Izvēle un piedāvājums desmit dienas pirms vēlēšanām
Tuvojoties pašvaldību vēlēšanām, arvien pieaug politisko partiju publiskās aktivitātes. Taču kāds šoreiz ir partiju piedāvājums? Cik viegla vai sarežģīta ir vēlētāju izvēle par labu tam vai citam politiskajam spēkam? Kas ir mainījies, pateicoties vairākiem būtiskiem jauninājumiem vēlēšanu norises kārtībā un Latvijas kā demokrātiskas valsts pieredzes pieaugumam?
Kā jau ziņots, jaunais politisko
partiju finansēšanas likums priekšvēlēšanu aģitācijai ļauj
iztērēt ne vairāk par Ls 0,20 uz vienu balsstiesīgo. Savukārt,
lai iekļūtu Rīgas pašvaldībā, partijām vēlēšanās pirmo reizi
jāspēj pārvarēt piecu procentu barjeru. Jauninājumi radījuši
zināmas vērā ņemamas izmaiņas partiju priekšvēlēšanu kampaņu
norisē.
Portāla “Politika.lv” galvenā redaktore Nellija
Ločmele:
– Šī ir pirmā reize, kad darbojas partiju
priekšvēlēšanu aģitācijas apjoma ierobežošana, ir mazāk reklāmas.
Līdz ar to politiķi spiesti biežāk tikties ar vēlētājiem, uzrunāt
tos. Savukārt vēlētājiem tas paver iespējas uzdot tiešus
jautājumus deputātu kandidātiem, strīdēties, meklēt patiesību. Ir
milzu starpība, vai informācija no politiķiem tiek iegūta
pastarpināti – caur medijiem vai vēl jo vairāk – reklāmām, vai
tieši kontaktējoties, kas ir viens no patiesas demokrātijas
stūrakmeņiem.
Taču, lai arī jaunievestie ierobežojumi ir solis uz priekšu,
ideāli būtu radikāli samazināt apmaksātas reklāmas apjomus
plašsaziņas līdzekļos, tā vietā dodot iespēju diskusijām. Augstā
iedzīvotāju līdzdalība iepriekšējās vairākās vēlēšanās liecina,
ka vēlētāji Latvijā nav apātiski, tiem ir liela interese par
norisēm politikā.
Vidzemes augstskolas asociētais profesors politologs Jānis
Ikstens:
– Neko daudz vēlētājs no tā, kas redzams
reklāmās medijos, nevar uzzināt. Tā vairāk ir politisko spēku
tēla reklāma kopā ar pārmaiņu solījumiem, kam trūkst konkrētības.
Taču iespējams, ka reklāmās tai
arī nav tik būtiski jāparādās. Tam nepieciešami citi informācijas
kanāli. Politiskie priekšvēlēšanu šovi televīzijā? Labi, ka tas
tiek darīts, taču šos raidījumus diez ko augstu nevērtēju. Tas ir
un paliek šovs, publiskas izklaides veids, kam maz kopīga ar
politiķu reālo darbību.
Reklāmas apjomu ierobežojumi ir atzīstami, taču noteiktā norma –
20 santīmu uz vēlētāju – ir diezgan bezjēdzīga, un nav izslēgts,
ka pēc vēlēšanām redzēsim, ka atkal būs partijas, kas šos limitus
būs pārsniegušas. Tā vietā lietderīgāk būtu noteikt reālas
summas, kas tiek nevis fiksētas, bet indeksētas atkarībā no
inflācijas. Ja gribam šādus ierobežojumus, tad nevajag to darīt
tā, lai partiju finanšu lietas iedzītu pagrīdē. Viens no
risinājumiem ir partijām atvēlētā bezmaksas raidlaika
palielināšana un sadalīšana vairākās daļās.
Socioloģisko pētījumu centra “Latvijas fakti”
direktors sociologs Aigars Freimanis:
– Lielos vilcienos
šīs pašvaldības vēlēšanas neatšķiras no citām iepriekšējām.
Partiju piedāvājums ir salīdzinoši līdzīgs un galvenokārt
saistīts ar solījumu: uzlabosim. To nosaka salīdzinoši
ierobežotās funkcijas, ko vispār veic pašvaldības. Ir divi
galvenie aspekti. Pirmkārt, tās ir rūpes par infrastruktūru, tās
uzlabošanu. Jāatzīst, ka šis aspekts rada zināmā mērā rutinētu
attieksmi un vēlētājiem šķiet, ka šajā ziņā kāda viena partija
minētos pienākumus diezin vai veiks dramatiski sliktāk vai daudz
labāk par kādu citu. Otrs būtiskais aspekts ir pašvaldības
sociālā politika, un tas vēlētājiem ir motivējošāks faktors.
Piemēram, viens no svarīgākajiem jautājumiem ir mājokļu
problēmas, arī sociālo māju būvniecība, kas vēlētājiem ir viena
no prioritātēm. Lielākas iespējas te ir lielajām pašvaldībām.
Rīgā šajā ziņā priekšrocības ir sociāldemokrātiem, kas var teikt,
ka līdz šim ar šiem jautājumiem jau ir nodarbojušies, būdami pie
varas. Svarīgs šajā ziņā ir arī ideoloģiskais aspekts – balsojiet
par kreisajiem, kas visvairāk risina sociālas problēmas.
Šajās pašvaldību vēlēšanās jaunums ir vēlētāju piesaiste
noteiktam vēlēšanu iecirknim, kā arī ierobežojumi aģitācijai. Tas
nosaka to, ka kampaņas šoreiz nav tik drudžainas kā iepriekš.
Taču, sākot ar šo nedēļu, partiju aktivitātes dramatiski pieaug
un vēl nav zināms, kas risināsies pēdējā nedēļā pirms vēlēšanām.
Taču nenoliedzami priekšrocības ir vairāk zināmām partijām ar
populārām personām, kurām nav jāvelta pūles atpazīstamības
nodrošināšanai. Partijām, kas ir pie varas, sevis popularizēšanai
ir iespēja arī izmantot administratīvos resursus. Jaunums ir arī
piecu procentu barjeras noteikšana Rīgā. Jāatzīst, ka tas tomēr
nav atbaidījis mazās partijas, kuru līdzdalība vēlēšanās joprojām
ir aktīva. Pēc dažiem aprēķiniem, lai nodrošinātu šīs procentu
barjeras pārvarēšanu, pietiek ar 8000 vēlētāju balsīm, kas Rīgas
mērogos šķiet vilinoši maz. Taču var arī izrādīties, ka šāds
pieņēmums ir iluzors.
Vai politiķi vairāk izvēlas tikties ar vēlētājiem? Domāju, ka
neko daudz. Ir zināms, ka šajās tikšanās parasti iesaistās
salīdzinoši nedaudz cilvēku. Tādēļ racionāli apsvērumi liek
politiskajiem spēkiem izvēlēties plašāku auditoriju, un
televīzija šajā ziņā ir līdzeklis numur viens.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv
Foto: Normunds Mežiņš, Elmārs Rudzītis, Boriss Koļesņikovs, A.F.I.