No Esmeraldas līdz profesorei
Ģimenē? Vientulībā? Atmiņās?
Zita Errsa ar savām audzēknēm Foto no mākslinieces arhīva |
Zitu Errsu dievināja
septiņdesmitajos–deviņdesmitajos gados. Pērnajā gadsimtā. Kā
Esmeraldu, kas izspurdza uz tolaik paaudžu maiņu mocītās latviešu
baleta skatuves – satrauktas stirniņas veidolā.
Arī visas pārējās lomas iekrāsoja šis Viktora Igo radītais mazās
čigānietes un lielās mīlētājas tēls.
Latviešu Esmeralda pameta baleta skatuvi 1997.gadā kā pēdējā PSRS
Tautas skatuves māksliniece Latvijā.
Pirms tam šo titulu, kuru nudien nedeva par skaistām acīm vai
partijisku briedumu, dramatiskajā teātrī bija saņēmuši Eduards
Smiļģis, Lilita Bērziņa, Vija Artmane, Elza Radziņa un daudzi
citi izcili aktieri, bet dejā – Velta Vilciņa, Aleksandrs
Lembergs, Uldis Žagata... Viss.
Viņa, mazā Zita Errsa, šajā slavenību rindā spilgti uzbūra mums
ticību jaunībai, mīlestībai un kaut kam tik gaišam, no kā sirds
iesāpas.
Par spīti tam, ka liktenis nemaz tā nelutināja viņu. Smaga
slimība tūlīt pēc pirmajiem panākumiem, ne pārāk laimīga laulības
dzīve, vilšanās draugos vai tajos, kas par tādiem sevi
sauca...
Un tomēr – pasaule pie kājām.
Skatuves mūža izskaņā viņa vēl nodejoja Edīti Piafu, franču
šansoneti, ielas bērnu, sešpadsmitā gadsimta Esmeraldas
divdesmitā gadsimta māsu, kura arī dziedāja par to, “kur tad
aiziet visas atmiņas par skaisto, reiz piedzīvoto”. Ugunī!
Jo diena sākas no jauna
“Mani kaitina žurnālistu
banālais jautājums, vai nebija grūti šķirties no dejas, vai
neuznāca depresija, dzīves apnikums. Ir gluži vienkārši jāstrādā
tas darbs, ko tu proti, ko tu droši vien mīli, – un nekādas
depresijas nebūs. Būs problēmas, būs stresi, būs grūti. Bet tāds
ir darbs. Tāds tas bija, kad dejoju, tāds ir tagad, kad mācu
dejot.”
Par repetitori teātrī Zita sāka strādāt, vēl
dejodama. Turpina to līdz šodienai, palīdzēja prīmai Margaritai
Demjanokai pērn saņemt visas trīs lielās un nozīmīgākās baleta
atzinības – “Aldara” balvu, Lielo mūzikas balvu un Spēlmaņu nakts
balvu.
Jau 1994.gadā, vēl primadonnai esot, Zita nodibināja savu privāto
baleta studiju.
Latviešu Esmeralda Zita Errsa Foto: Eiženija Freimane |
Skolotājos?
Tas notika gadu pēc
konservatorijas diploma saņemšanas un rādīja, ka diploms nav
bijis goda lieta, bet apzināta nepieciešamība. Jo baletskolā jau
nemācīja tās daudzās teorētiskās un praktiskās zinības,
pedagoģiju, metodiku utt. ieskaitot, ko pie profesora Jura
Kaprāļa. Bagātā pieredze teātrī plus teorētiskās zināšanas ļāva
studijai ātri izvirzīties pirmajā vietā daudzo līdzīgo vidū.
Studistes Annas Makarovas pirmā vieta Freiburgas starptautiskajā
festivālā Vācijā (2000) un Grand prix Daugavpils
starptautiskajā festivālā (2001), viena pirmā (studiste Alma
Ozoliņa) un viena otrā vieta (ansamblis) starptautiskajā konkursā
Europameisterschaft Austrijā (2002), viesošanās Šveicē
(2004), regulāras uzstāšanās Rīgā, Cēsīs, Limbažos, Jelgavā,
Ogrē, Olainē un citur ir dzīva, piepildīta darbošanās ritma
apliecinājums.
Pērn Zitas Errsas studija svinēja
pirmo desmitgadi – ar greznu trīsdaļīgu koncertu, kurā piedalījās
arī šveiciešu draugi. Šajos gados iestudēti baleti un
koncertprogrammas “Ziemassvētku pasaka”, “Cirks”, “Riekstkodis”,
“Sprīdītis”, “Reiz kā pasakā”.
“Studija ir pavisam kas cits nekā teātris. Te ir drusciņ cita
motivācija, un it sevišķi jauki ir paši mazākie, kurus vēl nav
samaitājusi dejas godkārība. Viņi gan dejā, gan kā cilvēki augs
atkarībā no tevis pašas labestības, sapratnes,
uzticēšanās.”
Viņa savā studijā radījusi mazu, bet
spēcīgu komandu – strādā kopā ar talantīgajiem pedagogiem Sarmīti
Jaksi (viņas audzēkne Elza Leimane savākusi mūsu baletā līdz šim
bagātāko starptautisko konkursu medaļu ražu, Vīnes un Budapeštas
zeltu ieskaitot), LMA docenti Janinu Martinsoni (slavenā Maskavas
Teātra institūta absolventi) un jauniņo dejas mākslas bakalauri
Ritu Harlapu. Tāda pedagoģiskā potenciāla nav nevienā privātajā
baletskolā Latvijā, un gadās pat, ka kaimiņi kādu cenšas
pārvilināt. Ko darīsi – konkurence!
2000.gadā, – kad meita Kristīne jau bija pabeigusi juristus un
sāka strādāt advokatūrā, – Zita uzvēla saviem trauslajiem
balerīnas pleciem vēl vienu atbildīgu darbu. Viņa sāka vadīt
Horeogrāfijas katedru dzimtajā augstskolā, nu jau sauktā par
Latvijas Mūzikas akadēmiju.
Skolotāju skolotājos?
Un izrādījās – tā ir atkal jaunas
pieredzes apguve, jauna mācīšanās. Jo akadēmija sagatavo ne tikai
profesionālā baleta meistarus, bet arī horeogrāfus un pedagogus
tautas deju pasaulei. Un, tā, kā rāda pagājušie Latvijas
Vispārējie dziesmu un deju svētki ar 13 tūkstošiem dejotāju, mums
ir, ai, cik liela un daudzšķautņaina. (Plus vēl skolu jaunatnes
deju ansambļi ar 30 tūkstošiem dejotāju, plus vēl visdažādāko
citu dejas nozaru studijas un pulciņi. Tiem visiem nepieciešami
izglītoti un gudri vadītāji! Jo “tikai praktiķu” laiks dejā sen
pagājis.)
Kopš tā laika arī Zitai jāsēž žūrijās un skatēs agrāk sev
pasvešajā tautas deju jomā, jāseko savu studentu praktiskajam
darbam.
Pērn mākslas bakalaura diplomus saņēma 13 docentes Z.Errsas
audzinātie studenti. Tas bija oriģināls un intriģējošs notikums –
LNO Jaunajā zālē katrs diplomands rādīja savu viencēliena baletu.
13 pirmizrādes blakus oficiālajām. Un izrādījās, ka tās raisa
interesi ne vien rados un kolēģos, bet arī izlepušajā un zinošajā
“liela baleta” publikā. Dažas pat tika iekļautas LNO jaunās
sezonas afišā – tātad profesionāli augstvērtīgas. Diplomus saņēma
arī jaunās mākslas maģistres Evija Urbanoviča, Katrīna
Martinsone, Dace Adviljone un Ilze Dzene, kuras visas jau ļoti
sekmīgi strādā par pedagoģēm un horeogrāfēm. Tālāk veidojas
pedagoģiskā ķēdīte un tradīcijas, kuras pagājušā gadsimta pirmajā
pusē aizsāka pasaulslavenā Agripina Vaganova Pēterpilī, turpināja
viena no viņas pēdējām skolniecēm, Zitas skolotāja baletskolā
Vera Švecova un tagad turpina pati Zita un viņas skolnieces.
Četras paaudzes!
“Var jau, protams, oriģināli domāt, pārsteigt un šokēt ar kaut
ko neredzētu, bet tam visam nebūs seguma, ja nezināsi pašu
būtiskāko dejas mākslas pamatos, baleta pamatos. Līdz šim pasaulē
nav nekas labāks izdomāts par Vaganovas sistēmu! Un tā ir –
skaidrība, precizitāte, smalkums, elegance, garīgums un
dvēseliskums.”
2004.gada decembrī LMA ievēlēja Zitu
Errsu par asociēto profesori. Viņa ir pirmā sieviete, kurai
Latvijas dejas mākslā parādīts tāds gods.
Eriks Tivums, baleta kritiķis