Valsts sekretāru 2005.gada 3.marta sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par mobilizācijas
gatavības pārbaudēm un mobilizācijas mācībām”.
Noteikumu
projekts paredz noteikt: mobilizācijas gatavības pārbaužu un
mobilizācijas mācību plānošanas, sagatavošanas un norises
kārtību; mobilizācijas gatavības pārbaužu un mobilizācijas mācību
rezultātu izvērtēšanas kritērijus; mobilizācijas gatavības
pārbaužu un mobilizācijas mācību plānu dokumentus un veidlapu
paraugus; mobilizācijas mācībās iesaistāmo tautsaimniecības
resursu normas; mobilizācijas gatavības pārbaudei pakļautajām vai
mobilizācijas mācībās iesaistītajām valsts un pašvaldību
iestādēm, Latvijas Republikā reģistrētām juridiskām personām un
iedzīvotājiem nodarīto zaudējumu segšanas apjomu un
kārtību.
Noteikumu projektā tiek definēti Nacionālo bruņoto spēku un
civilās aizsardzības mobilizējamo formējumu mobilizācijas mācību
un gatavības pārbaužu veidi.
Noteikumu projekts dod iespēju veikt efektīvu un mērķtiecīgu
Nacionālo bruņoto spēku vienību un mobilizējamo civilās
aizsardzības formējumu apmācību mobilizācijai, lai nodrošinātu
apdraudējuma situāciju pārvarēšanu vai to seku likvidācijas
pasākumu izpildi ar nepieciešamajiem resursiem, kā arī pārbaudīt
Nacionālo bruņoto spēku vienību, mobilizējamo civilās
aizsardzības formējumu gatavību mobilizācijai un nodrošinājumu ar
mobilizācijas rezervēm, novērtēt tautsaimniecības objektu
gatavību to izmantošanai ārkārtēju situāciju, izņēmuma stāvokļa
vai kara gadījumā, kā arī juridisku personu gatavību pildīt
mobilizācijas pieprasījumos noteikto.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātiem, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
1997.gada 15.jūlija noteikumos Nr.247 “Kārtība, kādā pieprasāma
un izsniedzama informācija par obligātajam militārajam dienestam
pakļautajām personām””.
Saskaņā ar Obligātā militārā
dienesta likuma deleģējumu izdoti Ministru kabineta 1997.gada
15.jūlija noteikumi Nr.247 “Kārtība, kādā pieprasāma un
izsniedzama informācija par obligātajam militārajam dienestam
pakļautajām personām”, kuros reglamentēta informācijas
pieprasīšanas kārtība par obligātajā militārajā dienestā
iesaucamajām personām, rezerves karavīriem un rezervistiem.
Ņemot vērā pāreju uz profesionālu militāro dienestu, Militārā
dienesta iesaukšanas centra teritoriālās struktūrvienības jau
patlaban veic kandidātu profesionālajam militārajam dienestam, kā
arī militāro mācību iestāžu reflektantu pārbaudi. Tā kā kandidāti
profesionālajam militārajam dienestam un militāro mācību iestāžu
reflektanti ietilpst rezerves karavīru un obligātajā militārajā
dienestā iesaucamo personu sastāvā, šie noteikumi ir attiecināmi
uz informācijas pieprasīšanu par šīm personām. Tomēr šīs
informācijas pieprasīšana nav saistīta ar personu iesaukšanu
obligātajā militārajā dienestā vai rezerves karavīru un
rezervistu apmācību. Sakarā ar to, ka profesionālā dienesta un
mācību militārajās mācību iestādēs uzsākšana balstās uz
brīvprātības pamata, informācija par šīm personām būs jāpieprasa
tik bieži, cik nepieciešams, nevis vienu reizi gadā, kā tas
pašlaik ir noteikts noteikumos.
