Projekts: Pacientu tiesību likums
Saeimas dok.Nr.3867; likumprojekts Nr.1137
Veselības ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2005.gada 22.februāra sēdē akceptēts (prot.Nr.10, 56.§) un 8.martā iesniegts Saeimas izskatīšanai
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir
lietoti šādi termini:
1) pacients – persona, kura saņem ārstniecības
pakalpojumus vai vēršas pēc tiem un nonāk tiesiskās attiecībās ar
ārstniecības personu vai ārstniecības iestādi;
2) pacienta medicīniskie dokumenti – jebkurā
veidā un materiālā ierakstīta informācija, kas satur ziņas par
attiecīgo pacientu, viņa veselības stāvokli, lietotajām
diagnostikas un ārstniecības metodēm, kā arī diagnostikas un
ārstniecības rezultātiem;
3) klīniskā apmācība – saskaņā ar valsts
akreditētu izglītības programmu veikta personas (kura iegūst
medicīnisko izglītību vai kvalifikāciju) apmācība ārstniecības
iestādē, kam šādas tiesības piešķirtas saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par rezidentu sadali un rezidentūras finansēšanu.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir
nodrošināt un aizsargāt pacientu tiesības atbilstoši vispārējiem
cilvēktiesību principiem, nosakot viņu tiesisko stāvokli un
likumīgās intereses attiecībā uz ārstniecību un pienākumus
ārstniecības procesā, kā arī veicināt labvēlīgas attiecības un
iejūtīgu attieksmi starp pacientiem, ārstniecības personām un
ārstniecības iestādes darbiniekiem un sekmēt pacientu aktīvu
līdzdalību ārstniecības procesā.
3.pants. Vispārīgie noteikumi
(1) Pacienta
tiesības aizliegts ierobežot viņa dzimuma, vecuma, rases, ādas
krāsas, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās
vai sociālās izcelsmes, ģimenes stāvokļa vai seksuālās
orientācijas dēļ. Pacienta ārstniecībā atbilstoši ārstniecības
iestādes un ārstniecības personas iespējām ņem vērā pacienta
dzimto valodu, personīgās intereses un kultūru.
(2) Atšķirīga attieksme pret pacientu pieļaujama tikai tādā
gadījumā, ja piederība pie noteiktas grupas ir attiecīgo tiesību
īstenošanas vai pienākumu pildīšanas objektīvs un pamatots
priekšnoteikums, kas ir samērīgs ar sasniedzamo tiesisko
mērķi.
(3) Katrai personai ir tiesības saņemt veselības stāvoklim
atbilstošu ārstniecību. Ārstniecību nodrošina Ārstniecības likumā
noteiktajā kārtībā.
(4) Pacientam ir tiesības uz aktīvu līdzdalību ārstniecības
procesā.
(5) Pacientam ir tiesības uz ģimenes, radinieku un citu
personu atbalstu un padomu visā ārstniecības procesa laikā.
(6) Pacientam ir tiesības uz viņa ciešanu atvieglošanu
atbilstoši pašreizējām zināšanām medicīnas jomā.
(7) Pacientam ir tiesības uz kvalitatīvu pirmsnāves aprūpi
un tiesības nomirt ar cieņu.
4.pants. Tiesības uz ārstniecību
(1) Pacientam
ir tiesības uz laipnu attieksmi, kvalitatīvu un kvalificētu
ārstniecību neatkarīgi no slimības rakstura un smaguma
pakāpes.
(2) Pacientam ir tiesības uz savlaicīgu ārstniecību. Ja
savlaicīga ārstniecība nav iespējama, pacientam ir tiesības
saņemt no ārstniecības personas, pie kuras pacients vērsies pēc
palīdzības, vai ārstniecības iestādes informāciju par iemesliem,
kādēļ nepieciešamo palīdzību konkrētajā iestādē nav iespējams
saņemt nekavējoties, kā arī par laiku, kad to varēs saņemt.
