Zem politisko lielvaru riteņiem
Baltijas valstu jautājums starptautiskajās attiecībās 1940. – 1991. gadā
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
1.
Šā gada maijā Latvijas Republika atzīmēs neatkarības deklarācijas pieņemšanas 15.gadadienu. Jubilejas gaidās ir interesanti ielūkoties Baltijas valstiskuma likteņos pēc neatkarības zaudēšanas 1940.gada vasarā.
PSRS vēstniecībā Rīgā
saformētās “Latvijas Tautas valdības” priekšsēdētājs
Augusts Kirhenšteins 1940.gada 30.jūlijā uzrunā Tautas
saeimas Pilnvaroto delegāciju, kurai bija lemta apkaunojošā
misija doties uz Maskavu, lai “lūgtu” PSRS parlamentu
oficiāli iznīcināt suverēno Latvijas valsti |
Latvijas valsts
dramatiskās iznīcināšanas dienas. PSRS Tautas komisāru
padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Višinskis, Staļina
inspirēto politisko prāvu “lielinkvizitors”, 1940.gada
5.jūlijā no PSRS vēstniecības balkona okupācijas armijas
klātbūtnē uzrunā improvizētās “Latvijas darbaļaužu”
demonstrācijas dalībniekus |
Baltijas jautājuma rašanās
Ļoti traģisks Latvijai un pārējām
Baltijas valstīm bija PSRS un nacistiskās Vācijas parakstītais
Molotova – Ribentropa pakts. Tas noteica, ka Latvija, Lietuva un
Igaunija nonāk Padomju Savienības ietekmes sfērā. Balstoties uz
šo noziedzīgo vienošanos un izmantojot kara laikā radušos
situāciju, Padomju Savienība 1940. gada jūnijā okupēja un
anektēja visas trīs Baltijas valstis. Padomju Savienība jau tajā
laikā visiem spēkiem centās panākt savas politikas starptautisku
leģitimitāti. Pasaules lielvaras neatzina Latvijas, Lietuvas un
Igaunijas okupācijas likumību, un tā starptautiskajās attiecībās
apmēram 50 gadus pastāvēja tā sauktais Baltijas jautājums.
Kopumā, izvērtējot starptautiskās sabiedrības attieksmi pret
Baltijas valstu likteņiem, redzams, ka tā laika gaitā ir bijusi
dažāda, ar tendenci mainīties atkarībā no politiskās situācijas
un konjunktūras pasaulē. Gandrīz neviena no Rietumu
demokrātiskajām valstīm neatzina Baltijas valstu okupāciju un
aneksiju de iure. Daļa šo valstu notikušo atzina de
facto. Līdz ar to, kaut arī no 1940. līdz 1990. gadam
Latvija, Lietuva un Igaunija atradās pilnīgā PSRS kontrolē un kā
valstis reāli nepastāvēja, tās, vadoties no starptautiskās
likumdošanas, nebeidza pastāvēt kā starptautisko tiesību
subjekti. Daudzus gadu desmitus pasaules sabiedrība neakceptēja
to, ka spēka vai draudu lietošana starpvalstu attiecībās piešķir
spēka lietotājai valstij jebkādas likumīgas tiesības.
Savienoto Valstu atbalsts
Viskonsekventāk jau 1940. gada vasarā PSRS
veikto Baltijas valstu okupāciju nosodīja ASV. 23.jūlijā tās
valsts sekretāra vietnieks Samners Velless nāca klajā ar īpašu
deklarāciju. Tajā bija uzsvērts: “Pēdējo dienu laikā viens no
trīs mazo Baltijas valstu – Igaunijas, Latvijas un Lietuvas
– varenākajiem kaimiņiem strauji tuvojas mērķim pa aplinku
ceļiem, kurus tas ir izvēlējies, lai iznīcinātu šo valstu
politisko un teritoriālo integritāti. Kopš tās dienas, kad šo
republiku tautas pirmo reizi ieguva savu patstāvību un
demokrātisku valsts iekārtu, Savienoto Valstu tauta ar dziļu un
simpātisku interesi ir sekojusi to patstāvības apbrīnojamajam
progresam. Visai pasaulei zināma mūsu valdības politika.
Savienoto Valstu tauta nosoda katru vardarbību, vienalga, vai to
īsteno, lietojot varu vai varas lietošanas draudus. Tāpat tā
nosoda jebkādu kādas valsts, lai cik spēcīga arī tā būtu,
iejaukšanos otras suverēnas valsts, lai cik vāja tā būtu,
iekšējās lietās.”
Ar šo deklarāciju ASV skaidri paziņoja Padomju Savienībai un
pārējām valstīm, ka neatzīst Latvijas, Lietuvas un Igaunijas
aneksiju un inkorporāciju. ASV savu pozīciju balstīja uz
1932.gadā formulēto Stimsona doktrīnu, kas paredzēja neatzīt
citas valsts teritorijas sagrābšanu, ja tā īstenota ar spēku vai
draudu palīdzību. Līdz ar to arī pēc 1940.gada jūlija ASV
turpināja darboties visu triju Baltijas valstu diplomātiskās un
konsulārās pārstāvniecības. Uzticību S.Vellesa pasludinātās
deklarācijas principiem ASV apliecināja jau 1940.gada 7. un
15.augustā. Kad PSRS vēstnieks ASV Konstantīns Umanskis
pieprasīja triju Baltijas valstu diplomātisko pārstāvniecību
slēgšanu un šo valstu īpašumu atdošanu Padomju Savienībai, viņam
tika izskaidrota ASV noliedzošā pozīcija. ASV 4.septembrī
brīdināja arī Lielbritāniju, aicinot neatzīt Padomju Savienības
soļus attiecībā pret Latviju, Lietuvu un Igauniju.
Valsts turpinās pastāvēt trimdā
Pēc Latvijas Republikas aneksijas un inkorporācijas PSRS ārvalstīs pastāvēja un turpināja darboties tās diplomātiskais dienests, kas bija mūsu valstiskuma leģitīms nesējs pasaulē. Zināma loma bija arī Latvijas valdības 1940.gada 17.maijā pieņemtajam lēmumam par ārkārtas pilnvaru piešķiršanu sūtnim Kārlim Zariņam Londonā. Tās noteica K.Zariņa tiesības aizstāvēt Latvijas intereses visās valstīs, izņemot Igauniju, Lietuvu, Somiju, Zviedriju, Padomju Savienību un Vāciju. K.Zariņam bija tiesības izdot saistošus rīkojumus visām Latvijas pārstāvniecībām ārvalstīs, izņemot minētās valstis. Sūtnis K.Zariņš drīkstēja rīkoties ar valsts līdzekļiem, visu kustamo un nekustamo mantu, iecelt un atcelt sūtņus, iecelt delegātus starptautiskām sapulcēm un konferencēm, pārvietot misiju darbiniekus, likvidēt pārstāvniecības, izņemot sūtniecību ASV. Ārkārtas pilnvaru 5.pants noteica: ja K.Zariņš nomirtu vai zaudētu rīcības brīvību, ar šo lēmumu viņam piešķirtās tiesības pārietu Latvijas sūtnim Amerikas Savienotajās Valstīs Alfrēdam Bīlmanim. Pilnvaru spēkā stāšanās laiku bija tiesības noteikt ārlietu ministram, dodot par to attiecīgu rīkojumu sūtnim Londonā. Ja tehnisku iemeslu dēļ ārlietu ministrs nevarēja nodot rīkojumu, pilnvaras stājās spēkā automātiski. Kā papildu nosacījums bija noteikts K.Zariņa telegrāfisks pieprasījums ārlietu ministram, no kura nesaņemot atbildi 24 stundu laikā, sūtnis varēja sākt rīkoties uz ārkārtas pilnvaru pamata. Vadoties no ārkārtas pilnvarām, K.Zariņš krīzes situācijā kļuva par Latvijas diplomātiskā dienesta vadītāju ārzemēs.
Jau drīz pēc Latvijas okupācijas sākās asiņainas represijas pret latviešu patriotiem. Tās īstenot okupācijas varas ievestajiem spīdzinātājiem palīdzēja vietējie kangari. Attēlā: Latvijas PSR iekšlietu tautas komisārs Alfons Noviks 1940.gadā savā darba kabinetā Foto no “Latvijas Vēsture. 20. gadsimts”, “Jumava”, 2005. |
“...ienāk padomju karaspēks”
1940.gada 17.jūnijā K.Zariņš
Londonā saņēma ārlietu ministra Vilhelma Muntera telegrammu:
“Visā valstī ienāk padomju karaspēks un ieņem svarīgākās
iestādes.”
Iepazinies ar šo dokumentu, K.Zariņš uzskatīja, ka Latvijas
Ministru kabinetam ir atņemta rīcībspēja un ārkārtas pilnvaras
stājušās spēkā. Trimdas vēsturnieks Edgars Andersons savulaik
atzina, ka K.Zariņam piešķirtās ārkārtas pilnvaras bija
ierobežotas un tām piemita būtiski trūkumi. Tomēr, neraugoties uz
to, ārkārtas pilnvarām bija ļoti nozīmīga loma Latvijas
valstiskuma idejas uzturēšanā pasaulē, kā arī valsts diplomātiskā
un konsulārā dienesta darbības nodrošināšanā ilgus gadu desmitus.
Ārkārtas pilnvaras apliecināja, ka Latvija izjuta agresijas
draudus no PSRS un gatavojās tiem. Visi šie soļi liecināja, ka
Latvija negatavojas akli piekāpties potenciālajam
agresoram.
Būtisks trūkums, ko pieļāva Kārļa Ulmaņa valdība traģiskajās
1940.gada jūnija dienās, bija nespēja dot rīkojumu sūtniecībām
ārvalstīs protestēt pret Latvijas okupāciju un aneksiju.
Neraugoties uz to, jau jūlija pirmajās nedēļās Latvijas vēstnieki
ārvalstīs konstatēja, ka PSRS ir veikusi Latvijas nelikumīgu
sagrābšanu. Situāciju sarežģīja arī tas, ka, Padomju Savienībai
pārņemot kontroli Latvijā, valdība klusējot pieņēma visas šā
režīma prasības. PSRS savukārt centās izplatīt pasaulē
informāciju, ka Baltijas valstis labprātīgi nostājušās uz cieša
sadarbības ceļa ar Maskavu un ir gatavas iestāties Padomju
Savienībā.
Turpinājums sekos