Pēc simt dienām: kritika, secinājumi, plāni
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
A.Šlesers par situāciju Rīgas prāmju satiksmē: “Acīmredzot aizvadītajos gados nav bijusi vēlēšanās tirgū ielaist citus uzņēmumus.”
Vakar satiksmes ministrs Ainārs
Šlesers informēja par paveikto valdības pirmo simt darba dienu
laikā, kā arī ieskicēja turpmākos rīcības plānus.
Satiksmes ministrs atzina, ka amatā aizvadītais laiks bijis gan
ļoti interesants, gan darba pārpilns. A.Šlesers atgādināja, ka
daudzi nozares speciālisti kritizējuši viņa atbalstītos izsoles
nosacījumus trešās GSM (Global System for Mobile
Communications) / UMTS (Universal Mobile
Telecommunications System) mobilo sakaru licences
pretendentiem, proti, prasību investēt 150 miljonus eiru
infrastruktūras izveidē. Viņš arī norādīja, ka bijis nepieciešams
novērst licences nokļūšanu ar šābrīža Latvijas mobilo sakaru
tirgus “saimniekiem” – “Latvijas Mobilo telefonu” un “Tele2”
– saistītu uzņēmumu rokās. Ministrs uzsvēra, ka izsoles un tās
nosacījumu mērķis ir konkurences veicināšana, kas diktētu mobilo
sakaru tarifu samazināšanos vismaz divkāršā apmērā. “Šobrīd,”
sacīja A.Šlesers, “mūsu valsts tarifi ir augstāki nekā vairumā
Eiropas valstu, arī, piemēram, kaimiņzemē Lietuvā.” Ministrs
pastāstīja, ka 31. martā paredzētajai izsolei pieteikušies
vairāki pretendenti, un pauda pārliecību par tās pozitīvo
iznākumu.
Aviācijā – attīstība, dzelzceļa un prāmju satiksmē – problēmas
Protams, satiksmes problēmu
kontekstā šogad jo īpaša uzmanība pievērsta dzelzceļa problēmām.
A.Šlesers pastāstīja, ka līdz šā gada 15.martam Satiksmes
ministrijas izveidotā darba grupa izstrādās optimālo valsts
akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” restrukturizācijas
modeli, bet šobrīd norit darbs pie trim atšķirīgiem rīcības
variantiem. Ministrs norādīja – “Latvijas dzelzceļam” nav par
katru cenu jāsaglabā vienota uzņēmuma statuss. A.Šlesers arī
uzsvēra, ka pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai nepieciešams
valsts un pašvaldību atbalsts.
Gandarījumu snieguši sekmīgās aviācijas attīstības politikas
rezultāti. A.Šlesers norādīja, ka aizvien aktīvāk savu darbību
izvērš ne vien Latvijas aviācijas tirgū nesen ienākušās “lētās”
aviokompānijas “Ryanair” un “EasyJet”, bet arī
Čehijas kompānija “ČSA” un nacionālā lidsabiedrība
“airBaltic”, kas sekmīgi iztur konkurences cīņu un atklāj aizvien
jaunus maršrutus. Ministrs norādīja, ka starptautiskā lidosta
“Rīga” kļūst par nozīmīgu lidojumu centru, kas veicina tūristu
plūsmas pieaugumu un jaunu viesnīcu atklāšanu.
Satiksmes ministrs atzina, ka vēl daudz darāmā prāmju satiksmes
attīstīšanā. Viņš pauda neapmierinātību ar AS “Rīgas jūras
līnijas” darbu, norādot, ka uzņēmums nespēj pasažieriem
nodrošināt pienācīgu servisa līmeni. “Acīmredzot aizvadītajos
gados nav bijusi vēlēšanās tirgū ielaist citus uzņēmumus,”
uzmanību uz izveidojušos monopolstāvokli vērsa A.Šlesers. Lai
situāciju uzlabotu, sāktas sarunas ar kompānijām “Tallink”
un “Silja Line”. Ministrs sarunu pirmo posmu vērtēja kā
sekmīgu un norādīja, ka ar “Tallink” pārstāvjiem atkal
tiksies pēc pašvaldību vēlēšanām.
Autoceļu fonds jāatjauno
Vērā ņemami bijuši uzlabojumi
autoceļu nozarē – VAS “Latvijas valsts ceļi” nodrošinājusi
sekmīgu Eiropas Savienības strukturālo fondu finansējuma apguvi
ceļu būves un remontu nozarē. Daudz darba ieguldīts gan,
piemēram, tā dēvēto “melno punktu” likvidēšanā, gan ceļu ikdienas
uzturēšanā. Taču risinājumu gaida nepietiekamā valsts finansējuma
problēma. A.Šlesers paskaidroja, ka 9 miljoni latu ir minimālā
summa, kas nepieciešama bedru likvidēšanai un marķējuma
atjaunošanai, un atgādināja, ka šo līdzekļu esamība var tieši
uzlabot satiksmes drošību. “Līdzās veselības jomai valstī jābūt
vēl divām prioritātēm – izglītībai un satiksmei,” uzsvēra
ministrs, norādot, ka šajā ziņā gaida Ministru prezidenta
atbalstu. A.Šlesers atgādināja arī par nepieciešamību atjaunot
Autoceļu fondu, kas ļautu vismaz 60 procentus naftas produktu
akcīzes nodokļa novirzīt ceļu nozares vajadzībām.
Runājot arī par VAS “Latvijas pasts” attīstību, A.Šlesers atzina,
ka uzņēmumā gadiem ilgi valdījusi stagnācija, ko raksturo
darbinieku vidējā alga 140 latu un ievērojams darbinieku vidējais
darba stāžs. Satiksmes ministrs norādīja – ir nolemts, ka
“Latvijas pastam” jākļūst par modernu un dinamisku uzņēmumu. Tas
panākams, veicot ievērojamas investīcijas pasta nodaļu remontā:
“Ikvienai nodaļai jābūt tādai, lai tajā būtu patīkami ieiet.”
Daļa pasta nodaļu spēj pelnīt, un tām jāpelna, bet daļai, it
īpaši valsts reģionos, jāpiešķir dotācijas un jāuzdod piedāvāt
iedzīvotājiem pasta pakalpojumus kā sociālu funkciju. “Latvijas
pastā” jau sākta algu paaugstināšana, kas ļaus arī piesaistīt
jaunus darbiniekus.
Šodien A.Šlesers un starptautiskās lidostas “Rīga” valdes
priekšsēdētājs Dzintars Pomers iepazīstina ar lidostas pērnā gada
darba rezultātiem un turpmākās attīstības plāniem.
Juris Bārtulis, “LV”