(3) Pacientam ir tiesības saņemt no visām ārstniecības
personām, ārstniecības iestādes darbiniekiem un ārstniecības
iestādēm, kas iesaistītas ārstniecībā, nepārtrauktu
ārstniecību.
(4) Ja ārstniecības iespējas ir ierobežotas vai iespējama
vairāku veidu ārstniecība, pacientam ir tiesības uz ārsta
nediskriminējoši un taisnīgi veiktu izvēli, kuras pamatā ir
medicīniski kritēriji.
(5) Pirms izrakstīšanas no ārstniecības iestādes pacientam
ir tiesības saņemt attiecīgā lēmuma pamatojumu.
(6) Pacientam ir tiesības uz ārstniecību mājas apstākļos, ja
viņa veselības stāvoklis to atļauj.
5.pants. Piekrišana
ārstniecībai
(1) Ārstniecība ir pieļaujama, ja
pacients par to ir informēts un devis savu piekrišanu.
(2) Ja pacients pats nespēj pieņemt lēmumu par ārstniecību,
lēmumu pieņem pacienta laulātais. Ja pacientam nav laulātā,
tiesības pieņemt lēmumu par ārstniecību ir pacienta
pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacientam
nav pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, tiesības pieņemt
lēmumu par ārstniecību ir augšupējiem radiniekiem taisnā
līnijā.
(3) Ja pacienta pilngadīgie lejupējie radinieki taisnā
līnijā vai attiecīgi augšupējie radinieki taisnā līnijā nevar
pieņemt lēmumu par ārstniecību, lēmumu pieņem ārstējošais ārsts,
pēc iespējas ņemot vērā pacienta intereses.
(4) Ja pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, lēmumu
par ārstniecību pieņem pacienta likumīgais pārstāvis, pēc
iespējas ņemot vērā pacienta gribu.
(5) Ja vilcināšanās apdraud pacienta dzīvību un nav
iespējams saņemt pacienta, viņa laulātā, pilngadīgo lejupējo vai
augšupējo radinieku taisnā līnijā vai likumīgā pārstāvja
piekrišanu, ārstniecības persona atbilstoši kompetencei veic
neatliekamus nepieciešamos pasākumus. Šādos gadījumos
izmeklēšanas un ārstēšanas plānu apstiprina un lēmumu pieņem
ārstu konsilijs, izņemot gadījumu, ja jāsniedz pirmā vai
neatliekamā medicīniskā palīdzība. Lēmumu pieņem, pēc iespējas
ņemot vērā pacienta intereses.
(6) Pacientu aizliegts ārstēt pret viņa gribu, ja veselības
aprūpes jomu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts
citādi.
6.pants. Tiesības atteikties no
ārstniecības
(1) Pacientam ir tiesības atteikties
no ārstniecības vai ārstniecībā izmantojamās metodes vai
pārtraukt ārstniecību vai ārstniecībā izmantojamo metodi.
(2) Ja pacients pats nespēj pieņemt lēmumu par atteikšanos
no ārstniecības, attiecīgo lēmumu pieņem pacienta laulātais. Ja
pacientam nav laulātā, lēmumu par atteikšanos no ārstniecības
pieņem pacienta pilngadīgie lejupējie radinieki taisnā līnijā. Ja
pacientam nav pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, lēmumu
par atteikšanos no ārstniecības pieņem pacienta augšupējie
radinieki taisnā līnijā.
(3) Ja pacienta pilngadīgie lejupējie vai augšupējie
radinieki taisnā līnijā nevar pieņemt vienotu lēmumu par
atteikšanos no ārstniecības, lēmumu pieņem ārstējošais ārsts, pēc
iespējas ņemot vērā pacienta intereses.
(4) Ja pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, lēmumu
par atteikšanos no ārstniecības pieņem pacienta likumīgais
pārstāvis, pēc iespējas ņemot vērā pacienta gribu.
