
Pastāvēs, kas pārmainīsies. Arī ANO
Par ANO reformām veltīto zinātnisko konferenci
2005.gada 11.marts Madridē. Spāņu studenti un pasniedzēji savdabīgā akcijā piemin pērnā gada 11.marta terora akta upurus Foto: A.F.I./EPA |
Pagājušopiektdien, 11.martā, Rīgā
notika zinātniska konference “Drošāka pasaule – mūsu kopīgā
atbildība. Skats no Latvijas”, kurā tika apspriests ANO ekspertu
ziņojums draudu, izaicinājumu un pārmaiņu jautājumos.
Konferencē piedalījās Latvijas Ārlietu ministrijas darbinieki,
politologi un akadēmisko aprindu pārstāvji, kā arī Vācijas,
Nīderlandes, Itālijas, ASV, Izraēlas, Norvēģijas un vairāku citu
valstu diplomāti.
Solidaritātes apliecinājums
“Mums jāatgādina Latvijas
sabiedrībai, ka pasaule ir pietiekami maza un mūs nopietni
ietekmē arī tas, kas notiek šķietami tālu,” atklāšanas uzrunā
teica ārlietu ministrs Artis Pabriks. Viņš uzsvēra konferences
dienas, 11.marta, nozīmīgumu, jo apritēja gads kopš baisā terora
akta Madridē. Šajā dienā arī Spānijas galvaspilsētā notika
zinātniska konference par drošības jautājumiem. “Līdz ar to mūsu
Rīgas konference ir arī solidaritātes apliecinājums,” piebilda
Latvijas ārlietu ministrs, uzsverot, ka risinājumus drošības
nostiprināšanai mēs spēsim rast, vienīgi visām valstīm aktīvi
sadarbojoties.
A.Pabriks uzsvēra, ka ne vien ANO, bet arī Eiropas Savienībai
(ES) un NATO struktūrām, kā arī Baltijas un Ziemeļvalstu
sadarbībā nepieciešamas nopietnas reformas, jo ekonomiskā un
politiskā vide pēdējos gados ir dramatiski mainījusies un vecajos
ietvaros pastāvošās organizācijas vairs netiek efektīvi galā ar
savām funkcijām. “Mums jāmainās, lai neizmirtu kā dinozauri,”
pajokoja Artis Pabriks, atgādinot, ka par ANO reformas
nepieciešamību runāja jau mūsu Valsts prezidente pērn ANO
Ģenerālajā asamblejā Ņujorkā. Ārlietu ministrs pauda atbalstu
ierosinājumam iekļaut ANO Drošības padomē jaunas valstis,
vispirms jau Vāciju un Japānu.
Ministrs atcerējās aukstā kara situāciju, kad ANO Drošības padomē
pie apspriežu galda sēdēja potenciālie pretinieki un baidīja
viens otru. Tagad baidīšanas nepieciešamība atkritusi un
kardināli jāmainās arī ANO struktūrām. Viņš aicināja padomāt par
veto tiesību nepieciešamību ANO darbībā – vai veto princips
patiesībā sekmē vai kavē Drošības padomes darbu.
Artis Pabriks pieskārās arī dažkārt starptautiskajā diplomātijā
un arī mūsu valsts sabiedrībā dzirdētai domai, ka aukstā kara
laikā, kad situāciju pasaulē noteica divi polāri politiskie un
militārie bloki, situācija pasaulē esot bijusi stabilāka.
A.Pabriks apstrīdēja šo tēzi, atgādinot, ka visbiežāk kari
izcēlušies tieši laikos, kad pastāvējusi multipolaritāte. Pēc
ministra domām, daudz lielāka politiskā stabilitāte valda arī
tajās daudznāciju valstīs, kurās pastāv lielas un mazas etniskās
grupas.
Ārlietu ministrs konferences dalībniekiem atgādināja ANO
ģenerālsekretāra Kofi Annana vārdus, ka “cīnoties pret terorismu,
nedrīkstam pazaudēt sasniegumus cilvēktiesību jomā”.
A.Pabriks arī uzsvēra, ka šis gads Latvijai ir bagāts ar jauniem
izaicinājumiem, jo pieaugusi mūsu ietekme pasaulē. Taču, pēc viņa
domām, Latvija nav bijusi pietiekami aktīva ANO struktūrās.
