Par modernizētu elektrovilcienu
Trešdien, 30.augustā, valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš" prezentēja modernizētu četru vagonu elektrovilciena ER–2m sastāvu.
Notikumam par godu tika rīkots brauciens ar šo vilcienu no Rīgas līdz Dubultiem un atpakaļ. Braucienā piedalījās valsts a/s "Latvijas dzelzceļš" pilnvarnieki, firmas "RRA", kas izstrādājusi elektrovilciena modernizācijas projektu, pārstāvji, pašvaldību vadītāji un citas amatpersonas, kā arī plašsaziņas līdzekļu pārstāvji. Rīgas pasažieru stacijā preses konferencē piedalījās arī satiksmes ministrs Anatolijs Gorbunovs un valsts a/s "Latvijas dzelzceļš" ģenerāldirektors Andris Zorgevics, savukārt Dubultu stacijā vilcienu apskatīt bija ieradies Jūrmalas pilsētas domes priekšsēdētājs Leonīds Alksnis.
Valsts a/s "Latvijas dzelzceļš"ģenerāldirektors A. Zorgevics preses konferencē teica, ka vilcienu modernizācija Eiropā ir ikdienas prakse un jauni sastāvi tiek pirkti maz. Arī Latvija ir uzsākusi elektrovilcienu modernizāciju, un, kā atzina A. Zorgevics, radīti moderni apstākļi mašīnistu darbam un pasažieru pārvadāšanai. Viņš uzsvēra, ka modernizētā elektrovilciena sastāva ekspluatācija sāksies ar 31.augustu vairākos elektrovilcienu maršrutos.
Satiksmes ministrs A. Gorbunovs žurnālistiem atzina: lai veicinātu vilcienu pasažieru pārvadājumu attīstību, to dotēšanā vajadzētu iesaistīt tās Latvijas pašvaldības, kuru iedzīvotāji izmanto dzelzceļa pakalpojumus. Pagaidām šāds mehānisms nav izstrādāts, taču ministrs uzsvēra, ka tāds noteikti būtu izstrādājams un reglamentējams. Sadarbojoties valstij, pašvaldībām un valsts akciju sabiedrībai "Latvijas dzelzceļš", pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu kvalitāte uzlabotos, tādējādi ieinteresējot arī vairāk klientu, turklāt pašvaldībām nevajadzētu uzņemties lielāko daļu maksājumu, bet piedalīties līdzfinansēšanā. Ministrs uzsvēra — ja Saeima atbalstīs valsts garantēta 1,7 miljonu latu kredīta piešķiršanu, tiks apturēts elektrovilcienu parka sabrukums. Saeima principā ir atbalstījusi valsts garantētā kredīta piešķiršanu valsts a/s "Latvijas dzelzceļš", taču šis kredīts ir pārstrukturizējams, lai to varētu novirzīt vilcienu parka atjaunošanai.
Jūrmalas pilsētas domes priekšsēdētājs L. Alksnis žurnālistiem teica: ja valdība un Saeima pieņems lēmumu par pašvaldību iesaistīšanu līdzfinansēšanā, tad šādu lēmumu Jūrmala atbalstīs, bet formulai ir jābūt demokrātiskai. Pēc viņa uzskatiem, līdzfinansēšanā būtu jāpiedalās visām pašvaldībām, kuras izmanto dzelzceļa pakalpojumus, bet valstij jāuzņemas galvenā atbildība. Viņš uzsvēra, ka Jūrmalai dzelzceļa pakalpojumi nozīmē pilsētas attīstību, tūrisma izaugsmi un dzīvību Jūrmalā, ko nevajadzētu pazudināt.
Šobrīd pasažieru pārvadājumiem valsts a/s "Latvijas dzelzceļš" izmanto 24 vilcienu sastāvus. Līdzekļu trūkuma dēļ pēdējo 10 gadu laikā netika iegādāts neviens jauns elektrovilciena vagons un netika veikta arī to modernizācija, tādēļ veidojas kritiska situācija ar pasažieru pārvadājumu drošību. Elektrovilcienu parka atjaunošanai bija un vēl arvien ir nepieciešamas investīcijas, lai 2000.gada beigās vai 2001.gada sākumā pasažieros nerastos neapmierinātība ar sniegto pakalpojumu kvalitāti un apjomu. Tādēļ no 1999. un 2000. gadā piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem pasažieru pārvadājumiem 460 tūkstoši latu tika izlietoti elektrovilciena ER–2m četrvagonu sastāva modernizācijai, un, kā uzskata valsts a/s "Latvijas dzelzceļš", jaunās kvalitātes vilciena kalpošanas laiks palielinās vismaz par 20 gadiem.
Vagonu modernizācijas projektu izstrādājuši Latvijas uzņēmumu "RRA" un "Mikrotest" speciālisti, ievērojot rietumvalstīs pieņemto praksi, un modernizācijas projekts tiks izmantots par paraugu nākamo elektrovilcienu sastāvu uzlabošanai.
Elektrovilciena modernizācijas gaitā uzlabots pasažieru komforts salonos — vagonos uzstādīti ērti atverami un aizverami logi, turklāt atverams ir katrs otrais logs, lai salonā būtu siltāks un nebūtu caurvēja. Iekārtoti jauni, dalīti sēdekļi, kuru atzveltnes ir augstākas un ērtākas nekā vecajiem koka soliem. Karstajos vasaras mēnešos vēsāku mikroklimatu nodrošinās modernizētas ventilācijas sistēmas, aukstākā laikā salonā siltumu dos jauna apsildes ierīču sistēma, bet tumšākā laikā vagonos labāku apgaismojumu radīs jaunas konstrukcijas lampas. Radīti ērtāki darba apstākļi arī mašīnistu brigādei — ir datorizēta pasažieru un vilciena mašīnista informēšanas sistēma, ar balsi jeb ierakstā sniegtā informācija tiks dublēta uz vagonu salonu galos izvietotajiem gaismas tablo. Vilciena mašīnists, pateicoties datorizētajai sistēmai, varēs saņemt nepieciešamo, ar konkrēto maršrutu saistīto tehniska rakstura informāciju un ziņas par dažādu veidu brīdinājumiem.
Kristīne Valdniece, "LV" nozares redaktore
Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"
Rīgas stacijā, pie modernizētā elektrovilciena ER–2m sastāva,
30.augustā pl.12.20: valsts akciju sabiedrības "Latvijas
Dzelzceļš" ģenerāldirektors Andris Zorgevics, pasažieru
pārvadājumu uzņēmuma "Elektrovilciens" direktors Pēteris Jansons,
satiksmes ministrs Anatolijs Gorbunovs
Dubultu stacijā, modernizētā elektrovilciena mašīnista kabīnē,
30.augustā pl.13.10: Tramvaju trolejbusu pārvaldes direktors
Jānis Zālītis (pa labi)
Dubultu stacijā 30.augustā pl.13.15: Jūrmalas pilsētas domes
priekšsēdētājs Leonīds Alksnis un uzņēmuma "Elektrovilciens"
direktors Pēteris Jansons