Spriež, kā reformēt lauksaimniecību
“Ja reformētā Eiropas Savienības (ES) Kopējā lauksaimniecības politika (KLP) tiks ieviesta saprātīgi, tā neradīs spēcīgu sitienu pa Latvijas lauksaimnieku kabatām,” 9.martā seminārā par ES KLP reformu teica Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūta (LVAEI) pārstāvis Andris Miglavs.
Šajā seminārā tika prezentēti rezultāti pētījumam par “ES KLP 2003.gada reformas ieviešanas Latvijā reģionālās un mikroekonomiskās ietekmes novērtējumu”. Pētījumu izstrādājuši LVAEI pētnieki. Tajā analizēti iespējamie KLP ieviešanas scenāriji un to realizācijas sekas, ieguvumi un zaudējumi dažādiem lauksaimniecības sektoriem, saimniecību grupām un reģioniem.
Jaunā KLP - nozīmīgas izmaiņas
ES KLP izveidota 1957.gadā un kopš
tā laika tikusi vairākkārt reformēta. Lēmums par pašreiz
notiekošo reformu tika pieņemts 2003.gada 26.jūnijā, lai
paaugstinātu ES lauksaimniecības konkurētspēju un veicinātu
ilgtspējīgu lauksaimniecības un lauku attīstību. Šī KLP reforma
nozīmīgi maina līdzšinējo lauksaimniecības atbalsta sistēmu, kā
arī rada būtiskas izmaiņas lauku attīstības politikā, norāda LR
Zemkopības ministrija (ZM).
Viena no būtiskākajām izmaiņām, ko radīs jaunā KLP, ir vienotā
maksājuma ieviešana. Vienotais maksājums ir maksājums par
attaisnoto lauksaimniecības zemi, kas ir uzturēta labā
lauksaimniecības un apkārtējās vides stāvoklī, izņemot ilggadīgās
kultūras, mežus un zemi, kas netiek izmantota lauksaimniecības
nolūkiem, informē ZM. Jaunajās ES dalībvalstīs Vienotais
maksājums jāievieš līdz 2009.gada sākumam.
Iespējami dažādi KLP ieviešanas scenāriji
Zemkopības ministrs Mārtiņš Roze
uzsvēra, ka Latvijai kā ES dalībvalstij ir obligāti jāievieš
reformētā KLP, tomēr politikas ieviešanas gaitā valstij ir
piedāvātas zināmas izvēles iespējas. Iespējamie izvēles varianti
ir trīs – lēmums par vienotā maksājuma ieviešanas gadu, par
maksājuma piesaistīšanu vai nepiesaistīšanu ražošanai, kā arī par
Vienotā maksājuma un citu KLP elementu dažādošanu pa reģioniem.
Tieši uz dažādām šo triju izvēļu kombinācijām ir balstīti LVAEI
piedāvātie KLP ieviešanas scenāriji.
LVAEI piedāvā četrus pamatscenārijus un vienu papildscenāriju.
Pamatscenāriju pamatā ir divi KLP aspekti – ieviešanas gads un
maksājumu piesaistes ražošanai līmenis. Pirmie divi piedāvātie
scenāriji ir reformētās KLP ieviešana 2006.gadā un attiecīga
maksājumu piesaistīšana vai nepiesaistīšana ražošanai maksimāli
pieļaujamajā līmenī. Otri divi scenāriji ir reformētās KLP
ieviešana 2009.gadā un arī maksājumu piesaistīšana vai
nepiesaistīšana ražošanai. Papildu scenārijā ir paredzēta
maksājumu dažādošana atkarībā no ražošanas veida vai reģiona,
kurā lauksaimniecības ražotājs atrodas.
Dažādas iespējas KLP ieviešanā
Jaunā vienotā maksājuma ieviešana
var notikt vai nu tuvāko gadu laikā, vai arī tikai 2009.gada
sākumā. A.Miglavs norādīja, ka katram no šiem ieviešanas
termiņiem ir savas priekšrocības un trūkumi – ilgāks pārejas
posms aizkavē turpmāko attīstību, bet dod iespēju zemniekiem
pamazām iepazīties ar jauno kārtību. Vēlākas ieviešanas gadījumā
lauksaimnieciskai ražošanai tiks izmantotas par 15 – 20
procentiem lielākas zemes platības. Latvijai ir jāpieņem lēmums,
vai lielāka attaisnojamā platība ir tās attīstības
interesēs.
Otra izvēle jāizdara attiecībā uz maksājumu piesaistīšanu vai
nepiesaistīšanu ražošanai. Saskaņā ar reformēto KLP notiek pāreja
no ražošanas atbalsta uz atbalstu ražotājiem. Tātad maksājumi
tiek pilnīgi vai daļēji atdalīti no ražošanas. Kā norādīja Andris
Miglavs, atšķirīgi reģioni iegūs no atšķirīgiem scenārijiem.
Zemgales reģionam izdevīgāka ir Eiropas Savienības maksimāli
pieļautā maksājumu saistīšana ar ražošanu, savukārt
Austrumlatvijai izdevīgāka būtu maksājumu atdalīšana no
ražošanas. Atsevišķi reģioni nevar efektīvi izmantot dažādu
scenāriju priekšrocības. Piemēram, Vidzemes potenciālos ieguvumus
ierobežo pastāvošās piena kvotas. Tāpat atšķiras dažādu
lauksaimniecības sektoru ieguvumi no atšķirīgiem maksājumu
piesaistīšanas ražošanai līmeņiem.
Arī reģionalizācija jeb Vienotā maksājuma dažādošana atkarībā no
valsts reģiona ir Latvijas ziņā. Saskaņā ar pieņemtajām normām,
Latviju var uzskatīt par vienu reģionu, jo tajā ir mazāk nekā
trīs miljoni attaisnoto hektāru. Tomēr valstij ir dota iespēja
sadalīt teritoriju arī sīkākos reģionos un piemērot atšķirīgas
maksājumu tiesību likmes par hektāru un dažādot citus KLP
reformas elementus, norādīja Zemkopības ministrijas
pārstāvis.
Rezumējot LVAEI pārstāvis A.Miglavs uzsvēra, ka sabiedrībai ir
jāizdara izvēle starp dažādajiem scenārijiem, kuru īstenošanas
gadījumā būs atšķirīgi ieguvēji un zaudētāji. “Nav vienotas
atbildes par labāko izvēli,” teica A.Miglavs.
Savukārt Mārtiņš Roze pauda pārliecību, ka tiks rasts saprātīgs
kompromiss starp nozarēm un reģioniem, kas nodrošinās ne tikai
ienākumu celšanu, bet arī augstākas kvalitātes gala produktus.
“Lai to īstenotu, diskusijā jāiesaista ne tikai tiešie
lauksaimniecības ražotāji, bet arī pārstrādātāji,” teica M.Roze,
atbildot uz jautājumu par to, kā veidot diskusiju, lai tiktu
nodrošināts labākais reformētās KLP ieviešanas
scenārijs.
Materiālus sagatavojusi
Ieva Ušča