Par kavēšanos, īstenojot ES tiesību aktus par biodegvielām
Eiropas Komisija 16.martā izsūtīja
oficiālus brīdinājumus deviņām dalībvalstīm, kas vēl nav
paziņojušas savu mērķi attiecībā uz biodegvielu daļu 2005.gadam,
kā to pieprasa Eiropas Savienības (ES) tiesību akti par
biodegvielām. Šie tiesību akti pieprasa, lai aizvien lielāka daļa
no visas dalībvalstīs pārdotās dīzeļdegvielas un benzīna būtu
biodegvielas, sākot ar 2% 2005.gadā, un pakāpeniski šo proporciju
palielinot, lai sasniegtu vismaz 5,75% 2010.gadā. Rīcības plāns,
kas pieņemts 2001.gadā, lai veicinātu alternatīvu degvielu
izmantošanu transportam, rāda, ka tādas degvielas (piemēram,
etanola biodīzeļa) izmantošana, kas iegūta no lauksaimnieciskiem
avotiem, ir tehnoloģija ar vislielāko potenciālu īstermiņā un
vidējā termiņā. “Transporta tirgus šobrīd ir gandrīz pilnīgi
atkarīgs no naftas cilmes degvielām,” teica Andris Piebalgs,
enerģētikas komisārs. “Tagad visām dalībvalstīm steidzami
jāievēro savas saistības izstrādāt alternatīvās degvielas
stratēģiju transportam un risināt šo pārliecīgās atkarības
problēmu, kas Eiropas Savienībai rada bažas gan saistībā ar vides
apsvērumiem, gan piegādi.”
Beļģija, Itālija, Luksemburga, Polija un Slovēnija vēl nav
Eiropas Komisijai iesniegušas savu valsts ziņojumu, kas bija
jāizdara līdz 2004.gada 1.jūlijam saskaņā ar biodegvielu
direktīvu. Kipras un Igaunijas valsts ziņojumi ir iesniegti, bet
tajos nav norādīts biodegvielas proporcijas mērķis. Mērķi, kas
norādīti Francijas un Portugāles valsts ziņojumos, nav galīgie
mērķi.
Biodegvielām ir liela nozīme Eiropas transporta un enerģētikas
politikā, jo tā ir viena no nedaudzajām iespējām aizstāt benzīnu
un dīzeļdegvielu transportā. Tās risina klimata pārmaiņu
problēmu, neradot siltumnīcefekta gāzes, dažādo Eiropas enerģijas
avotus un samazina atkarību no naftas importa, kā arī nodrošina
jaunus tirgus Eiropas lauksaimniecībai.
Biodegvielas ir viegli uzliesmojošas degvielas, ko var izmantot
parastās degvielas vietā vai kopā ar to un ko iegūst,
pārstrādājot vai fermentējot tādus bioloģiskos avotus, kas nav
izrakteņi, piemēram, augu eļļas, cukurbietes, graudaugus un citas
kultūras un organiskos atkritumus. Tas ietver biodīzeļdegvielu no
eļļas augu sēklām (īpaši rapša) un lietotas cepamās eļļas,
bioetanolu no graudiem un cukurkultūrām un biogāzi no poligonu
gāzes un lauku saimniecību atkritumiem.
Iepriekšējā mēnesī brīdinājuma vēstules tika nosūtītas 19
dalībvalstīm, kuras nebija informējušas Komisiju par direktīvas
transponēšanas pasākumiem savos valsts tiesību aktos (termiņš
bija 2004.gada 31.decembris): Austrijai, Beļģijai, Kiprai,
Čehijai, Igaunijai, Somijai, Francijai, Vācijai, Grieķijai,
Ungārijai, Īrijai, Itālijai, Latvijai, Luksemburgai, Nīderlandei,
Portugālei, Slovākijai, Slovēnijai un Zviedrijai.
Dažas dalībvalstis ir noteikušas biodegvielas proporcijas mērķus
2005.gadam, kas ir zemāki nekā direktīvā noteiktie 2%. Komisija
šobrīd izskata, vai tās šajā sakarā sniegušas pienācīgu
pamatojumu.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā