Latvijas soļi, lai ieviestu eiru
Jau gandrīz gadu Latvija ir pilntiesīga Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts. Līdz ar daudzo prasību izpildi, ko valsts īstenoja, lai iestātos ES, tā arī radījusi priekšnoteikumus, lai pievienotos Eiropas Monetārajai savienībai (EMS), kas nozīmē pievienošanos vienotai ES valūtai.
Foto no Eiropas Komisijas Audiovizuālās bibliotēkas |
2005.gada 1.janvārī Latvijas lats tika piesaistīts eirai. Nākamo divu gadu laikā, saglabājot lata kursa svārstības pret eiru +/– 15% robežās un saglabājot atbilstību citiem EMS noteiktajiem kritērijiem, Latvija varēs iestāties EMS un ieviest vienoto ES valūtu – eiru. Tas nozīmēs pilnībā atteikties no lata un turpmāk norēķinoties izmantot Eiropas vienoto valūtu. Tomēr bieži vien cilvēki apjūk finansistu skaidrojumos par Latvijas paveikto, lai nākotnē pievienotos EMS. Tāpēc šajā rakstā izskaidrosim, ko nozīmē peldošs jeb svārstīgs, ko – fiksēts valūtas kurss un kurš no tiem ir izdevīgāks Latvijai. Skaidrosim arī, cik atbilstoša ir Latvijas monetārā politika eiras zonā dominējošajiem principiem.
Peldošs vai fiksēts valūtas kurss?
Starptautiskā makroekonomiskā
politika piedāvā valstīm vairākas monetārās politikas
alternatīvas, kas ietver peldoša vai fiksēta valūtas kursa
izveidi, valūtas piesaisti vienai valūtai vai valūtu grozam, kā
arī atteikšanos no savas nacionālās valūtas par labu citai –
globālai vai reģionālai valūtas vienībai. Piedāvāsim populārākos
skaidrojumus par to, kas kurai valstij ir izdevīgāk. Secinājumi
lai paliek katra lasītāja ziņā.
Galvenās elastīgās valūtas priekšrocības ir spēja apslāpēt
ekonomisko šoku un nepieciešamības gadījumā realizēt individuālu,
sev izdevīgu monetāro politiku, jo ne viss, kas ir izdevīgs
valstij, kuras valūtai ir piesaistītas citu valstu nacionālās
valūtas, ir vienlīdz izdevīgs arī pārējām valstīm. Fiksēta
valūtas kursa gadījumā valsts, kas savu valūtu piesaistījusi
kādai konkrētai valūtai, piemēram, dolāram, savu monetāro
politiku ir pilnībā piesaistījusi ASV monetārajai politikai. Tas
ir izdevīgi vienīgi tad, ja ASV monetārā politika šai valstij ir
izdevīga, taču bieži vien tā nav.
Galvenais arguments par labu fiksētam valūtas kursam ir valstij
uzspiestā disciplīna. Ja neatbildīgai centrālajai bankai tiek
dota brīvība emitēt savu valūtu, neuztraucoties par sekām, tā
vienkārši sāks drukāt valūtu, lai nosegtu budžeta deficītu vai
nodrošinātu lētāku kreditēšanu. Tas būtu izdevīgi tikai
īstermiņā. Stabils valūtas maiņas kurss samazina biznesa
transakciju izmaksas. Nav riska, mainot valūtas, ja valūtu kurss
vienmēr ir stabils.
Elastīgs valūtas kurss ir izdevīgāks, ja valsts eksporta tirgu
bieži skar ekonomiskie satricinājumii. Fiksēts kurss savukārt ir
labāks, ja šādi šoki ir reti un nelieli, ja centrālā banka vai
valdība ir politiski neatbildīga vai tām trūkst stingras
institucionālās kontroles.
Pieredze liecina, ka vairumam jauno tirgus ekonomikas valstu
izdevīgāks ir elastīgs valūtas kurss, jo daudzas valstis pēdējos
gados nav spējušas pretoties spiedienam, kas rodas, paredzot
valūtas kursu krišanos. Dārga var izrādīties arī neizdevusies
aizsardzība, centrālajai bankai iztērējot visas savas rezerves
mēģinājumos nosargāt nacionālo valūtu; lielvalstu monetārā
politika visai reti ir piemērota tām valstīm, kuru nacionālās
valūtas ir piesaistītas tai. Daudzām jaunajām tirgus ekonomikas
valstīm ir samazinājušās to patēriņa preču eksporta cenas. Šajā
gadījumā izeja ir vai nu valūtas vērtības, vai algu līmeņa
samazināšana. Pirmais risinājums būtu vieglāks, taču to nepieļauj
fiksētais valūtas kurss, līdz ar to šīm valstīm nākas
samierināties ar augstu bezdarbu. Ir apstrīdams fiksēto valūtas
kursu atbalstītāju arguments, ka jaunās valstis nav spējīgas
kontrolēt savu monetāro politiku elastīga valūtas kursa gadījumā,
jo tās institūcijas ir bezatbildīgas. Jāatzīst, ka prakse nereti
pierādījusi pretējo.
Vidusceļš starp nacionālo valūtu un dolarizāciju varētu būt
reģionālā valūta, piemēram, eira. Tas ir piemērots kaimiņvalstīm
ar līdzīga rakstura monetāro politiku, krīzēm, ekonomisko
struktūru un ciešām tirdzniecības saistībām. Šādas valstis var
ieviest vienotu reģionālu valūtu, kas tomēr ir elastīga attiecībā
pret pārējām valūtām.
Reģionālās valūtas ieguvumi ir diezgan ievērojami – samazinātas
transakciju izmaksas, visu dalībvalstu pārstāvētas pārnacionālas
centrālās bankas radīšana, kas saglabā atbildību pret
dalībvalstīm. Samazinātos naudas emitēšanas izmaksas, salīdzinot
ar dolarizāciju savukārt, šķēršļi ir vienas valsts krīzes lielāka
ietekme uz pārējām valstīm.
Kāda ir Latvijas monetārā politika?
Tikai iestājoties ES, Latvija var
pievienoties EMS. Tas nozīmē, ka valstij ir jāpadziļina un
turpmāk jāattīsta finanšu starpniecības sektors, jāveicina
sekmīga ekonomiskā izaugsme, lai sasniegtu mērķi un tuvinātu mūsu
valsts ekonomikas attīstības un ienākumu līmeni EMS valstu
līmenim. Tomēr ne mazāk svarīgs uzdevums ir arī Latvijas
monetārās politikas saskaņošana ar ES dominējošajiem
principiem.
Kāda šodien ir valsts monetārā politika, un vai tā atbilst tam,
ko no mums sagaida Eiropa?
Latvijas monetārās politikas galvenais ilgtermiņa mērķis saskan
ar EiroFed jeb Eiropas Federālo banku sistēmas (to veido
gan Eiropas Centrālā banka, gan ES dalībvalstu nacionālās
centrālās bankas) svarīgāko mērķi – panākt cenu stabilitāti.
Vidēji ilgā perspektīvā Latvijas monetārās politikas stratēģija
ir nacionālās valūtas kursa stabilitātes nodrošināšana – lai
Latvija varētu perspektīvāk piedalīties Eiropas Monetārajā
savienībā un vienotas valūtas zonā. Spriežot pēc tā, ka
ekonomikas un finanšu speciālisti apgalvo – Latvijai nav radušās
grūtības ar EMS Māstrihtas konverģences kritēriju izpildi, jo
iepriekšējos gados Latvijā inflācija ir samazinājusies līdz EMS
valstu līmenim. Kaut arī 2004.gadā līdz ar Latvijas iestāšanos ES
inflācija būtiski pieauga, gan Latvijas Banka, gan ekonomisti
prognozē, ka 2005.gadā inflācijas līmenis atkal pazemināsies un
būs 4–5% robežās. Arī fiskālie rādītāji sakrīt ar EMS
kritērijiem. Tātad monetārās politikas pamatnostādņu, mērķu,
instrumentu un centrālās bankas neatkarības ziņā Latvijas Banka
atrodas EMS prasībām atbilstošā līmenī.
Sintija Paura, Laila Timrota
Uzziņai:
Eiropas Monetārā sistēma
Eiropas Monetārā sistēma ir
starptautiska (reģionāla) valūtas sistēma. To var uztvert kā
Jamaikas valūtas sistēmas apakšsistēmu, kuras atšķirības nosaka
Eiropas Kopienas ekonomiskā integrācijas sistēmas struktūra un
īpatnības.
Eiropas Monetārās (valūtas) sistēmas mērķi ir nodrošināt Eiropas
Kopienas kā stabilas valūtas zonas funkcionēšanu; panākt
nacionālo valūtu kursu svārstību savstarpējo sasaisti; ierobežot
ASV dolāra nozīmi.
Eiropas Monetārā savienība ir Eiropas Savienības valūtas
integrācijas augstākā pakāpe, kad nacionālās valūtas tiek
aizstātas ar vienu valūtu. Valstis, kuras ietilpst Monetārajā
savienībā, nevar patstāvīgi īstenot monetāro un valūtas kursa
politiku. Līdz ar to beidzas nenoteiktība starptautiskajā
tirdzniecībā un finansēšanā starp savienības dalībvalstīm, jo
vairs nav valūtu svārstību problēmu.
