Eslingene dzīvē un uz skatuves
Aizvadītajā nedēļā Nacionālajā teātrī pazīstamais mūziķis Alberts Legzdiņš rīkoja preses konferenci sakarā ar dziesmuspēles “Eslingene” izrādēm Latvijā.
Mazā Latvija Vācijas zemē
Otrā pasaules kara laikā, sarkanarmijai tuvojoties Latvijai, ap 200 tūkstoši latviešu devās bēgļu gaitās. Daudzi armiju sadursmēs kā starp dzirnakmeņiem zaudēja dzīvību, ne viens vien pēc vāciešu sakāves atgriezās komunistu okupētajā dzimtenē. Tomēr lielais vairums izceļotāju nokļuva kara izpostītajā Vācijā, kur rietumu sabiedrotie tos izvietoja bēgļu nometnēs, sagādājot vismaz apstākļus izdzīvošanai. Latvieši mitinājās daudzās nometnēs, lielākā no tām bija netālu no Štutgartes Eslingenē, nelielā pilsētā Nekāras krastā.
Alberts Legzdiņš Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Kā atceras bijušie bēgļu nometņu
dalībnieki vai pārvietotās personas jeb DP, no turienes radies
arī vārds “dīpīši”, dzīve tajās nebūt nebija viegla. Tūlīt pēc
kara vairums gan cerēja, ka nometnes ir īslaicīgas apmešanās
vietas, ka drīz visi varēs atgriezties savā brīvā un neatkarīgā
valstī. Ieva Martinsone no Kalifornijas atceras: “...Mēs,
nometnes bērni, gājām ar katliņu uz kopējo virtuvi pēc zirņu
viras –“zaļajām briesmām”. Par iztikšanu nācās gādāt dažādi,
sevišķi tiem, kam bija bērni.” Daudzi pieaugušie mēģināja
spekulēt. Var jau saukt to arī smalkāk – par maiņas tirdzniecību.
Daudziem nekas neizdevās, bet citi atklāja sevī jaunus talantus,
kas noderēja arī vēlāk. Darba nebija. Vislabākā valūta bija
cigaretes, degvīns, kas tika iemainīti pret daudz vajadzīgākām
mantām. Dažādās nometnēs bija daudz kopīga, bet bija arī
atšķirības katrā sabiedroto zonā. Franču zonā, piemēram, bēgļiem
bagātīgi deva vīnu, kas noderēja maiņai pret ko citu. Eslingene
tika dēvēta par mazo Latviju, ļaudis te ieradās no malu
malām.
Daudzi vēl neapjauta, ka līdz ar ierašanos nometnē kļuvuši
līdzīgi – vienkārši bēgļi, jo, kā atceras Ģertrūde Blūma, sākumā
pie istabu durvīm parādījās uzraksti: ministra ... kundze,
ģenerāļa ... kundze utt. Drīz vien tika ierīkota pirts, kuru
pārzināja Jānis Krastiņš. Viņš uz durvīm uzrakstīja: Jānis
Krastiņš – pirtnieks. Pie viņa varēja dabūt siļķes un ...
kosmētikas piederumus.
Kur latvieši, tur Dziesmu svētki
Eslingenē saplūda dažāda vecuma
bēgļi. Nometne kļuva par savdabīgu latviešu kultūras centru, jo
liela tās iemītnieku daļa bija radoši cilvēki. Kad kļuva skaidrs,
ka mājās braukšana var aizkavēties, sākās izglītošanās un arodu
mācīšanās. Plinsavas skolas ēkā Plašajā (Breite) ielā
mācības uzsāka latviešu pamatskola, Pilsskolā – ģimnāzija, darbu
sāka aušanas, šūšanas, kokgriešanas, rotkaļu, skaistumkopšanas,
zobu tehniķu, mūrnieku un daudzu citu arodu kursi. Kā savās
atmiņu piezīmēs raksta mūzikas skolas vadītāja dziedātāja Elza
Mekša, skolā mācījās 250 skolēni un arī pieaugušie. Skolā
strādāja 24 skolotāji. 1947.gada 25.maijā Eslingenē tika sarīkoti
Dziesmu svētki ar virsdiriģentiem Haraldu Luidemani, Volfgangu
Dārziņu un Jāni Austrumu. Tie bija pirmie Dziesmu svētki ārpus
Latvijas ar sešsimt dziedātājiem dažādu novadu
tautastērpos.
