Doktorantūra nav zeļļa gadi pie meistara
Lai nodrošinātu akadēmiskā personāla atjaunošanu, Latvijā katru gadu jāsagatavo 200–300 zinātņu doktoru. Labākais sasniegums pēdējos piecos gados ir Valsts zinātniskās kvalifikācijas komisijas (VZKK) izvērtētie 89 promocijas darbi 2004.gadā. Bet visvairāk promocijas darbu – dabaszinātnēs un inžernierzinātnēs.
Latvijas Zinātņu akadēmijas un akciju sabiedrības “Grindeks” Jauno zinātnieku balvas laureāte 2004.gadā M.Sc. Laura Sīle tagad ir doktorante Foto: Toms Grīnbergs, LU |
Kā atrisināt situāciju?
Februāra nogalē Latvijas Zinātņu
akadēmijas (LZA), Augstākās izglītības padomes (AIP) un Latvijas
Zinātnes padomes (LZP) sēdē sprieda par doktorantūras problēmām.
LZA prezidenta profesora Jura Ekmaņa ievadvārdos iezīmējās
problēmas uzstādījums. Valsts atvēlētais finansējuma
palielinājums zinātnei dod cerību tajā iekļaut jaunus cilvēkus.
Tā sakot, jaunās zinātnieku paaudzes jāģenerē ar jebkuriem likumā
atļautajiem līdzekļiem, sacīja LZA prezidents. Latvijā pašlaik
skaitās 5700 zinātņu doktoru. Pēc statistikas datiem, zinātnē
strādā (ir “aktīvi”) 3200 “doktora līmeņa” zinātnieki. Pēc
Eiropas Savienības (ES) aprēķina, vismaz 2000 doktoru uz vienu
miljonu iedzīvotāju ir izglītības līmeņa kvalitātes rādītājs,
zinātnes un valsts progresa garants. Vienkāršs aprēķins rāda, ka
Latvijā vajag vismaz 5000 aktīvu zinātņu doktoru.
Pēc LZA un LZP ziņām, grantus izmanto no 1800 līdz 2000 doktoru,
turklāt šie kvalificētie zinātnieki visai nevienmērīgi
sadalījušies zinātņu nozarēs: medicīnā – 170, lauksaimniecības
zinātnēs – 115, informātikā, fizikā, organiskajā ķīmijā – katrā
nozarē vairāk nekā 100, ekonomikā – 69, neorganiskajā ķīmijā –
35, mašīnbūvē – 47, inženierzinātnēs, mehānikā – 35,
biotehnoloģijā – 25. Meža zinātnēs pētījumus veic 20 zinātņu
doktori, juridiskajās zinātnēs – 6 – utt... Ir skaidrs, ka
jāforsē pētījumi inženierzinātnēs un modernajās tehnoloģijās.
Kopš 2000.gada, pēc VZKK datiem, ir aizstāvētas 280 doktoru
disertācijas. Ja gribam tikt pie 5000 aktīviem zinātņu doktoriem,
ar to nepietiek.
Mērķis – 800 disertāciju gadā
Par doktorantūru kā Boloņas
procesa trešo ciklu runāja AIP priekšsēdētāja akadēmiķe Baiba
Rivža. 1999. gadā Latvija bija viena no 26 sarunas dalībniecēm,
kas parakstīja Boloņas deklarāciju par Eiropas augstākās
izglītības telpas veidošanu līdz 2010.gadam. Sešos gados Eiropā
izveidojies vienots redzējums par bakalaura un maģistra
programmām. Tagad Vācijas un Austrijas rīkotajā seminārā 40
valstu kompetenti pārstāvji atzina, ka uzmanības lokā ir jāpatur
doktorantūra. Starptautiskās organizācijas un valsts pārvalde
prasa “doktora līmeni”. No akadēmiskās vides zinātņu doktori
pāriet valsts pārvaldē un uzņēmējdarbībā. Universitāšu
autonomija, dažādība, disertāciju un pētniecības procesa
novērtēšanas loma, attiecības starp vadītāju un doktorantu –
darba kārtībā bija daudz jautājumu. Semināra dalībnieki izvirzīja
11 tēzes, kuras visas paredzētas doktorantūras nostiprināšanai.
