parīzes ainava
Valsts Mākslas muzeja (VMM) Mazajā zālē atvērta izstāde “Gustavs Klucis. Divas tēmas: Ļeņins un Parīze”. Izstādes kuratore mākslas zinātniece Irēna Bužinska ekspozīciju veidojusi sadarbībā ar Latvijas Kara muzeju un Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas (RDMV) audzēkņiem.
Visas valsts elektrifikācija. 1920 |
Ilustrācija Vladimira Majakovska poēmai “V.I. Ļeņins”. 1925 |
Trīs iemesli izstādes nepieciešamībai
Gustavs Klucis (1895–1938) tiek
atzīts par pasaulē pazīstamāko latviešu mākslinieku. Doma par
šādas izstādes sarīkošanu radusies pagājušajā gadā, kad
mākslinieka darbu kolekcija tika eksponēta Ženēvā. Jau vairākus
gadus tiek gaidīta valsts atsaucība Gustava Kluča monogrāfijas
izdošanai latviešu valodā, tomēr nauda netiek piešķirta.
Darbi, kas atrodas Valsts Mākslas muzeja fondos, ir zināmi un
regulāri tiek eksponēti izstādēs Latvijā un citur pasaulē. Šī
izstāde dod iespēju iepazīties ar tikpat kā neizzināto Latvijas
Kara muzejā esošo Gustava Kluča darbu kolekciju. Gatavojot
ekspozīciju, apzināti arī visi Gustava Kluča zīmējumi Vladimira
Majakovska poēmai “V.I. Ļeņins”. Daļa no tiem atrodas VMM un
Latvijas Kara muzeja fondos, daļa – Maskavā.
Sadarbība ar RDMV sākusies 1998.gada izstādē “Gustavs Klucis:
starp varu un mīlestību”. Skolēni mācību procesā apgūst un lieto
praksē Gustava Kluča konstruktīvisma teorijas. Tāpēc izstāde
papildināta ar izteiksmīgākajiem skolēnu konstruktīvo un telpisko
kompozīciju darbiem.
Starp Purvīti, Maļēviču un kultūrvidi
Par Gustava Kluča ceļu mākslā
stāsta izstādes kuratore Irēna Bužinska.
Divus gadus pēc Rīgas mākslas skolas absolvēšanas Gustavs Klucis
tika iesaukts krievu armijā un piedalījās cara gāšanā. 1919.gadā
viņš turpināja mākslas studijas Maskavā pie Konstantina Korovina
un supremātisma pamatlicēja Kazimira Maļēviča. 1924.gadā,
pierādījis sevi kā profesionālu konstruktīvistu, G.Klucis kļuva
par krāsu teorijas pasniedzēju Augstākajā mākslinieciski
tehniskajā darbnīcā (VHUTEMAS).
Līdz pilnībai izkopis konstruktīvisma metodes, Gustavs Klucis
pievērsās fotomontāžai kā jaunam mākslas veidam un radīja jaunu
plakātu, žurnālu un grāmatu vizuālo modeli. Laikā, kad tika
radītas fotomontāžas, mākslinieks rakstījis teorētiskus
pamatojumus savai daiļradei, kā arī piedalījies vairākās
izstādēs.
Laiks, kurā darbojās Gustavs Klucis, bija saspringts gan
politiskā, gan sociālā ziņā. Tas bija laiks, kad mākslinieki
atteicās no reālistiskām izpausmēm mākslā un meklēja jaunu
māksliniecisko valodu. 20.gs. 20.gados Krievijā mākslinieka
radošā izaugsme bija ļoti strauja. Jau skolas laika zīmējumi
liecina par tendencēm, kam Gustavs Klucis pamatīgāk pievērsās kā
profesionāls mākslinieks. Būtiskākais faktors, kas ietekmēja
mākslinieka daiļradi, ir kultūras situācija un radošā vide. To
laiku mākslinieku sabiedrībā bija manāmas tādas personas kā brāļi
Peuzneri, Maļēvičs, Rodčenko, Ļisickis un citi, kuri veidoja
augsni tā sauktajam pirmajam avangarda vilnim. Šie mākslinieki
darbojās dažādos stilos un žanros, tomēr tos vienoja kopējas
idejas un kultūras telpa, kurā katrs centās radīt savu niansi.
Mākslas zinātnieki šo laiku strukturālismu uzskata par vienu no
grūtāk pētāmajiem stiliem, jo katrs mākslinieks centās radīt savu
konstruktīvisma variantu.
Foto montāžas un akvareļi
Viens no visvairāk atainotajiem
tēliem Gustava Kluča daiļradē ir Vladimirs Iļjičs Ļeņins.
Boļševiku līderi redzam neskaitāmi daudzās fotomontāžās,
zīmējumos un skicēs. Valda uzskats, ka Gustavs Klucis ir
vispolitiskākais no māksliniekiem konstruktīvistiem. Viņš
uzskatīja, ka mākslas darbs ir ne tikai aktīvs dzīves
atspoguļotājs, bet arī veidotājs.
Parīzes posms sākas ar 1937.gadu, kad Gustavs Klucis piedalījās
PSRS paviljona noformēšanā vispasaules izstādē. Brīvajā laikā,
kura gan bijis visai maz, mākslinieks apmeklējis muzejus un daudz
zīmējis. To varēja uzskatīt par sava veida psiholoģisko atpūtu no
darba paviljonā. Šā laika zīmējumi un akvareļi liecina par
klasiskās zīmēšanas tehnikas pārvaldīšanu, kas sakņojas gan
Vilhelma Purvīša skolas pārzināšanā, gan arī Konstantīna Korovina
glezniecībā.
Pazudis bez vēsts
Neilgi pēc atgriešanās no Parīzes Gustavu Kluci arestēja, un 1938.gada 26.februārī viņš tika nošauts. Mākslinieka ģimene astoņpadsmit gadus gaidīja ziņas par viņa likteni. Tomēr vienīgā vēsts, ko ģimene sagaidīja, bija 1956.gadā saņemtā viltus izziņa, kurā teikts, ka mākslinieks 1944.gada 16.martā miris kādā Vidusāzijas darba nometnē ar sirds nepietiekamību. Gustava Kluča sieva māksliniece Valentīna Kulagina aizgāja mūžībā ar pārliecību, ka vīrs miris gulagā. Mākslinieka dēls Eduards Kulagins tēva īsto nāves gadu un dienu uzzināja tikai pēc 1990.gada.
Raivis Spalvēns