Lidostas attīstība turpināsies
“Latvijas Vēstnesis” jau ne reizi vien atspoguļojis mūsu valsts civilās aviācijas attīstības gaitu. Vakar satiksmes ministrs Ainārs Šlesers un starptautiskās lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētājs Dzintars Pomers informēja par lidostas pērnā gada darba rezultātiem un turpmākās attīstības plāniem.
Vērienīgi darbi lidostā un tās teritorijā
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
2004.gads lidostai bijis
visstraujākais attīstības posms līdzšinējās darbības laikā. Dz.
Pomers norādīja: vēl pirms desmit gadiem tika apkalpoti 300 000
pasažieru gadā, pērn šis rādītājs audzis līdz vienam miljonam,
bet turpmākajos gados paredzēts pasažieru plūsmu palielināt līdz
5 – 6 miljoniem cilvēku gadā. Pērn pasažieru skaits,
salīdzinot ar 2003.gadu, audzis par 49 procentiem, bet lidojumu
skaits – par 40,1 procentu. Esam ne tikai Baltijas līderi – ar
šādiem attīstības tempiem nevar lepoties neviena cita Eiropas
lidosta. Arī lidostas neto apgrozījums (saskaņā ar neauditētajiem
rezultātiem) audzis no 8,3 miljoniem latu 2003.gadā līdz 10,3
miljoniem latu pērn.
Dz. Pomers uzsvēra: lai sasniegtu plānotos rezultātus, būs jāveic
vairāki darbi. Šogad paredzēts pabeigt pērnā gada nogalē sākto
lidostas jaunā, tā dēvētā Ziemeļu termināļa, būvi. Šī ēka tiks
izmantota galvenokārt to pasažieru apkalpošanai, kuri nav
Šengenas valstu iedzīvotāji, jo terminālī būs nodrošinātas
labākas iespējas robežkontroles un citu nepieciešamo dienestu
darbībai. Ēkas pirmais un otrais stāvs kalpos pasažieru
vajadzībām, bet trešajā stāvā tiks izvietots Latvijas
aviosabiedrības “airBaltic” galvenais birojs.
Taču lidostas kapacitāte nespēs nodrošināt perspektīvā paredzamo
ikgadējo 5–6 miljonu pasažieru plūsmas apkalpošanu, tāpēc līdzās
pašreizējai lidmašīnu piestātņu ēkai jāuzbūvē vēl divas. Tiks
izveidota arī šādam cilvēku daudzumam atbilstoša bagāžas
šķirotava, bet līdzšinējo stāvlaukumu nomainīs daudzstāvu
autostāvvieta. Lai lidosta spētu piedāvāt tranzītpakalpojumus
lielākiem lidaparātiem, paredzēts pagarināt lidlauka skrejceļus,
šā projekta īstenošanai izmantojot Eiropas Savienības
finansējumu. Paredzams, ka kopējās lidostas paplašināšanas un
modernizācijas izmaksas būs ap 70 miljoni latu.
Lidostas attīstības plāni saistās arī ar tai piederīgās
teritorijas saimniecisko izmantošanu. Apmēram 90 hektāru platībā
(lidostas teritorijas kopplatība ir ap 600 hektāru) tiks ierīkots
biznesa parks, kurā paredzēts būvēt ēkas dažādu uzņēmumu, iestāžu
un organizāciju vajadzībām, kā arī viesnīcas. Parka izveide jau
sākta, un gaidāms, ka biznesa aprindu ieinteresētība par biroju
atvēršanu šajā vietā strauji augs. Jau tiek būvēts valsts akciju
sabiedrības “Latvijas pasts” modernais šķirošanas komplekss,
savukārt AS “Preses nams” lidostas teritorijā plāno tipogrāfijas
celtniecību.
Dz. Pomers pastāstīja, ka nākotnē lidostu ar Rīgas centru
savienos ātrgaitas tramvaja līnija – šāds maršruts iekļauts
Rīgas attīstības plānā, un līnijas atklāšanas termiņi atkarīgi no
Rīgas domes lēmumiem.
