Vai Rīgas attīstības plāns nodrošinās izaugsmi?
Pašlaik top Rīgas attīstības plāns – dokuments, kurš noteiks galvaspilsētas attīstību no 2006. līdz 2018.gadam. Šajā nedēļā Rīgas domnieki akceptēja plāna pirmo redakciju. Tomēr dokumenta izstrādāšana un sabiedriskā apspriešana sabiedrībā jau izraisījusi plašas diskusijas, daudz ir arī neapmierināto.
Rīgas attīstības plāns noteiks pilsētas attīstību līdz 2018.gadam. Veiksmīgs plāns būtu tāds, kas nepieļautu, piemēram, tādu ēku kā Triangula bastions būvniecību Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kā notikusi plāna projekta tapšana, kādi ir sāpīgākie jautājumi, kas uztrauc rīdziniekus, un vai šis plāns būs labāks par iepriekšējo, kura īstenošanu traucējis investoru spiediens? Par to sabiedriskās politikas portāls politika.lv rīkoja slēgtu diskusiju. Tajā piedalījās Rīgas domes Pilsētplānošanas pārvaldes vadītājs Pēteris Strancis, Rīgas domes Attīstības departamenta Sabiedrisko attiecību nodaļas pārstāve Dana Hasana, arhitekts Pēteris Blūms, koalīcijas “Dabas un kultūras mantojuma aizsardzībai” pārstāve Sandra Jakušonoka, sociālantropoloģe un Sabiedriskās politikas institūta valdes priekšsēdētāja Aivita Putniņa un Mangaļsalas iedzīvotāju iniciatīvas grupas pārstāvis Jānis Šlūke. Diskusijas dalībniekiem jautājumus uzdeva “Latvijas Vēstneša” žurnāliste Ilze Sedliņa.
Vai sabiedrības viedoklis ir uzklausīts?
– Kas ir Rīgas attīstības plāns? Kāpēc tāds ir vajadzīgs?
Pēteris Strancis: – Rīgas
attīstības plāns ir viens no pilsētas būtiskākajiem dokumentiem.
Populāri runājot, tam ir vietēja likuma spēks. Šis dokuments
noteiks pilsētas pamatattīstību tuvākajiem 12 gadiem.
Kopš 1990., 1991.gada Rīgai ir bijis izstrādāts tikai viens
attīstības plāns – tas ir spēkā no 1995. līdz 2005.gadam. Tobrīd
bija citāda plānošanas likumdošana, atšķirīgas aktivitātes un
vispār izpratne par attīstības plānu bija attālinātāka.
– Kā vērtējat plāna sabiedrisko apspriešanu – iedzīvotāju aktivitāte bija liela, viduvēja, niecīga?
P.Strancis: – Es teiktu, ka aktivitāte ir ļoti liela. Pirms šīs sabiedrības iesaistīšanas kampaņas mēs viesojāmies vairākās Eiropas pilsētās, kurās no profesionālā viedokļa ir radīti labi attīstības plāni. Daudz runājām ar Amsterdamas un Dublinas pilsētu pārstāvjiem par to, kā viņi iesaistījuši sabiedrību attīstības plānu izstrādē un apspriešanā. Salīdzinājumā ar šo pilsētu iedzīvotājiem rīdzinieki ir bijuši daudz aktīvāki.
– Šķiet, tagad būtu īstais laiks diskusijā iesaistīt sabiedrisko sektoru un jautāt: kā esat izjutuši iesaisti Rīgas attīstības plāna tapšanā? Vai jūs jūtaties uzklausīti?
Jānis Šlūke: – Rīgas
attīstības plāna sakarā skatījums caur vides informācijas prizmu
balansē uz pienākuma robežas. To pašu var teikt par visa plāna
sabiedrisko apspriešanu. Manuprāt, sabiedriskajai apspriešanai
izvēlētais laiks – mēnesis pirms Jaunā gada – bija apzināti
izvēlēts, lai būtu ievilkts ķeksītis, bet sabiedrības
iesaistīšanās nenotiktu. Turklāt attīstības plāna sakarā nav
veikts arī stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējums.
Aivita Putniņa: – Galvenais jautājums ir, kādas metodes
izmanto. Kā profesionāle es pamanīju vairākas problēmas,
svarīgākā – netika panākta nekāda vienošanās. Cilvēki varēja
izteikties, izbļaustīties, izteikt priekšlikumus, bet principu,
pēc kuriem ieteikumi tiktu apkopoti, nav.
