Čehu mākslas leģenda
Cirks. Grafiska kolāža, 1968 Attēls no izstādes bukleta |
“Vladimīrs Boudnīks ir vienīgā
čehu mākslas leģenda 20. gadsimtā” – tā par savu tautieti saka
mākslas zinātnieks Zdeneks Primuss, ar kura gādību pašlaik
Ārzemju mākslas muzejā Rīgā atvērta pāragri mirušā mākslinieka
darbu izstāde “Starp avangardu un pagrīdes mākslu”. Pirmos
izstādes apmeklētājus viņš arī iepazīstināja ar Vladimīra
Boudnīka (1924–1968) jaunrades ceļu, kas aizsākās nu jau pagājušā
gadsimta 50. gados un kam bija atvēlēti tikai kādi desmit
gadi.
Viņa daiļradi ietekmēja ne tikai paša personība, bet arī tā laika
sabiedriski politiskie apstākļi Čehoslovākijā. Pirmajos pēckara
gados ritēja normāla mākslas dzīve, notika arī daudzas citu
valstu modernās mākslas izstādes. Sakari sāka aprauties 1948.
gadā, kad valstī pie varas nāca komunisti. Un tāpēc Vladimīrs
Boudnīks palika pasaulē neiepazīts mākslas novators, jaunas
koncepcijas un jaunu grafikas tehniku radītājs. Arī pašu zemē
viņa abstrakto mākslu vara neatbalstīja, reizēm pat nievāja un
vajāja. Šo stāvokli labi raksturo arī izstādes nosaukums.
Vladimīrs Boudnīks dzimis Olomoucā. Viņš ieguva tehnisko
izglītību un strādāja rūpniecībā. Mākslas darbiem izmantoja
dažādus neparastus materiālus un pats izstrādāja dažādus
apstrādes paņēmienus. Mākslinieks izgudroja un attīstīja tādas
tehnikas kā “strukturālo grafiku” un “magnētisko grafiku”. Tajās
viņš izteica savas vīzijas, savu pasaules izjūtu. Starp viņa
novatoriskajām idejām ir arī tā sauktais eksplozionisms, kura
pamatā ir uzskats, ka jebkurš cilvēks savā būtībā ir radoša
personība un tikai dzīves apstākļi vai pārlieka cieņa pret mākslu
bieži neļauj viņiem radoši izpausties. Ideja par mākslu kā dzīves
sastāvdaļu un cilvēku kā radošu indivīdu tiem laikiem bija par
stipru un arī tagad nav vispāratzīta.
Zdeneks Primuss atgādināja, ka Vladimīrs Boudnīks pirmais sāka
aktīvi sadarboties ar publiku. Jau 1949.gadā viņš pie Prāgas namu
tolaik noplukušajām sienām aicināja cilvēkus pateikt, ko viņi
tajās var saskatīt. To, ka sienas runā, apliecināja arī Rīgā ne
visai sen notikusī mākslas izstāde “Siena”. Bet Prāgā tolaik
aktīvo mākslinieku veda uz policijas iecirkni. Tomēr viņš
iecerēto akciju atkārtoja vairāk nekā 200 reižu. Tiek uzskatīts,
ka Vladimīrs Boudnīks spēcīgi ietekmējis čehu jauno mākslinieku
daiļradi. Tomēr tie, kas viņu mēģinājuši atdarināt, īpašus
panākumus nav guvuši.
Mākslinieka aiziešana bijusi traģiska. Viņš bija apprecējis gados
krietni jaunāku sievu, kuras draugu kompānija viņu reiz krogā
izsmējusi. Pārnācis mājās, mākslinieks uzmetis sev cilpu kaklā.
Tā viņš jau dažkārt bija darījis, tas viņam sagādājis kādu
dīvainu baudu. Bet šoreiz viņš apsēdies uz palodzes, paslīdējis,
un cilpa savilkusies. Zdeneks Primuss, kas pētījis viņa mūža
gājumu un tagad raksta monogrāfiju, ir pārliecināts, ka tas
noticis netīšām. Ja mākslinieks būtu dzīvojis ilgāk, viņš katrā
ziņā būtu sasniedzis jaunas virsotnes.
Prāgā notikusi plaša Vladimīra Boudnīka piemiņas izstāde, kas
aptvērusi visu viņa jaunradi. Trešā daļa no tās ir atceļojusi uz
Rīgu. Šī tātad ir viņa pirmā lielā ārzemju izstāde. To veido
galvenokārt viņa unikālās abstraktās grafikas, kas priecē ar
krāsām un ritmiem, ar noskaņām un reizēm arī ar figurālu
kompozīciju iezīmēm. Eksponētas arī savdabīgas fotogrāfijas. Arī
šajā jomā mākslinieks bijis novators. Dziļāk ielūkoties šīs
radošās personības domu un atziņu pasaulē palīdz arī viņa
dienasgrāmatu fragmenti un vēstuļu izlase. Rīgā izstāde būs
atvērta līdz 3. aprīlim. Pēc tam tā ceļos uz Dāniju, Spāniju un
tālāk uz Āfrikas valstīm. Pasaule iepazīs čehu leģendu.
Jānis Rozenieks