Veiksmes atslēga darījumiem ar ārvalstu partneriem
Lai iepazīstinātu Latvijas uzņēmējus ar pieredzi darījumos dažādu kultūru un valodu cilvēku vidū, šodien, 3.martā, notiek konference “Kā veidot veiksmīgas attiecības ar ārvalstu partneriem”.
Konferencē, ar kuras tēmām vakar
iepazīstināja žurnālistus, piedalīsies Latvijā un pasaulē atzīti
uzņēmēji un uzņēmējdarbības konsultanti. Viņi stāstīs par savu
pieredzi, veidojot partnerattiecības dažādās valstīs, un
komunikāciju specifiku dažādu valstu uzņēmēju starpā. Pasaules
globalizācijas procesos veidojas aizvien ciešāki ekonomiskie
kontakti starp dažādām tautām un valstīm. Latvijai iekļaujoties
multikulturālajā Eiropas Savienības (ES) vidē, sekmīgu
partnerattiecību veidošana kļuvusi svarīgāka arī mūsu uzņēmējiem.
Kā liecina uzņēmēju pieredze, atšķirīga pieeja komerciālo
attiecību veidošanā pastāv arī Baltijas valstu starpā.
Ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš norādīja, ka svarīga īpašība
starptautiskajās biznesa attiecībās ir elastīgums un prasme
atrast kompromisu ar citu kultūru cilvēkiem. Ministrs kā
būtiskāko no Latvijas uzņēmēju īpašībām minēja prasmi orientēties
nestandarta situācijās, kas varētu būt pozitīvs faktors sekmīgai
konkurencei pasaules tirgū.
Atsaucoties uz savu darījumu pieredzi, K. Kariņš pastāstīja, ka
Latvijas uzņēmējiem pirmajos neatkarības gados bijušas grūtības
biznesa etiķetes ievērošanā, kas izraisījis problēmas kontaktos
ar ārvalstu uzņēmējiem. Tādēļ, organizējot uzņēmuma darbu, nācies
rīkot seminārus arī par to, kā sarunāties pa tālruni. Tomēr
ministrs atzina, ka Latvija neatkarības gados daudz sasniegusi
darījumu kultūras uzlabošanā.
Eiropas darījumu kultūras pētnieks, grāmatas “Biznesa kultūra un
etiķete Eiropā” autors Džons Mols akcentēja mūsdienu biznesa
pasaules mozaīkveida dabu, kur noris aizvien aktīvāka starpvalstu
ekonomiskā mijiedarbība. Komentējot izteiktās bažas par mazo
kultūru asimilāciju, viņš norādīja, ka globālās ekonomiskās
norises nekaitēs etniskajām identitātēm. Tautsaimniecības vidē
notiekošie procesi sekmē starpnacionālās attiecības, bet saudzē
atšķirīgas tradīcijas. Pēc Dž. Mola domām, tas sevišķi būtiski ir
tādēļ, ka, konkurējot ES tirgū, jauno dalībvalstu uzņēmumiem
jācenšas apvienot spēkus.
Latvijas dažādā sabiedrība nosaka nepieciešamību veidot
starpkulturālās attiecības arī valsts ietvaros. Gan valodas, gan
mentalitāšu barjeras pastāvēšanu divu sabiedrības daļu starpā
apstiprina arī SIA “Siemens” izpilddirektora Marti Kohtanena
pieredze. Viņš pastāstīja, ka savā darbā saskāries ar atšķirīgu
pieeju ne tikai darījumos ar biznesa partneriem, bet arī uzņēmuma
iekšienē. Tātad valsts sociālās integrācijas process ir nozīmīgs
arī tautsaimniecības augšupejai.
Ekonomikas ministrs uzsvēra, ka izmaiņas darījumu vidē Latvijā
varētu sasniegt, fokusējot sabiedrības uzmanību uz starpkultūru
kontaktu problēmām. Tādēļ izglītojošu pasākumu rīkošana vērtējama
kā solis pretim Latvijas aktīvākai līdzdalībai ES ekonomikā.
Jānis Nicmanis