
Ekonomikas ministrs, informējot par pirmajās 100 darbības dienās paveikto
Ekonomikas ministrs Krišjānis
Kariņš uzskata, ka “Ekonomikas ministrijas paveiktais 100 dienās,
kopš strādā Aigara Kalvīša valdība, ir labs pamats veiksmīgam
turpmākajam darbam. Šajā laikā paveikts daudz privatizācijas
procesa pabeigšanā, ES struktūrfondu reģionālās pieejamības
veicināšanā, elektroenerģijas tirgus liberalizācijā, kā arī
uzņēmējdarbības vides pilnveidošanā”.
Kā viens no būtiskākajiem darbiem jāmin skaidri iezīmētais
privatizācijas procesa nobeigums – ministrija izstrādājusi un
valdībā atbalstījusi likumprojektu “Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likums” jeb privatizācijas pabeigšanas jumta likumu.
Likumprojekts kalpos kā ceļvedis privatizācijas procesa un
sertifikātu izmantošanas pabeigšanā. Tāpat izstrādāti un valdībā
atbalstīti grozījumi septiņos ar privatizācijas procesu
saistītajos likumos.
Otra nozīmīgākā aktivitāte saistīta ar Eiropas Savienības
struktūrfondu veiksmīgu apguvi. Šeit ieviesta atklātība Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) darbā, izskatot
uzņēmēju pieteiktos projektus struktūrfondiem. Šobrīd ikviens
uzņēmējs, zinot savu identifikācijas numuru, var sekot līdzi,
kurā uzskatīšanas stadijā atrodas viņa projekts, kā arī jebkuram
interesentam ir iespēja vērot projektu virzību LIAA interneta
mājas lapā. Bez tam tiek atdoti otrreizējai izskatīšanai tie LIAA
noraidītie projekti, kuri nav pieņemti formālu iemeslu dēļ, nevis
pēc būtības, jo, pēc ministrijas vadības domām, Ekonomikas
ministrijai ir jāpalīdz uzņēmējiem apgūt ES fondu līdzekļus,
nevis jārada papildu šķēršļi.
Lai veicinātu
struktūrfondu projektu īstenošanu Latvijas reģionos, ir
izstrādāti attiecīgi grozījumi normatīvajos aktos, kuri jau
tuvākajā laikā tiks virzīti izskatīšanai valdībā. Šeit paredzēts
atbalsts Latvijas reģionu uzņēmējiem projektu sagatavošanā;
pastiprināta informācijas plūsmas nodrošināšana ārpus Rīgas, it
īpaši Latgalē; viena mēneša “saaudzēšanas” periods starp
programmas atvēršanas izsludināšanas un pieteikumu pieņemšanas
sākšanu; atbalsts industriālo parku attīstībai ārpus Rīgas;
diversificēt atbalsta intensitāti, ņemot vērā projekta
realizēšanas vietu – reģionos īstenotiem projektiem atbalsta
intensitāte augstāka, visaugstākā Latgalē; kā arī, pārdalot
līdzekļus, atkal tiks atvērta vispopulārākā, bet šobrīd slēgtā
infrastruktūras uzlabošanas programma.
Kā labi paveikts darbs vērtējama arī Valsts enerģētikas krīzes
centra vadīšanu no 2005.gada 9. līdz 17.janvārim. Centra uzdevums
bija koordinēt elektroenerģijas piegādes atjaunošanu, nodrošinot
elektroenerģijas piegādi prioritāri tajās vietās, kurās tā bija
visvairāk nepieciešama.
Enerģētikas krīze parādīja, cik ļoti mūsu valsts ir atkarīga no
elektroenerģijas piegādes, taču, kā izrādās, valstij nav
elektroenerģijas atkarības mazināšanas stratēģijas jeb skatījuma
uz to, kā valsts turpmāk nodrošinās enerģētisko neatkarību. Lai
izstrādātu valsts enerģētikas neatkarības nodrošināšanas
koncepciju, 22.aprīlī notiks konference, kurā tiks apskatīti
dažādi enerģētiskās neatkarības nodrošināšanas attīstības
varianti, pie kuriem darbu turpinās ekspertu darba grupa, lai
varētu piedāvāt valdībai apstiprināšanai skaidru attīstības
koncepciju.
Būtisks solis sperts enerģētikas tirgus liberalizācijā –
izstrādāts un valdībā jau atbalstīts jauns Elektroenerģijas
tirgus likums, ar kuru turpmāk tiks regulēti visi Latvijas
elektroenerģijas tirgus jautājumi. Likumā noteikta
elektroenerģijas tirgus atvēršanas tiesiskā regulācija, un tas
izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai, kas regulē
pieeju tirgum.
Izstrādāti un valdībā atbalstīti grozījumi Enerģētikas likumā,
kas no līdzšinējā likuma izslēdz elektrības nozares regulējumu,
ko turpmāk noteiks jaunais Elektroenerģijas tirgus likums.
Grozījumi paredz, ka VAS “Latvenergo” nav privatizējams un visas
uzņēmuma akcijas ir valsts īpašums.
Veiktas arī vairākas nozīmīgas aktivitātes uzņēmējdarbības vides
uzlabošanā. Izstrādāti nepieciešamie grozījumi Būvniecības
likumā, lai veicinātu būvniecības procesa caurskatāmību, tādējādi
mazinot korupcijas iespējamību. Sākta būvatļauju reģistra
izveide, kur katram sabiedrības loceklim būs pieejama informācija
par jebkuras būves celtniecības likumību, atļauju izsniegšanu, kā
arī būvuzņēmēju reģistra izveidošana, kas atvieglos birokrātisko
procesu uzņēmējam licences saņemšanai.
Ministrija ierosinājusi Finanšu ministrijai pēc iespējas drīzāk
pilnībā atcelt stingrās uzskaites preču pavadzīmju “arhaisko”
lietošanu, tā mazinot administratīvos šķēršļus uzņēmējiem un
pildot valdības deklarācijā noteiktos mērķus uzņēmējdarbības
vides sakārtošanā.
Aktualizēts jautājums par valsts interešu ievērošanu “Ventspils
naftā”. Lai gan valstij ir četri no 11 VN padomes locekļiem, tā
nespēj ietekmēt procesus uzņēmumā, kā arī ne EM, ne
Privatizācijas aģentūra konfidencialitātes dēļ nevar iegūt
informāciju par padomē lemtajiem jautājumiem.
Vienlaikus izstrādāta un valdībā apstiprināta “Ventspils naftas”
valsts kapitāldaļu (38,6%) pārdošanas stratēģija, kuras mērķis ir
panākt iespējami augstāku cenu par valsts kapitāldaļām.
Stratēģija paredz sākt sarunas ar citiem “Ventspils naftas”
akcionāriem, lai izveidotu kontrolpaketi, to pārdodot atklātā
izsolē.
Lai nākotnē izvairītos no situācijas, ka ostu valdes locekļi paši
sev nosaka atalgojumu, piemaksas un kompensācijas, Ekonomikas
ministrija ir izstrādājusi un valsts sekretāru sanāksmē jau ir
uzsaukti grozījumi Ostu likumā. Tie paredz, ka ostu valdes
locekļu atalgojumu noteiks Ministru kabinets, ņemot vērā ostu
darbību raksturojošos lielumus.
Ieva Zīberga, ekonomikas ministra padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos