“...Ej un dari!”
Pašvaldību vēlēšanas līdz ar kārotos portfeļus ieguvušajiem vai bešā palikušajiem “tautas glābējiem” nāk un aiziet. Paliek Rīga, kas nekad netop gatava. Paliek Kurzeme, Vidzeme, Zemgale un Latgale ar savu neatkārtojamo kultūras mantojumu un garīgo profilu. Paliek mūžīgais. Par to, kā nu prot, atgādina arī šāgada kalendārs, valstij un sabiedrībai piestādot visai iespaidīgu “īpašo” datumu un jubileju rēķinu. Un tajā atkal un atkal parādās Aspazijas un Raiņa vārds. Šodien mūžīgo spārnu dzejniecei aprit apaļi 140. Septembrī tikpat būs arī Rainim. Pašā gada nogalē sekos klasiķu pāra Šveices trimdas simtgade. Ap šiem savstarpēji nenošķiramajiem notikumiem jau rosās un vēl ilgi rosīsies konferenču rīkotāji, izstāžu veidotāji, izdevēji, teātru režisori, avīžnieki. Un, protams, arī abu dzejnieku pētnieki un apcerētāji, cik nu viņu mums šodien vairs ir.
Grāmatas
Par Aspazijas un Raiņa pētniecības
prestiža uzspodrināšanu jau laikus, proti, pērnruden, parūpējās
diemžēl pāragri mūžībā aizgājusī Saulcerīte Viese, īsi pēc Dzejas
dienām nākot klajā ar savu meistarīgo romānu – pētījumu “Mūžīgie
spārni” (apgāds “Jaunā Daugava”). Dzīvas diskusijas ap šo grāmatu
nav norimušas vēl joprojām, un īpaši iepriecina ziņa, ka “Mūžīgu
spārnu” tirāža tikko papildinājusies ar jaunu eksemplāru
tūkstoti. Saulcerīte Viese nepaguva uzrakstīt vairākus iecerētus
rakstus, kuriem vajadzēja izkliedēt dažu labu pa kaktiem
sagrābstītu mītu un “atmaskojošu sensāciju”, ar kurām savus
lasītājus pēdējā laikā tik dāsni iebaro mūsu dzeltenie un
pusdzeltenie plašsaziņas līdzekļi. Taču “Mūžīgie spārni” to,
manuprāt, sekmīgi paveic autores vietā.
Šķiet, literārajā perifērijā vēl nav aizbīdīta arī otra grāmata
par un ap Aspaziju, kas iznāca pērnvasar, proti, diskutablā,
feministiski orientētā itāliešu žurnālistes Kjāras Makoni
(Chiara Macconi) “Sarkanā komēta” (apgāds “Karogs”).
Latvijas auditorijai šis darbs, kurš pirmizdevumu piedzīvoja
Itālijā, ir svarīgs kā Aspazijā, Latvijā un latviešos nedaudz
iemīlējušās rietumnieces skatījums uz mūsu dzejnieces – sieviešu
emancipācijas kustības ierosinātājas – likteni mazpazīstamas
zemes literatūrā, sabiedriskajā dzīvē un vēstures līkločos.
Pētījumi
Pagājušā gada labo
literatūrpētniecisko darbu klāstu papildina arī divi Aspazijai un
Rainim veltīti rakstu krājumi. Tekstu, pētījumu un apceru kopu
“Raiņa traģēdija “Jāzeps un viņa brāļi” laikmetu un viedokļu
krustpunktos” izdevis apgāds “Pils” (sastādītāja Astrīda Cīrule),
bet krājumu “Aspazija un Rainis šodienas skatījumā” – “Zinātne”
(sastādītāja šo rindu autore); abi ieraudzījuši dienasgaismu ar
Valsts kultūrkapitāla fonda finansiālo svētību. Otrajā apkopoti
divu pēdējo LU Literatūras, folkloras un mākslas institūta rīkoto
Aspazijas un Raiņa konferenču materiāli, un šādu sērijveida
izdevumu turpmāk iecerēts laist klajā regulāri, ik pa diviem
gadiem. Tādā kārtā vismaz daļēji tiks kompensēts dzejnieku pārim
veltītas gadagrāmatas trūkums mūsu kultūras apritē.
Vienaldzīgi pret abiem klasiķiem nav arī Latvijas skatuvnieki.
