Logs uz vakardienu, kas tepat blakus
Lietuvas Neatkarības atjaunošanas dienas priekšvakarā Latvijas Mākslinieku savienības galerijā Rīgā durvis vērusi izstāde “Antans Sutkus. Ikdienas dzīves arhīvs. 1959–1993”.
Antans Sutkus attēlam devis nosaukumu “Prāmis Antakalnis – Žirmūnai. Viļņa. 1964”. Nēre nav Daugava, krietni šaurāka, arī attālums starp diviem Lietuvas galvaspilsētas jaunajiem rajoniem vien pāris kilometru, pat lāga vizināšanās nesanāk. Tomēr fotodarbs saista gan ar iekšējo dramaturģiju, gan pagātnes elpu. Var mēģināt iztēloties, kas ar prāmja braucējiem noticis tālāk, nu jau šie puiši un jaunietes ir krietni pāri pusmūžam |
Lietuviešu fotogrāfs Antans Sutkus (1939) ir labi pazīstams ne tikai savā dzimtenē un citur plašajā pasaulē, bet arī Latvijā. 1998.gadā Rīgā lielu ievērību guva izcilā meistara izstāde Fotogrāfijas muzejā. Tāpat fotocienītāju kolekcijās mūsu zemē noteikti var atrast A.Sutkus fotoalbumus “Neringa”, “Lietuva” un citus. Vēl labāk Antanu Sutku zina kolēģi. Ilgus gadus viņš bijis 1969.gadā nodibinātās Lietuvas Fotomākslinieku savienības vadītājs, bieži viesojies Latvijā.
Pusmiljons atmiņu
Tomēr izstādē Daugavmalā
skatītājus uzrunā pavisam cits Antans Sutkus. Līdz šim
nepublicētos attēlos patiesi un reizēm pat nežēlīgi skarbi pretī
panāk nesenais padomju laiks. Ikdiena bez retušas un
pieēnojumiem, kas arvien nosedza un aizklāja oficiālajai varai
nepatīkamo.
Autors izstādes atklāšanā atzina, ka neredz gala ciklam, kam pats
devis nosaukumu “Lietuvas ļaudis”. Negatīvos snauž sejas, kāds
pusmiljons atmiņu. Cik lielai gan jābūt atmiņu pūralādei, kur to
visu satilpināt?
2003.gadā izdotajā albumā “Ikdienas arhīvs” Jons Valatkevičus
ievietojis apceri “12 punkti par Antanu Sutku”. Tur rakstīts arī
tā:
“Totalitārā valstī ikdiena nebija cieņā. Dižais
totalitārisms savu pastāvēšanu balstīja nākotnes vīzijā un visiem
spēkiem liedza brīnīties, kā tā sasniedzama. Ceļazīme kā mirāža
rādīja nākotni, kuras finišs aizvien attālinājās. Bet
ikdiena bija traģiska – fantastiskās vīzijas radīšanā
iejūgtās sabiedrības ikdienu veidoja zaudējuma pieredze,
no kārtējā līdz nākamajam. Totalitārisms atsvieda atpakaļ tajā
laikā, kad valdīja tikai imperatora patiesība, kad viss, kas
risinājās aiz pils sienām, neinteresēja ne vēsturnieku, ne
mākslinieku.”
Domājams, pēdējā atzinumā J.Valatkevičus nav īsti precīzs. Par
vēsturniekiem nerunāsim, viņiem aizvien nācies pieciest, ka pret
vēju spļaut nav ieteicams. Mākslinieki ir cita kaluma. Ja visi
interesētos tikai par valdnieka bļodām, tad nebūtu tā sauktās
atvilktņu literatūras, nebūtu aizliegtu filmu, izstādīšanai
neatļautu mākslas darbu. Un nebūtu arī Antana Sutkus izstādes
“Ikdienas dzīves arhīvs”.
Imitētā ikdiena
Bet turpināsim J.Valatkevičus domu
par ikdienu:
“Valstiskā ikdiena bija jārada tieši. To nācās simulēt,
pielāgot tai piemērotāko formu, taču akumulējot visu bīstamo
saturu. Padomju pilsoņu oficiālo ikdienu cēla priekšā
filmas, ziņu reportāžas, fotoattēli žurnālos. Pirmajā acu
uzmetienā šīs ikdienas dzīves vaibsti bija patiesi – savā veidā
tie imitēja ļaužu ikdienu.
Tomēr tā bija tikai forma. Bet saturs tika filtrēts vismaz divas
reizes. Pirmo veica paši autori – viņi zināja, ka sejām jāpauž
oficiālā ikdienas izpratne. Otru filtrēšanu izdarīja seju
žūrija – ne kino, ne ziņu izlaidumi tēlu izvēlē nepieļāva
pašdarbību. Turklāt redzamo piezemēja ideoloģizēti komentāri.
Filmu kadri ilustrēja sižetu, fotogrāfija žurnālā – rakstu. Un ir
taču labi zināms, kā pievienotais komentārs pavērš attēla
uztveri.”
Piemērs par padomju ofici-ālās ikdienas izpratni. Latvijā no
mutes mutē gluži kā anekdote klīda pastāsts par kādu Maskavas
fotogrāfu, kam allaž somā līdzi bija arī kaklasaite, ar ko
izgreznot kārtējo darba vīru tīrumā vai rūpnīcā.
Izstādē latviešu fotomākslinieks Gunārs Binde, runājot par kolēģa
ciklu “Neredzīgo skolā”, sarunā ar šo rindu autoru atzina: “Daļu
citu darbu jau varētu dabūt līdz izstādei arī padomju laikā, bet
tā meitene ar pioniera kaklautu gan negāja cauri – akls
pionieris, tas padomju valstī nebija iedomājams un rādāms.”
Kas īpaši valdzina A.Sutkus fotoattēlos? Tas, ka nekādi nekārojas
atgriezties tur redzamajā ikdienā. Jāatzīst, tikpat labi gandrīz
ikviens darbs varētu būt tapis arī Latvijā. Vienīgi šur tur
uzraksti lietuviešu mēlē uzreiz dod fotogrāfijām vietas
piesaisti. Lai nu kā, tās ir pavisam tuvas pagātnes liecības, kas
laika gaitā tieši ar savu dokumentālo tiešumu kļūst aizvien
vērtīgākas.
Andris Sproģis, “LV”