Pēc Rīgas Valsts militārā dienesta pārvaldes likvidācijas
Militārā dienesta iesaukšanas centrā tika izveidota Rīgas
militārā dienesta nodaļa. Pēc minētās nodaļas izveidošanas
personu pārbaudi un informācijas pieprasīšanu veic ne tikai
Militārā dienesta iesaukšanas centra teritoriālās
struktūrvienības, bet arī pats Militārā dienesta iesaukšanas
centrs.
Tādējādi nepieciešams precizēt noteikumu nosaukumu un atsevišķus
ar informācijas pieprasīšanu saistītus punktus. Tiesību akts tiks
īstenots Aizsardzības ministrijai piešķirtā budžeta
ietvaros.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā.
Ekonomikas ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Neautomātisko svaru atbilstības
novērtēšanas noteikumi”.
Ministru kabineta (MK)
1998.gada 31.augusta noteikumos Nr. 334 “Valsts metroloģiskajai
kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksts” ir iekļauti
neautomātiskie svari. Likums “Par mērījumu vienotību” paredz, ka
metroloģiskās prasības valsts metroloģiskajai kontrolei
pakļautajiem mērīšanas līdzekļiem un to metroloģiskās kontroles
kārtību nosaka MK. Pašlaik normatīvie akti par metroloģisko
kontroli neparedz prasības neautomātiskajiem svariem. Ņemot vērā
to, ka Eiropas Padomes 1990.gada 20.jūnija Direktīva 90/384/EEK
par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz
neautomātiskajiem svariem nosaka vienotas prasības
neautomātiskajiem svariem, ir nepieciešams izstrādāt noteikumus
Direktīvas prasību ieviešanai, kas paredz vienotu kārtību, kādā
tiek veiktas neautomātisko svaru atbilstības novērtēšanas
procedūras, kā arī nosaka pamatprasības neautomātiskajiem
svariem.
Noteikumu projekts nosaka pamatprasības neautomātiskiem svariem
un šo prasību ievērošanas uzraudzības mehānismu projektēšanā,
ražošanā un atbilstības novērtēšanā, pirms tie tiek piedāvāti
iekšējā tirgū – pārdoti, dāvināti vai nodoti lietošanā pret
atlīdzību vai bez tās, kā arī nosaka tirgus uzraudzības
kārtību.
Svari ir mērīšanas līdzeklis ķermeņa masas noteikšanai ar smaguma
spēka iedarbību uz šo ķermeni. Svarus var izmantot, lai noteiktu
citus ar masu saistītus lielumus, vērtības, parametrus vai
raksturojumus. Neautomātiskie svari ir svari, kuru darbības laikā
ir nepieciešama operatora līdzdalība.
Noteikumu projekts attiecas uz visiem neautomātiskajiem svariem
(svari). Izšķir divas svaru lietošanas kategorijas: svaru
lietošana: masas noteikšanai komercdarījumos; masas noteikšanai
nodevu, tarifu, nodokļu, prēmiju, soda naudu, kompensāciju,
atlīdzību vai tamlīdzīgu maksājumu aprēķināšanai; masas
noteikšana normatīvo un administratīvo aktu piemērošanai, kā arī
eksperta atzinuma sniegšanai tiesā; masas noteikšana medicīnas
praksē, sverot pacientus novērošanas, diagnosticēšanas un
ārstniecības vajadzībām; masas noteikšana farmācijā zāļu
pagatavošanai pēc receptes, kā arī masas noteikšana analīzēs, ko
veic medicīnas un farmācijas laboratorijās; cenas noteikšana
masai tirdzniecībā un fasēto preču sagatavošanā. Ir arī citi
lietošanas veidi, kas nav minēti noteikumu projektā.