Vadlīnijās noteikta gan rekreācijas zonas saglabāšana, gan
savrupmāju būvēšana rekreācijas zonās. Tā ir ārkārtīgi liela
pretruna. Tas, ka ieliekam visus priekšlikumus plānā, neko
nenozīmē. Plānam ir jābūt vienošanās aktam vai protokolam, kur ir
definētas prioritātes. To var panākt ar ļoti dažādām sabiedriskās
plānošanas metodēm. Varbūt tieši tā arī plānam pietrūkst –
sistemātiskās pieejas. Stratēģijas sākumā ir ārkārtīgi skaista
vispārējā deklarācija – ilgtspējīga pilsēta, iespējas visiem,
ekonomikas ar augstu pievienoto vērtību attīstība. Bet beidzas ar
to, ka tā ekonomika ar augstu pievienoto vērtību ir tirdzniecība
un tranzīts, kas no ekonomikas viedokļa nav pamatoti. Tās nav
nozares ar augstu pievienoto vērtību. Tāpēc man vairāk bažas
rada, ja tā var teikt, pakāpe. Labi, cilvēki iesaistījās, bet kas
no tā iznāca? Nekāda sabiedriskā vienošanās netika panākta.
Sandra Jakušonoka: – Es minēšu simbolisku tēlu, kas,
manuprāt, visprecīzāk raksturo situāciju ar sabiedrisko
apspriešanu. Pie Rīgas domes ir plakāts “Es plānoju Rīgu”. Uz tā
uzzīmēts cilvēciņš, bet cilvēciņam nav mutes. Manuprāt, tas ir
tieši tas, ko Rīgas dome ir gribējusi un panākusi – jūs varat
skatīties, bet uzklausīti netiksit. Piemēram, es nupat esmu
saņēmusi P. Stranča atbildi, ka vairāk nekā tūkstoš rīdzinieku
parakstīta vēstule tiek ignorēta. Vienkāršoti runājot, atbildē
teikts: “Paldies! Tiksimies otrās redakcijas apspriešanā!” Bet
tas, ko prasījām, nebija pliks paldies, mēs teicām, ka šī pirmā
redakcija nekam neder – apturiet, pārstrādājiet, padariet
likumīgu! Tāpēc uzskatu, ka man ir pamats teikt – Rīgas domes
uzstādījums bija “Muti ciet, sabiedrība!”.
Dana Hasana: – Pirmkārt, jāatzīmē, ka plāns ir plaša
satura dokuments, kur diemžēl vide nav vienīgā un dominējošā
sadaļa.
Otrkārt, Latvijā ir spēkā Ministru kabineta noteikumi, kas
oficiāli nosaka kārtību, kādā jānotiek sabiedriskajām
apspriešanām. Tie ir absolūti sausi norādījumi un pasaka tikai
to, cik ilgā laikā jāveic katras redakcijas sabiedriskā
apspriešana. Netiek noteikti kaut kādi konkrēti veicami pasākumi.
Varam teikt, ka tas, kas ir noticis, bijusi iniciatīva un izdoma.
Protams, par to, vai tā ir bijusi veiksmīga vai neveiksmīga, var
diskutēt. Jāatceras, ka reizē tas ir arī finanšu jautājums.
Sākot runāt par plānu, tika iecerēta plaša akcija – “Es daru
Rīgu!”. Galvenais mērķis bija cilvēkus aktivizēt, lai līdz
iedzīvotājiem nonāktu ziņa, ka sācies darbs pie Rīgas attīstības
plāna. Savukārt, runājot par plāna pirmās redakcijas apspriešanu,
likumdošanu neesam pārkāpuši, tieši otrādi – esam centušies
izmantot savu kapacitāti, piedāvāt tematiskās diskusijas,
tikšanās ar iedzīvotājiem utt.
– Tātad jūs norādāt, ka sabiedriskā apspriešana ir notikusi tā, kā tas noteikts likumdošanā. Tomēr jautājums paliek – vai iedzīvotāju intereses tiks ņemtas vērā, vai sabiedriskā apspriešana tika rīkota tikai ķeksīša dēļ?
P.Strancis: – Mēs nevaram
sēdēt pie baltas papīra lapas un ilgi runāt par to, ko un kurai
iedzīvotāju grupai, kādai investoru grupai dot. Vajadzīgs ir
dokuments, pie kura varam apsēsties un runāt. Pagaidām ir tikai
dokumenta projekts. Tam nav nekāda juridiska spēka. Tomēr viens
ir skaidrs – visas intereses mēs nekad nevarēsim ņemt vērā.
