Par visas sabiedrības rūpi vardarbības mazināšanā
“Vardarbība ir visaptveroša un
jūtīga sabiedrības veselības problēma pasaulē un arī Latvijā, tai
pašā laikā vardarbība bieži ir paredzama un novēršama. Nāves
gadījumi, kas iestājušies pēc vardarbības, ir tikai problēmas
redzamā daļa. Visbiežāk nav pieejami dati un informācija par
vardarbības patiesajiem apmēriem. Mēs varam tikai nojaust
aisberga apmēru zem ūdens. Esošie dati nedod pareizu priekšstatu
par problēmas patiesajiem apmēriem. Tas arī ir galvenais iemesls,
kādēļ sabiedrībā vardarbības problēma nav pienākoši novērtēta,”
uzsver Pasaules veselības organizācijas pārstāvniecības vadītāja
Aiga Rūrāne.
14.martā ANO aģentūras (ANO Attīstības programma, ANO Bērnu fonda
Latvijas Nacionālā komiteja, ANO Informācijas centrs un Pasaules
veselības organizācija) uzsāka kampaņu pret vardarbību. Tās
mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību vardarbības cēloņiem un
sekām, kā arī sekmēt valsts pārvaldes, pašvaldību un nevalstisko
organizāciju sadarbību.
Kampaņā ir akcentētas trīs problēmas: vardarbība pret sievieti,
vardarbība pret bērnu un pret sevi vērsta vardarbība. Latvijā
2003.gadā pašnāvību izdarījuši 604 cilvēki. Latvijā pašnāvībās
iet bojā vairāk cilvēku nekā transporta negadījumos. Pēc
oficiālās statistikas, no cietsirdības un vardarbības cietuši 150
bērnu, bet 29% sieviešu atzinušas, ka ir cietušas no fiziskas
vardarbības.
Krīzes centra “Skalbes” direktore Dace Beināre preses konferencē
uzsvēra: “Es ceru, ka šī kampaņa liks aizdomāties deputātiem, ka
ir nepieciešamas izmaiņas likumos, lai aizsargātu no vardarbības
cietušās sievietes. Ja policija saņem izsaukumu par vardarbību
ģimenē, vienīgais līdzeklis ir aizturēt varmāku uz trim stundām.
Varmākam būtu jāmeklē jauna dzīvesvieta, nevis sievietei un
bērniem jādodas prom no mājām.”
Centrālais un vienojošais elements kampaņā pret vardarbību ir
vides reklāma, kas līdz pat 2005.gada beigām parādīsies uz
stendiem Rīgā un citās lielākajās Latvijas pilsētās ar vides
reklāmas uzņēmuma “Clear Channel Latvia” atbalstu. “Viena
no galvenajām kampaņas mērķauditorijām ir jaunieši, un, kā
liecina mūsu pētījumi, vides reklāma ir viens no efektīvākajiem
mediju risinājumiem šīs auditorijas uzrunāšanai. Ceru, ka ar
spilgtu un uzmanību piesaistošu vides reklāmu vardarbības
novēršanas jautājumu izdosies aktualizēt plašākā mērogā – gan
Rīgā, gan Latvijas reģionos. Ir skaidrs, ka sociālajiem
projektiem parasti ir ierobežoti finansiālie resursi, tādēļ
“Clear Channel” turpinās tos atbalstīt arī turpmāk,”
atzīst uzņēmuma ģenerāldirektore Everita Ušacka.
Kampaņas aktivitātes
• Rīgā, Jūrmalā, Liepājā un Daugavpilī izvietoti lielformāta
vides plakāti, kas mudina apzināties vardarbības ietekmi uz
cilvēku dzīvi un veselību. Plakātos būs norādīts krīzes tālrunis
no vardarbības cietušo cilvēku atbalstam.
• 18.martā pulksten 11 ANO namā (Pils ielā 21) notiks diskusijas
ar politikas veidotājiem un nevalstiskajām organizācijām par
pašnāvības problēmu Latvijā.
• 21.martā Liepājā un 22.martā Daugavpilī notiks diskusijas par
vardarbības mazināšanas iespējām pašvaldībās.
• Notiks semināri pašvaldībās par veidiem, kā novērst vardarbību
pret sievietēm un kā profesionāli palīdzēt cietušajām sievietēm.
Semināros iesaistīsies tiesu darbinieki, ārsti, policisti,
pastnieki, sociālie darbinieki, māju apsaimniekotāji – cilvēki,
kas visbiežāk uzzina par vardarbības gadījumiem ģimenē.
• Papildu resursu piesaistīšana krīzes centram “Skalbes”, lai
nodrošinātu atbalsta sniegšanu vardarbības upuriem.
• Sabiedrības informēšana: mājas lapa
www.pretvardarbibu.lv; informatīvas kartītes par
vardarbības veidiem un palīdzības saņemšanu.
ANO Attīstības programma