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar attiecīgo standartu tehnisko
komiteju iesaka sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas
standarts” adaptējamo nacionālo standartu sarakstu. Sabiedrība ar
ierobežotu atbildību “Latvijas standarts” iesniedz publicēšanai
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” to Latvijas nacionālo standartu
sarakstu, kurus piemēro šo noteikumu prasību izpildei.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Labklājības, Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Pašvaldību un pašvaldību
budžeta iestādes mēneša pārskats par budžeta izpildi,
finansēšanu, aizņēmumu un galvojumu apjomu iesniegšanas un
sagatavošanas kārtība”.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un
finanšu vadību pašvaldības sagatavo un iesniedz mēneša pārskatus
par budžeta izpildi, finansēšanu, aizņēmumu un galvojumu apjomu
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apjomā.
Noteikumu projekts nepieciešams, lai nodrošinātu galvenā mērķa
sasniegšanu – mēneša konsolidētā kopbudžeta izpildes pārskata
sastādīšanu atbilstoši likumā noteiktajām prasībām, jo noteikumu
projekts un tā pielikumi pēc to aizpildīšanas nodrošinās Valsts
kasi ar datiem, kuri ir nepieciešami pašvaldību mēneša pārskata
par budžeta izpildi sagatavošanai un informācijai, kas
nepieciešama ceturkšņa pārskatu sagatavošanai.
Noteikumu projekts nosaka pašvaldību mēneša pārskatu saturu par
budžeta izpildi, finansēšanu, aizņēmumu un galvojumu apjomu, un
to sagatavošanas un iesniegšanas kārtību, lai informētu
sabiedrību par pašvaldības, pašvaldības budžeta iestādes budžeta
līdzekļu naudas plūsmu pārskata periodā.
Vispārējie pārskatu veidošanas principi: pārskatus veido pēc
naudas plūsmas principa; ja pašvaldības saimnieciskā gada laikā
apvienojas, sagatavojot jaunizveidotās pašvaldības mēneša
pārskatu, tajā iekļauj apvienoto pašvaldību budžetu izpildi no
gada sākuma. Pārskatu sagatavo, pamatojoties uz grāmatvedības
uzskaites datiem, tos klasificējot atbilstoši spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem par klasifikācijām.
Noteikumu projektā paredzēts noteikt pārskatu iesniegšanas
kārtību un termiņus. Rajonu un pagastu padomes mēneša pārskatus
iesniedz Valsts kasē pārskata periodam sekojošā mēneša 8.datumā
līdz pulksten 14. Pilsētu, novadu domes (izņemot Rīgas pilsētas
domi) mēneša pārskatus iesniedz Valsts kasē pārskata periodam
sekojošā mēneša 10.datumā līdz pulksten 12. Rīgas dome mēneša
pārskatus iesniedz Valsts kasē pārskata periodam sekojošā mēneša
11.datumā līdz pulksten 12. Ja iesniegšanas datums ir brīvdiena
vai svētku diena, pārskats iesniedzams nākamajā darba dienā.
Rajona padomes līdz pārskata periodam sekojošā mēneša 3.datumam
Valsts kasē iesniedz informāciju par saņemto valsts budžeta
mērķdotāciju sadali rajona pašvaldībām (no gada sākuma pieaugošās
summās). Pārskatus var iesniegt, parakstītus papīra formā vai
elektroniski. Pārskatu iesniegšanai var izmantot elektronisko
pārskatu iesniegšanu un akceptēšanu, neiesniedzot papīra
formātā.
Pašvaldību budžeta iestāžu mēneša pārskatu lietotāji ir budžeta
iestādes, Latvijas Banka, Centrālā statistikas pārvalde,
Starptautiskais valūtas fonds.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par akcīzes nodokļa
un pievienotās vērtības nodokļa atbrīvojuma sertifikāta
apstiprināšanu”.