Un kā nu latvieši dzīvotu bez teātra spēlēšanas, ja Eslingenē
bija ieradušies vairāk nekā sešdesmit pazīstamu aktieru ar pašu
Liliju Štengeli. Tika izrādītas “Minhauzena precības”,
“Skroderdienas Silmačos” un “ Trejmeitiņas”, vēlāk arī citas
lugas. Eslingenes Latviešu teātrī kā jauna aktrise savu mākslas
ceļu sāka vēlāk Amerikas Latviešu teātra Bostonas ansambļa daudzu
galveno lomu atveidotāja Mirdza Melkerte. Eslingenē nonāca arī
daudzi izglītoti mūziķi, kas citiem mācīja klavierspēli un
dziedāšanu. Baletdejotājs Jānis Ērglis nodibināja savu baleta
skolu.
Bet Vācijā visiem no milzīgā bēgļu pulka nebija palikšana. No
Eslingenes un pārējām nometnēm pa visu plašo pasauli izklīda
“mazās Latvijas” pagaidu iemītnieki, paņemot līdzi atmiņas,
pārdzīvoto un iegūto. Pēc ilgiem gadiem daudzi no viņiem var
satikties izrādē “Eslingene”.
“Čikāgas piecīšu” šefa ideja
XII Latviešu dziesmu svētkos
Toronto 2004. gada jūlijā notika dziesmu spēles “Eslingene”
četras izrādes, kuras ar lielu sajūsmu uzņēma trimdas latvieši.
Šovasar no 8. līdz 16. jūlijam “Eslingene” tiks spēlēta Rīgā uz
Nacionālā teātra skatuves.
Stāsta izrādes ieceres un libreta autors Alberts Legzdiņš: “Ideja
par šādas izrādes veidošanu man radās tāpēc, ka pats esmu
bijušais eslingietis, jo sešus gadus tur pavadīju, dzīvodams trīs
gadus nometnē un tikpat – vācu sabiedrībā. Pirms dažiem gadiem
sadarbojos ar Andreju Jansonu “Lolitas brīnumputna” izrādes
veidošanā. Tad man ienāca prātā doma – ja var atrast tik
talantīgus dziedātājus un tēlotājus, kāpēc neiestudēt kaut ko
lielāku un interesantāku par pasakām, par velniem un raganām, ko
mēs satiekam katru dienu? Tā soli pa solim, iesaistot Lolitu,
Brigitu, Andri Ritmaņus, sākām darbu, lai gan realizēt tik lielu
projektu nebija viegli. Pārsteidzoši, cik daudz trimdā talantīgu
un izskatīgu tēlotāju izauguši, kuri labi prot latviešu valodu.
Galvenais, ka viņi jūtas kā latvieši, kas trimdā nemaz nav
viegli. Man bija prieks redzēt, ar kādu degsmi piedalījās vairāk
nekā trīsdesmit jauniešu no ASV un Kanādas latviešu skolām, kuri
daudzus gadus tās apmeklēja. Viņi ir tie, kas izrādei piedod to
gadu sajūtu, jo mēs nometnēs arī bijām jauni. Kā izrādi uzņems
Latvijas skatītājs, grūti paredzēt, jo daudzi to nav
piedzīvojuši, daudzi varbūt vispār nezina par mūsu dzīvi
nometnēs. Pat tiekoties ar radiem padomju gados, par to
nerunājām. Man reiz jautāja – kāpēc jūs tos nēģerus apspiežat?
Atskatoties uz nometnēs pavadīto laiku, uzskatu: ja to nebūtu,
mēs nekad nebūtu tik ilgi izturējuši kā latvieši, nebūtu
izveidojuši tik spēcīgas kopienas. Nometnes dzīve pirms
izceļošanas uz dažādām zemēm deva mums līdzi pēdējo ceļamaizi no
dzimtenes. To ievīstīja skolotāji, mākslinieki, kultūras
darbinieki, mūsu vecāki, un no tās mēs nolauzām pa gabaliņam
turpmākajā dzīvē.”
Gan pasmieties, gan noraust asaru
Kad Albertam Legzdiņam jautā,
kāpēc izvēle kritusi uz dziesmuspēli par nebūt ne priecīgo dzīvi
nometnēs, “Čikāgas piecīšu” vadītājs smaidīdams atbild: “Jo mēs
esam dziesmota tauta, un bēgļu nometnēs latvieši dziedāja,
spēlēja teātri, mīlēja. Mūzika palīdz izteikt emocijas, padara
stāstu krāšņāku un interesantāku.”
Mūziku komponējuši Lolita Ritmane un Alberts Legzdiņš. Lolita ir
apdāvināta profesionāla komponiste un aranžētāja. Viņa ir galvenā
spēles muzikālā līmeņa sasniegumu “vaininiece”, lai gan dažām
dziesmām melodijas sacerēja A. Legzdiņš, bet dažas tika rakstītas
kopīgi. Izrādes muzikālā vadītāja ir Vizma Maksiņa.
Izrādes horeogrāfe ir Tamāra Ēķe no Latvijas: “Izrādē ir daudz
humora. Tā, pateicoties aktieriem, uzplaukst, tā ir interesanta,
tajā var smieties, bet pēc brīža noraust pa asarai. Jaunieši, kas
spēlē izrādē, paši teic, ka tagad labāk saprotot vecāku un
vecvecāku tā laika sajūtas. Daži, kas vēl nav bijuši Latvijā,
teic, ka tagad ļoti vēlas atbraukt uz vecāku dzimteni.”
Viens no spekulantu lomas tēlotājiem, jauns filozofijas profesors
no Kanādas Atis Zakatistovs: “Es neesmu profesionāls aktieris,
gandrīz visi mēs nākam kopā šajā izrādē no dažādiem ikdienas
darbiem un profesijām, bet mums sirdī ir tā aktiera stīga.
Pašlaik esmu Latvijā un nodarbojos ar cilvēku konsultēšanu
uzņēmumu vadībā. Izrādē piedalās arī vizuālās mākslas
profesionāļi, piemēram, Holivudas producents Artūrs Rūsis. Viņš
ir galvenās lomas tēlotājs un reizē izrādes vizuālā papildinājuma
veidotājs. Artūrs ar savu izdomu un izglītību palīdz ieskatīties
bēgļu nometnes vēsturē. Lomas tēlo cilvēki, kas ilgus gadus
nesuši latvietības saglabāšanas ideju mūsu sabiedrībā, –
profesionāli advokāti, datorzinību speciālisti, studenti.
Bet pievērsiet uzmanību dziesmu tekstiem, kuru autori ir Alberts
Legzdiņš un Andris Ritmanis! Kas labāk pazīst Albertu Legzdiņu,
zina viņa humora izjūtu, bet zina arī kādu viņa vājību –
kulināriju. Izrādē ir aina ar kaucmindietēm. Tur nu Legzdiņš var
izvērsties, apdziedot zušus, desas, štopētas līdakas un štovētus
kāpostus. Man patīk, ka humors mijas ar aizkustinājumu. Legzdiņa
humors un Ritmaņu emocionālais aizkustinājums. Mēs visi vēl
atceramies Atmodas laika dziesmu “Palīdzi, Dievs, visai latviešu
tautai!”.”
Droši var sacīt, ka izrādes veidošanas ideju atbalstīja visa
rietumu latviešu sabiedrība. Alberts Legzdiņš stāsta, ka pēc
sludinājumu ievietošanas laikrakstos par foto atsūtīšanu no
nometņu dzīves atsaucība bijusi tik liela, ka grūti bijis tās
izskatīt. Konkrētu prototipu, piemēram, dziedātāja Ilmāra Dzeņa,
neesot, bet tas netraucējot daudziem saskatīt sevi vai, piemēram,
apgalvot, ka viens no spekulantiem noteikti esot viņa
vectēvs.
Ap sešdesmit aktieru plašās izrādes režisors ir no Monreālas –
Gunārs Vērenieks, kurš pazīstams arī Latvijā ar izrādes uzvedumu
Dailes teātrī.
Vasaras vidū izrāde “Eslingene” daudziem Latvijā uzjundīs atmiņas
par piespiedu šķiršanos un tuvu cilvēku pārdzīvoto svešumā,
daudziem tā būs priecīga tikšanās ar radiem un draugiem, bet ne
mazāk interesanta tā būs tiem, kam tuvu sirdij mūsu tautas
vēsture un latviešu likteņi.
Andris Kļaviņš