Korupcijas iespējas no pieteikuma līdz būvatļaujai
Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas komisija atkārtoti atgriežas pie mēģinājuma skaust korupciju būvniecībā. To, ka tieši būvniecība ir viena no nozarēm, kur joprojām, tai skaitā likumdošanas aktu līmenī, ir labvēlīga augsne koruptīviem darījumiem, komisijas sēdē vakar, 1.martā, atzina gan deputāti, gan uz sēdi aicinātie Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) un Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāvji.
Sarežģīts tiesiskais regulējums
Kā “LV” atzina komisijas
priekšsēdētāja Linda Mūrniece, komisijas mērķis ir sadarbībā ar
būvniecības nozari pārraugošo Ekonomikas ministriju, KNAB un
nevalstisko organizāciju pārstāvjiem analizēt spēkā esošos
saistošos likumus un Ministru kabineta noteikumus, atrast tajos
pastāvošos robus, lai izstrādātu priekšlikumus likumdošanas bāzes
pilnveidošanai un iespējami mazinātu koruptīvo darījumu
iespējamību. “Ideāli jau nebūs nekad, taču ir jādara tas, kas ir
mūsu spēkos un likumdevēja uzdevums.”
KNAB bija sagatavojis izvērstu informāciju par Latvijā spēkā
esošās likumdošanas īstenošanu būvniecības nozarē. Kopumā to
reglamentē 18 dažādu līmeņu tiesiskie akti, tai skaitā likumi, MK
noteikumi un pašvaldību saistošie noteikumi. “Būvniecības procesa
tiesiskais regulējums ir samērā sarežģīts, turklāt tiesību normas
ne vienmēr ir tulkojamas viennozīmīgi. Katra līmeņa tiesību aktos
ir saskatāmas nepilnības, bieži vien dažādu līmeņu noteikumi
pārklājas, bet reizēm tiesību aktos pat saskatāmas pretrunas.
Īpaši tas attiecināms uz pašvaldību saistošajiem noteikumiem. Tie
izdoti, lai papildinātu Būvniecības likumu un MK noteikumus, taču
atsevišķos gadījumos tie dod pat plašāku regulējumu vai nosaka
citu kārtību. Valsts iestāžu, pašvaldību portālos, bukletos un
informatīvajos izdevumos ir atrodamas atšķirīgas būvniecības
procesa shēmas,” teikts KNAB informācijā.
KNAB priekšnieka vietnieks Alvis Vilks norādīja, ka birojs ir
saņēmis maz iesniegumu par iespējamu korupciju būvniecībā.
Visbiežāk par aizdomām sūdzas kaimiņi, taču, kā norāda KNAB
speciālisti, tā ir iešana pa pēdām, kad būvniecības process jau
sācies.
Pēc KNAB vērtējuma, par korupciju būvniecībā iespējams runāt gan
saistībā ar iepirkumu valsts un pašvaldību vajadzībām būvniecības
organizēšanā, gan saistībā ar nepieciešamo būvatļauju saņemšanu
un dokumentu saskaņošanu. Būvēties gribētājs ir spiests
saskaņošanu ar daudzajām institūcijām veikt saviem spēkiem, kas
paver ceļu kukuļdošanai – gan lai process virzītos ātrāk, gan lai
panāktu sev labvēlīgāku lēmumu. Risinājums, kas atvieglotu gan
būvēties gribētāja patērēto laiku, gan mazinātu iespēju mēģināt
ietekmēt lēmuma pieņēmējus, pēc KBAB domām, būtu vienas pieturas
aģentūras principa ieviešana. EM Būvniecības departamenta
direktors Ingars Pilmanis atzina, ka šāda forma tiesību aktos
būvvaldēm jau ir noteikta, cits jautājums – kur un cik
labprāt tā tiek piemērota. I.Pilmanis skaidroja, ka patlaban
ministrija izstrādā koncepciju par būvatļauju reģistra ieviešanu.
“Tas sniegtu pilnu informāciju par visiem būvniecības procesiem,
kas tobrīd valstī ir reģistrēti.”
Ar ko sākt?
Deputāti diskusijā pamatoti
izvirzīja jautājumus – ar ko sākt, un kam uzņemties
atbildību?
Kā norādīja organizācijas “Delna” pārstāvis Edgars Pastars, kas
neatkarīgi pētījis šīs jomas tiesību aktus un to ietekmi uz
korupciju būvniecībā, galvenā problēma nav viena vai otra likuma
tehniskajās niansēs, bet konceptuālos jautājumos. “Būvniecības
procesa likumdošana piespiež darboties korupcijai. Galvenais
risinājums ir kontroles pārdalīšana, novēršot paralēlo kontroli.
Un otrs uzdevums ir padarīt būvniecības saskaņošanas procesu
vienkāršāku.”
L.Mūrniece aicināja EM uzņemties koordinatora lomu, lai sadarbībā
ar KNAB un nevalstisko organizāciju ekspertiem konstatētu tiesību
aktu nepilnības un sniegtu priekšlikumus to novēršanai. Deputāti
nolēma iepazīties ar KNAB sagatavoto informāciju un pie šā
jautājuma atgriezties 12.aprīlī.
Zaida Kalniņa, “LV”