Saskaņā ar Padomes 1977.gada 17.maija
Sesto direktīvu 77/388/EEK un Padomes 1992.gada 25.februāra
direktīvu 92/12/EEK Latvijas Republikā reģistrētām
diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, starptautisko
organizāciju pārstāvniecībām un ar šīm pārstāvniecībām
saistītajām personām, Eiropas Kopienas institūcijām saskaņā ar
Protokolu par Eiropas Kopienas privilēģijām un imunitātēm, kā arī
Ziemeļatlantijas līguma organizācijai (NATO) un tās dalībvalstu
bruņotajiem spēkiem, kas uzturas Latvijas Republikā, ir tiesības
iegādāties citās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs akcīzes
preces bez akcīzes nodokļa, kā arī iegādāties preces un saņemt
pakalpojumus bez pievienotās vērtības nodokļa, pamatojoties uz
akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa atbrīvojuma
sertifikātu (sertifikāts), kuru ir apstiprinājusi Latvijas
Republikas kompetentā iestāde.
Sertifikāta veidlapas paraugs un paskaidrojumi sertifikāta
veidlapas aizpildīšanai ir noteikti ar 1996.gada 10.janvāra
Regulu Nr.31/96 un ir vienoti visā ES teritorijā. Saskaņā ar
minēto Regulu uzņēmējas dalībvalsts (Latvijas Republikas)
kompetentajai iestādei ar parakstu un zīmogu ir jāapliecina, ka
sertifikāta saņēmējam ir tiesības saņemt atbrīvojumu no
pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa, iegādājoties
sertifikātā norādītās preces vai saņemot pakalpojumus citā ES
dalībvalstī.
Kompetentās iestādes izvēle ir katras ES dalībvalsts ziņā.
Latvijas Republikā līdz šim ar tiesisku regulējumu nav noteikta
iestāde, kuras kompetencē būtu sniegt šādu apliecinājumu.
Noteikumu projekts noteic, ka kompetentās iestādes Latvijas
Republikā sertifikāta apstiprināšanai ir Ārlietu ministrija un
Aizsardzības ministrija. Projekts nosaka arī sertifikāta
apstiprināšanas kārtību un kārtību, kādā var tikt piešķirtas
tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Aizsardzības, Ārlietu,
Ekonomikas, Satiksmes, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē.
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Par Latvijas Republikas valdības,
Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības
vienošanās par sadarbību liecinieku un cietušo aizsardzībā
protokolu par pārvietošanas kārtību”.
Pašlaik Eiropas
Padomes ietvaros ir izveidota darba grupa, kuras uzdevums ir
izstrādāt dokumentu par liecinieku un cietušo aizsardzību (par
dokumenta formu darba grupa vēl nav vienojusies), tā kā šis
jautājums nav starptautiski noregulēts daudzpusējos līgumos. Kā
vienīgais starptautiskais divpusējais līgums šajā jomā uzskatāma
2000.gada 17.martā parakstītā Latvijas Republikas valdības,
Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības
vienošanās par sadarbību liecinieku un cietušo aizsardzībā
(Vienošanās). Vienošanās mērķis ir sadarboties aizsargājamo
personu personīgo un mantisko tiesību, brīvību un likumisko
interešu aizsardzībā pret jebkuriem draudiem vai iespaidošanas.
Sadarbība Vienošanās ietvaros izpaužas vairākās formās, tajā
skaitā apmaiņā ar operatīvo, izziņas un citu informāciju, veicot
operatīvas un citas darbības, kas nepieciešamas, lai veiksmīgi
nodrošinātu personu aizsardzību u.c.
Vienošanās 3. un 4.pants paredz, ka nepieciešamības gadījumā
aizsargājamā persona var tikt pārvietota uz citas Puses valsts
teritoriju, nodrošinot šo personu ar nepieciešamajiem uzturēšanās
un citiem dokumentiem. Tomēr Vienošanās nav paredzēta kārtība,
kādā veidā aizsargājamā persona tiek pārvietota uz citas Puses
valsts teritoriju, tāpēc izstrādāts Vienošanās protokols par
pārvietošanas kārtību (Protokols).
Protokolā paredzētā pārvietošanas kārtība attiecas tikai uz
aizsargājamām personām un uz Pušu liecinieku un cietušo
aizsardzības dienesta darbiniekiem, kas pavada šīs personas.