(5) Ārstējošais ārsts izskaidro pacientam, attiecīgi
pacienta laulātajam, pilngadīgajiem lejupējiem vai augšupējiem
radiniekiem taisnā līnijā vai likumīgajam pārstāvim pieņemtā
lēmuma iespējamās sekas, kā arī izdara pacienta medicīniskajos
dokumentos ierakstu par pieņemto lēmumu. Pacients, attiecīgi viņa
laulātais, pilngadīgie lejupējie vai augšupējie radinieki taisnā
līnijā vai likumīgais pārstāvis ierakstu apstiprina ar
parakstu.
(6) Pacientam ir tiesības saņemt citu – pēc iespējas
līdzvērtīgu – ārstniecībā izmantojamo metodi, ja viņš atsakās no
noteiktas ārstniecībā izmantojamās metodes, neatsakoties no
ārstniecības kopumā.
7.pants. Tiesības izvēlēties ārstu un ārstniecības
iestādi
Pacientam ir tiesības izvēlēties, kā arī mainīt
ārstējošo ārstu un ārstniecības iestādi.
8.pants. Tiesības uz
informāciju
(1) Pacientam ir tiesības saņemt
informāciju par ārstniecību un ārstniecības pakalpojumu
saņemšanas iespējām, kā arī iespējamo samaksas kārtību par
ārstniecības pakalpojumu. Minētā informācija ir publiski
pieejama.
(2) Pacientam ir tiesības zināt ārstējošā ārsta un citu
ārstniecības procesā iesaistīto ārstniecības personu vārdu,
uzvārdu, amatu un kvalifikāciju.
(3) Pacientam ir tiesības saņemt no ārstējošā ārsta
informāciju par savu veselības stāvokli, slimības diagnozi un
prognozi, ārstniecībā izmantojamo metodi un iegūtajiem
rezultātiem, par iespējamo risku un blaknēm ārstniecības procesā,
ārstniecībai izrakstīto medikamentu analogu izvēles iespējām,
izmeklēšanas un ārstēšanas plānu. Informāciju sniedz pacientam
saprotamā veidā, izskaidrojot medicīniskos terminus un ņemot vērā
pacienta vecumu, briedumu un pieredzi.
(4) Atbilstoši savām profesionālajām zināšanām ārsta
pienākums ir sniegt pacientam informāciju par iespējām saņemt
ārstniecību pie citas ārstniecības personas.
(5) Pacientam ir tiesības saņemt informāciju par
ārstniecības procesu arī no citām ārstniecības procesā
iesaistītām ārstniecības personām atbilstoši to
kompetencei.
(6) Pacientam informāciju var nesniegt tikai tādā gadījumā,
ja informācijas saņemšana būtiski apdraud pacienta vai citu
personu veselību vai dzīvību.
(7) Pacientam ir tiesības atteikties saņemt šajā pantā
minēto informāciju. Minētajā gadījumā viņš attiecīgo lēmumu
apliecina ar parakstu pacienta medicīniskajā dokumentā.
9.pants. Informācijas saņemšanas
veids
(1) Pacientam ir tiesības iepazīties ar
saviem medicīniskajiem dokumentiem. Pacientam ir tiesības
pieprasīt izrakstus un norakstus, kā arī saņemt minēto dokumentu
kopijas atbilstoši ārstniecības iestādē apstiprinātam cenrādim.
Izrakstus un norakstus pacients saņem triju darbdienu laikā pēc
to pieprasīšanas.
(2) Pacientam ir tiesības ārstniecības personas vai
ārstniecības iestādes darbinieka klātbūtnē ierakstīt piezīmi
medicīniskajos dokumentos tam īpaši atvēlētā vietā, ja viņš
uzskata, ka informācija attiecīgajos dokumentos ir kļūdaina vai
neprecīza.
(3) Ārstējošais ārsts izskaidro pacientam viņa
medicīniskajos dokumentos izdarīto ierakstu satura
nozīmi.
10.pants. Tiesības uz privātuma
neaizskaramību
(1) Pacientam ārstniecības iestādē
nodrošina privātuma neaizskaramību, īpaši laikā, kad pacientu
izmeklē vai ārstē.