Nacionālais teātris kopš pērnā rudens rāda visai nerainisku Raini
savā nedaudz provokatīvajā “Pūt, vējiņi!” iestudējumā (Gaļinas
Poļiščukas režija), taču – jaunatne ir sajūsmā. Un Raiņa vārds
noskan. Savukārt Jaunā Rīgas teātra skatuvi nesen pārstaigāja
Baņutas Rubesas Piektajam gadam veltītā literāri dramatiskā
kompozīcija “Krīt grūstot griesti” – sagatavošanā esošā drāmas
“Sidraba šķidrauts” uzveduma pieteikums. Šī kolorītā, pretrunīgas
pārdomas izraisošā inscenējuma pirmizrāde notika 10.martā, un nu
Aspazijas “Sidraba šķidrauts” jau ir pastāvīga Jaunā Rīgas teātra
repertuāra daļa.
Darāmie darbi
Drīzumā gaidāma arī kāda
intriģējoša literāra novitāte. Runa ir par piecu populāru autoru
– Pētera Bankovska, Noras Ikstenas, Baņutas Rubesas, Normunda
Naumaņa un Vitas Matīsas (viņa arī grāmatas sastādītāja) –
“apceri bez rāmjiem” par Aspaziju un Raini Šveices trimdā. Taču –
vai klasiķu pāra trimdas simtgadei būs arī pienācīgs
starptautisks izstarojums? Kā liekas, gan Daugavas, gan Čerezio
ezera krastos pašlaik krietni apsīkusi ierēdņu rosīšanās ap
2001.gada decembrī noslēgto Lugānas un Rīgas pilsētu sadarbības
līgumu. Būtu žēl, ja mūsu galvaspilsētas jaunie vietvalži, no
sociāldemokrātiem varu pārņēmuši, atteiktos no atbildības par
savu priekšgājēju parakstīto vienošanos. Uzskatīt Raini un vēl jo
vairāk Aspaziju par kādas atsevišķas politiskas partijas monopolu
– tas nudien būtu visīstākais garīgās nabadzības
apliecinājums.
Šāgada jubileju sērija piespiež skaidrāk apzināties arī
literatūrzinātnieku un kultūrpolitiķu (ja Latvijā tādi patiešām
ir) nepadarīto. Pirms gadiem trīsdesmit, strādājot pie Raiņa
Kopotu rakstu zinātniskā “lielizdevuma” (1977–1986), Zinātņu
akadēmijā bija izveidojusies tekstoloģijā un arhīvistikā
iestrādājusies literatūrpētnieku kopa. Iznākot pēdējiem rakstu
sējumiem, jau bija aizsāktas pamatiestrādes vairākiem jauniem
kultūrvēsturiski svarīgiem projektiem. 90.gadu mijas politiskās
un ideoloģiskās pārvērtības rakstu sastādītāju vairākumam dažādu
iemeslu dēļ diemžēl lika uzgriezt muguru rainoloģijai, un kopš tā
laika lielākā daļa no aizsāktajiem darbiem vairs nav
izkustējušies no nāves punkta. Vēl joprojām palikusi nepublicēta
daļa Raiņa un Aspazijas arhīva materiālu. Pusceļā aprāvusies viņu
dzīves un darba hronikas sagatavošana. Tuvu galarezultātam
pārtrūcis darbs pie katram no dzejniekiem atsevišķi un abiem kopā
adresēto vēstuļu krājuma. Akūti trūkst izdevuma, kurā, attīrītas
no totalitārisma gadu falsifikācijām un noklusējumiem, būtu
apkopotas vērtīgākās laikabiedru atmiņas par Aspaziju un
Raini.
Taču vismaz viens nacionāli nozīmīgs projekts kā Rakstniecības
muzeja labās gribas apliecinājums, šķiet, beidzot tomēr jau
nonācis starta pozīcijā. Proti, sadarbojoties muzejniekiem un
pētniekiem, tikko aizsākti pirmie Raiņa un Aspazijas savstarpējās
sarakstes lielizdevuma sagatavošanas priekšdarbi, kuriem jāiet
roku rokā ar attiecīgo krājuma materiālu restaurāciju,
uzglabāšanas apstākļu optimizēšanu un Latvijas muzeju tīkla
kopīgās elektroniskās datu bāzes sagatavošanu.
No šīsdienas jubilāres Aspazijas puses teiktajam atliek vien
pievienot novēlējumu: “Ja tu to vari, tad ej un dari!”
Dr.philol. Gundega Grīnuma