Vienu dienu bez auto
Droši vien mūsdienās ir maz tādu cilvēku, kam nebūtu nācies sastapties ar rīta un vakara stundu sastrēgumiem pilsētu ielās, šķērsojot gājēju pāreju, spraukties cauri mašīnu straumēm vai pašam pacietīgi sēdēt pie automašīnas stūres un cerēt, ka arī šorīt darbā nokļūs laikus. Šāda aina, šķiet, ir pavisam pierasta mūsu galvaspilsētas iedzīvotājiem un arī tiem, kuri ik dienu dodas uz Rīgu darba gaitās. Dažkārt šādās situācijās rodas pavisam parasts jautājums. Vai tad vienu vienīgu dienu cilvēks nespētu iztikt bez auto, lai mēs varētu atpūsties no motoru rūkoņas un dūmu smirdoņas? Galu galā arī pilsētai pienāktos kāda atslodzes diena, maza atelpa no automašīnu spiedošās gaisotnes.
Briselē vienu dienu gadā var iztikt bez auto Foto: Ieva Kļaviņa |
Izrādās, ka cilvēks vienu dienu
gadā bez automašīnas tomēr var iztikt. Protams, ar nosacījumu, ja
viņš pats to vēlas un atrod sev citu pārvietošanās veidu. Šo
faktu ir pierādījušas arī vairākas Rietumeiropas valstis,
piemēram, Lielbritānija, Francija un Beļģija, kur katru gadu
vienu reizi gadā tiek rīkota speciāla “Diena bez auto”. Pēdējā
desmitgadē lielākās Eiropas valstis aizvien biežāk ir saskārušās
ar satiksmes problēmām, kas radušās, strauji palielinoties
automašīnu un pieaugot darba meklētāju skaitam lielajās pilsētās.
Nenoliedzami, tas rada arī citas ekoloģiska rakstura un veselības
problēmas, kuru risināšanā iesaistās dabas draugi. “Diena bez
auto” faktiski ir veids, kā tiek pievērsta sabiedrības uzmanība
šo problēmu risināšanai – alternatīvu pārvietošanās līdzekļu
izmantošanai, cilvēka fiziskās veselības uzturēšanai, dabas
piesārņojuma samazināšanai.
Vai Latvijā būtu iespējams nodrošināt vienu dienu cilvēka dzīvē
bez auto? Daudzi noteikti pasmaidīs un noteiks, ka Rīgā tik
neprātīgu ideju realizēt nav iespējams. Esot jau mēģināts, un
nekas prātīgs tā arī nav sanācis. Tiesa gan! Bet te gribas
iebilst, ka ikviens pasākums ir veiksmīgs tikai tad, ja tam ir
izraudzīts piemērots laiks, tas ir rūpīgi izplānots un tajā
piedalās atsaucīga publika. Šoreiz vēlos padalīties ar Beļģijas
pieredzi “Dienas bez auto” rīkošanā, kur šāds pasākums ir ieguvis
lielu popularitāti, iedzīvotāju atsaucību un autovadītāju
respektu.
Brisele – no auto brīvā zona
Pērn “Dienu bez auto” Beļģijā
rīkoja 19.septembrī, svētdienā. Informatīvā kampaņa par šādas
dienas organizēšanu jau norisinājās augustā, kad parādījās pirmie
elektroniskie brīdinājumi virs pilsētas iekšējām autostrādēm, kā
arī plakāti visās sabiedriskajās vietās. Arī iestāžu darbinieki
tika informēti, saņemot ziņas pa pastu. Zināmā mērā tieši
informācijas kampaņa, kas stimulēja brīvdienu (svētdienu)
izmantot aktīvi un veselīgi, noteica šīs dienas pozitīvo
iznākumu. Diena tika izraudzīta ar mērķi iesaistīt pēc iespējas
lielāku sabiedrības daļu. Pirmkārt, septembris arī Beļģijā ir
jaunā mācību gada pirmais mēnesis, kad bērni atgriezušies no
vasaras brīvdienām. Otrkārt, Briselē darbu atsāk starptautiskās
institūcijas, tādēļ arī daudzu ārvalstu pārstāvjiem ir iespēja
izbaudīt šo dienu citādi. Jāpiebilst, ka otrs šādas dienas
uzdevums ir panākt cilvēku iesaistīšanos dažādās sociālajās
aktivitātēs.
Kas īsti notika “Dienā bez auto”? Tātad, izejot uz ielas, pavērās
visai dīvains skats. Pa ielām traucās neskaitāmi velosipēdisti,
skrituļslidotāji un parasti gājēji. Automašīnu ielās nebija,
tikai tik, cik to bija novietots stāvvietās gar ielas malām.
Toties ik pa puskilometram dežūrēja policisti, uzmanot, lai kāds
autovadītājs tomēr neizbrauktu ielās. Ja kāds autovadītājs arī
parādījās, policists pieklājīgi aicināja atstāt savu spēkratu
ielas malā un doties tālāk ar kājām. Pēc vietējās statistikas
datiem, mašīnas nedrīkstēja pārvietoties 160 kvadrātkilometru
lielā teritorijā pilsētā un ap to. Vietējie stāstīja, ka šo
noteikumu pārkāpšanas un pieķeršanas gadījumā vainīgajam var
piespriest arī visai bargu sodu. Protams, ikvienā situācijā var
būt izņēmumi, jo ne visi Briseles apmeklētāji varēja būt
informēti par šādām akcijām pilsētā. Arī es manīju dažus
apjukušus iebraucējus, kurus apstādināja pirmie sastaptie
policisti.
Savukārt operatīvais, sabiedriskais transports un taksometri
netika ierobežoti. Vērā gan bija jāņem braukšanas ātrums, kas
visiem tika noteikts līdz 30 kilometriem stundā. Turklāt
sabiedriskā transporta kustība bija pamatīgi ierobežota, atceļot
apmēram pusi no reisiem. Tomēr sabiedriskais transports šajā
dienā Briselē bija bez maksas.
“Diena bez auto” – pilsētas pasākums
“Diena bez auto” ir Briseles
pašvaldības un 19 tās komūnu, kā arī uzņēmēju un nevalstisko
organizāciju kopīgi izstrādāta iniciatīva. Pasākumu plāna
izstrādāšanā ir piedalījušies Briseles reģiona Mobilitātes
sekretariāts, sporta klubi, hoteļi, transporta asociācija,
lidosta, municipālā policija un veikalnieki. Tas ir guvis arī
valdības un valsts vadītāju atbalstu. Faktiski visu šo
institūciju iesaistīšanās “Dienas bez auto” organizēšanā parāda,
cik svarīgi ir ne tikai izdomāt, ka šāda diena vajadzīga, bet
padarīt to interesantu un pievilcīgu sabiedrībai un panākt tās
aktīvu līdzdarbošanos. Tātad būtiski ir iedrošināt cilvēkus
paņemt savus pagrabos un verandās noslēptos divriteņus vai
skrituļslidas un doties ar visu ģimeni izbraucienā pa pilsētas
ielām, tuneļiem, parkiem un skvēriem. Tā taču ir tik privileģēta
situācija, kad beidzot arī kājāmgājēji vai velosporta cienītāji
drīkst droši iziet pilsētas lielajās ielās un netraucēti baudīt
tās.
Šajā kontekstā gribētos teikt, ka diemžēl Latvijas cilvēki bieži
vien ir kūtri un pasīvi attieksmē pret publiskiem pasākumiem.
Sak, ko nu es tur iešu māžoties ar savu veco divriteni! Bet
patiesībā būtība ir nevis divritenī, vecā vai jaunā, bet gan
attieksmē pašam pret sevi un savu uzdrošināšanos. Briseles
piemērs pierāda, kā pilsēta var kļūt draudzīga ikvienam tās
iedzīvotājam, it īpaši bērniem. Pilsētas parkos, laukumos un
lielo ielu krustojumos bija uzstādīti karuseļi, rīkotas sporta
stafetes, piemēram, velomaratons apkārt Briselei, ielu zīmēšanas
konkursi, izvietotas mākslinieku izstādes, uzstādītas skatuvītes,
kur spēlēja pašdarbnieku orķestri. Pie galvenajiem tūrisma
objektiem pilsētas centrā skanēja arī mazo popgrupu koncerti,
norisinājās labdarības akcijas un tirgošanās. Savukārt veikalu un
restorānu īpašnieki beidzot izmantoja ielas par savas produkcijas
tirdzniecības vietām. Pilsēta bija dzīva.
Tas nebija brīnums. Es pārliecinājos, ka tik lielā pilsētā kā
Brisele, kur dzīvo un strādā nedaudz vairāk par vienu miljonu
iedzīvotāju, diena bez auto ir iespējama. Neapšaubāmi, jebkura
pasākuma organizēšana prasa finanšu līdzekļus, tomēr daudz vairāk
tā prasa valsts un sabiedrības ieinteresētību savas vides un
veselības uzturēšanā. Neviļus salīdzinu Briseli un Rīgu –
platības un iedzīvotāju skaita ziņā tās ir gandrīz vienādas. Pērn
Brisele tika atzīta par visveiksmīgāko Eiropas pilsētu šā
pasākuma rīkošanā. Līdz šim par “Dienu bez auto” Rīgā esmu tikai
dzirdējusi. Piedzīvojusi ne. Tāpēc gribētos ticēt, ka Rīgai būtu
ko mācīties no Briseles, dodot iespēju pilsētas iedzīvotājiem un
viesiem vienu reizi gadā ieelpot tīrāku galvaspilsētas gaisu.
Galu galā arī mums pietiek resursu – vides aktīvistu, nevalstisko
organizāciju, sporta skolu un jo īpaši valsts un pašvaldību
pārstāvju, kuri sadarbojoties spētu radīt pilsētai svētkus un
atpūtu no piedūmotās ikdienas. Atliek vien katram no mums to
patiesi vēlēties.
Ilze Baranovska
Briselē, speciāli “LV”