(2) Ārstniecību atļauts veikt tikai to personu klātbūtnē,
kuras ir tieši iesaistītas ārstniecības procesā. Pacients var
piekrist citu personu klātbūtnei ārstniecības procesā vai
pieprasīt citu personu klātbūtni, ja tas netraucē ārstniecības
procesu.
11.pants. Pacienta datu aizsardzība
(1) Visa
informācija, pēc kuras var identificēt pacientu, ir aizsargājama
saskaņā ar fizisko personu datu aizsardzības jomu regulējošajiem
normatīvajiem aktiem.
(2) Informācija par pacientu nav izpaužama. Šī informācija
nav izpaužama arī pēc ārstniecības procesa vai darba attiecību
izbeigšanās, kā arī pēc pacienta nāves, izņemot veselības aprūpes
jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos gadījumus.
12.pants. Citu personu pieejas tiesības informācijai par
pacientu
(1) Informāciju par pacientu drīkst
izpaust tikai ar pacienta rakstveida piekrišanu vai gadījumos,
kas noteikti veselības aprūpes jomu vai fizisko personu datu
aizsardzības jomu regulējošajos normatīvajos aktos.
(2) Pēc rakstveida pieprasījuma un ārstniecības iestādes
vadītāja rakstiskas atļaujas saņemšanas informāciju par pacientu
(izņemot šā panta pirmajā daļā noteikto) sniedz šādām personām un
institūcijām:
1) ārstniecības personām ārstniecības mērķu
sasniegšanai;
2) Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts
komisijai;
3) Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes
kontroles inspekcijai;
4) tiesai, prokuratūrai, policijai, valsts bērnu tiesību
aizsardzības inspektoriem, bāriņtiesai (pagasttiesai), kā arī
institūcijām, kuras veic izziņu;
5) Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūrai veselības
aprūpes pakalpojumu administrēšanai;
6) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam –
statistikas ziņas par ugunsgrēka bīstamo faktoru iedarbībā
nodarītajiem kaitējumiem personas veselībai un statistikas ziņas
par gadījumiem, kad ugunsgrēka bīstamo faktoru iedarbības dēļ
iestājusies personas nāve. Ārstniecības iestādes Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nedrīkst izpaust personas
datus.
(3) Nepilngadīgā pacienta likumīgajam pārstāvim ir tiesības
saņemt informāciju par pacientu, izņemot gadījumus, ja ārsts
pamatoti uzskata, ka šādas informācijas izpaušana var kaitēt
pacientam. Ārsts pieņemto lēmumu ieraksta pacienta medicīniskajos
dokumentos.
(4) Nepilngadīgā pacienta (no 16 gadu vecuma)
likumīgajam pārstāvim ir tiesības saņemt informāciju par
nepilngadīgo pacientu tikai ar viņa piekrišanu, izņemot gadījumu,
ja ārsts pamatoti uzskata, ka informācijas saņemšana varētu
veicināt ārstniecības procesu.
13.pants. Pacienta līdzdalība klīniskajā pētījumā un klīniskās
apmācības procesā
(1) Pacientu iesaista klīniskajā
pētījumā, kas apstiprināts normatīvajos aktos par klīniskajiem
pētījumiem noteiktajā kārtībā, ja ir saņemta pacienta rakstiska
piekrišana un klīnisko pētījumu veic viņa interesēs.
(2) Pacientu, kurš nespēj paust savu gribu, var iesaistīt
klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta pacienta laulātā rakstiska
piekrišana.
(3) Ja pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav laulātā,
pacientu iesaista klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta rakstiska
piekrišana no pacienta pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem
taisnā līnijā.
(4) Ja pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav
pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, pacientu iesaista
klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta rakstiska piekrišana no
pacienta augšupējiem radiniekiem taisnā līnijā.
(5) Ja pacients nespēj paust savu gribu un viņa pilngadīgie
lejupējie vai augšupējie radinieki taisnā līnijā nevar pieņemt
vienotu lēmumu par pacienta iesaistīšanu klīniskajā pētījumā vai
pacientam nav laulātā, pilngadīgu lejupējo un augšupējo radinieku
taisnā līnijā, pacientu aizliegts iesaistīt klīniskajā
pētījumā.
(6) Ja pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā,
rakstisku piekrišanu par pacienta iesaistīšanu klīniskajā
pētījumā dod pacienta likumīgais pārstāvis, pēc iespējas ņemot
vērā pacienta gribu.
(7) Pirms iesaistīšanas klīniskajā pētījumā pacientam sniedz
informāciju par klīnisko pētījumu, tā mērķi, metodēm, ilgumu,
paredzamo ieguvumu un risku.
(8) Ja pacients nespēj paust savu gribu, šā panta septītajā
daļā minēto informāciju sniedz pacienta laulātajam. Ja pacientam,
kurš nespēj paust savu gribu, nav laulātā, šā panta septītajā
daļā minēto informāciju sniedz pacienta pilngadīgajiem lejupējiem
radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacientam, kurš nespēj paust savu
gribu, nav pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, šā panta
septītajā daļā minēto informāciju sniedz pacienta augšupējiem
radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacients atrodas aizbildnībā vai
aizgādnībā, šā panta septītajā daļā minēto informāciju sniedz
pacienta likumīgajam pārstāvim.
(9) Ja ārstniecības iestāde vai ārstniecības persona, kura
nodrošina pacienta ārstniecību, ir iesaistīta klīniskās apmācības
procesā, pacientu par to informē. Pacientu iesaista klīniskās
apmācības procesā tikai tad, ja saņemta viņa piekrišana.
(10) Pacientam ir tiesības atteikties no piedalīšanās
klīniskajā pētījumā vai klīniskās apmācības procesā, kā arī
jebkurā laikā pārtraukt piedalīšanos. Atteikšanās piedalīties vai
piedalīšanās pārtraukšana nedrīkst nelabvēlīgi ietekmēt pacienta
turpmāko ārstniecību.
(11) Klīniskajos pētījumos un klīniskās apmācības procesā
iegūtās ziņas par pacientu atļauts izmantot, ja ir saņemta
pacienta piekrišana un garantēta viņa anonimitāte.
14.pants.
Nepilngadīgo pacientu tiesības
(1) Nepilngadīgā
pacienta – līdz 14 gadu vecumam – ārstniecība ir pieļaujama,
ja viņa likumīgais pārstāvis par to ir informēts un devis savu
piekrišanu. Nepilngadīgajam pacientam ir tiesības piedalīties
lēmuma pieņemšanā par ārstniecību.
(2) Nepilngadīgā pacienta – no 14 gadu vecuma –
ārstniecība ir pieļaujama, ja saņemta viņa piekrišana.
(3) Nepilngadīgajam pacientam ir tiesības saņemt no
ārstniecības personas savam vecumam saprotamu informāciju.
(4) Ja nepilngadīgā pacienta likumīgais pārstāvis atsakās
dot savu piekrišanu ārstniecības uzsākšanai, bet ārsts uzskata,
ka ārstniecības uzsākšana ir nepilngadīgā pacienta interesēs,
lēmumu par ārstniecību, pamatojoties uz ārsta iesniegumu, pieņem
bāriņtiesa (pagasttiesa), izņemot šā panta piektajā daļā minēto
gadījumu.
(5) Ja ārsts uzskata, ka nepilngadīgā pacienta interesēs
nepieciešams nekavējoties uzsākt ārstniecību, bet nepilngadīgā
pacienta likumīgais pārstāvis atsakās dot savu piekrišanu vai
likumīgie pārstāvji nespēj vienoties par ārstniecības uzsākšanu,
vai ārstam nav zināma nepilngadīgā pacienta vecāku vai aizbildņa
atrašanās vieta, lēmumu par ārstniecības uzsākšanu pieņem ārstu
konsilijs. Ārstu konsilijs 24 stundu laikā par pieņemto
lēmumu informē bāriņtiesu (pagasttiesu).
15.pants. Pacienta pienākumi
(1) Pacients sniedz
ārstam ārstniecībai nepieciešamo informāciju, kā arī nekavējoties
informē ārstu par jebkurām izmaiņām, kas notikušas ārstniecības
laikā.
(2) Pacientam ir saistoši ārstniecības personas norādījumi
un ārstniecības iestādes iekšējās kārtības noteikumi.
(3) Persona, reģistrējoties ārstniecības iestādē vai saņemot
ārstniecību, pēc ārstniecības personas pieprasījuma uzrāda
personu apliecinošu dokumentu.
16.pants. Tiesības iesniegt iesniegumu
(1) Šajā
likumā noteikto tiesību aizskārumu personai ir tiesības
apstrīdēt, iesniedzot Medicīniskās aprūpes un darbspējas
ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijā attiecīgu iesniegumu
ne vēlāk kā divu gadu laikā no tiesību aizskāruma dienas.
Pacienta iesniegumu izskata un lēmumu pieņem mēneša laikā pēc
iesnieguma saņemšanas.
(2) Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes
kvalitātes kontroles inspekcijas lēmumu persona var pārsūdzēt
tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Pārejas noteikums
Likuma 9.panta otrā daļa stājas
spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Par likumprojektu
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Pacienti, paļaujoties uz veselības aprūpes sistēmu un veselības
aprūpes profesionāļiem, kļūst neaizsargāti un tiesiskajās
attiecībās ar ārstniecības personu nav uzskatāmi par līdzvērtīgu
pusi, tādēļ tiem ir nepieciešami mehānismi, lai veicinātu un
aizsargātu pacientu tiesības. Daudzas Eiropas valstis ir
iekļāvušas sociālās un pacientu tiesības veselības aprūpes
likumdošanā. Kā piemēru var minēt Dāniju, Somiju, Islandi un
Lietuvu, kur pacientu tiesības ir apvienotas vienā normatīvajā
aktā, savukārt Francijā, Portugālē un Čehijā pacientu tiesības
reglamentē Pacientu harta.
Latvija ir pievienojusies vairākām starptautiskajām konvencijām
un atzinusi citus starptautiskos tiesību aktus veselības aprūpes
jomā. Vienotas un pārskatāmas tiesību aktu sistēmas radīšanai
veselības aprūpes jomā nepieciešama pakāpeniska starptautisko
normu saskaņošana ar nacionālo likumdošanu. Pacientu tiesību
normatīvais regulējums Latvijā ir nepietiekams, jo spēkā esošais
Ārstniecības likums un likums “Par prakses ārstiem” vairāk
reglamentē veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju darbību,
tiesības un pienākumus, mazākā mērā skarot aktuālos pacientu
tiesību jautājumus kā vienu no cilvēktiesību sastāvdaļām.
Pacienta kā veselības aprūpes pakalpojuma saņēmēja tiesības
reglamentē Patērētāju tiesību aizsardzības likums un
Civillikums.
Pēdējo gadu laikā jautājums par pacientu tiesībām ir piesaistījis
palielinātu uzmanību gan valstī, gan starptautiskajā
sadarbībā.
Saskaņā ar Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes
kvalitātes kontroles inspekcijas sniegto informāciju 2003.gadā
inspekcija ir izskatījusi 486 sūdzības. Visvairāk ir saņemtas
sūdzības par primārās aprūpes un ģimenes ārstu darbu – 100 (20,5%
no visiem iesniegumiem) iesniegumi, t.sk., par laukiem 60
iesniegumi un par Rīgu 40 iesniegumi, 80 iesniegumi (16,5%) par
medicīniskās aprūpes jautājumiem ieslodzījuma vietās, 79
iesniegumi (16,2%) par ķirurģisko un traumatoloģisko pacientu
aprūpi, 31 iesniegums (6,4%) par psihiatriskā dienesta darbu, 28
iesniegumi (5,7%) par dzemdniecības un ginekoloģijas jautājumiem,
18 iesniegumi (3,7%) par zobārstniecības jautājumiem un 16
iesniegumi (3,2%) par alkohola ekspertīžu un transportlīdzekļu
vadītāju pirmstermiņa pārbaužu veikšanu.
Kā galvenās problēmas saistībā ar pacientu tiesību pārkāpumiem
tiek norādīts, ka pacienti nesaņem no ārstējošiem ārstiem pilnīgu
un saprotamu informāciju par ārstēšanas un izmeklēšanas gaitu,
citām iespējamām ārstniecības metodēm; vairākās iestādēs nav
iespējams saņemt medicīniskās dokumentācijas kopiju pēc pirmā
pieprasījuma; apgrūtināta traumatologa pieejamība ambulatorajā
posmā vairākos rajonos (Alūksne, Dobele, Jēkabpils, Daugavpils
u.c.); uzņemšanas nodaļās, nepilnīgi izmeklējot un neizvērtējot
pacientu stāvokli, nepamatoti tiek atteikta stacionēšana; ģimenes
ārsti nelabprāt izpilda mājas vizītes; ģimenes ārsti ne vienmēr
laikus dod nosūtījumus uz nepieciešamajiem izmeklējumiem un
speciālistu konsultācijām.
Veselības ministrijas izveidotā darba grupa, kurā piedalījās
Latvijas Pacientu tiesību biroja un citu institūciju pārstāvji,
izstrādājot pacientu aizsardzības tiesisko reglamentāciju, pētīja
šī jautājuma regulāciju Lietuvā, Somijā, Norvēģijā un Nīderlandē.
Likumprojektā ietvertās normas ir saskaņotas ar 1994.gada
Amsterdamas Deklarāciju par pacientu tiesību veicināšanu
Eiropā.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likums iecerēts kā pamatdokuments pacientu tiesību aizsardzības
jomā, nodrošinot pacientu tiesību un likumīgo interešu ievērošanu
ārstniecībā. Likumprojektā ietvertās normas saskaņotas ar
1994.gada Amsterdamas Deklarāciju par pacientu tiesību
veicināšanu Eiropā.
Likumprojekta “Pacientu tiesību likums” izdošanas mērķis ir
pacientu tiesības regulējošu speciālo normu ietveršana vienotā
normatīvā aktā. Likums noteiks pacientu tiesības uz ārstniecību,
vai nu piekrītot, vai atsakoties no tās, tiesības izvēlēties
ārstniecības personu un ārstniecības iestādi, tiesības uz
informāciju un pašnoteikšanos, kā arī aizsargās pacienta
intereses, iesaistoties klīniskā pētījumā un klīniskās apmācības
procesā. Likumprojektā ietvertas nepilngadīgo pacientu tiesības
uz ārstniecību, kā arī personas tiesības iesniegt sūdzību par
likumā noteikto pacienta tiesību aizskārumu trīs gadu laikā pēc
likumā noteikto tiesību aizskāruma.
3. Cita informācija.
Ārstniecības likumā pašreiz jau ir ietvertas pacientu
pamattiesības, piemēram, pacienta tiesības izvēlēties
ārstniecības iestādi un ārstniecības personu, tiesības uz
kvalitatīvu, laipnu un cieņpilnu ārstēšanu un aprūpi, tiesības
saņemt informāciju par slimības diagnozi, izmeklēšanu, ārstēšanas
plānu, ārstēšanas metodēm un prognozi, saņemt informāciju no
citām ārstniecības personām to kompetences līmenī, atteikties no
ārstēšanas, kā arī likums nosaka, ka pacienta ārstēšana ir
pieļaujama tikai ar pacienta piekrišanu, nepilngadīgā interešu
aizstāvēšanai nepieciešamības gadījumā ārsta pienākums ir ziņot
bāriņtiesai vai pagasttiesai. Likumā “Par prakses ārstiem”
līdzīgi kā Ārstniecības likumā ir ietvertas pacienta tiesības.
Savukārt Fizisko personu datu aizsardzības likums nosaka: lai
aizsargātu personas intereses, personas datu apstrādi nodrošina
tikai atbilstoši paredzētajam mērķim un tam nepieciešamajā
apjomā, datu subjektam ir tiesības iegūt visu informāciju, kas
par viņu savākta jebkurā personas datu apstrādes sistēmā, ja vien
šo informāciju izpaust nav aizliegts ar likumu, nacionālās
drošības, aizsardzības un krimināltiesību jomā.
Likumprojekts “Pacientu tiesību likums” ir izstrādāts, lai
apvienotu dažādos likumos ietvertās pacientu tiesības vienā
tiesību aktā un vienlaikus rosinātu sabiedrībā diskusiju par
pacientu tiesībām, un papildus informētu pacientus par viņu
tiesībām.
Likumprojekts detalizētāk izskaidro pašreiz spēkā esošās pacientu
tiesības, liekot lielāku uzsvaru uz pacienta aktīvu līdzdalību
ārstniecības procesā, ģimenes, radinieku un citu personu atbalstu
un padomu visā ārstniecības procesa laikā. Jāatzīmē, ka
likumprojekts īpaši atrunā nepilngadīga pacienta tiesības.
Atsevišķi jautājumi, līdz šim regulēti ar Ministru kabineta
noteikumiem, tiks regulēti ar likumu: piemēram, pacienta
iesaistīšana klīniskā pētījumā, tiesības iesniegt sūdzību.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Vienota pacientu tiesības regulējoša normatīva akta pieņemšana
nodrošinās pacientu informētību par savām tiesībām un veicinās
ārstniecības (veselības aprūpes jomas) uzlabošanos.
4. Ietekme uz vidi.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā
ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Valsts sekretāru sanāksmē 2004.gada 10.jūnijā (prot.Nr.23,
32. un 35.§) tika izsludināti grozījumi Ārstniecības likumā un
likumā “Par prakses ārstiem”. Likumu grozījumos tiek svītrotas
pacientu tiesības regulējošas normas.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Likumprojektā iekļautās normas atbilst 1966.gada Starptautiskajam
paktam par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām,
1989.gada Konvencijai par bērna tiesībām, kā arī 1994.gada
Deklarācijai par pacientu tiesību veicināšanu Eiropā un Pasaules
veselības organizācijas statūtos noteiktajam.
Likumprojektā iekļautās normas atbilst 1997.gada Konvencijai par
cilvēktiesībām un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā:
konvencija par cilvēktiesībām un medicīnu, kura pēc izskatīšanas
Saeimā 1.lasījumā atgriezta atpakaļ Ministru kabinetā, lai
novērstu pretrunu starp Konvencijas 18.pantu un Seksuālās un
reproduktīvās veselības likumu. Seksuālās un reproduktīvās
veselības likuma grozījumi ir pieņemti Ministru kabinetā.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskām
organizācijām ir notikušas konsultācijas.
Konsultācijas ir notikušas ar cilvēku ar īpašām vajadzībām
sadarbības organizāciju “Sustento”, Latvijas Ārstu biedrību,
Veselības aprūpes vadības speciālistu asociāciju un Latvijas Māsu
asociāciju.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Nevalstisko organizāciju sniegtie priekšlikumi ir iestrādāti
likumprojektā.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti, un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
2003.gada 3.oktobrī notika likumprojekta “Pacientu tiesību
likums” sabiedriskā apspriede. Interesenti ar likumprojektu
2003.gada oktobrī varēja iepazīties Veselības ministrijas un
Latvijas Pacientu tiesību biroja mājas lapā un izteikt savu
viedokli par likumprojektu. Veselības ministrija aicināja
ārstniecības iestādes izteikt savu viedokli par sagatavoto
likumprojektu.
Kopumā tiek pausts viedoklis par likumprojekta “Pacientu tiesību
likums” nepieciešamību veselības aprūpes jomā.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas nav notikušas.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta tiesību
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Jaunu valsts institūciju radīšana nav nepieciešama.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS)
un Veselības ministrijas interneta mājas lapā.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu
ierobežo.
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā
akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi.
Veselības ministrs G.Bērziņš