Cīņa par investīcijām bijusi sekmīga
Arī satiksmes ministrs Ainārs
Šlesers atzina, ka pagājušais gads lidostas darbā bijis faktiski
revolucionārs. Viņš norādīja, ka lidosta no parasta valsts
uzņēmuma kļuvusi par svarīgu valsts ekonomiskās attīstības
instrumentu, jo nauda, ko pasažieri izdod Latvijā, uzskatāma par
investīciju valsts izaugsmē. A.Šlesers uzsvēra, ka
aviopārvadājumu attīstīšana nepieciešama arī ārvalstu kompāniju
investīciju sekmēšanai. Ministrs atgādināja, ka vēl pirms dažiem
gadiem, piemēram, Francijas uzņēmēji nelabprāt investēja mūsu
valstī tieši transporta problēmu dēļ – gaisa satiksme ar Rīgu
bija neērta un dārga.
Pērnais gads Latvijai bija nozīmīgs arī ar aviosatiksmes cenu
vērā ņemamu pazemināšanos. Iedzīvotājiem lidojumi kļuvuši
pieejamāki, pirmām kārtām pateicoties “lēto” aviosabiedrību
“Ryanair” un “EasyJet” ienākšanai mūsu valsts
tirgū. Ministrs atgādināja, ka nereti izskanējis jautājums – vai
ministrs drīkst personiski runāt ar ārvalstu uzņēmumu vadību par
to iespējamo ienākšanu valsts tirgū. Pēc A. Šlesera domām, cīņa
par investīcijām ir mazas valsts valdības pienākums. Viņš
norādīja, ka šī cīņa devusi augļus – piemēram, Viļņas
lidosta attīstības ziņā ievērojami atpaliek, un daudzi Lietuvas
iedzīvotāji ar automobiļiem un autobusiem dodas uz Rīgu, lai
izmantotu Rīgas lidostas pakalpojumus. Turklāt Lietuvas
galvaspilsētas lidosta saņem nozīmīgas valsts dotācijas, bet
lidosta “Rīga”, kā nopietnam tirgus dalībniekam klājas, savu
eksistenci un darbību nodrošina pati. Zīmīgi, ka šā gada sākumā
lidostas rādītāji ir arī labāki nekā Tallinas lidostai, kaut
agrāk šajā laikā Igaunijas galvaspilsētas lidostā pasažieru
apgrozījums bija lielāks.
Atjaunos iekšzemes aviolīnijas
Satiksmes ministrs pauda
gandarījumu par “airBaltic” aktivitātes pieaugumu. Pērn
Latvijas aviosabiedrība ne vien saglabājusi savu vietu tirgū, bet
arī atklājusi vairākus jaunus maršrutus un izveidojusi bāzi
Viļņā. Latvijas tirgū atgriezusies sabiedrība “Austrian
Airlines”, bet “debitantu” pulku papildinājušas kompānijas
“KLM” un “Uzbekistan Airways”. Pašreizējie lidostas
attīstības tempi ļauj cerēt, ka šogad tiks apkalpoti jau divi
miljoni pasažieru, sliktākajā gadījumā – 1, 5 miljoni.
A. Šlesers arī paziņoja, ka, iespējams, jau šā mēneša beigās tiks
sākti “airBaltic” lidojumi uz Liepāju, bet netālā
nākotnē – arī uz Ventspili. Paredzams, ka sākotnēji nedēļā
būs četri reisi Rīga – Liepāja, bet lidaparātu izlidošanas un
ielidošanas laiki tiks saskaņoti ar lidostas “Rīga” vakara un
rīta ārvalstu reisu grafiku. Diemžēl pagaidām nav iespējams sākt
lidojumus uz Daugavpili. A.Šlesers paskaidroja, ka šās
pilsētas lidlauks atrodas privātā valdījumā, un vietējā
pašvaldība nav centusies problēmu atrisināt. Atcerēsimies:
regulāri iekšzemes avioreisi Latvijā nav bijuši pieejami kopš
pagājušā gadsimta astoņdesmitajiem gadiem.
Juris Bārtulis, “LV”