Ministrs pastāstīja par Latvijas diplomātiskajiem centieniem tikt
iekļautai ANO Cilvēktiesību komisijā, kur uz vienīgo vakanci
pretendē mūsu valsts un Azerbaidžāna.
Nevar pastāvēt bez uzticēšanās
Plašu, visai kritisku ANO ekspertu
ziņojuma vērtējumu sniedza Latvijas Universitātes politikas
zinātņu doktorante Gunda Ignatāne.
“Lai arī lielākā daļa ziņojuma ir pragmatiski balstīta uz
politisko realitāti, vietām atzinumi slīgst virspusējā
skatījumā,” uzsvēra G.Ignatāne, savu tēzi ilustrējot arī ar ANO
ekspertu atziņu, ka “kolektīvā drošība nevar pastāvēt bez
savstarpējas draudu atzīšanas. Pretējā gadījumā valdīs
pašpalīdzība, neuzticēšanās dominēs pār visu un nebūs iespējams
panākt ilgtermiņa sadarbību savstarpējam labumam.”
“Atmiņā paturot civiliedzīvotāju mocīšanas, izvarošanas un
nogalināšanas gadījumus miera nodrošināšanas operāciju laikā,
iepriekšminētā atziņa šķiet vai nu ideālistiska, vai pat,
ļaunākajā gadījumā, vienpusēja,” teica Latvijas Universitātes
doktorante. “Pašpalīdzības jeb starptautiskās sabiedrības
neiesaistīšanas iemesls var būt daudz triviālāks nekā nevēlēšanās
atzīt draudus. “Kolektīvā drošība nevar pastāvēt arī bez
savstarpējas uzticēšanās un miera nodrošinātāju patvaļas
visstingrākās ierobežošanas, kas šajā gadījumā ir pat mazāk
morālās stājas un vairāk tiesiskas paļāvības, efektīvas vadības
un kontroles jautājums,” uzsvēra G.Ignatāne.
Arī Latvijas Universitātes profesore Žaneta Ozoliņa, runājot par
kolektīvo drošību konvencionālo un netradicionālo draudu
kontekstā, pauda visai kritisku vērtējumu ANO ekspertu
izstrādātajam dokumentam, kurā “diagnoze noteikta, bet nav
parādīti ārstēšanās līdzekļi”. Ž.Ozoliņas ieskatā, viens no
galvenajiem ANO ekspertu analīzes trūkumiem ir arī pārāk plaši
formulētie jēdzieni, kas paver plašas interpretācijas
iespējas.
Tomēr, pēc Ž.Ozoliņas domām, ANO ekspertu izstrādātais dokuments,
kaut ne tuvu nav ideāls, ir pamats plašai diskusijai.
Profesore Ozoliņa uzsvēra, ka mūsdienās draudiem raksturīga
tendence ir mainīgums – tradicionālie draudi ļoti ātri var
pāraugt netradicionālos. Terorisms daudzos gadījumos, piemēram,
pēc 2001.gada 11.septembra terora aktiem Ņujorkā un Vašingtonā,
kļūst par valsti vienojošu faktoru. Taču kā tiek analizētas
terorisma saknes?
Vai tās meklējamas cilvēka agresīvajā dabā? Varbūt galvenais
cēlonis ir plašā ieroču pieejamība?
Draudu mūsdienu pasaulē netrūkst
Latvijas Ārpolitikas institūta
direktors Atis Lejiņš savas pārdomas veltīja jaunajiem draudiem
Eiropas Savienības (ES) kontekstā. Viņš uzsvēra, ka neviena
valsts šobrīd pilnībā nespēj tikt galā ar drošības problēmām.
Pērn pieņemtajā ES Drošības stratēģijā minēti vienpadsmit globālo
draudu veidi, no kuriem terorisms ir tikai viens. Pārdomām Atis
Lejiņš minēja faktu, ka ik gadu organizētās noziedzības darbības
dēļ transatlantiskajā telpā mirst 20 tūkstoši cilvēku – vairāk
nekā terora aktos. Organizētās noziedzības organizāciju kopējais
budžets veido 8 procentus no pasaules valstu kopējā budžeta. Ne
mazākas briesmas slēpj arī globālās saslimšanas un citi draudi.
