Jaunā gadusimteņa modernā diplomātija
Pārdomas pēc starptautiskas konferences
Žaneta Ozoliņa Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Žaneta Ozoliņa, Latvijas Universitātes profesore
Pagājušo nedēļu es aizvadīju Lielbritānijā starptautiskā konferencē par modernās diplomātijas izaicinājumiem 21.gadsimtā. Tajā piedalījās gan ārlietu ministru pārstāvji un pieredzējuši diplomāti, gan arī zinātnieki, kas nodarbojas ar diplomātijas jautājumu pētīšanu. Piedalījos arī debatēs par ļoti plašu aplūkojamo jautājumu loku. No filozofiski konceptuāliem jautājumiem par to, kādi ir diplomātijas izaicinājumi, līdz pat ļoti tehniskiem jautājumiem. Piemēram, kā novērtēt ārlietu ministrijas darbības efektivitāti. Šajā jomā tiek strādāts pie daudzām metodikām, jo ārpolitika ir ļoti mainīga un strauji reaģējoša, un striktus mehānismus ir ļoti grūti izstrādāt. Konference rosināja arī pārdomām un jaunām profesionālām atziņām.
Latvijas diplomātija – tīņa vecumā
Es pati Lielbritānijā visvairāk
piedalījos debatēs par pētniecisko institūtu lomu ārpolitikas
veidošanā. Tas ir ļoti būtisks jautājums, jo pasaulē patlaban
vērojamas ārlietu dienestiem varbūt ne pārāk patīkamas tendences:
tiek samazināts ārlietu ministriju darbinieku skaits, jo ārlietu
ministrijas maina savas funkcijas, virkni funkciju nododot citām
institūcijām, tai skaitā arī pētnieciskajiem institūtiem. Tas
saistīts arī ar ārlietu ministriju finansējuma samazināšanu. Tiks
veidots arī Eiropas Savienības (ES) diplomātiskais dienests, un
šā jaunā dienesta veidošana saistīta arī ar jaunu ideju un
pētījumu nepieciešamību, kur atkal paveras darbalauks
pētnieciskiem institūtiem.
Man vaicā: vai konferencē operēja arī ar konkrētiem piemēriem?
Patiesi, arī Latvijas pieredze varētu kalpot par piemēru šīm
tendencēm. Vēl tikai virzoties uz ES, Latvijas Ārlietu ministrija
aicināja citas ministrijas un valsts institūcijas iesaistīties
šajā procesā un veidot savus kontaktus ar ES.
Notikusī bija viena no retajām konferencēm, kur vairāk tika
runāts par gluži taustāmām, nevis teorētiskām lietām. Šī
praktiskā puse brīžiem gan šķita bezmaz nomācoša, jo situācija
pasaulē ir ļoti dažāda. Notikumi mainās strauji, un dažkārt
pievēršanās atsevišķiem faktiem kavē izprast lietas kopumā.
Taču Latviju patlaban ir ļoti sarežģīti ielikt klasiskās Rietumu
diplomātijas kontekstā, jo Latvijas ārlietu dienestam taču ir
tikai 15 gadu un to nevar salikt vienā laivā, piemēram, ar
Lielbritānijas pieredzi. Latviju grūti salīdzināt arī ar lielāko
daļu citu valstu, jo mūsu valsts ir samērā maza, tāpēc ārlietu
dienestam jābūt ļoti mobilam. Treškārt, jāņem vērā, ka mūsu
ārlietu dienests savu tīņa vecumu sasniedzis laikā, kad Latvija
jau kļuvusi ES un NATO dalībvalsts. Šeit ir savas priekšrocības
un arī savi trūkumi. Klausoties, kā debatē Lielbritānijas vai
Kanādas ārlietu dienestu darbinieki, ievēroju, ka dažkārt viņi
savās tēzēs lietu loģisko sakarību veido, atsaucoties uz simt
gadus veciem datiem par savas valsts pieredzi un diplomātisko
kultūru. Mums šis kultūrvēsturiskais konteksts izpaliek.
Transatlantiskā dimensija
Man vaicā: kā no šīs ļoti
teorētiskās konferences viedokļa izklausījās pagājušās nedēļas
notikumi pasaulē un Eiropā? Piemēram, joprojām ļoti aktīvās
diskusijas par ASV prezidenta Buša Eiropas vizīšu sērijas nozīmi,
īpaši par Buša tikšanos ar Krievijas prezidentu Putinu.
Politiskie analītiķi un žurnālisti pat atceras Džordža Buša
vārdus pēc pirmās tikšanās ar prezidentu Putinu pirms dažiem
gadiem. Kā viņš toreiz ieskatījies Putinam acīs un cik daudz tur
ieraudzījis. Šoreiz Bušs nekomentē, ko ieraudzījis Krievijas
prezidenta acīs. Arī šī nianse politiskajiem analītiķiem
izteikusi visai daudz.
Tiesa, Lielbritānijas konferencē Krievijas jautājums netika
aplūkots, jo Krievijas diplomātiskais dienests neietilpst
demokrātisko valstu diplomātisko dienestu ietvaros. Bet par
prezidenta Buša vizīti tika runāts daudz, un pati būtiskākā
atziņa bija tā, ka ASV prezidents spēris izlīguma soli Eiropas
virzienā un ka Eiropa to nenoliedzami uztvērusi kā pozitīvu
signālu. Otra ļoti būtiska atziņa bija, ka Eiropas tālākā
attīstība, gan ekonomiskā, gan drošības ziņā, nav iespējama bez
attiecībām ar ASV.
Pats būtiskākais ir tas, ka šajā konferencē atkal tika pielietots
klasiskais “transatlantisko attiecību jēdziens”. Bieži vien
transatlantisko attiecību jēdziens tiek saprasts tikai kā ASV un
Eiropa. Bet konferencē tika uzsvērts, ka transatlantiskā
dimensija ietver sevī arī Kanādu. Ietver gan Ziemeļeiropu, gan
Dienvideiropu. Ka tas ir daudz plašāks koncepts, nekā mēs to
bieži vien izprotam. Latvijai tas ir ļoti nozīmīgi, jo mēs esam
daļa no šīs telpas.
Amerikas Savienoto Valstu prezidents Džordžs Bušs un Krievijas Federācijas prezidents Vladimirs Putins tikšanās laikā Bratislavā 2005.gada 24.februārī Foto: A.F.I./EPA |
Aktuāli jautājumi par NVO
Ļoti būtisks aspekts konferencē,
runājot par pārmaiņām ārlietu dienestā, bija tas, ka daļa no
ārlietu funkcijām tiek deleģētas nevalstiskajam sektoram. Bieži
vien to sauc par “publisko diplomātiju”. Ārlietu ministrijas
Eiropā un transatlantiskajā telpā patlaban ir vairāk nekā gatavas
nodot daļu savu funkciju nevalstiskajām organizācijām. Taču šeit
rodas vairāki jautājumi. Pirmais – cik leģitīmas ir šīs
organizācijas? Kas aiz tām stāv? Kas šīs organizācijas deleģē
uzņemties minētās funkcijas? Un visas valstis sastopas ar to, ka
plašajā NVO sektorā ir ļoti liels procents šādu organizāciju –
sanāk kopā pāris cilvēku un deklarē: mēs esam tie, kas pārstāvēs
tās vai citas intereses. Bet kas tām piešķīris šādu mandātu, ko
tās pārstāv, un kāds ir šo organizāciju finansiālais
potenciāls?
Ārlietu ministrijas ir ar mieru maksāt par noteiktu pakalpojumu
veikšanu. Bet cik liels ir šo organizāciju pašu finanšu kapitāls,
un no kurienes tas nāk? Naudu jau bieži vien nav nemaz tik grūti
dabūt. Jautājums, par ko nauda tiek maksāta. Kas tiek prasīts vai
sagaidīts?
Ārlietu ministrija ir valsts iestāde, kas deleģē funkcijas
īstenot valsts oficiālo ārpolitiku. Līdz ar to jābūt skaidri
definētam finansiālajam aspektam. Un, visbeidzot, vēl viena
svarīga problēma – atskaitīšanās. Valdība atskaitās
vēlētāju priekšā ik pēc četriem gadiem vai biežāk. Kam atskaitās
katra konkrēta nevalstiskā organizācija? Kāda ir tās atbildība?
Kas to kontrolē?
Atziņas 9.maija sakarā
Mēs arī diplomātijā bieži lietojam
apzīmējumu “labas attiecības”, bet nemaz nepadomājam par šo vārdu
saturu. Viens no ziņotājiem konferencē pateica visnotaļ viedus
vārdus: ka “labas attiecības” ir “politiskais kapitāls, ko var
izmantot starptautiski”. Ļoti precīzi sacīts!
Tā ir arī atbilde uz jautājumu, vai mums vajadzīgas labas
attiecības ar mūsu kaimiņiem. Arī ar mūsu lielo kaimiņvalsti
Krieviju. Jāsaprot, ka mums šīs labās attiecības ir vajadzīgas
tieši kā politiskais kapitāls.
Man vaicā, vai arī šajā starptautiskajā konferencē iznāca
iesaistīties diskusijā par Latvijas Valsts prezidentes lēmumu
piedalīties 9.maija pasākumos Maskavā un šajā sakarā izplatīto
prezidentes paziņojumu.
Atklāti sakot, bija liels pārsteigums, ka, izrādās, ES, ASV un
Kanādas diplomātiskajos dienestos tas vispār nav jautājums. Jo tā
ir tik loģiski racionāla un ārpolitiski precīzi izsvērta darbība,
ka par to vienkārši nav ko runāt. Faktiski Latvijas Valsts
prezidentes paziņojums par braukšanu uz Maskavu bija vienīgais
iespējamais racionālais lēmums, un par to vienkārši nav ko
runāt.
Jānis Ūdris,
“LV”
janis.udris@vestnesis.lv