Kas santīmu neskaita, pie lata netiek
Daži saimniekošanas un dzīvošanas ekonomiskie nosacījumi
Dr. habil. oec. Arnis Kalniņš
Lai veidotos konkurētspējīgi uzņēmēji
un augtu iedzīvotāju labklājība, uzmanība pievēršama vairākiem
nosacījumiem. Protams, ir tendences un likumsakarības, kuras
varam maz ietekmēt un kuras nosaka globalizācijas procesi. Taču
ir arī dažas iespējas, lai šie apstākļi būtu labvēlīgāki
uzņēmējdarbībai un mājsaimniecībai Latvijā. Būtiska ir
infrastruktūras attīstība, dažādu pakalpojumu cenas un tarifi,
kas ļoti ietekmē ražošanas pašizmaksu
un iedzīvotāju dzīves līmeni.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Par gāzes glabāšanu nedrīkst palikt tukšā
Latvijā ir dārgākie
telekomunikāciju pakalpojumi Baltijā (fiksētās līnijas, mobilā
telefona izmaksas). Tas izriet no apjomīga Eiropas Komisijas
pētījuma par elektronisko komunikāciju tirgu Eiropas Savienībā
(ES). Pētījums liecina, ka, izmantojot tā saukto zvanu groza
metodi un pārrēķinot vietējās izmaksas eirās, Latvijas uzņēmēji
maksā 90 eiras mēnesī par fiksēto biznesa līniju, Lietuvas
uzņēmēji – 59 eiras, bet Igaunijas – 54 eiras. Savukārt Latvijā
fiksētās izmaksas aprēķinātas kā 19 eiras un sarunas – 71 eira
mēnesī. Lietuvā fiksētās izmaksas ir 12 eiras un sarunas – 48
eiras, bet Igaunijā – attiecīgi 7 eiras un 47 eiras mēnesī.
Turklāt, ja tās samēro ar iedzīvotāju pieticīgajiem ienākumiem,
aina izskatās vēl bēdīgāka. Vienlaikus peļņas masa aug strauji –
gan LMT, gan “Lattelekom”. LMT pēdējos trijos gados uzrāda
rentabilitāti virs 30% un vairākus desmitus miljonu latu peļņas
gadā.
Nozīmīgas izmaksas siltuma un elektroenerģijas ražošanā nosaka
dabasgāzes pieejamība un tās cenas. Tas būtiski ietekmē
saimniecisko darbību un mājsaimniecību. Ir zināms, ka kompānijai
“Latvijas gāze” gāzes iepirkšanas cenas ar 2005.gada 1.janvāri no
Krievijas kompānijas “Gazprom” pieauga par 16%. Savukārt
“Latvijas gāze” vēlas, lai cenu pieaugums būtu līdzvērtīgs, lai
uzņēmums varētu gūt līdzekļus, kas nepieciešami investīcijām.
Tāpēc “Latvijas gāze” ir iesniegusi Sabiedrisko pakalpojumu
regulatorā priekšlikumu par dabasgāzes realizācijas gala tarifu
koriģēšanu 2005. un 2006.gadā, kuros kopumā gan ražotājiem, gan
individuālajiem patērētājiem ir paredzēts gāzes tarifu
palielinājums līdz pat 20,3%. Taču vienlaikus vajadzētu izmantot
to iespēju gāzes cenas piebremzēšanai, ka vasarā iesūknētā gāze
ziemas patēriņam (ne tikai Latvijas vajadzībām) tiek uzglabāta
Inčukalna gāzes pazemes krātuvē. Gāzes glabāšana ir pakalpojums,
par ko jāsaņem kompensācija.
Atbilstoši “Latvijas gāzes” un “Gazprom” līgumam gāzes cena trīs
gadu laikā sasniegs pašreizējo Eiropas cenu līmeni, neieskaitot
gāzes tranzīta izmaksas. Būs nedaudz lētāka nekā Vācijā, taču
tikai tāpēc, ka transporta izmaksas ir mazākas.
