Paredzēs stingrākus nosacījumus gaisa satiksmes dispečeriem
Šonedēļ Eiropas Parlaments (EP)
pirmajā lasījumā pieņēma priekšlikumu direktīvai par Kopienas
gaisa satiksmes dispečera licenci. Direktīvas mērķis ir saskaņot
valstu atšķirīgās sistēmas attiecībā uz dispečeru licenču
piešķiršanu un veicināt licenču savstarpēju atzīšanu Eiropas
Savienības (ES) dalībvalstīs. Tas nodrošinātu labāku speciālistu
mobilitāti, tātad arī iespēju dalībvalstīm atrast piemērotākos
profesionāļus.
EP deputāti vairākkārt norādīja, ka nepieciešama gaisa satiksmes
dispečeru kompetences paaugstināšanu. Vairākkārt izskanēja
argumenti, ka vienotā gaisa telpā drošībai ir vislielākā nozīme.
Pēc vairākiem nelaimes gadījumiem ar gaisa kuģiem var izdarīt
secinājumu, ka gaisa satiksmes drošība ir visciešākajā veidā
atkarīga no aeronavigācijas dispečeru kompetences. EP deputāti
uzskata, ka vairāk uzmanības būtu jāpievērš drošības,
aizsardzības un krīžu vadīšanas aspektiem apmācības procesā, jo
darbā dispečeriem jābūt gataviem sastapties ar tādām ārkārtas
situācijām kā lidmašīnu nolaupīšanas vai reāli draudi
uzspridzināt kādu no tām.
Direktīvas projekts arī paredz, ka drošības nolūkā dispečeriem ir
jāprot angļu valoda pienācīgā līmenī, lai viņi varētu sazināties
savstarpēji, kā arī ārkārtas gadījumos – ar glābšanas
dienestiem.
Ilze Sedliņa, “LV”
Uzziņai:
2001. gadā Eiropas gaisa satiksmes
industrijā (toreiz Eiropas Savienībā bija tikai 15 dalībvalstis)
strādāja aptuveni 33 tūkstoši darbinieku. Gandrīz puse – 13,5
tūkstoši – no visiem šajā nozarē nodarbinātajiem bija
dispečeri.
Direktīvas projekta nosacījumi par dispečeru kvalifikāciju
attieksies uz visiem gaisa satiksmes uzraugiem, arī militārajā
dienestā strādājošajiem. Jaunajā likumdošanas aktā katrs
licencēšanas ķēdes posms tiks regulēts – institucionālais
ietvars, stingri nosacījumi personām, kuras gribēs apgūt minēto
profesiju, kompetenču sadalījums, lai nodrošinātu caurskatāmību
un savietojamību, kā arī dispečeru apmācības standarti.