Piemēram, ir valstis (Zviedrija, Lielbritānija), kur doktoranti
nāk no bakalaura kursa. Vācijā 9% no absolventiem studē
doktorantūrā, Spānijā – 30%. Vienotās nostādnes un samērojamās
prasības dod iespēju jaunajiem zinātniekiem izvēlēties doktora
studiju vietu: Anglijā 44% doktorantu ir ārzemnieki, Francijā –
25%. Mobilitāte dažādās universitātēs, starpnozaru programmu
veidošana saistībā ar industriju – tā ir pašsaprotama parādība
mūsdienu Eiropā.
Starptautiskās finansējuma programmas dod iespēju iegūt “dubultos
diplomus” – divu universitāšu apstiprinātus. Īpaša nozīme ir
zinātniskā vadītāja atbildības pastiprināšanai – tiek slēgti
līgumi. Studiju ilgums ir dažāds – piemēram, Lietuvā, Igaunijā
četri gadi bioloģijas, inženierzinātņu un dabaszinātņu
specialitātēs, savukārt Zviedrijā paredzēti trīs gadi. Latvijā
doktors studē trīs gadus, bet noteikti vajadzētu četrus. Latvijā
ir 130 000 studentu, 532 studiju programmas, 62 doktoru studiju
programmas. Mums vajadzētu gadā aizstāvēt ap 800 disertāciju
atbilstoši Somijas un Vācijas pieredzei, lai Latvija spētu
salīdzināties ar citām valstīm, sacīja profesore B. Rivža.
Jāpanāk, lai gribētu darīt
Promocijas darbu kvalitātē pats
svarīgākais, kā atzina VZKK priekšsēdētājs akadēmiķis Raimonds
Valters, ir neļaut pazemināt “kvalitātes latiņu”. Nesamazināt
prasības un prasīgumu pret doktorantiem. Savulaik D.Karnegi
rakstīja – ir tikai viens ceļš, kā panākt, lai kāds cilvēks kaut
ko izdara: ir jāpanāk, lai viņš to gribētu darīt. Cik
liela ir motivācija iegūt doktora grādu? Akadēmiķis Kalvis
Torgāns saka – ja doktorants (jurists) ir tādā līmenī, ka var
aizstāvēt disertāciju, viņš sameklē labāk atalgotu darbu. Ir
izeja – juridisko zinātņu profesoriem piešķirt algu koeficientu,
lai viņi būtu konkurētspējīgi.
Nesen Latvijā palielināja augstskolu profesoru algas, motivācija
pieauga. Ir arī Eiropas Savienības līdzekļi, var parakstīt
līgumu, ka gada laikā tiks uzrakstīta disertācija. Jāpiekrīt, ka
dažās augstskolās ir pārāk daudz teorētisko eksāmenu. LZA Lielās
medaļas laureāts Edvīns Vedējs, kuram esam pateicīgi par devumu
organiskās sintēzes speciālistu sagatavošanā, atzina, ka,
regulāri lasot “Journal of Organic Chemistry”, var būt
lietas kursā par aktuālo, un to viņš prasot arī no saviem
doktorantiem. VZKK sastāvā ir četru universitāšu zinātnes
prorektori: I.Muižnieks (LU), L.Ribickis (RTU), P.Rivža (LLU),
I.Ozolanta (RSU). PSRS laikā Latvijā bija attīstīta cietvielu
fizika, organiskā ķīmija, molekulārā bioloģija, tur bija augsti
standarti. Tradīcija saglabājusies, arī tagad šajās nozarēs
doktori ir augstā līmenī. Arī vēstures doktoriem ir augsti
standarti. Dažkārt ir problēmas citās nozarēs, piemēram,
pedagoģijā. Pagājušajā gadā tika mainīti kritēriji – publikācijas
vairs neskaita, bet norma paliek – promocijas darba rezultātiem
jābūt publicētiem. Jo publikācija ir kā treniņš – doktorants
saņem norādījumus, ieteikumus, kā uzlabot tekstu. Nākamgad
noteikti būs jau 200 disertāciju, optimistiski solīja VZKK
priekšsēdētājs.
Svešvaloda jāapgūst agrāk
Ekonomikas un vadības zinātņu
nozaru doktorantūras pašreizējās situācijas izvērtējums un
nākotnes redzējums – tā bija Dr. habil. oec.Ludmilas
Frolovas pārdomu tēma.
Šobrīd ekonomikas doktora grāds ir aktuāls akadēmiskajā vidē,
uzņēmējdarbībā un valsts pārvaldē. Tas sasaucas ar Lisabonas
stratēģiju – veidot uz zināšanām balstītu, pasaulē
konkurētspējīgu un dinamisku sabiedrību. Ekonomikas un vadības
zinātnes doktora studiju programmas LU, RTU un LLU ir akreditētas
sešiem gadiem, tās atbilst starptautiskajiem standartiem.
Aizvadītajos piecos gados ekonomikas doktora grādu ieguvuši 34
speciālisti. Doktoranti, studiju programmas vērtējot pozitīvi,
aptaujā izteikušies, ka ir pārāk daudz obligāto studiju kursu,
rodas pārslodze un laika trūkums, jo daudzi doktoranti strādā
pamatdarbā. Tā kā starp doktorantiem ir tādi, kuri beiguši
dažādas bakalaura un maģistra studiju programmas, dažu docētāju
kursu saturs līdzinās maģistra studiju programmai. Un pietrūkst
sadarbības ar ārvalstu universitāšu mācībspēkiem, nav priekšstata
par ārvalstu studiju programmu līmeni.
Profesore L.Frolova atzina, ka ir vēlama programmu pilnveidošana.
Proti: uzlabot lekciju lasīšanu un semināru vadīšanu, izmantojot
modernās tehnoloģijas, piemēram, izstrādāt e-kursu un to ievietot
internetā. Programmas pārstrukturēt, līdzsvarojot A un
B daļas studiju kursu īpatsvaru kopējā kredītpunktu
skaitā, kā arī pārskatot A daļas studiju kursu sastāvu.
Paplašināt Latvijas un ārvalstu docētāju sadarbību, pieaicinot
vieslektorus lekciju lasīšanai un zinātniskajām diskusijām, kā
arī promocijas darbu vadīšanai. Veicināt tādas promocijas darbu
tēmas, kuras pēc pētīšanas mērķiem, gaidāmajiem zinātniskajiem
rezultātiem un priekšlikumiem aptvertu divas apakšnozares.
LZA korespondētājloceklis profesors Leonīds Ribickis (RTU)
kritiski atzina, ka programma vadības zinātnēs ir vāja – pēdējos
gados aizstāvējušies trīs doktori. Taču RTU promociju padomēm ir
augsti kritēriji. Inženierzinātnēs, kur var aizstāvēties tikai
piektā mācību gada beigās, doktorantu ir pārāk maz. Par
teorētisko apmācību runājot – doktorants pusotru gadu klausās
lekcijas, bet neveic pētniecisko darbu. Svešvaloda ir jāiemācās
pirms doktorantūras – ir bakalauru, maģistru studiju programmas,
kuras ļauj stažēties ārzemēs un apgūt valodu. Vajag pieaicināt
vadītājus no zinātniskās pētniecības institūtiem, bet integrācija
(institūti/ augstskolas) nav bijusi veiksmīga. Mūsu izglītības
sistēma pašlaik neļauj attīstīt starpnozaru programmas.
Doktoranta saknes ir maģistrantūrā
LZA īstenais loceklis profesors
Indriķis Muižnieks (LU) atzina, ka no valsts budžeta doktorantiem
ceturtā daļa ir LU, bet aizstāvas mazāk nekā puse. Doktoranta
saknes ir maģistrantūrā. Bet paņem (doktorantūrā) to, kurš grib,
– konkursa nav (ķīmijā bija!), kritēriji ir liberāli. Maģistrantu
ir par maz, lai doktorantūra augtu normāli. Doktora grāds nav
ekskluzivitāte, tā ir normāla augstākās izglītības pakāpe.
Doktorantūra nav vis zeļļa gadi pie meistara, bet gan augstākā
līmeņa studiju programma. Vai mēs gribam doktorantūrā ielaist
tikai ģēnijus? Jāsalīdzina savas prasības ar kaimiņu valstu
prasībām. LU ir līgumi ar Franciju, Vāciju, doktorantu motivācija
– starptautiska konkurētspēja, atalgojums darba tirgū.
Doktorantūrā ir pārāk daudz programmu. Jāveido doktorantūras
centri un skolas. Aizstāvēšanās process jāinternacionalizē.
Jāveido specifiskas komisijas. Jākultivē doktoranta un vadītāja
personiskā atbildība. LU nolēma visu disertāciju tekstus likt
internetā. Jābūt starptautiskai līdzdarbībai un apmaiņai.
LZA korespondētājloceklis profesors Henriks Zenkevičs (VZKK
loceklis) uzsvēra dažas problēmas: mēs nerunājam par doktorantūru
kompleksi, bet tikai par to, lai būtu vairāk zinātņu doktoru,
neraugoties ne uz ko. Doktorantūras saknes aug no attiecīgās
zinātņu nozares – cik tā produktīva. Tas rada motivāciju
jaunajiem ietikt šajā sfērā. Vai mēs gribam daudz nekvalitatīvu
“augstākās kvalifikācijas” speciālistu vai tādus, kuri spēj lasīt
lekcijas, strādāt pētniecisko darbu? Doktoru skaits atspoguļo
nozaru reālo situāciju. Meža zinātnēs, kuras Latvijā ir
prioritāras, sešos gados aizstāvēta viena disertācija. Ir
vairākas nozares, kurās aizstāvētas no vienas līdz trim
disertācijām. Vajag mainīt stratēģiju – jācīnās par zinātnes
renesansi, par tās materiāli tehnisko stāvokli, par bāzi.
LZA korespondētājlocekle profesore Tatjana Koķe uzsvēra, ka
doktorantūrai jāorientējas uz pilna laika studijām. Ministru
kabinetam jāierosina, ka zinātniskais grāds ir priekšrocība darba
tirgū un atalgojumā. Programmas nav īsti strukturētas. Doktora
studijas – tā ir mācīšanās dalīties jaunajās zināšanās.
Post factum
Inese Sviestiņa, Latvijas Kultūras
akadēmijas Kultūras teorijas un vēstures katedras doktorante,
kura pēta intelektuāļu un varas attiecības, un Baiba Mauriņa, RSU
Farmācijas fakultātes doktorante, kura pēta farmācijas vēsturi,
personiskā sarunā izteica prieku par doktorantūras tēmas
izvirzīšanu plašākas sabiedrības apspriešanai. Jauno doktoru
motivācija? Finansiālas motivācijas nav (vismaz pagaidām), vēl
vairāk – trūkst skaidrības par jauno speciālistu izredzēm
nākotnē. Piebildīsim, ka I.Sviestiņai ir Latvijas Mūzikas
akadēmijas, LKA un arī farmaceita izglītība. Simpātiski, ka
B.Mauriņa augstu novērtēja RSU Farmācijas fakultātes pūles
izsargāties no “paaudžu pārrāvuma”, gatavojot jaunos
doktorus.
Jauno ierosinājumi? Par izmaiņām likumos un noteikumos būtu
loģiski izlasīt LZA un LZP mājas lapās. Jāpalielina universitāšu
un vadītāju atbildība. Jāpievērš uzmanība un jāsniedz atbalsts
humanitārajām zinātnēm, pat tad, ja kāda nozare nav pasludināta
par prioritāro. Un, godātie eksakto zinātņu pārstāvji, lūdzu
nesakiet, ka humanitārajās zinātnēs studēt ir vieglāk.
Iesaukums doktorantūrā vai zinātnes renesanse? Kas palīdzēs
Latvijas zinātnei tuvoties ES līmenim? Atbilde laikam meklējama
pasākumu kompleksā. Kamēr mums ir jaunatne ar aizrautību un
“ideju par zinātni”.
Ilga Tālberga