Visvairāk gāzes cenu kāpums palielinās siltuma tarifus lielajās
pilsētās. Nelielās apdzīvotās vietās ekonomiski izdevīgāk ir likt
lietā atjaunojamas enerģijas avotus (koksnes atkritumiem u.tml.)
dabasgāzes vietā. Te valsts mērogā jāmeklē mērķtiecīgi ilgtermiņa
risinājumi.
Lai nekļūtu dārgāka elektrība un degviela
Jācenšas saglabāt ekonomiski
pamatoti elektroenerģijas tarifi. Lai gan starp Baltijas valstīm
tie ir visai izlīdzināti, tomēr būtiski zemāki nekā Vācijā vai
Zviedrijā. Elektrības pieticīgie un nemainīgie tarifi ir viens no
nopietnākajiem perspektīvajiem jautājumiem. Jaunais Eiropas
komisārs Andris Piebalgs jau sākumā steidzīgi paziņoja, ka
Latvijā smags jautājums ir energotirgus liberalizācija. Tam
piebalsoja arī valsts vadošās amatpersonas, bilstot, ka
“Latvenergo” pēc iespējas drīz jārestrukturizē – sadalot
atsevišķos ražošanas, pārvades un sadales meitasuzņēmumos. Vienas
padomes vietā būs vairākas, utt. Ekonomisko pamatojumu tam, vai
elektroenerģijas pašizmaksa pēc tādiem pārkārtojumiem gala
patērētājam kļūs zemāka, šie autori nedod. Gan tiek bilsts, ka
tas tiešā veidā elektroenerģijas tarifus neietekmēs, – tātad jau
pieļauj, ka netieši tas sekmēs tarifu palielinājumu.
Saskaldīt pēc izmēriem nelielo “Latvenergo” kompāniju nav
pietiekami izvērtēts solis, un šā iemesla dēļ arī var celties
tarifi. Jau šobrīd visu triju Baltijas valstu kvalificētiem
patērētājiem ir iespējams pirkt enerģiju no jebkura ārējā tirgus.
Protams, patērētājam jādod iespēja brīvi izvēlēties
elektroenerģijas pārdevēju. Tāpēc tikko Saeimā iesniegtās
izmaiņas Enerģētikas likumā un no jauna sagatavotais
likumprojekts “Elektroenerģijas tirgus likums” varēs vēl labāk un
pārskatāmāk nostiprināt elektrības piegādātāja izvēles
iespējas.
Lai netieši nesadārdzinātos elektroenerģijas tarifi, likumdošanas
izmaiņās nepieciešamas garantijas, ka gan mātesuzņēmums, gan arī
vērtīgie meitasuzņēmumi (ja tos izveidos) netiks privatizēti,
pēdējos neiepludinot privāto kapitālu. Un galu galā no ES 25
dalībvalstīm 18 nav ievērojušas direktīvas ieviešanas termiņus.
Latvija kā ES dalībvalsts var Briselē pamatot savu nostāju, jo 18
valstu vidū, kuras nav liberalizējušas savu elektroenerģijas
tirgu, pastāv arī savas īpatnības un apjomi.
Sagaidāms, ka Lietuvā tiks slēgti abi Ignalinas
atomelektrostacijas reaktori (viens pērn jau devies atpūtā), no
kuras Latvijas patērētāji par izdevīgām cenām saņem ievērojamu
daļu elektroenerģijas. Tāpēc, lai saglabātu relatīvi zemu
elektroenerģijas ieguves pašizmaksu un līdz ar to realizācijas
tarifus, jaunās Lietuvas valdības programmā iekļauts jau cita
kodolreaktora celtniecības plāns. Saņemts Francijas investoru
piedāvājums nodrošināt tehnoloģijas plānojamā kodolreaktora
celtniecībai (šogad tiek uzsākta arī jaunas atomelektrostacijas
būve Somijā, izmantojot Vācijas un Francijas aprīkojumu).
Elektroenerģijas tarifi visaptveroši ietekmē ražošanas un
mājsaimniecības izmaksas.
Pēdējos gados pieaug degvielas cenas. Taču, izvērtējot stāvokli
Latvijā, var vērot, ka degvielas tirgotāji te realizē šo produktu
pat par augstākām cenām nekā vienā otrā kaimiņvalstī. Tā,
piemēram, viena litra benzīna EuroSuper 95 neto cena
(t.i., kad no bruto cenas atskaitīts akcīzes nodoklis un
pievienotās vērtības nodoklis), Latvijā bija par 2,3 centiem
augstāka nekā vidēji Eiropas Savienības valstīs, bet
salīdzinājumā ar Vāciju pat par 4,6 centiem augstāka. Neto cena
ir degvielu tirgotāju reālie ieņēmumi par degvielas
pārdošanu.
Naftas tirgus kompānijām ir izdevīgs zems akcīzes nodoklis, jo
rodas paplašināts koridors manevram ar neto cenas paaugstināšanu,
lai kāpinātu savu peļņu. Tādēļ vairāku valstu valdības aicina
saprātīgi un ekonomiski pamatoti risināt naftas un degvielas cenu
politiku. Taču ne vienmēr atrod dzirdīgas ausis (atklājas dažādi
skandāli par degvielas tirgotāju, gan pat par stikla ražotāju
savstarpējām norunām cenu politikā). Par to netieši liecina arī
šo kompāniju peļņas dinamika. Tā, Lielbritānijas un Nīderlandes
naftas kompānijas “Shell” (jeb “Royal Dutch/Shell”)
tīrā peļņa 2004.gadā pieauga par 48% (līdz 18,536 miljardiem ASV
dolāru – ap 10 miljardi latu). Norvēģijas naftas kompānijas
“Statoil” peļņa 2004.gadā sasniedza 2,07 miljardus latu,
motivējot ar to, ka ir augstas naftas cenas un dabasgāzes cenas.
Rekordliela peļņa 2004.gadā bija arī “Exxon Mobil” un
“British Petroleum”.
Arī ar aizņemtu grasi var pelnīt
Saimniekošanas apstākļus ietekmē
arī vairāki finansiālie instrumenti. Vienmēr uzņēmējiem svarīgi
ir aizņemties naudas līdzekļus ar labvēlīgiem nosacījumiem savas
saimnieciskās darbības stabilizācijai un paplašināšanai. Diemžēl
ilgus gadus un joprojām Latvijas kredītiestādēs tiek uzturēti
augstāki aizdevumu procenti nekā kaimiņvalstīs (skat. tabulu).
Arī 2005.gada janvārī Latvijā vidēji svērtā gada eirās
izsniegtajiem īstermiņa kredītiem likme bija 5,35% un ilgtermiņa
– 7,92%, bet Lietuvā (2004.gada decembrī) attiecīgi 3,50 un
3,93%, Igaunijā (2004.gada decembrī) – 3,55 un 3,72%. Turklāt
kreditēšanas segmentos tradicionāli izteikti liels īpatsvars
pieder tirdzniecībai un darījumiem ar nekustamo īpašumu.
Latvijā reģistrēto banku lielākā šeit iegūtā peļņa, kas
aizceļojusi pie tā īpašniekiem ārpus valsts, ir devusies tieši uz
ES valstīm. Jārēķinās arī ar to, ka patlaban 54% noguldījumu
Latvijas bankās pieder nerezidentiem. Taču jādomā, ka nerezidenti
vienā mirklī nesāks izņemt savu noguldījumus, kas arī var
izraisīt kredītprocentu paaugstināšanos.
Vēlams palabot nodokļu sistēmā vairākas iekavējušās lietas.
Mērķtiecīgāk virzīties ne par uzņēmuma ienākuma nodokļa likmes
vienkāršu samazināšanu, bet gan par atlaižu noteikšanu uzņēmuma
peļņas nodoklī tiem, kuri savu peļņu iegulda pie sevis
investīciju veidā. Pagaidām atlaides noteiktas tikai tiem
uzņēmumiem, kuri iegulda 10 miljonus latu lielas investīcijas. Šo
kādreiz neveiksmīgi pieņemto normu nekādi nespējam pielabot.