Nepieciešamības gadījumā Puse var iesniegt lūgumu citai Pusei,
lai tā atļauj šķērsot robežu bez personu identitātes un attiecīgo
dokumentu pārbaudes, turklāt lai šis robežu šķērsošanas fakts
netiktu reģistrēts nevienā datu bāzē. Šādos gadījumos lūgumā ir
jāietver noteikta informācija, piemēram, informācija par robežu
šķērsošanas vietu un laiku, par personu skaitu un transporta
līdzekļa veidu. Protokolā iekļauts arī noteikums, ka
nepieciešamības gadījumā vēl detalizētāku robežšķērsošanas
kārtību var noteikt Pušu institūciju, kas atbildīgas par robežu
šķērsošanu, vadītāji, saskaņojot to ar attiecīgo Pušu liecinieku
un cietušo aizsardzības dienestu vadītājiem. Protokola
īstenošanai Puses var nozīmēt sakaru virsniekus.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Satiksmes, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Valsts
kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Apziņošanas un civilās
trauksmes sistēmas izveidošanas, izmantošanas un finansēšanas
kārtība”.
Noteikumu projekts nosaka apziņošanas un
civilās trauksmes sistēmas (apziņošanas sistēma) mērķi un
uzdevumus, apziņošanas sistēmas izveidošanas, izmantošanas un
finansēšanas kārtību, valsts institūciju un pašvaldību pienākumus
sistēmas darbības nodrošināšanā.
Apziņošanas sistēmas mērķis ir novērst vai mazināt dabas vai
tehnogēnas katastrofas iespējamo apdraudējumu (apdraudējumus)
cilvēkam, videi un īpašumam.
Apziņošanas sistēmai ir šādi uzdevumi: nodrošināt pastāvīgu
gatavību iedzīvotāju brīdināšanai apdraudējuma gadījumā; brīdināt
civilās aizsardzības sistēmu apdraudējuma gadījumā; izziņot par
izsludināto ārkārtējo situāciju, izņēmuma stāvokli vai
mobilizāciju; brīdināt citas valstis par apdraudējuma iespējamu
pārrobežu iedarbību.
Realizējot valsts investīciju programmu IA-44 2002.–2005.gadam,
republikas pilsētās un rajonu centros uzstādītas no vienota
komandcentra vadāmas trauksmes sirēnas, un projekts regulē arī šo
sirēnu izmantošanas (t.sk. pārbaužu) kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Valsts kancelejā.
Kultūras ministrija
– pieteica rīkojuma projektu “Par valsts aģentūras
“Jaunie trīs brāļi” izveidošanu” un noteikumu projektu “Valsts
aģentūras “Jaunie trīs brāļi” nolikums”.
Rīkojuma
projekts paredz, ka ar 2005.gada 1.aprīli tiek izveidota valsts
aģentūra “Jaunie trīs brāļi” (Aģentūra), kā arī nosaka Aģentūras
darbības mērķi un galveno funkciju.
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai efektīvāk realizētu Kultūras
ministrijai noteiktās valsts funkcijas, atdalītu nozares
politikas veidošanu un uzraudzību no šīs politikas īstenošanas,
kā arī sakārtotu atbildības funkciju sadalījuma jautājumus,
nodrošinātu valsts kultūras objektu – Latvijas Nacionālās
bibliotēkas, Akustiskās koncertzāles un Laikmetīgās mākslas
muzeja – būvniecībai paredzēto investīciju līdzekļu lietderīgāku
izmantošanu un lai atslogotu Kultūras ministrijas sistēmas
centrālo aparātu no neraksturīgas funkcijas – būvniecības
veikšanas.
Aģentūra nepieciešama, lai organizētu valsts kultūras objektu
būvniecību, to iekārtošanu un aprīkošanu, kā arī nodrošinātu
īpašuma uzskaiti un tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā.