Kopumā izkristalizējās trīs tēmas, par kurām cilvēki runāja
visaktīvāk, – Uzvaras parks, osta un mazdārziņi. [Diskusijas
vadītājas piebilde: Rīgas attīstības plāna 2006. – 2018. gadam
pirmās redakcijas apspriešanā kopumā tika saņemti 4877 rakstiski
priekšlikumi, ieteikumi, komentāri. Visvairāk rakstisko
priekšlikumu saņemts pret iecerēto mazdārziņu likvidēšanu (1286),
pret Mangaļsalas, Daugavgrīvas un Kundziņsalas iekļaušanu
Brīvostas teritorijā (1011), kā arī pret Uzvaras parka apbūvēšanu
(1331).] Tad ir skaidrs, ka par šīm tēmām ir jādiskutē tālāk un
jārunā. Piemēram, par Uzvaras parku. Tas noteikti ir
vienkāršākais lēmums – neapbūvēt, bet par to lemj Rīgas domes
deputāti. Mēs viņus informējam par sabiedrības viedokli, un viņi
lemj. Tas ir absolūti godīgs un caurskatāms process.
Savukārt, ja runājam par ostas teritoriju, – tas nav lēmums, kuru
varam izlemt uzreiz, automātiski paņemot un nogriežot pat tad, ja
esam saņēmuši tūkstoti vai divus tūkstošus iedzīvotāju vēstuļu.
Tā jau ir sabiedriskās apspriešanas jēga – tas nav referendums.
Nav iespējams pateikt skaitli, kur ir tā robeža, kad sabiedrības
teiktais tiek iestrādāts. Par to lemj pašvaldības deputāti. Mēs
pieņemam, ka viņi pārstāv sabiedrības iedzīvotāju vairākumu.
Tomēr jāņem vērā, ka deputātiem jādomā solis uz priekšu,
jautājums jāskata kontekstā. Piemēram, pieņemot lēmumu neapbūvēt
kādu teritoriju, ir jādomā par to, vai pietiks līdzekļu
teritorijas atpirkšanai.
Plāns rīdziniekiem vai investoriem?
– Tomēr atgriezīsimies pie Rīgas attīstības plāna. Kas ir tā pamatā? Vai tās ir rīdzinieku intereses vai arī uzņēmēju, potenciālo investoru intereses?
Pēteris Blūms: – Domāju, ka
svarīgākais ir pateikts jau nosaukumā – tas ir attīstības plāns.
Iedziļinoties šā vārda jēdzieniskajā būtībā – attīstību virza
nevis katrs iedzīvotājs individuāli (viņš ir no tās atkarīgs,
viņš ir ieinteresēts, saistīts ar to), bet gan tie, kuri ir
gatavi attīstību realizēt. Attīstība ļoti daudzos gadījumos ir
konkurents pastāvīgumam, jo maina esošo situāciju. Tāpēc varbūt
iedzīvotājiem, kuri atrodas riska zonās, tas rada
problēmas.
Es šajā plānā gribētu redzēt analītiskāku pieeju Rīgas
līdzšinējās attīstības vērtējumam no vairākiem aspektiem, lai
saprastu pilsētas attīstības tendences. No tā arī rodas vairākas
problēmas. Piemēram, viens no diskusijas jautājumiem – var vai
nevar būvēt jaunajos masīvos iekšā jaunas mājas? Mana atbilde ir
ļoti vienkārša – mēs nevaram atbildēt, jo neesam izvērtējuši
vērtības.
Un tagad uzdosim jautājumu paši sev – kā vērtējam Ķengaragu vai
Juglu? Tā ir vērtība vai nav? Piemēram, Zviedrijā, kur ir ļoti
līdzīga tā laika apbūve, šīs apbūves rekonstrukcijai tiek
pievērsta liela uzmanība. Viņi uzskata, ka tā struktūra pati par
sevi ir vērtīga, jo tā tiek lietota un to var uzlabot. Ja mēs šo
struktūru sākam uzlabot ar to, ka atļaujam vienu tur iebūvēt,
vienu tur, vienu vēl kaut kur, tad ir garām. Tas pats
attiecas arī uz starpstruktūru telpu. Es gribētu teikt, ka
strukturāli Rīga nav izanalizēta.
J.Šlūke: – Manuprāt, attīstības plānā notiek sabiedrības
šķirošana, turklāt ļoti klajā formā. Sociāli spēcīgākās grupas
veido vidi sociāli ne tik aktīvajām grupām. Šo modeli vajadzētu
nomainīt tādam, kur visi aspekti ņemti vērā – gan sociālie, gan
kultūrvēsturiskie, gan dabas jautājumi. Ja arī jaunajā Rīgas
attīstības plānā ir runa par attīstību, tad tā ir novecojusi
taisnvirziena attīstība. Tas nav ilgtspējīgas attīstības modelis.