Ievilcies arī vairāku gadu process par nodokļu šķēres novēršanu
dažādām uzņēmēju grupām (15% un 25% no peļņas). Apsverams
jautājums par uzņēmuma ienākuma nodokļa diferencēšanu atkarībā no
iegūtās peļņas masas, kā to ilgstoši praktizē vairākās pasaules
valstīs.
Uzņēmējdarbības aktivizēšanai un bezdarba samazināšanai Latvijas
dziļākajos reģionos, tajā skaitā sevišķi Latgalē, var izmantot
arī tādu finansiālu instrumentu kā, piemēram, diversificēt to
atbalstu, ko varam īstenot ES strukturālo fondu izmantošanas
procesā. ERAF – Eiropas reģionālās attīstības fonda – līdzekļus
apsaimnieko Latvijas investīciju un attīstības aģentūra.
Šajā pašā kontekstā sevišķs atbalsts piešķirams industriālajiem
parkiem Latvijas reģionos un to pilsētās. Varētu regulēt
industriālo parku attīstību, ar struktūrfondu atbalstu attīstot
šo parku izveidošanu reģionos, Rīgai papildu atbalstu
nepiešķirot. Jāpiezīmē, ka koncepcija par industriālo parku
attīstību tika izvirzīta jau pirms kādiem pieciem gadiem, bet
tikai tagad valsts vadošās institūcijas sāk nopietnāk apsvērt šo
uzņēmējdarbības attīstīšanas iespēju. It sevišķi svarīgi te
iekļaut mašīnbūves uzņēmumus, kas labāk nodrošinātu industriālo
parku noslogojumu.
Patlaban galveno interesi gūst infrastruktūras sakārtošanas
projekti, tālāk – komercdarbības pilnveidošana atbilstoši
starptautisko standartu prasībām. Pēdējā gadījumā gan projekti
saistīti ar būvmateriālu rūpniecību – dolomīta, dolomīta šķembu,
minerālo ceļu būvmateriālu, asfaltbetona, polistirola,
putupoliuretāna, fibrolīta, flīžu, māla pulvera ražotņu
modernizāciju, saistībā ar koksnes izmantošanu – granulu, logu un
durvju, iepakojuma un līdzīgām ražotnēm. Mazāk projektu ir
aparātbūvniecībā, mašīnbūvē – te ir tikai SIA “Hanzas
elektronika”, SIA “Dambis” un daži citi. Pavisam maz pretendē uz
jaunu produktu un tehnoloģiju attīstības jomu. Vispār kopumā
normatīvajos aktos veicami kompleksi grozījumi, lai panāktu
lūzumu saimnieciskajā attīstībā valsts attālākajos reģionos, kā
arī rūpniecības attīstībā.
Uzņēmēji un iedzīvotāji ļoti ilgojas, lai tiktu sakārtoti tādi
infrastruktūras objekti kā autoceļi. Reālākā izeja apstākļos, kad
Latvijā ir zemākais iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ES
valstu vidū, ir veidot valsts ilgtermiņa investīciju programmu
autoceļu remontam, rekonstrukcijai un būvniecībai. Valsts
investīciju programmā, ko varētu izstrādāt līdz šā gada vidum,
šai stratēģijai jāparedz prioritāra, pirmšķirīga vieta, pārējās
nepieciešamās investīcijas atliekot, iekonservējot. Valsts parāds
pašreiz nav liels, un valstij ir jāaizņemas naudas līdzekļi
ārvalstīs vai jāmeklē cits finanšu piesaistes veids. Tas ne tikai
uzlabos saimniekošanas apstākļus reģionos un atbilstošu
investīciju piesaisti, bet arī paaugstinās nodarbinātību, radīs
papildu impulsus būvmateriālu un citu ar šo sfēru saistīto nozaru
attīstībai.
Kredītlikmes Latvijā, Igaunijā un Lietuvā 2004.gadā, procentos
Kredītu veidi |
Latvijā |
Igaunijā |
Lietuvā |
Likmes izsniegtajiem
kredītiem kredītiestādēs nacionālajā valūtā: |
|
|
|
Likmes izsniegtajiem
kredītiem kredītiestādēs eiras valūtā: |
|
|
|