Aģentūrai plānots uzdot veikt šādu funkciju valsts kultūras
objektu – Latvijas Nacionālās bibliotēkas, Akustiskās
koncertzāles un Laikmetīgās mākslas muzeja ēku – būvniecības
organizēšanā. Aģentūras uzdevums būs finanšu līdzekļu
piesaistīšana valsts kultūras objektu būvniecībai, sadarbojoties
ar privātajiem investoriem publiskās privātās partnerības
modelī.
Aģentūru paredzēts izveidot uz laiku, līdz tiek uzbūvētas
Latvijas Nacionālās bibliotēkas, Akustiskās koncertzāles un
Laikmetīgās mākslas muzeja ēkas. Pēc ēku nodošanas ekspluatācijā
Aģentūru paredzēts likvidēt.
Kopumā rīkojuma projekts neradīs ietekmi uz valsts budžetu.
Aģentūras darbības finansēšanai nepieciešamie līdzekļi pieejami
no Kultūras ministrijai piešķirtajiem līdzekļiem, kas paredzēti
Latvijas Nacionālās bibliotēkas, Akustiskās koncertzāles un
Laikmetīgās mākslas muzeja projektu īstenošanai.
Aģentūra atradīsies Kultūras ministrijas pārraudzībā. Kultūras
ministrijai ir atbilstoši administratīvie resursi valsts
aģentūras pārraudzības nodrošināšanai Publisko aģentūru likumā
noteiktajā kārtībā.
Nolikuma projektā noteikti valsts aģentūras “Jaunie trīs brāļi”
galvenie darbības mērķi, funkcijas un uzdevumi.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas un Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 14.martam.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par kārtību,
kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldības
nodevas”.
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz
likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12.pantā ietverto deleģējumu
Ministru kabinetam. Saeima 2004.gada 16.decembrī ir grozījusi
likuma 12.pantu un pārejas noteikumus. Likuma “Par nodokļiem un
nodevām” pārejas noteikumi paredz spēkā esošā regulējuma
atcelšanu ar 2005.gada 1.jūliju. Pašlaik šo jautājumu regulē
Ministru kabineta 1995.gada 31.oktobra noteikumi Nr.322
“Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību
nodevas”.
Pašreizējais regulējums pašvaldību nodevu uzlikšanas un
piemērošanas procesā izstrādātajā noteikumu projektā nav mainīts
pēc būtības. Projektā ir aizstāti iepriekš pieņemtie pašvaldību
apzīmējumi saskaņā ar likumā lietotajiem terminiem, kā arī
noteikumi papildināti ar normu, kas nosaka nepieciešamību
pašvaldību nodevu aprēķināšanas metodikā iekļaut pašvaldību
nodrošinājuma konkrēto finansiālo izteiksmi katram nodevas
veidam. Noteikumu tekstā ir konsekventi lietots Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijas nosaukums nenoteiktās
pašvaldību darbību pārraugošās valsts institūcijas vietā. Šis
precizējums ir nepieciešams un atvieglos noteikumos paredzēto
procedūru piemērošanas kārtību.
Noteikumi nerada fiskālu ietekmi uz valsts budžetu vai pašvaldību
budžetiem, jo tiks turpināta iepriekš noteiktā prakse pašvaldību
nodevu piemērošanā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Satiksmes un Vides
ministrijā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē
un Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Šķīrējtiesu reģistrācijas
kārtība”.
Noteikumu projekts nosaka šķīrējtiesu
reģistrācijas kārtību. Šķīrējtiesu reģistrs (reģistrs) ir
elektroniskā veidā apkopotas informācijas (ierakstu) kopums par
šķīrējtiesām. Ierakstus reģistrā izdara Uzņēmumu reģistra valsts
notārs. Ierakstus reģistrā izdara uz ieinteresētās personas
pieteikuma vai tiesas nolēmuma pamata.
Reģistrā par katru šķīrējtiesu izdara šādus ierakstus:
šķīrējtiesas reģistrācijas numurs; šķīrējtiesas nosaukums;
šķīrējtiesas adrese; dibinātāja reģistrācijas numurs, forma un
nosaukums (firma); datums, kad reģistrēti grozījumi reglamentā;
šķīrējtiesas darbības izbeigšanas fakts; citas ziņas, ja to tieši
paredz normatīvie akti; ieraksta izdarīšanas datums.