Taču tas, protams, nemazina terorisma bīstamību.
A.Lejiņš uzsvēra, ka ļoti svarīgi ir atšķirt terorismu no
starptautiskā terorisma. Jo gan pagātnē (“Sarkanās brigādes”
Itālijā), gan šodien (spriedze Ziemeļīrijā) atrodami piemēri, kad
teroristi aktīvi darbojas vienā valstī.
Pēc A.Lejiņa domām, perspektīvs līdzeklis terorisma draudu
mazināšanai ir sarunas. Savas tēzes ilustrēšanai viņš minēja
angļu oficiālo iestāžu sarunas ar separātistiem Ziemeļīrijā. Pēc
Latvijas Ārpolitikas institūta direktora domām, ļoti būtisku lomu
terorisma draudu mazināšanā var uzņemties arī nevalstiskās
organizācijas.
Nevainīgu cilvēku ciešanas
Detalizēti terorisma draudus
analizēja arī Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Edgars
Rinkēvičs. Viņš minēja šķietamo paradoksu, ka joprojām nav pat
izstrādāta vienota terorisma definīcija – ir atrodami veseli 109
terorisma definējumi. Taču viena no būtiskākajām terorisma
iezīmēm ir nevainīgu cilvēku ciešanas. Turklāt šīs ciešanas
izpaužas daudz plašāk un daudzveidīgāk, nekā esam raduši domāt.
Piemēram, Pasaules tirdzniecības centra sagraušana Ņujorkā
iegrūdusi nabadzībā 10 miljonus cilvēku.
“Pēc 2001.gada 11.septembra un 2004.gada 11.marta terora aktiem
Madridē mēs esam saskārušies ar globālā terorisma tīklu,” teica
Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs. “”Al Qeda”
vairs nav organizācija, tā jau kļuvusi par kustību.” Teroristi
lieto aizvien jaunas metodes, bieži vien upurējot idejas vārdā
dzīvību, un tas cīņu pret terorismu padara daudz
sarežģītāku.
E.Rinkēvičs arī pieskārās objektīvajiem faktoriem, kas apgrūtina
starptautisko sadarbību cīņā pret terorismu. Piemēram, būtu naivi
domāt, ka dažādu valstu izlūkdienesti apmainīsies ar slepeno
dienesta informāciju. Viņš arī informēja, ka Latvijā daudz tiek
darīts terorisma briesmu novēršanai. Drošības policija veido
pretterorisma centru. Šajā virzienā darbojas arī citas drošības
struktūras. Pēc valsts sekretāra domām, militārie instrumenti nav
vienīgie un nav pat visefektīvākie līdzekļi terorisma briesmu
novēršanai. Taču arī viņš atzina, ka labas idejas terorisma
apkarošanai bieži vien nonāk pretrunā ar cilvēktiesībām. Pēc
E.Rinkēviča domām, ANO savu plašo apjomu dēļ nevar būt operatīvs
mehānisms cīņai pret terorismu, bet ir un paliek universāls un
leģitīms instruments.
Edgars Rinkēvičs oponēja Ata Lejiņa viedoklim par sarunu
produktivitāti cīņā pret terorismu. “Mēs esam deklarējuši, ka
nevedam sarunas ar teroristiem,” viņš uzsvēra. “Vai gadījumā, ja
mēs nonāksim līdz sarunām ar teroristiem, tā jau nebūs mūsu
sakāve?” E.Rinkēvičs retoriski vaicāja.
Šo rindu autors gan neredz pretrunu abu referentu viedokļos.
Latvijas Ārpolitikas institūta direktors acīmredzot domāja angļu
varas iestāžu stratēģiskās sarunas ar Ziemeļīrijas separātistu
politiskajiem līderiem un citus analoģiskus gadījumus. Kamēr
teroristu prasību pieņemšanu konkrētu terora aktu laikā tiešām
varētu uzskatīt arī par sakāvi, jo tā pavērtu ceļu teroristu
jaunām, vēl smagākām prasībām.
Jānis Ūdris,
“LV”
janis.udris@vestnesis.lv