Anšlavs Eglītis un žurnāls “Atpūta”
Anšlavs Eglītis pie sava rakstāmgalda ap 1939.gadu |
Anšlava Eglīša glezna “Ziema”. Žurnāls “Atpūta”, 1940 Foto no Akadēmiskās bibliotēkas krājuma |
Daudzu simtu periodisko izdevumu vidū, kas iznāca Latvijā starp diviem pasaules kariem, vispopulārākais, neapšaubāmi, bija žurnāls “Atpūta”. Tā pirmais numurs parādījās 1924.gada beigās, bet jau 1930.gadā tas izkonkurēja līdzīgos izdevumus – “Nedēļu” un “Ilustrēto Žurnālu”. Pamazām izveidojās ļoti noteikts satura iedalījums, ietverot populārzinātniskus rakstus, nedēļas aktuālu notikumu fotoskatījumu Latvijā un pasaulē, īsu modes, rokdarbu, skaistumkopšanas iedaļu, atjautības uzdevumus, kādas valodas mācību turpinājumos, bagātīgu humora devu, stūrīti bērniem. Pilnīgi neiespējami iedomāties “Atpūtu” bez vienlaikus divu romānu turpinājumiem – gan latviešu, gan tulkotiem. Te atrodami Pāvila Rozīša “Valmieras puikas”, Jāņa Jaunsudrabiņa “Neskaties saulē”, Viļa Lāča “Vecā jūrnieku ligzda”, Kārļa Ieviņa “Pie teiksmotā ezera” – tie ir tikai daži piemēri.
Ar bagātu fantāziju apveltīts rakstnieks
Anšlavs Eglītis ienāk “Atpūtā” ar
savu pirmo romānu “Līgavu mednieki”. Ar lieliskām V.Zosta
ilustrācijām tas turpinājumos nonāk pie lasītājiem no 1939.gada
27.janvāra līdz 2.jūnijam. Aprakstu par romāna autoru sniedz
Eriks Ādamsons: “Tas ir sīvs, asprātīgs krāsainu vārdu meklētājs,
bagātu fantāziju apveltīts rakstnieks (..). Nav tādas lietas,
kurai, ja tā viņam vēl ir sveša, viņš paietu vienaldzīgi garām,
un nav tādas gudrības, kuras tas necenstos izdibināt, lai lieta
grozītos ap metriku, lambetvoku, bruņošanos, angļu skroderu
noslēpumiem vai kādu citu jautājumu.”
Ādamsons apraksta Anšlava Eglīša stāstīto, kā viņš apceļojis ne
vien Latviju, Lietuvu un Igauniju, bet arī Angliju, Beļģiju,
Holandi, Beļģiju, Franciju, Šveici, Vāciju un Krieviju.
Par Eglīša rakstīšanas veidu Ādamsons piebilst – ja mums ir
autori, kas dienā uzraksta 200 rindas, tad Anšlavam Eglītim būs
daža lappuse, ko viņš rakstījis 200 dienu, jo pirms tam autors
izšķirstījis veselu grāmatu grēdu.
Publicists un kritiķis
“Atpūtas” 1939. gada un 1940. gada
pirmās puses numuros atrodama tematiski daudzveidīga Anšlava
Eglīša publicistika. Kā mākslinieks viņš interesanti apcer
gleznotājus Augustu Annusu un Polu Sezānu ( pēdējais gleznojis
tik lēni, ka modeļi nav bijuši ar mieru pozēt, bet klusās dabas
ziedi novītuši, pirms uzgleznoti). Savukārt Annuss bērnībā ar
ogli apzīmējis ne tikai šķūņa sienas un bēniņos jumtu, bet arī
tukšās priekšlapas Bībelē. Speciālrakstā no Romas par tās mākslas
bagātībām Eglītis apraksta arī lielisko peldbaseinu, “kurš pilns
tik dzidra ūdens kā Aronas upē pie Madonas”.
Ar mākslinieka vērienu uzrakstīta publikācija par Latvijas
akmeņiem, kas piemēroti skulpturēšanai un “par marmoru tos nesauc
tikai tāpēc, ka tie atrodas Latvijā”. Viņš jūsmo par dolomītiem –
piena balto pie Daugavas pietekas Piešupītes, par blāvi mēļo
Vaivē, par gaišpelēko Apē… Izrādās, ka neapdomīgi daudz šo
vērtīgo akmeņu ir sadrupināts ceļu būvei.
Ar daudziem attēliem un faktiem bagātu informāciju izceļas
publikācija “Lati un santīmi”. Pilnīgi atšķirīgā rakstības
manierē veidots apraksts “Smalkais jaunskungs Cukurs un prastā
krustmāte Biete”. Pat Jelgavas cukurfabrikas dūmi it kā ieraksta
debesīs – “Būs cukurs”. Autors sīki iedziļinājies visos procesos,
sākot ar cukurbiešu mazgāšanu un sasmalcināšanu. Tad “saldā sula,
kas izskatās tik netīra un pretīga, ka nemaz negribas ticēt, ka
tā vēl der kaut kam citam kā izliešanai, sāk savu garo ceļojumu”.
A.Eglītis iedziļinās pilnīgi visos ražošanas procesos un apraksta
tos detalizēti, līdz “tad nu pēdīgi caur platu piltuvi jaunskungs
cukurs, kam izdzīti visi prastās bietes niķi – uzfrizēts un
uzcirties apžilbinoši baltā elsķinā un aprocēs, vingri ielec tīrā
un skaistā cukurmaisā. Un nepaies nemaz ilgi, kad šis laipnais
vieglprātis jau sēdēs raibā Ķīnas porcelāna cukurtraukā uz jūsu
kafijas galda”.
Pilnīgi citā stilā veidota publikācija “Pastaiga pa Rīgas
vēstures muzeju”. Zīmīgi, ka te pieminēta arī māksliniece
Veronika Janelsiņa (vēlāk autora dzīvesbiedre), kura no
drumstalām atjaunojusi daudzus keramikas traukus, veidojot plašu
kolekciju (jādomā, ka tie vēl tagad atrodas muzejā).
Trešais veids, kā Anšlavs Eglītis ienāk “Atpūtā”, ir vairākas
viņa gleznu reprodukcijas (“Osta Skotijā”, “Rakstnieks Jānis
Veselis” u.c.).
Uztraukumi cenzūrai un izdevējiem
Tas viss ir brīvvalsts laikā. Par
to, kas notika ar “Atpūtu” Baigajā gadā, Anšlavs Eglītis
asprātīgi, dzēlīgi un faktiem bagāti stāsta romānā “Piecas
dienas”. Vispirms jau uztraukumu sagādā viņa stāsta “Pelēkais
ceļa biedrs” publikācija 1940.gada 20.septembrī. Patiesībā šis
stāsts kopā ar četriem citiem, tikai bez virsrakstiem, tajā pašā
gadā iznāk krājumā “Nestundas”, visai pozitīvi recenzēts
27.septembra “Atpūtā”. Taču stāstā, kura temats saistīts ar
psihiatrisko slimnīcu, ir rindas “Sarkans ir vājprātīgo krāsa, un
tiem nedrīkst runāt pretim”. Tas ir nodrukāts un licies bīstams
galvenajam redaktoram, tāpēc pusnaktī tiek izsaukts autors,
žurnālu pārtrauc drukāt (kaut lielākā daļa jau gatava un
nosūtīta). No romāna “Piecas dienas”:
“Normālos laikos un apstākļos šādu nesaistošu piezīmi neviens
nemūžam neievērotu. Bet ne laiki, ne apstākļi vairs nebija
normāli. Redaktori un spiestuvnieki klusēdami skatījās cits citā
ieplestām, izmisušām acīm. (..) Kā gan tas varēja notikt, ka
neviens no nedaudzajiem darbiniekiem, kas bija stāstu lasījuši,
salikuši, novilkuši, vēlreiz lasījuši, nebija pamanījuši
briesmīgo, izaicinošo, zaimojošo, pret pastāvošo iekārtu
musinošo, kontrrevolucionāro, revizionistisko izteiku? (..)
Spiestuvniekam bija ideja: izlaist vainīgo loksni cauri spiedei
vēlreiz un uz bīstamās vietas uzspiest pirkstu platu melnu
svītru. Tas tika steidzīgi izdarīts, bet, par postu, vērīgāk
ieskatoties, vecais teksts zem melnās svītras joprojām bija
salasāms. Melnā “uzdruka” tikai īsti norādīja, ka zem tās kaut
kas slēpjas.”
Misiņa bibliotēkas eksemplāros redzama cita versija – nez ar
kādiem līdzekļiem divas rindiņas izdzēstas. Varbūt kādos žurnāla
numuros ir šī melnā svītra, bet jābūt arī nebojātiem
eksemplāriem. Tas šodien varētu interesēt tikai
kolekcionārus.
Pēc šā gadījuma Anšlava Eglīša vārds “Atpūtā” vairs neparādās.
Pēc romāna “Piecas dienas” liecībām, viņam atļauts strādāt nodaļā
bērniem. Te atrodams milzum daudz dažādu praktisku atjautības
uzdevumu, rīkojoties ar sērkociņu kārbiņām, diegu spolītēm,
pogām, gumijām, pamācīts izgatavot mikroskopus un dažādus citus
aparātus vienkāršiem līdzekļiem. Ir ļoti jūtams, ka tas aizrauj
arī pašu autoru. Tikai pāris reizes minēti pionieri un oktobrēni;
visumā teksts ir interesanti veidota saruna parastu bērnu
starpā.
Romānā “Piecas dienas” autors atceras arī darbu nodaļā “No visa
pa druskai”. Nav zināms, vai to visu veidoja viņš viens. Atmiņās
Eglītis ar ironiju un sarkasmu stāsta, kā apgādājis Padomju
Savienību ar taukvielām, propagandējot avokado audzēšanu dienvidu
republikās, un savvaļas rīsiem, ko varot neierobežotā daudzumā
audzēt daudzajos PSRS purvos. Šīs ziņas tiešām nodaļā “No visa pa
druskai” ir sniegtas, tiesa, ne tik spilgti kā minētajās
atmiņās.
Velga Kince