Šķīrējtiesas reģistrācijai iesniedz pieteikumu. Pieteikumam
pievieno: dibinātāju lēmumu par šķīrējtiesas izveidošanu;
šķīrējtiesas reglamentu; dokumentu, kas apliecina šķīrējtiesas
dibinātāja reģistrāciju un statusu, vai šāda dokumenta notariāli
apliecinātu kopiju, ja dibinātājs ir ārvalsts juridiskā persona;
maksājumu apliecinošu dokumentu par valsts nodevas samaksu.
Paredzēts, ka noteikumi stājas spēkā 2005.gada 1.aprīlī.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Bērnu un ģimenes lietu,
Ekonomikas, Satiksmes ministrijā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē;
– pieteica noteikumu projektu “Zvērinātu notāru amata
vietas”.
Noteikumu projekts nosaka zvērinātu notāru
amata vietas un to izvietojumu. Latvijas Republikā ir 131
zvērinātu notāru amata vieta.
Zvērinātu notāru amata vietu izvietojums: Rīgas apgabaltiesas
teritorijā 79 amata vietas: Rīgā 71 amata vieta; Ogrē 2 amata
vietas; Jūrmalā 4 amata vietas; Siguldā 1 amata vieta; Salaspilī
1 amata vieta. Kurzemes apgabaltiesas teritorijā 15 amata vietas:
Kuldīgā 2 amata vietas; Liepājā 6 amata vietas; Saldū 2 amata
vietas; Ventspilī 3 amata vietas; Talsos 2 amata vietas. Latgales
apgabaltiesas teritorijā 13 amata vietas: Balvos 1 amata vieta;
Daugavpilī 5 amata vietas; Krāslavā 1 amata vieta; Līvānos 1
amata vieta; Ludzā 1 amata vieta; Preiļos 1 amata vieta; Rēzeknē
3 amata vietas. Vidzemes apgabaltiesas teritorijā 10 amata
vietas: Alūksnē 1 amata vieta; Cēsīs 2 amata vietas; Gulbenē 1
amata vieta; Limbažos 1 amata vieta; Madonā 2 amata vietas; Valkā
1 amata vieta; Valmierā 2 amata vietas. Zemgales apgabaltiesas
teritorijā 14 amata vietas: Aizkrauklē 2 amata vietas; Bauskā 2
amata vietas; Dobelē 2 amata vietas; Jelgavā 4 amata vietas;
Jēkabpilī 2 amata vietas; Tukumā 2 amata vietas.
Noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Notariāta likuma
6.1panta Ministru kabinetam doto pilnvarojumu. Tā kā
pietiekama notariālā palīdzība iedzīvotājiem nav nodrošināta
vairākās Latvijas Republikas pilsētās, tad salīdzinājumā ar esošo
zvērinātu notāru amata vietu skaitu zvērinātu notāru amata vietu
skaits tiek palielināts par 17 amata vietām: Rīgā par 10 amata
vietām; Liepājā, Saldū, Daugavpilī, Krāslavā, Rēzeknē, Jelgavā un
Jēkabpilī par 1 amata vietu. Pašreiz Krāslavā nav zvērināta
notāra, līdz ar to Krāslavas iedzīvotājiem vispār nav pieejama
notariālā palīdzība.
2004.gadā vidējais notariālo darbību skaits uz vienu zvērinātu
notāru Latvijas Republikā bija 9367 notariālās darbības. Rēzeknē
praktizējošu zvērinātu notāru notariālo darbību skaits uz vienu
zvērinātu notāru 2004.gadā bija 12046 notariālās darbības;
Daugavpilī – 11476 notariālās darbības; Saldū – 17184 notariālās
darbības; Liepājā – 11680 notariālās darbības; Jelgavā – 14135
notariālās darbības, līdz ar ko šajās pilsētās praktizējošo
zvērinātu notāru veikto notariālo darbību skaits pārsniedz
Latvijas Republikā praktizējošo zvērinātu notāru vidējo notariālo
darbību skaitu.