Mūsu piedāvājums bija veidot saskaņotu, ekoloģisku Rīgas
attīstību, nevis kaut kādas šauras kliķes ekonomisko
attīstību.
A.Putniņa: – Es piekrītu Pētera Blūma teiktajam, ka tiešām
pietrūkst skatījuma uz pilsētu un uz reģionu kopumā. Šis plāns
patiesībā ir drauds attīstībai. Kāpēc? Viens no svarīgākajiem ir
jautājums par esošajiem centriem – kāda būs to loma, ja uzbūvēs
plānotos jaunos centrus? Tāpat plānā pilnībā nav risināts
jautājums par mājokļu sektoru. Arī ekonomiskā attīstība. Analīzē
rakstīts, ka Rīga jau tagad zaudē gan Tallinai, gan Viļņai. Bet
situācija pasliktināsies. Šis plāns nedod priekšrocības. Tāpat
mums nav ideju, kā pārdot Rīgu kā reģiona (Baltijas reģiona –
aut.) metropoli. Mēs noteikti gribētu, bet...
Intereses, kas gūst pārsvaru tekstā, ir tās pašas investoru
intereses divās nozarēs: tirdzniecībā un tranzītā. Tāpat pārsvaru
gūst turīgo rīdzinieku intereses, neraugoties uz to, ka Rīgu vada
sociāldemokrāti. Dīvaini ir plānā lasīt par plānoto privātmāju
skaita pieaugumu. Savukārt netiek runāts par tiem 60% rīdzinieku,
kas dzīvo blokmājās. Jā, tiek atzīts, ka nav mājokļu politikas un
līdz 2018.gadam arī tās nebūs. Tie ir ārkārtīgi sāpīgi un būtiski
jautājumi.
Ja lasa plānu un skatās no interešu viedokļa, tad ieguvēji ir
investori ārkārtīgi specifiskajās nozarēs, kas pilsētai līdz šim
nav devušas taustāmu labumu un atspērienu, lai pilsēta tiešām
kļūtu par reģiona metropoli. Man šķiet, ka pilsētai būtu
jāveicina tādas investīcijas ekonomikā, kas dotu attīstības
grūdienu. Piemēram, ja runājam par apbūvi, tad tas nav tikai tas,
ko atļaujam būvēt. Būtu nepieciešama atbalsta politika, noteikti
finanšu instrumenti, nodokļu atlaides, kas tiek piešķirtas, lai
cilvēkiem palīdzētu uzbūvēt ko tādu, kas pilsētai patiešām ir
vajadzīgs. Plānā būtu jābūt uzrakstītiem principiem.
Domāju, ka cilvēkiem, piemēram, nekas nebūtu pret Doma laukuma
skvēra apbūvi. Bet tas, ko daudzi jau gara acīm skata, ir atkal
kaut kāds bezizmēra monstrs, kas apsegs visas tuvumā esošās
ielas. Tāpēc cilvēkiem arī ir paniskas bailes no būvēšanas. Un
jāteic, ka plāns šīs bažas pastiprina. Tur dominē šīs intereses –
uzbūvēt lielveikalu, paplašināt ostu. Tur nav sociālo
garantiju.
– Dosim vārdu Rīgas domes pārstāvjiem, lai viņi izskaidro, kam tad šis plāns ir rakstīts.
P.Strancis: – Pilnībā
piekrītu, ka šajā plānā ir vairākas nodaļas, kas nav izstrādātas
perfekti, trūkst analīzes. Vēlreiz saku: tā ir tikai plāna pirmā
redakcija. Tas vēl nav gala dokuments. Mēs esam izstrādājuši
dokumentu, nododam to sabiedriskajai apspriešanai un tad ar to
strādāsim tālāk. Ņemam vērā sabiedrības ierosinājumus, kurus nu
mēs tur ņemam vērā. Ņemam vērā deputātu ierosinājumus.
D.Hasana: – Teikšu pavisam īsi: neesmu profesionāls
arhitekts, bet strādājot redzu, cik smagi top šis dokuments. Tā
ir sintēze, kur ņemts vērā gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju, gan
profesionālu plānotāju viedoklis. Man šķiet, ka kopumā sabiedrība
neapzinās vienu lietu – cilvēks nevar būt eksperts vienlaikus
saldējamo iekārtu un kulinārijas lietās. Domāju, ka ir jādod
iespēja profesionāļiem spriest, un tikai tā mēs nonāksim pie
labākā risinājuma.
Sarunas pilns teksts lasāms www.politika.lv.
Ilze Sedliņa, “LV”