
Par briesmām zina, bet negriež tām ceļu
Visaptverošais krājums par ceļu satiksmes, gāzes un elektrības lietošanas drošības, ugunsdrošības, pirmās palīdzības sniegšanas un citiem drošības aspektiem nonāks katrā skolā. Tas izdots, lai rosinātu skolotājus pievērst lielāku uzmanību minētajām tēmām mācību procesā pamatskolā un kalpotu viņiem kā palīgs.
Bērnos jāizkopj izpratne, ka viņiem pašiem jārūpējas par savu veselību un drošību Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tilts starp priekšmetiem
Nepilngadīgie iet bojā ceļu
satiksmes negadījumos, noslīkst, nositas, savainojas vai tiek
savainoti visdažādākās situācijās. Tā, piemēram, ugunsnelaimēs
bojāgājušo bērnu skaits gadiem ir nemainīgi augsts: aizvadītajā
gadā – 11, aizpērn – 14, bet vēl gadu iepriekš – arī 11.
Pēdējos gados celtā trauksme par bērnu traumatismu ir
likumsakarīga, jo notiekošo nelaimju cēloņiem beidzot jādod
pretspars. Viens no apspriestā risinājuma kompleksa aspektiem –
nepieciešamība mācīt drošības jautājumus skolās – īpašā uzmanības
lokā nonāca pērn. Speciālistu darba grupu, kuras darbalauks ir
drošības jautājumu mācību problēmu šķetināšana, koordinē
Izglītības satura un eksaminācijas centrs (ISEC). Pirmais
taustāmais veikums – nule laists klajā metodiskais un
informatīvais materiāls pamatskolas klašu audzinātājiem un mācību
priekšmetu skolotajiem “Drošība. Metodiskie ieteikumi
pamatskolai”. To ISEC sagatavojis sadarbībā ar dažādām
institūcijām.
Drošības jautājumu apgūšanai nav obligāts statuss, taču materiālā
apkopoti dažādi ieteikumi un parādīti veidi, kā skolotāji var
sniegt zināšanas audzēkņiem un veicināt to apgūšanu pamatskolā
audzinātāja stundā un 5. – 9.klasē arī vairākos mācību
priekšmetos. Tieši integrētā pieeja, kā uzskata metodiskā
materiāla autori, nodrošinās, ka skolēni zināšanas neignorēs
praksē. Nule klajā laistajā krājumā apkopoti speciālistu
ieteikumi un vispārējā pieeja, kādos priekšmetos un ar kādiem
paņēmieniem var sekmēt skolēnu izpratni par drošības jautājumiem
un to ievērošanu ikdienā savas un citu drošības un veselības
saglabāšanā. ISEC vadītājs Māris Krastiņš par metodiskajiem
ieteikumiem saka: “Tie ir kā tilts starp priekšmetiem,
atspoguļojot drošības jautājumus kopsakarībās.”
Krājums noderēs arī visām tām institūcijām, kas grib sniegt
ieguldījumu bērnu drošības jautājumu risināšanā.
Praksē ignorētās zināšanas
Pērn aizsākās diskusijas par
atsevišķu drošības jautājumiem veltītu mācību priekšmetu.
Pagaidām netiek plānots izveidot atsevišķu mācību stundu.
“Mūsu centra pozīcija, par kuru esam vienojušies arī Ceļu
satiksmes drošības padomē, ir tāda, ka jāveido un jāattīsta
apmācību sistēma, nevis jārada viens atsevišķs priekšmets,”
skaidro ISEC vadītājs. “It kā šķiet, ka atsevišķs priekšmets ir
ļoti vienkāršs un efektīvs risinājums. Taču jāņem vērā, ka jau
šobrīd bērni pārsvarā zina, ko nedrīkst darīt. Jautājums, vai
viņi to ievēro un kā rīkojas praksē.” Piemēram, bērns zina, ka
nedrīkst iet pāri ielai pie sarkanās gaismas. Ceturtajā klasē
drošības mācībā viņam to vēlreiz izskaidros. Vai tieši tas varētu
kļūt par garantu, ka bērns to ievēros, īpaši ja viņa vecāki
atvases klātbūtnē droši šķērso ielu pie sarkanās gaismas? ISEC
skatījumā, sekmēt skolēnu izpratni par pareizu rīcību var,
izmantojot apmācības sistēmas pieeju un cikliski atgriežoties pie
katra konkrētā drošības aspekta.
“Ar vienu stundu nedēļā, kur mācīs, ko nedrīkst darīt, diez vai
būs līdzēts. Ar dažādiem apdraudējumiem bērnam ir saskare ik uz
soļa. Mūsu pozīcija ir tāda, ka arī drošības jautājumiem jāvijas
cauri ikdienai konkrētos mācību priekšmetos,” skaidro
M.Krastiņš.
Vēl viens no ISEC vadītāja minētajiem argumentiem – nepieciešams
tūlītējs risinājums. Atsevišķa mācību priekšmeta ieviešanai ir
vairāki tādi priekšnosacījumi kā laiks, mācību grāmatu un
metodikas izstrādāšana, skolotāju sagatavošana, skolēnu slodzes
palielināšana un finansējums. “Varam cīnīties, lai būtu atsevišķs
priekšmets, un pēc gadiem četriem pieciem to ieviest. Taču ko
darīsim visus šos gadus?” retoriski vaicā ISEC vadītājs, vēlreiz
atkārtodams, ka pēc pašreizējiem nosacījumiem efektīvākais ceļš
ir veidot apmācības sistēmu. ISEC skatījumā, ja drošības
jautājumi tiktu mācīti dažādos priekšmetos, būtu nodrošināta to
pilnīgāka apguve. Tai, tāpat kā vides izglītībai, “dabiski
jāiekļaujas” esošajos mācību priekšmetos. Piemēram, ķīmijas vai
fizikas stundās var apgūt elementāras zināšanas par drošību, kas
lieti noder ikdienā.
“Izmantojot esošās iespējas, var iegūt pietiekami labu
rezultātu,” domā M.Krastiņš.
Lai bērniem un pusaudžiem nostiprinātu zināšanas un izpratni, ka
ikdienā nevajag rīkoties pretrunā ar tām, iecerēts drošības
nedēļas rīkot arī septembra un maija pirmajā nedēļā. Šogad pirms
mācību gada nobeiguma drošības nedēļai dots nosaukums “Es.
Vasara. Drošība”, lai jaunajai paaudzei atraktīvi atgādinātu par
dažādiem drošības aspektiem.
Ilze Apine, “LV”