Kopumā Monetārā savienība nodrošina optimālu atbilstību starp
valūtas integrāciju, kapitāla kustības brīvību un Eiropas
Savienības vienota tirgus izveidošanu. Monetārā savienība ir
garantija pilnīgai valūtu konvertējamībai, pilnīgai kapitāla,
transakciju liberalizācijai. Tā nozīmē nacionālo valūtu svārstību
fiksētu robežu noteikšanu un maiņas kursa paritātes slēgšanu.
Monetārā savienība saistās ar pilnīgu banku darbības un citu
finanšu tirgu integrāciju. Monetārajā savienībā rodas
nepieciešamība pēc centralizētas monetārās un valūtas politikas,
ko nodrošina speciālas pārnacionālas finanšu institūcijas.
Kā darbojas Eiropas monetārās sistēmas elementi
1. Valūtas kursu regulēšanas
mehānisms. Tas nozīmē, ka valūtas kurss tiek regulēts noteiktajās
svārstību robežās (+/– 2,25% – +/– 6%). ES centrālās bankas
sadarbojas, nepieciešamības gadījumā izmanto gan savu monetāro
politiku, gan tiešās valūtas intervenci valūtas tirgū.
2. Eiropas valūtas vienība – jaunas starptautiskās valūtas
ieviešana un izmantošana.
3. Kredītpalīdzības mehānisms jeb Eiropas Valūtas fonda darbība.
Fonds pārvalda īstermiņa kreditēšanas sistēmu, kuru dalībvalstis
var izmantot maksājumu bilances deficīta gadījumā.
Eiropas Monetārās savienības izveidošanas posmi
Pirmajā posmā, kas sākās ar
1990.gadu, tika atcelta valūtas maiņas kontrole un novērsti
šķēršļi brīvai kapitāla kustībai starp ES dalībvalstīm.
Otrajā posmā, kas sākās līdz ar 1994.gadu, tika izveidots Eiropas
Monetārais institūts, nostiprināta sadarbība starp nacionālajām
centrālajām bankām.
Trešajā – noslēdzošajā – posmā, kas sākās1999.gadā, dalībvalstu
valūtas tika nemainīgi fiksētas, un tas bija solis uz vienotas
valūtas ieviešanu Eiropas Savienībā.
Kritēriji, kas jāievēro, lai varētu pievienoties eiraszonai
Monetārā savienība eiraszonas
dalībvalstīm ir izvirzījusi kritērijus, kuru lielākā daļa
izteikti ar ekonomiskiem rādītājiem. Pēc savas būtības tie ir
makroekonomiskās stabilitātes indikatori un var tikt izmantoti
jebkuras tirgus ekonomikas vai tirgus ekonomiku veidojošas valsts
vērtēšanai.
Māstrihtas kritēriji skaitliskā izteiksmē ir šādi:
• inflācija – ne vairāk kā par 1,5% augstāka nekā trīs valstīs ar
stabilākajām cenām;
• budžeta deficīts – ne vairāk par 3% no iekšzemes kopprodukta
(IKP);
• valsts parāds – nevairāk kā 60% no IKP;
• stabila valūta (svārstības +/– 15% attiecībā pret eiru divos
iepriekšējos gados);
• nominālā ilgtermiņa kredītu procentu likme – ne vairāk par 2%
augstāka par trīs valstu viszemākajām šādu kredītu procentu
likmēm.
Eiropas monetārā politika
ES ir sasniegusi augstu
integrācijas pakāpi valūtas un monetārajā jomā un ir sākusi
veidot kopīgu monetāro politiku, kas kontrolē naudas sistēmu –
naudas masu apgrozībā – ar mērķi sasniegt IKP pieaugumu –
ekonomisko izaugsmi, zemas inflācijas un optimālas nodarbinātības
apstākļos un panākto ārējo maksājumu līdzsvaru.
Monetārā politika ES ietekmē naudas piedāvājumu naudas tirgū, lai
nodrošinātu ekonomiskās aktivitātes noteiktu lielumu ar naudas
masu apgrozībā, šā mērķa sasniegšanai izmantojot dažādus
instrumentus, piemēram, procentu likmju līmeņa un struktūras
pārmaiņas, atvērta tirgus operācijas ar valsts vērtspapīriem,
operācijas ar ārvalstu valūtu un obligāto rezervju normu
pārmaiņas.
ES monetāro politiku īsteno Eiropas Centrālā banka, kura
kontrolē, cik daudz naudas tiek laists apgrozībā, nosaka procentu
likmju politiku (uz kādām procentu likmēm bankas var aizņemties
naudu no Centrālās bankas) un naudas rezervju lielumu.
Avots: Eiropas Centrālā banka