Nabadzība Latvijā zem Eiropas lupas
Latvija, tāpat kā pārējās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, ir izstrādājusi Nacionālo rīcības plānu nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanai 2004.–2006.gadam. Tā īstenošanai nepieciešamais finansējums ir vairāk nekā 900 miljoni latu, no kuriem lauvas tiesa ir ES finansējums.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I.; Māris Kaparkalējs, “LV” |
2004.gada 31.jūlijā Latvija
iesniedza savu plānu izvērtēšanai Eiropas Komisijai (EK). Pašu
plānu vērtēja Ungārija, bet tajā ietvertos indikatorus –
Nīderlande. Lai apspriestu EK vērtējumu, 22.februārī ārkārtas
sēdē sanāca Latvijas Nacionālā rīcības plāna nabadzības un
sociālās atstumtības mazināšanai darba grupa, kuru vada
Labklājības ministrijas (LM) valsts sekretāres vietniece Agrita
Groza.
ES galvenās politikas prioritātes nabadzības mazināšanai ir:
nodarbinātības līmeņa palielināšana, sociālās aizsardzības
sistēmas modernizēšana, trūkumu novēršana izglītības un apmācības
sistēmās, bērnu nabadzības novēršana, piemērota mājokļa
nodrošināšana ikvienam, pakalpojumu pieejamības un kvalitātes
paaugstināšana un etnisko minoritāšu un imigrantu integrācija
sabiedrībā.
Latvijā viszemākais finansējums sociālajai jomai
A.Groza stāsta, ka EK, izvērtējot
10 jauno dalībvalstu plānus, izdalīja vairākus visām valstīm
kopējus nabadzības un sociālās atstumtības riska faktorus. Tie
ir: ilgtermiņa bezdarbs, zemas/novecojušās prasmes (īpaši gados
vecākiem cilvēkiem un jauniešiem), izglītības trūkums, bērnu
augšana nabadzīgā ģimenē, īpaši ar trim un vairāk bērniem,
invaliditāte, alkohola, narkotiku atkarība, piederība etniskajai
minoritātei (īpaši čigāniem), dzīve nelielā, nelabvēlīgā, bieži
vien ģeogrāfiski izolētā teritorijā, uzaugšana aprūpes
institūcijās, piederība patvēruma meklētājiem vai nelegālajiem
imigrantiem, no ieslodzījuma vietām atbrīvotie, vardarbības un
cilvēktirdzniecības upuri.
EK atzinusi, ka Latvijas galvenās problēmas ir augstais bezdarba
līmenis, īpaši ilgtermiņa un jauniešu bezdarbs, izglītības un
prasmju neatbilstība darba tirgus prasībām, zemais dzīves
līmenis, ienākumu nabadzība, ievērojams nedeklarētā darba
īpatsvars, lielās reģionālās un pilsētu un lauku atšķirības.
Tāpat EK secinājusi, ka etniskajām minoritātēm ir augstāks
bezdarba līmenis nekā latviešiem un grūtāk atrast darbu. A.Groza
stāsta, ka LM pārstāvji tam nepiekrīt un vienmēr centušies
pierādīt, ka etniskās minoritātes (izņemot čigānus) netiek
diskriminētas Latvijas darba tirgū. EK kā sava veida trūkumu min
arī to, ka Latvijā salīdzinājumā ar pārējām ES dalībvalstīm ir
viszemākie izdevumi sociālajai aizsardzībai.
A.Groza uzsver, ka Latvijas Rīcības plānu kopumā EK vērtējusi
atzinīgi, tiesa gan, norādot uz atsevišķiem vājajiem punktiem.
Piemēram, nepietiekami risināta sabiedriskā transporta pieejamība
invalīdiem, nav izstrādāta mūžizglītības sistēma. EK eksperti arī
norāda, ka plānā paredzētie pasākumi nav sakārtoti prioritārā
secībā, trūkst jaunu programmu. EK arī uzskata, ka nav pietiekami
atspoguļots, kā paredzētās iniciatīvas nodrošinās dzimumu
līdztiesību un reģionālo atšķirību mazināšanos. Viens no
būtiskākajiem pārmetumiem – vājš plāna pārraudzības mehānisms,
nav noteikta pašvaldību loma tā īstenošanā.
Eiropas Komisijas jautājumi Latvijai
Vai garantētais minimālais
ienākumu līmenis būs pietiekams, ņemot vērā inflāciju?
Vai īstenotie pasākumi izglītības jomā ir pietiekami, lai
atrisinātu atsevišķu sociālo grupu problēmas?
Vai ir pietiekami īstenotie pasākumi mājokļu jomā, lai
nodrošinātu to pieejamību?
Vai, ņemot vērā definētos mērķus, netiek plānots palielināt
izdevumus sociālajai jomai?
Tā kā Latvijas Rīcības plānā ir 113 indikatori, pēc kuriem vērtēt
paveikto, rodas jautājums, vai tas nav pārāk sadrumstalots. EK
neatkarīgā eksperte no Latvijas, socioloģe, Rīgas Stradiņa
universitātes pasniedzēja Taņa Lāce uzskata, ka Latvijai varbūt
lietderīgāk būtu bijis koncentrēties uz pāris prioritāriem
pasākumiem, kurus tad arī var īstenot.
Nīderlande, kas vērtēja Latvijas plāna indikatorus, arī uzdeva
līdzīgus jautājumus.
Kā tiks pārraudzīta 113 indikatoru īstenošana?
Vai Latvijā ir dzimumu līdztiesības pasākumi, kas vērsti uz
vīriešu nabadzības un sociālās atstumtības riska
mazināšanu?
Vai Latvijā valodas nezināšana tiek atzīta kā ierobežojošs
faktors etniskajām minoritātēm darba tirgū? Vai tiek īstenoti
valodas kursi minoritātēm?
EK ieteikums visām 10 ES dalībvalstīm – atbildība par sociālās
iekļaušanas jautājumiem ir jāuztic visām ministrijām. Arī Latvijā
visas ministrijas ir iesaistītas šajā procesā. Katrai ministrijai
ir jāsagatavo pasākumu plāns, kā savā nozarē palīdzēt sociālās
atstumtības riska grupām un mazināt nabadzību.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv