Noskaidros labākos Baltijas zīmolus
Tuvojas noslēgumam konkurss “Baltic Brand 2005”. Gatavojoties pieteikumu izvērtēšanai, uzņēmuma pārstāvji tikās diskusijā, kurā pārrunāja ar zīmolu veidošanu un attīstību saistītus jautājumus.
Konkurss “Baltic Brand” ir
ikgadējs konkurss, kura mērķis ir noteikt un apbalvot labākos
zīmolus Baltijas valstīs, kā arī stimulēt uzņēmēju konkurenci
kopējā Eiropas Savienības tirgū. Konkursā var piedalīties
uzņēmumi, kas darbojas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, ja tiem
pieder šajās valstīs reģistrētas preču zīmes dažādās preču un
pakalpojumu kategorijās. Konkursa ekspertu komisijā ietilpst
mārketinga speciālisti no trim valstīm. Vērtējuma rezultāti tiek
apkopoti, galvenokārt ņemot vērā aptaujā noskaidroto sabiedrības
viedokli. Konkurss tika izsludināts 6. decembrī, un pieteikumi
tiks pieņemti vēl līdz 15. martam. Šobrīd no Latvijas, Lietuvas
un Igaunijas pieteikušies 47 dalībnieki. To vidū ir piemēram,
“Hansabanka”, “Hansa līzings”, “Tukuma piens”, “Bauskas alus” un
citi uzņēmumi. Pasākuma organizatori prognozē, ka šogad to būs
vairāk nekā pērn. Jāatgādina, ka pagājušajā konkursā piedalījās
50 uzņēmumi. Balvas tiks piešķirtas divās konkursa nominācijās –
“Baltijas brends” un “Nacionālais brends”.
Lai uzklausītu uzņēmēju viedokļus par zīmola lomu uzņēmuma
attīstībā, konkursa veidotāji tikās ar “Baltic Brand 2005”
dalībnieku pārstāvjiem. Uzņēmumu mārketinga speciālisti dalījās
pieredzē un pārdomās par zīmola iespējām, īpašu uzmanību
pievēršot Baltijas reģiona tirgus specifikai.
“Baltic Brand 2004” uzvarētāja “Hansabankas” pārstāve,
mārketinga nodaļas vadītāja Oksana Sivokobiļska atzina, lai
izvirzītos par līderi Baltijā, jāspēj sekmīgi konkurēt arī abu
kaimiņvalstu tirgos. Viņa uzsvēra: “Uzņēmumam ienākot citas
valsts tirgū, klientu uzticība ir jāiekaro no jauna.” Tāpēc īpaša
vērība jāvelta zīmola popularitātes un izprotamības veicināšanai.
Svarīgs mārketinga uzdevums ir arī valodu barjeras pārvarēšana,
jo preču kategorijas nosaukums var būt saprotams vienā zemē, bet
citas valsts pircējiem šķist neko neizsakošs. O.Sivokobiļska arī
norādīja, ka būtiska ir ne tikai preces vai pakalpojuma
kvalitāte, bet arī tās pasniegšanas veids. Sekmīga komunikācija
starp pakalpojuma sniedzēju un tā saņēmēju var nodrošināt
uzņēmumam uzticamu klientu loku. Tādēļ zīmola veidošanā jānovērtē
arī klienta personiskās solidaritātes veidošanas nozīme. Savukārt
uzņēmuma “Tukuma piens” mārketinga speciālists Armands Artihovičs
akcentēja nozīmi, kāda ir zīmola tradicionālajai popularitātei
atsevišķos reģionos. Lai konkurētu ar jau pieredzējušiem tirgus
dalībniekiem, jaunpienācējiem jāprot pircēju apziņā nostiprināt
sava zīmola tēlu.
Apbalvošana konkursam “Baltic Brand 2005” plānota 19.maijā
Baltijas ekonomikas forumā. Pērn par Latvijas nacionālo gada
zīmolu tika atzīts izziņu centrs “118”, bet par konkursa
“Baltijas gada zīmols 2004” uzvarētāju kļuva akciju sabiedrība
“Hansabanka”.
Jānis Nicmanis