Nepietiekama notariālā palīdzība ir Jēkabpils iedzīvotājiem, kur
uz gandrīz 55 tūkstošiem iedzīvotāju ir tikai viens zvērināts
notārs, par ko saņemtas iedzīvotāju sūdzības. Vidēji uz vienu
zvērinātu notāru Latvijas Republikā ir aptuveni 30 tūkstoši
iedzīvotāju.
Latvijas Zvērinātu notāru padome 2005.gada 8.februāra vēstulē
atbalsta amata vietu skaita palielināšanu par 6 amata vietām,
norādot, ka Liepājā, Daugavpilī, Krāslavā, Rēzeknē, Jelgavā un
Jēkabpilī nav pietiekama notariālā palīdzība iedzīvotājiem.
Latvijas Zvērinātu notāru padome uzskata, ka Saldū un Rīgā ir
pietiekama notariālā palīdzība, līdz ar to amata vietu skaits
šajās pilsētās nav palielināms.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu un Ekonomikas ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica noteikumu projektu “Zvērinātu notāru eksāmena
nokārtošanai nepieciešamais minimālais zināšanu apjoms un
zvērinātu notāru eksāmena maksa”.
Noteikumu
projekts nosaka zvērinātu notāru eksāmena nokārtošanai
nepieciešamo minimālo zināšanu apjomu un eksāmena maksas
apmēru.
Lai nokārtotu eksāmenu un saņemtu eksāmena apliecību, zvērināta
notāra amata pretendentam ir nepieciešamas šādas minimālās
zināšanas: vispārējā tiesību teorijā; konstitucionālajās
tiesībās; administratīvajās un administratīvā procesa tiesībās;
notariāta tiesībās;
civiltiesībās un civilprocesa tiesībās (t.sk. par zemes iegūšanu
īpašumā un lietošanā); finanšu un nodokļu tiesībās; darba
tiesībās; jūras tiesībās; komerctiesībās; par starptautisko
civilprocesuālo un kriminālprocesuālo sadarbību (t.sk. dokumentu
legalizācija un apliecinājuma “Apostille” lietošana); lietvedībā
un arhīvniecībā. Kā arī prasmes: praktiski izmantot zināšanas par
biežāk lietojamajiem zvērinātu notāru profesionālajā darbībā
nepieciešamajiem normatīvajiem aktiem; izstrādāt un noformēt ar
zvērināta notāra darbību saistītos dokumentus.
Eksāmens ir nokārtots, ja zvērināta notāra amata pretendents
saņēmis eksāmena komisijas novērtējumu, ne zemāku par 3 ballēm 5
ballu skalā. Eksāmena kārtošanas maksas apmērs ir 150 latu katram
zvērināta notāra amata pretendentam.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu un Ekonomikas ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par minimālo
apdrošinājuma summu zvērinātu notāru individuālajam
apdrošināšanas līgumam, grupas apdrošināšanas līgumam un
apdrošināšanas līguma obligātajiem
noteikumiem”.
Noteikumu projekts nosaka minimālo
apdrošinājuma summu zvērinātu notāru individuālajam
apdrošināšanas līgumam, grupas apdrošināšanas līgumam un
apdrošināšanas līguma obligāto noteikumu.
Minimālā apdrošinājuma summa zvērinātu notāru individuālajam
apdrošināšanas līgumam ir 50 000 latu. Minimālā apdrošinājuma
summa zvērinātu notāru grupas apdrošināšanas līgumam ir 500 000
latu.
Apdrošināšanas līgumā nosaka zvērinātu notāru individuālās un
grupas apdrošināšanas līguma darbības periodu, kura ilgums nav
mazāks par vienu gadu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ekonomikas ministrijā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments